Mihin opiskelijoiden pitäisi muuttaa nyt kun asumisen tuki putoaa 260 euroon? Soluja ei enää juurikaan ole
tai jos on, ne on varattu ulkomailta tuleville vaihto-opiskelijoille.
Kommentit (652)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omat lapset ovat oppineet tekemään kesätöitä jo yläkouluikäisenä. Käsittämätöntä että että ajatellaan että joku yksiö pitäisi valtion maksaa. En ymmärrä.
Sanos muuta. Yksiö pitäisi saada, penniäkään ei voida ottaa lainaa, töihin ei voi mennä, jne. Ja jos on eri mieltä, tuomitaan pöhöttyneeksi tyypiksi jolla ei ole käsitystä nykypäivän opiskelusta, vaikka valmistumisesta ei kauaa olisikaan
Opiskelija ottaa opintolainaa jos ei pärjää. Ei yhteiskunnan tehtävä ole maksaa opiskelijoiden luksuselämää koirineen ja matkusteluineen ja kaljakuppiloineen. Ei muuta kuin tonnikalaa kaupasta ja halvemmat asumisolot. Minua on sitten oksettanut tämä opiskelijoiden hyysääminen, ei ole pakko opiskella, voi mennä myös töihin. On oma valinta opiskella. Suomessa on hyysätty aivan liikaa näitä kaikenmaailman ryhmittymiä, opiskelijat, mm muuttajat tulkkeineen sun muineen. Helvetin hyysäysvaltio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, toivottavasti tämä oli vitsi. Kolmikymppisenä olin omistusasunnossa asuva töissäkäyvä vanhempi.
Onnittelut erinomaisesti suoritetusta elämästäsi! Olet selvästi parempi ihminen kuin minä, joka menetin työni sairastumisen myötä ja päädyin pitkäaikaistyöttömäksi. Täältä nyt yritän vielä nousta.
Tässä ei nyt puhuta sinusta ja kolmesta muusta aikuisopiskelijasta, vaan parikymppisistä opiskelijoista. En minäkään tunge hiihtokeskusteluhin huutamaan että jalka on poikki.
Itseasiassa aloituksessa puhutaan opiskelijoista, ei nuorista opiskelijoista.
-eri
Jokainen ymmärtää että tässä puhutaan nuorista ihmisistä. Aikuisen opiskelijan solussa asuminen ei ole mikään normi. Olen minäkin op
Olen asunut alanvaihtajana solussa nelikymppisenä, enkä voi suositella sitä kenellekään, jos kämppikset ovat omien lasten ikäisiä. Ikäero on liian suuri, jotta asetelma olisi tasavertainen. Nuoret ihan alitajuisesti uskovat sen itseään vanhemman kämppiksen olevan luonnostaan vastuussa siitä, mistä he eivät haluaisi olla vastuussa. Kyse ei ole siitä, että yksi suostuisi tekemään kaiken muiden puolesta, vaan siitä, kuinka muut odottavat näin tapahtuvan.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ottaa opintolainaa jos ei pärjää. Ei yhteiskunnan tehtävä ole maksaa opiskelijoiden luksuselämää koirineen ja matkusteluineen ja kaljakuppiloineen. Ei muuta kuin tonnikalaa kaupasta ja halvemmat asumisolot. Minua on sitten oksettanut tämä opiskelijoiden hyysääminen, ei ole pakko opiskella, voi mennä myös töihin. On oma valinta opiskella. Suomessa on hyysätty aivan liikaa näitä kaikenmaailman ryhmittymiä, opiskelijat, mm muuttajat tulkkeineen sun muineen. Helvetin hyysäysvaltio.
Pertsa, olis ne päivälääkkeet ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tonnikala oli edullista viimeksi 20 vuotta sitten. Epäilemättä juuri silloin, kun viimeksi opiskelit.
Kohonneet hinnat tietysti aiheuttavat opiskelijoille ongelmia. Omana opiskeluaikoina kapakoista sai ti & to juomia listalta 2e/kpl. Huh, huh, niitä valkovenäläisiä tuli kiskottua niin paljon, että kumma kun en oppinut puhumaan venäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan määrää nostettiin 850 euroon kk?
