Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

imetyksen lopettaminen neuvoja

Vierailija
17.04.2024 |

Lähes 2 vuotias lapseni on vielä kovasti tissimaidon perään. Päiväkoti on aloitettu pari kk sitten, mutta viihtyy siellä hyvin, joten nyt voisi olla hyvä aika lopettaa imetys. Itku ja kiukku tulee jos ei saa tissimaitoa.. Joten en usko enää yhtään siihen että asia tapahtuu itsestään. Vaikka niin toivoin.

Tuntuu pahalta kieltää, mutta itse en millään jaksaisi enää imettää. Toivoin tämän loppuvan kun lapsi oli n. 6kk. En olisi uskonut että tämä jatkuu näin pitkään.

Tässä kohtaa mieleeni tuli pitäisikö vaan ottaa imetyksen esto lääkettä?? Jostain syystä ei asia edes tullut mieleeni aiemmin ja jotenkin koko imetys asian selvittämiseen ei ole riittänyt mielenkiintoa vaikka se vaivaa mieltä päivittän. Kaikkea muuta jaksaa googlailla ja selvittää mutta eniten mieltä ja arkea vaivaavat asiat tulee usein lakaistua maton alle...

Mutta nyt kysyntäällä kokemuksia..?

Ja en ajattele että lapselle olisi hyvä lopettaa tissittely kun on jo niin iso. Tietysti hampaille olisi parempi. Päällimmäinen syy on että en jaksa enkä halua joten siltä kannalta ei ole yhteinen etu.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päiväkoti on vasta aloitettu, niin imetä vielä hoito päivän jälkeen, lapsi tarvitsee sun huomiota ja lohtua. Ei liikaa muutoksia yhdellä kertaa.

Vierailija
2/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotias on tosi pieni vielä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi lääkkeitä pyytämään, koska tuossa vaiheessa se imettämättä jättäminen harvoin enää kipeyttää rintoja. Eikä se lapsi nälkäänsä enää ime vaan siksi että se on kivaa, joten tyhjäkin rinta saattaa kelvata yhtä hyvin.

Itse olen ihan vain ilmoittanut, että rinnassa ei ole enää maitoa. Eka lapsi oli 1,5, toinen tasan 2 ja kolmas 2,5. Kaikki pääsivät asiasta hyvin yli. Jos kaksivuotiaasi on kielellisesti hyvin kehittynyt, voit selittää että maito on vauvojen ja nyt hän on niin iso että maito on loppunut. Tilalle sitten jotain tosi ihanaa ison lapsen tekemistä.

Vierailija
4/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päiväkoti ei tunnu aiheuttavan mitään erityistä kuormitusta, niin silloin tietysti voisi sen tissin lopettaa, ilman että lapsi saa siitä lisää kuormittavia asioita elämäänsä.

Sun pitää vaan kestää sitä itkua. Voit vaikka vähentää niin että ensin saa käydä tissillä ennen kuin nukahtaa ja sitten jättää sekin pois.

Vierailija
5/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, muttei imetysiässä enää kuiteinkaan.

Vierailija
6/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut että esto lääkkeitä käytetään tuollaisissa tilanteissa, lähinnä silloin jos alunperin äiti ei halua imettää tai joku lääkitys sen estää.

Vierailija
7/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali 2-vuotias syö jo kiinteää ruokaa.

Vierailija
8/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on myös 6v🤪 kyllä sitä nyt kouluikään asti voi imettää

Vierailija
9/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WHO:n mukaan kaikkien lasten pitäisi saada rintamaitoa vähintään kaksivuotiaaksi ja pitempään, jos äiti ja lapsi niin tahtovat. Eli kaksivuotias voi olla imetysiässä tai sitten ei. Sikäli harvinainen suositus, että äidinkin mielipiteellä on väliä. 

-eri.

Vierailija
10/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt että imetys voi jatkua noin pitkään. Jos et jaksa imettää, niin tottakai lopetat etkä turhaan kituuta, eihän tuo lapsi mikään vauva enää ole.

Vierailija
11/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali 2-vuotias syö jo kiinteää ruokaa.

Kiinteän ruoan voi aloittaa jo 4 kk iässä. Joten ei se liity imetykseen tai imetyksen lopettamiseen minkäänlaisena perusteena. Ainoa peruste on, haluaako äiti imettää ja haluaako lapsi imeä. Jos jompikumpi ei enää halua, on hyvä hetki lopettaa.

