Eikö kaikkien kulutus laske kun ALV nousee????????
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Monilla on tiukkaa jo nyt, itselläni myös. Mulla on kulutus pienten tulojen takia minimissä muutenkin, mutta nyt se loppuu pakollisia lääkkeitä ja halvinta ruokaa lukuun ottamatta kokonaan.
Koska viidenkympin muista kuin ruokaostoksista joudut maksamaan vajaan euron enemmän?
Jep aina on varaa maksaa euro enemmän. Se vaan kun 20 vuotta tässä nostellaan prosentti siellä ja prosentti täällä, niin aika kovaksi kustannukset on nousseet kun vertaa 15 vuoden takaiseen elämään. Pikkuhiljaa kulutusta karsitaan ja työpaikat vähenee, eikä palkat nouse.
Persujen agendaan kuului verotuksen keventäminen, koska se lisää ostovoimaa ja luo hyvinvointia. Kiristys/kurjistuspolitiikan piti loppua. Vaan kuinkas kävi, kokkarien kumileimasimena taas ollaan. Näin persujen äänestäjänä vltuttåå.
Palkka on se mikä tulee, ei sitä rahaa oo yhtää enempää, kuin on ollukkaa, karkkipussi maksaa vaikka 60cent enemmän, nohhh jätän ostamatta appelsiinin... Valintoja, mutta ei sitä rahaa oo vaan enempää......
Vierailija kirjoitti:
Ei edes laske.
Satasen ostoksen hinta nousee huikeat 1,50€.
Älä ole taas naurettava 😂
Kelan rahoilla elävät saavat kulutukseensa sen 500€ kuukaudessa joten heille se ei vaikuta pskan vertaa mihinkään. Vain 7,50€ kuukaudessa nousee heidän kulunsa mitä joutuvat lahjaksi saadustaan rahasta maksimissaan maksamaan takaisinpäin.
Kai ymmärrät, että se laskelmalla laskettu 500 ei ole välttämättä se rahaa mikä jää käytettäväksi? Ja tällä rahalla on ostettava, ruoka, hygieniatarvikkeet , itsehoito lääkkeet, bussiliput, harrastemenot ym. Puhumattakaan jos on loukussa "ylikalliissa" asunnossa, jonka vuokra on kohtuullistettu.
Halvemman asunnon saaminen ei välttämättä onnistu niin nopeasti.
Ihmisillä on hyvin erilaisia tilanteita.
Toivottavasti et pääse kokemaan omakohtaisesti, kuinka auvoista Kelan tukien varassa oleminen voi pahimmillaan olla.
Työpaikan saaminen ei ole itsestään selvyys ja pasa voi osua tuulettimeen kenelle vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vaikutus talouteen saattaa olla kokonaisuudessaan erittäin haitallinen. Mutta edes tätä hallitus ei ymmärrä. Nyt pitäisi enemmänkin elvyttää!
Elvytettu on jo koko ajan enemmän ja vielä enemmän aina vuodesta 2008 asti. Paljonko se on noin niinkuin omasta mielestäsi auttanut?
Jos juustohöylä ja säästäminen ja kilpailukykysopimus ova sama kuin elvyttäminen, niin olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järisyttäviä vaikutuksia korotuksia kuitenkaan hintoihin
Se vaikuttaa enemmän varakkaisiin, koska köyhillä ei ole muutenkaan varaa törsäillä.
-empaattis-vasemmistolainen nainen
Eli 50e ostoksien hinnankorotus on n 0.60e
Ihan varmasti kulutus laskee, eikä se ole mikään kansalaisvelvollisuus, kun jo muutenkin on elänyt nuukaillen. Turha syyllistää tavallista kansaa yli varojen elämisestä. On sitten keksittävä vain lisää säästämiskeinoja ja pula-ajan konstit käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Pienyrityksiä tulee kaatumaan paljon hallituksen toimien myötä. Työttömiä lisää, sillähän tämä maa nousuun lähtee. Ei mene mun ymmärrykseen, että kun vähennetään kulutusta säästöjen pakottamana, miten se muka lisää työpaikkoja?
Jos yritys ajautuu konkurssiin niin ehkä sen toiminta-ajatus ei loppujen lopuksi ollut kovin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vaikutus talouteen saattaa olla kokonaisuudessaan erittäin haitallinen. Mutta edes tätä hallitus ei ymmärrä. Nyt pitäisi enemmänkin elvyttää!