Ja hirveä velka niskassa kun valmistut 5 vuoden jälkeen?
Onhan sitä 30 vuotta aikaa maksaa.
5 vuotta x 9 tukikuukautta x 850 = 38 250. Siitä pois ajoissa valmistujan alennus 14 300. Hirveä velka on 23 950. Pienen auton sillä voisi saada. Opiskelu lienee parempi sijoitus. Kun saa ilmaisen koulutuksen (arvo yli 10 000 /vuosi).
Lainaus KELA:n sivuilta : Opintolainahyvitys tarkoittaa sitä, että jos suoritat korkeakoulun määräajassa, maksaa Kela osan opintolainastasi. Opintolainahyvitys on 40 prosenttia siitä nostetun opintolainan määrästä, joka ylittää 2 500 euroa.
Töihin. Hallitus loi justiin 100k uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini olisi saanut solut heti täältä hgistä, kun kaikki jonottaa vain yksiöihin.
Nykyään tosiaan näin, mutta tämä uudistus nostaa solujen kysynnän pilviin kun opiskelijoilla ei ole enää varaa omiin yksiöihin.
En usko, että se pilviin nostaa. Suurella osalla vanhemmat avustaa tai ihmiset jäävät mahdollisuuksien mukaan kotiin asumaaan.Joo, jos sattuu olemaan sukurasitteena "kultalusikat suussa". Aika harvalla tavallisella perheellä on. Eli koulutus on epäsuorasti tarkoitettukin rikkaitten perheiden lapsille. Köyhät jääköön kouluttamatta, niin saadaan työvoimaa alipalkatuille aloille. Ei tarvii tuoda ulkomailta. Sehän tässä vissiin onkin takana, tai sellanen fiilis tulee kyllä muustakin hallituksen touhusta.
Plus, kun kansa ei kouluttaudu, sitä on helpompi ohjailla propagandalla ja ties millä väitteillä. Sanoa vaikka, että matolääke auttaa kuppaan ja uskotella, että kun köyhältä leikkaa 500 eurosta 250 euroa niin se tekee köyhästä onnellisemman, reippaamman ja taloudellisesti paremmin pärjäävän. Näin ihmiset äänestävät ja suostuvat antamaan mandaatteja ja lakeja, jotka osuvat heidän omaan nilkkaansa, koska ymmärrys/koulutus puuttuu.
Näin värvää mm. Yhdysvaltain armeija, pääosin kouluttamatonta nuorta väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pertsa on aivan oikeassa. Lainaa, töitä loma-ajat, solukämpät, tiukka budjetti. Niin sitä ennenkin on eletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terve joten en tarvitse päivälääkkeitä, entäpä itse oletko ottanut jo lääkkeesi. Elät ilmeisesti HATTARAMAAILMASSA, jossain rinnakkaistodellisuudessa missä ei ole järjen hiventä. Ota lääkkeesi ja pian. Valtion tehtävä ei ole maksaa opiskelijoiden luksus opiskelua ja elämistä. Opiskelija maksaa sen ihan itse ja ottaa opintolainaa, niin ennenkin tehtiin. Ja voi myös mennä töihin. Nykyajan opiskelijat ovat tottuneet sellaiseen kermaperse elämään että ei mitään rajaa.
No, mut siis samaan luokkaan putoavat myös eräitten yleistä asumistukea saavien tukimäärät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin kämppisten kanssa kerrostaloasunnossa, ei siihen mitään solua tarvittu.
Tuo varmaan toimii jos on jo valmis kaveriporukka mutta ei oikein jos muuttaa uutena opiskelijana muualta, mistä löydät ne muut...
Vuokrapalstalta? Ehkä tulevaisuudessa lisääntyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaisiko soluasuminen taas maistua ja kimppakämpät. Ei se oma yksiö paraatipaikalta muiden maksamana ole mikään kansalaisoikeus.