Vierailija
12/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään lääkityksiä tarvitse. Montako kertaa imetät päivässä? Vähennät kertoja, meillä jäi viimeiseksi iltaimetys, iltapalan jälkeen. Sitten vaan päätät lopettaa.

Minä otin käyttöön pienikaula-aukkoisen tiukan paidan, ettei lapsi pystynyt edes kaivelemaan rintaa esiin, mutta otin viereen entiseen tapaan kuuntelemaan iltasatua.

Maitoa tulee kauan sen lopettamisen jälkeenkin, jos päästää imemään tai kokeilee itse pusertaa, mutta ei se mitenkään enää valu tai pakkaudu.

Vierailija
13/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoita ensin imetyskerrat kahteen säännölliseen aikaan päivässä. Kun lapsi haluaa muulloin imetystä, sanot: "Sitten illalla" (tai koska sitten seuraava aika onkaan), ja keksit jotain muuta kivaa tekemistä. Kun tämä sujuu, jätät toisen imetyskerran pois ja muutaman viikon kuluttua viimeisen.

Vierailija
14/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen imettänyt kolmea lastani yhteensä 6 v, joten periaatteessa näin on tullut tehtyä. Itse en olisi jaksanut imettää yhtä lasta kuusivuotiaaksi, mutta en näe siinä mitään pahaakaan. 

Vierailija
15/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WHO:n mukaan kaikkien lasten pitäisi saada rintamaitoa vähintään kaksivuotiaaksi ja pitempään, jos äiti ja lapsi niin tahtovat. Eli kaksivuotias voi olla imetysiässä tai sitten ei. Sikäli harvinainen suositus, että äidinkin mielipiteellä on väliä. 

-eri.

Tottakai äidin mielipiteellä on väliä. Ei äiti ole mikään lypsykone. Ja ap ei ilmeisesti enää halua imettää, joten lopetus täysin ok.

Vierailija
16/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen tuki ry on asiantuntija.

Itse imetin kuopusta piirua vaille 5-vuotiaaksi. Sitten hän päätti, että nyt riittää. :D Iltatissi siis vain oli lopuksi. Vieläkin hän muistaa, että oli ihanaa ja mukavaa. 

Ihan normaalia on imettää niin pitkään kuin huvittaa ja ymmärrän, että teille tässä kohtaa on hyvä paikka lopettaa.

Vierailija
17/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri.

Tottakai äidin mielipiteellä on väliä. Ei äiti ole mikään lypsykone. Ja ap ei ilmeisesti enää halua imettää, joten lopetus täysin ok.

Lopetus on toki ok. Kommentoin henkilöä, joka väitti että 2v ei enää olisi imetysiässä. Sehän ei pidä paikkaansa, vaan moniakin kaksivuotiaita imetetään ja suosituksen mukaan sekin on ok.

Vierailija
18/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen imettänyt kolmea lastani yhteensä 6 v, joten periaatteessa näin on tullut tehtyä. Itse en olisi jaksanut imettää yhtä lasta kuusivuotiaaksi, mutta en näe siinä mitään pahaakaan. 

Imetäthän myös miestäsi. Aikuisetkin tarvitsee rintamaitoa.

Vierailija
19/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ettei puhe ihan riitä. Hän mielellään kiipeää syliin ja repii vaatteita. Jos on jotkut muut kuin urheiluliivit tai poolopaita tms. päällä niin saa itse helposti halutessaan "revittyä" sen tissin esiinkin... Joten ei ole kivaa sitten kun joutuu työntämään kokonaan pois sylistä... se on sellaista taistelua sitten, jos siihen lähtee

Enkä haluaisi olla jatkuvasti kieltämässä. Nykyään kiellän toisinaan mutta sekin tuntuu siltä että sitten on tälläinen jatkuva epämukava tilanne että hän tulee torjutuksi.. kun kokemuksia tulee paljon siitä jää varmasti vahvempi muistijälki. Siksi haluaisin lopettaa lyhyessä ajassa homman kokonaan. Koska en jaksa enkä halua. Rasittaa kun pitää yöllä heräillä ja hän mönkii ylitseni ja vääntelehtii siinä niin että tissi venyy ym. .. :/

Jos en itse lopeta tätä ja tämä jatkuu vielä esim puoli vuotta tai jopa vuoden niin se on tosi pitä aika.. tämä 2 vuottakin on jo mielestäni aika paljon.

Vierailija
20/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui maidon tulo 3kk synnytyksestä. Sulla on kyllä kestänyt tosi pitkään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi