lapsen päänahka ja ruskea paakkumainen karsta
millä eroon?lapsi 4 vuotias, eikä anna raaputtaa sitä kammalla tms. ei irtoa öljylläkään. voiko johtua jostain puutteesta?
Kommentit (4)
Hyvä ettei lapsi anna raaputtaa, älä sinäkään raaputa - se voi tulehtua!
Jos se on allergiaa tai muutenkin, lyhytaikainen kuuri nestemäistä hydrokortison-liuosta voisi auttaa.
tulee karstaa hiuspohjaan ja niskaan ja korvien taakse (sekä helposti myös ihottumaa kaulaan ja kasvoihin, missä on ohut iho) Mulle se tulee ennen kaikkea kosmetiikasta (Shampoo, hiustenhoitoaine, saippua, kosteuvoide, dödö, muotoilutuotteet), mutta sen voi saada esimerkiksi kylässä ollessani väärillä pesuaineilla pestyistä lakanoista ja tyynyliinoista. Lapselle te tuksin käytätte puoltakaan noista aineista, mutta esim ihan vain shampoo ja saippua aiheuttivat näitä mulle. Ja ne kaupoissa myytävät ölastenshampoot ja suihkusaippuat ovat usein aika vahvasti hajustettuja... Jos lapsi on herkkä, hän voi ehkä saada oireita myös teidän käyttämistänne tuotteista.
Kortisonivoiteet ovat epäterveellisiä, mutta niin on pitkittynyt allergiakin. Jos oireet ovat jatkuneet pitkään, niitä ei ehkä saa enää pois pelkällä allergeenin eliminoimisella. Tätä nykyä teen aina itse niin, että hoidan oireet ensin pois antihistamiinilla tai hydrokortisonilla, siivoan samalla elinympäristöni kaikesta mitä keksin aiheuttajaksi epäillä, ja vasta tilanteen tasaannuttua alan etsiä varsinaista aiheuttajaa.
meillä sitä käytettiin vauvan päänahkaan karstan hoitoon, mutta kai sitä voi käyttää myös isommallekin lapselle?
On tehokas voide.