Harvoin ne opiskelija-asunnot missään paraatipaikalla on. Yleensä suht kaukana ydinkeskustasta. Esim. Turun yo-kylä
1,5 kilsaa on aika lähellä keskustaa
1,5 km? Mikä sun mielestä on keskustaa? Yo-kylästä on n. 3-4 km kauppatorille.
kauppiaskadulle, eli korttelin päähän kauppatorista on lyhyintä reittiä 1,7 km
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi jättää opintotuet hakematta kokonaan ja hakea toimeentulotukea, jota leikataan max 40%. Eli asuminen maksetaan kuntakohtaiseen normiin saakka ja jää noin 300 euroa rahaa kaikkeen turhuuteen kuten ruokaan. Opintolaina on käytettävissä olevaa tuloa vain jos sen opintuen hakee, ei sitä takausta pyytämättä myönnetä.
Vaan kun opiskelijalle ei myönnetä toimeentulotukea... Opintotuki on pääasiallinen tukimuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin kotona niinkauan kun opiskelin.
Hyvä tuuri jos sun lapsuuspaikkakunnalla/lähellä oli sopiva opinahjo.
Etänä suorittaa opinnot, niin voi asua kotona.
Asukoot vaikka teltassa jos ei rahat muuhun riitä. Lainaa saa ja töihin pääsee kyllä - ihan opiskelijan omista valinnoista kiinni.
Meillä on jo nyt puoli miljoonaa(!) työtöntä ja työpaikkoja, myös niitä osa-aikaisia ja parin kuukauden hanttihommia, noin 32 000 koko Suomessa. Tuosta puolesta millistä puuttuu opiskelijat.
Millä matikalla töitä riittää kaikille opiskelijoille reippaasti vaan hakemalla? Työnantajahan se päättää, kenet palkkaa, jos ketään, ja montako henkeä tarvitsee firmaan.
Nyt ei siis eletä sitä aikaa, kun töihin otettiin, kun vaan reippaasti ilmoitti, että haluan työpaikan. Ei ole ollut ainakaan viimeiseen 30 vuoteen.
Opintoni viivästyivät yliopistossa sen vuoksi, että kesäkuukausiksi ei saanut asumislisää. Tämä merkitsi sitä, että kesätöiden etsimiseen piti alkaa laittaa aikaa jo helmikuussa ja kaikki se oli pois opiskeluajasta. Jos sitten ei sattunutkaan löytymään kesätöitä, niin piti alkaa venyttää senttiä, jotta saisi säästettyä opintorahasta kesäkuukausien vuokrat. Käytännössä se merkitsi sitä, että syötiin hernekeittoa, makaronia ja ketsuppia. Tämä taas vaikeutti jaksamista ja keskittymistä opintoihin. Ei ole ihme, että suomessa on asiat persiillään, kun päättäjät eivät osaa ajatella päätöstensä pitkäaikaisia seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, toivottavasti tämä oli vitsi. Kolmikymppisenä olin omistusasunnossa asuva töissäkäyvä vanhempi.
Onnittelut erinomaisesti suoritetusta elämästäsi! Olet selvästi parempi ihminen kuin minä, joka menetin työni sairastumisen myötä ja päädyin pitkäaikaistyöttömäksi. Täältä nyt yritän vielä nousta.
Tässä ei nyt puhuta sinusta ja kolmesta muusta aikuisopiskelijasta, vaan parikymppisistä opiskelijoista. En minäkään tunge hiihtokeskusteluhin huutamaan että jalka on poikki.
Itseasiassa aloituksessa puhutaan opiskelijoista, ei nuorista opiskelijoista.
-eri
Jokainen ymmärtää että tässä puhutaan nuorista ihmisistä. Aikuisen opiskelijan solu
Minulle kävi näin koulussa, omassa luokassa. Olin 25v kun aloitin opinnot, suurin osa oli 16-18-vuotiaita. Olin koko opintojen ajan se äitihahmo, johon tukeudutaan, jolta voi pyytää apua, joka hoitaa ja järjestää ja on vastuussa, joka kertoo opettajille ja rehtorille jos jokin asia opetuksessa on pielessä, joka lainaa tavaroita ja laastaria ja särkylääkettä jne. Kerrotaan huolet ja murheet ja luotetaan, että "äiti" hoitaa hankalat ja pelottavat asiat.
Vielä isommaksi ja vaikeammaksi tämä ero muuttuu, kun on tosiaan niiden solukämppisten vanhemman ikäinen ja ASUU niiden kanssa.
Onhan sitä 30 vuotta aikaa maksaa.