Luonnon ja ilmastonmuutoksen kannalta ALV nosto on oikein hyvä idea. Nykyajan ihmiset kuluttavat aivan liikaa turhuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Monilla on tiukkaa jo nyt, itselläni myös. Mulla on kulutus pienten tulojen takia minimissä muutenkin, mutta nyt se loppuu pakollisia lääkkeitä ja halvinta ruokaa lukuun ottamatta kokonaan.
Koska viidenkympin muista kuin ruokaostoksista joudut maksamaan vajaan euron enemmän?
Jep aina on varaa maksaa euro enemmän. Se vaan kun 20 vuotta tässä nostellaan prosentti siellä ja prosentti täällä, niin aika kovaksi kustannukset on nousseet kun vertaa 15 vuoden takaiseen elämään. Pikkuhiljaa kulutusta karsitaan ja työpaikat vähenee, eikä palkat nouse.
Persujen agendaan kuului verotuksen keventäminen, koska se lisää ostovoimaa ja luo hyvinvointia. Kiristys/kurjistuspolitiikan piti loppua. Vaan kuinkas kävi, kokkarien kumileimasimena taas ollaan. Näin persujen äänestäjänä v
Ja on lapsellista kuvitella että se hinnankorotus olisi just se 1,5 prossaa. Aivan kuten aiemmin on selitetty, kun se sama 1,5 prosentin korotus tulee vähän sinne ja tänne siinä ketjussa niin lopulta sen kuluttajan hankkiman palvelun tai tuotteen hinta onkin noussut hieman enemmän.
Ollaan hyvätuloisia, mutta nämä jatkuvat hinnankorotukset harmittavat. Tilaan enemmän tarvikkeita ulkomailta ja vietämme tulevaisuudessa enemmän aikaa ulkomailla. Olen laskenut, että jos on vaikka kuukauden esim. Teneriffalla talvella säätetään ruuassa niin paljon ettei jäädä miinukselle. Lisänä ei lumitöitä, jäätä jne. Etätöitä voi tehdä sieltä käsin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä suurella osalla kansalaisista. Helppo matematikka/ logiikka, muttei onnistu Orpolta, Purralta.
Nytkö "suurin osa kansaa" elää sossutuella? Älä jaksa 😂 suurin osa EI elä , oikeastaan vain murto-osa elää veronmaksajien siivellä jos nyt tarkkoja ollaan. Köyhät vain ulisevat eniten. Se koira älähtää jne. Nyt ne turvat kiinni ja töihin siitä. Pulloja keräämällä tuon alv korotuksen verran saa takaisin ja pysyy suomikin siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienyrityksiä tulee kaatumaan paljon hallituksen toimien myötä. Työttömiä lisää, sillähän tämä maa nousuun lähtee. Ei mene mun ymmärrykseen, että kun vähennetään kulutusta säästöjen pakottamana, miten se muka lisää työpaikkoja?
Jos yritys ajautuu konkurssiin niin ehkä sen toiminta-ajatus ei loppujen lopuksi ollut kovin hyvä.
Eli sun logiikalla yksinyrittäjä, joka on sinnitellyt pienillä tuloillaan ilman tukia ja maksaen veroja > nyt joutuu työttömäksi elämään pelkillä tuilla?
Loistava ajatuspieru sulla.
Vierailija kirjoitti:
Ostan vähemmän ja halvempaa eli ei enää yhtään mitään kotimaista.
Jep, näin aion tehdä myös minä vastaisuudessa. Jotkut tuolla sanoo että no ei se ole edes iso nosto, muutama euro. Mutta oikeasti tosi köyhälle se muutamakin euro on paljon varsinkin nyt kun muut hinnatkin ovat nousseet tosi paljon. Sitä kaikki ei tajua.
Viime viikolla oli lehdessä jonkun talousviisaan arvio että tänä vuonna tulee 2300 konkurssia, tän päätöksen myötä luku tosta vaan nousee. Mä en ole talousviisas mutta luulen että ei oo hyvä juttu🤔
Minä tilaan sitten vaikka Saksasta, jossa ALV 19%. Tutuille yrittäjille maksetaan käteisellä, eikä kuittia tehdä. Saa nähdä kasvaako vai pieneneekö ALV-kertymä. Niin stana.