Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko muistisairas päästä läpi pääsykokeista? Olen huolissani puolison muistista ym

Vierailija
17.04.2024 |

Pitkä teksti, älä lue jos pitkät tekstit ärsyttää.

Mies on ollut jo pitkään hieman hajamielinen, mutta tilanne on nyt pahentunut lyhyessä ajassa melko paljon. Ei muista mitään tapaamisia tms, ellei laita niistä itselleen hälytystä heti. Jos esimerkiksi kirjoittaa autonhuoltoajan paperille ja ottaa paperista kuvan (että ei lappua tarvitse kantaa mukana), seuraavana päivänä tuskailee ettei löydä lappua mistään. Ei muista ottaneensa siitä kuvaa. Tai ei muista että varatun lääkäriajan näkee lääkäriaseman sovelluksesta tai sieltä tulleesta viestistä.

Ihan viime aikoina on ollut useita kertoja että ollaan puhuttu jostain asiasta vaikka lapseen, taloon tms liittyen, pohdittu jotain asiaa yhdessä miehen kanssa. Parin päivän päästä mies voi sanoa ettei hän ole kuullut koko asiasta, eikä oikeasti muista yhtään kuulleensa ja sanoneensa siitä mielipiteensä jne. 

Kun olen sanonut että olen huolissani hänen muististaan, suuttuu. Hänessä ei ole vikaa. Ja samalla huomaan että hän on alkanut kierrellä asioita, esimerkiksi jos ihmettelen miksi hän on vienyt jonkun ehdottomasti sisälle kuuluvan tavaran varastoon, hän ohittaa asian sanomalla että mehän yhdessä sovittiin että se viedään sinne.. eikä olla sovittu.

Työssään hän on hyvä, hallitsee isoja kokonaisuuksia enkä tiedä onko siellä tullut ongelmia. Tuskin kertoisi jos olisi. Kerran olen kuullut hänen työkaverinsa ihmetelleen miten niin hän ei muistanut työkaverin jäävän vuorotteluvapaalle puoleksi vuodeksi. Mies kuittasi sen sillä ettei vaan ole painanut mieleensä kaiken maailman poissaoloja.

Nyt on pari kertaa ollut ihan ihmeellisiä hahmotusongelmia, eli hän vaikka puhuu minulle jostain kirjautumisongelmasta ja kertoo miten itselleen huipputärkeä iso juttu X menee pieleen, jos ei pääse kirjautumaan. Oli silti vaan valmis odottamaan että meneekö homma pieleen, kunnes sanoin että täytyyhän sun etukäteen selvittää se kirjautumisasia atk-tuelta... Ihan hämmästyi että niin joo, niinhän sen voi tehdä, ei tullut mieleenkään! Ja selvitti. En ymmärrä miten hän olisi vaan antanut olla, ei mitenkään hänen tapaistaan olla tajuamatta tuota.

Työstressiä tms ei ymmärtääkseni ole, ei muutenkaan kuormitusta tai väsymystä, on muuten perusterve jne. Ikää 50+. Hänellä oli pääsykokeet erääseen koulutukseen ja on niitä asioita opiskellut, ja mietinkin että jos ne läpäisee niin voiko muistiasiat unohtaa? Kun selvästi on kyennyt asioita opettelemaan ja muistamaan. Tosin pelkään että meneekö pääsykoe huonosti tämän takia.

Olen pyytänyt miestä menemään muistitestiin työterveyden kautta mutta on tosiaan suuttunut. "Mene itse!" on vastaus. Tai että hän ei mene jos en minä mene. Mutta tätä kirjoittaessa aika selvää näköjään että ongelmia on.

Kommentit (221)

Vierailija
1/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä pääsykokeista mutta tutkimuksiin on syytä mennä

Vierailija
2/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSS

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia.

Vierailija
4/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti tutkimukseen.

Pääsykokeista ei niinkään huolta. Jos muistisairaus on jo tuolla tasolla, ei läpäise kokeita.

Vierailija
5/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistitesti voisi olla hyvä tehdä, jos menee hyvin voi, kehua että ei ongelmia. Jos huonosti, nykyään on jo estolääkitystä alkavaan muistisairauteen.

Vierailija
6/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsarakon tulehdus voi myös aiheuttaa sekavuutta.

Vierailija
7/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samanlainen. Itsellä syynä tosin työstressi, jossa pitää muistaa miljoona asiaa, reagoida vaihtuviin tilanteisiin koko ajan ja opastaa, ohjata muita ja hallita joukkoja ja tilanteita. Sitten kun mies puhuu jostain esim.reissusta saatan väittää etten ole koskaan edes käynyt kyseisellä paikkakunnalla tmv. Koko ajan on myös puhelin, avaimet, silmälasit, kuulokkeet yms kotona hukassa.

Vierailija
8/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksiin välittömästi (silläkin uhalla että ukko suuttuu)

Mahdollisia diagnooseja:

-alzheimer

-otsalohkorappeuma

-uniapnea

-lewy

-verisuoniperäinen muistisairaus

-MS

-Parkinson

-Hakola

-Huntington

-CADASIL

Vierailija
9/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt saada häntä lupaamaan että jos pääsykoe menee huonommin kuin viime vuonna, menisi muistitesteihin. Tosin ei takuulla mene silloinkaan ellen minäkin mene, mutta minä sitten menen.

Jos taas pääsee kokeesta läpi niin sitten kai jään seurailemaan. Ehkä sitten kyse on jostain muusta?

Ap

Vierailija
10/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muistitestiä ei voi oikein tehdä myöskään  edunvalvontavaltuutusta. Kaikkien olisi syytä tehdä viimeistään 50-vuotiaana ennen muistin heikkenemistä.

Vierailija
11/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairas äitini kielätytyi myös testeistä ja suuttui isälle asiasta, kun hänet sitten jollain tavalla joskus sinne testiin saatiin, ja äidille diagnosoitiin alzheimer, niin hän senkin jälkeen kertoi ihan tosissaan kaikille, että isä pakotti hänet muistitestiehin mutta eipä niissä mitään selvinnyt, hah, siitäs sai kun epäili. 

Tässä on hyvä artikkeli muistisairauksista: https://www.is.fi/terveys/art-2000009819549.html

Netissäkin voi testejä tehdä, niihin toki ei kannata täysin luottaa mutta ehkä ne jotain suuntaa antaa, tai ainakin jos ei siellä onnistu niin ehkä sitten on helpompi suostua lääkärin muistitestaukseen? Kokeilkaa vaikka kumpikin nettitestiä.

Mitä aikaisemmin muistisairaus diagnosoidaan, sitä aikaisemmin saa lääkityksen, joka sitä hidastaa. Tai ehkä testeissä selviää, ettei ole kyse muistisairaudesta vaan jostain muusta (stressi tms), johon taas voi saada muunlaista apua.

Vierailija
12/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapneatesteissä oli joskus vuosi sitten, levottoman nukkumisen vuoksi. Uniapneaa ei todettu.

Ap

Vierailija
13/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että sinä tiedät...."Työstressiä tms ei ymmärtääkseni ole, ei muutenkaan kuormitusta tai väsymystä"

Vierailija
14/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette sitten yhdessä tutkimukseen, jos ei ilman sinua mene.

Vierailija
15/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässäkin ole juurisyynä taas se, että nainen haluaa tuntea itsensä tärkeäksi ja vähän hieman painaa omaa miestä alemmaksi jotta saisi edes joskus tuntea olevansa parempi kuin joku muu, kun somessakin kaikilla muilla näyttää olevan asiat niin hyvin. Oman miehen kyykyttäminen, näpäyttely ja kontrollointi on aina ollut suomalaisten naisten rakas harrastus.

Vierailija
16/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt terveelle ihmiselle (ap) testejä tehdä "siksi kun mies ei muuten suostu" 🥴

Vierailija
17/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa toksiselta.

Vierailija
18/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksiin välittömästi (silläkin uhalla että ukko suuttuu)

Mahdollisia diagnooseja:

-alzheimer

-otsalohkorappeuma

-uniapnea

-lewy

-verisuoniperäinen muistisairaus

-MS

-Parkinson

-Hakola

-Huntington

-CADASIL

Unohdit HIVin, ebolan ja polion

Vierailija
19/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi nainen, niin veikkaisin vaihdevuosia 😂 

Uniongelmat, stressi, masennus, ADHD, kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes, b12-vitamiinin puute, lääkitys... Aika moni asia voi vaikuttaa muistiin

Vierailija
20/221 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan pitäisi itse mennä johonkin tutkimuksiin. Ei nimittäin voi olla yläkerrassa kaikki kunnossa, jos kyselee puolisonsa terveydellisiin asioihin liittyvää konsultaatiota trolleja ja älykääpiöitä kuhisevalta anonyymiltä nettifoorumilta.

Kumpi sinä siis olet, trolli vai älykääpiö? Vai molempia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi