Onko outoa että vielä 10-12v lapsen vanhemmat järjestelevät kesä ym. lomilla asiat niin, ettei lapselle tule yksinoloja
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla 11- vuotiaasta asti hoidin pienemmät sisarukset kesällä monta viikkoa kun vanhemmat oli töissä ja hyvin pärjättiin. Nuorin meistä oli 4v. tuolloin. Oli vaan hauskaa ilman valvontaa.
Huvittavaa, kun fossiilit tulevat perustelemaan lasten heitteillejättöä sloganilla "hyvin pärjättiin". No varmasti pärjäsitte, kun oli pakko. Mutta aika on kullannut muistot, jos ette muista ettei se ollut mitenkään helppoa tai varasinkaan hyväksi lapselle. Jos oikeasti pääsisit takaisin sen 11-vuotiaan mieleen, päällimäinen tunne olisi 100% varmuudella turvattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 40-50 vuotta sitten oli avainlapsikulttuuri. Lapset saivat jo ekaluokalta tottua tulemaan tyhjään kotiin. Vanhemmat tulivat vasta töiden jälkeen kotiin. Ei tuo ihmeellistä ollut. Pihalla oli samanlaisia avainlapsia. Eli lapset oppivat tulemaan yksin toimeen. Se lisäsi omavastuuta.
Aika moni lapsi tulee nykyisinkin koulupäivän jälkeen tyhjään kotiin. Harva pystyy olemaan kotona klo 13-14, kun ekaluokkalainen kotiutuu. Mutta nyt ei ole aiheena muutama tunti koulupäivän jälkeen, vaan pitkät päivät kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 40-50 vuotta sitten oli avainlapsikulttuuri. Lapset saivat jo ekaluokalta tottua tulemaan tyhjään kotiin. Vanhemmat tulivat vasta töiden jälkeen kotiin. Ei tuo ihmeellistä ollut. Pihalla oli samanlaisia avainlapsia. Eli lapset oppivat tulemaan yksin toimeen. Se lisäsi omavastuuta.
Sinulle siis pari tuntia koulun jälkeen on sama asia kuin 8-10 tuntia monta viikkoa putkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni lapsi tulee nykyisinkin koulupäivän jälkeen tyhjään kotiin. Harva pystyy olemaan kotona klo 13-14, kun ekaluokkalainen kotiutuu. Mutta nyt ei ole aiheena muutama tunti koulupäivän jälkeen, vaan pitkät päivät kesälomalla.
Nykyään eka- ja tokaluokkalaiset on iltiksissä.
Ei ole outoa. Siinä 15-vuotiaana alkavat kysellä, että voisitko joskus mennä töihin toimistollekin, etkä aina olisi kotona.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla 11- vuotiaasta asti hoidin pienemmät sisarukset kesällä monta viikkoa kun vanhemmat oli töissä ja hyvin pärjättiin. Nuorin meistä oli 4v. tuolloin. Oli vaan hauskaa ilman valvontaa.
Olen töissä vanhainkodissa ja siellä on näitä "jo 10-vuotiaana hoidettiin pikkusisarukset" mummoja. Eivät todellakaan muistele sitä aikaa lämmöllä. Eivätkä ole sitä mieltä, että oli hauskaa 10-vuotiaana lämmittää puuhellalla maitoa 6kk ikäisille kaksosvauvoille tms. Enemmän se puhe on sitä, miten "oli pakko hoitaa sisaruksia, vaikka olisi halunnut leikkiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No et varmasti, jos sinulle viikko=kuukausi :D Normaalistihan viikko on lyhyempi aika kuin kuukausi. "
Omasta päästäkö tällaista keksit?
Ihan sinun viestistäsi otin tuon.
Eli omasta päästäsi kuten arvelinkin. Viestissäni ei sellaista lukenut.
Eipä sitä kannata tehdä mitään vertailuja meidän boomereiden aikoihin. Olen v, -73 ja olin iltapäivät mummolassa. Silloin 80 -luvulla ei ollut tv:tä tai nettiä peleineen meitä koukuttamassa. Luimme kirjoja, leikimme ja olimme kavereitten kanssa. Nykylapset ovat ruudulla liian helposti, jos heitä ei valvo. Ei joku 10v itse osaa peliaikojaan rajata. En suin surmin katsoisi hyväksi 10 -vuotiaan viettää paria kuukautta 9h/päivä pelikoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla paikkakunnilla ole sellaisia. Eikä niihin muutenkaan ole pakko lastaan laittaa. Meillä kaikki kolme lasta ovat tulleet suoraan koulusta kotiin, vaikka minä ja mieheni olimme töissä. Iltis olisi ollut toisella puolella kaupunkia.
Koronakusetus ajan lapset ovat kasvaneet sisällä ja sosiaaliset taidot todella huonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä vanhainkodissa ja siellä on näitä "jo 10-vuotiaana hoidettiin pikkusisarukset" mummoja. Eivät todellakaan muistele sitä aikaa lämmöllä. Eivätkä ole sitä mieltä, että oli hauskaa 10-vuotiaana lämmittää puuhellalla maitoa 6kk ikäisille kaksosvauvoille tms. Enemmän se puhe on sitä, miten "oli pakko hoitaa sisaruksia, vaikka olisi halunnut leikkiä".
Minä olen tällaisen isosiskon kasvattama. Pahempaa koulukiusaajaa ja -simputtajaa saa hakea. Kukaan ei valvonut mitä hän minulle teki.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oletetaan kaikkien lasten pärjäävän itsekseen likimain heti koulun aloitettuaan. Oikeasti 10-12v on vielä aika pieni, ja hyvä vaan, jos joku pystyy näin järjestämään.
Jep. Meillä yksi pienten lasten äiti joutui siirtämään viime kesänä lomaa ja heillä oli lapset 7 ja 9v keskenään kotona. Oli aika kylmäävää kun käytti ruokiksen joka päivä siihen, että kävi kotona katsomassa, että kaikki on ok. Samoin puhelin sillä soi koko ajan kun lapsilla oli jokin hätänä. Stressaannuin itse tuon touhun seuraamisesta.
Lomalla olisi hyvä tilaisuus tutustua lapseensa ihan vain normaalia kotielämää viettämällä. Ei siihen tarvitse edes mitään huvipuistokäyntejä, käy vaikka puistossa tai rannalla eväiden kanssa.
Jotkut nykymammathan vievät itse lomaillessaankin lapsensa tarhaan, missä on muutenkin silloin pulaa henkilökunnasta.
Ei pidä tehdä lapsia, jos ei heistä pidä, vaan yrittää selvitä mahdollisimman vähällä hoitamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki. Iltapäiväkerhot ovat kuntakohtaisia, ei niitä ole kaikilla paikkakunnilla. Ja ainakaan tällä paikkakunnalla sinne ei tokaluokkalaisilla ole pääsyä, koska resurssit.
t. iltapäiväkerhon ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä?
t. ekaluokkalaisen äiti, jonka lapsi tulee koulusta suoraan kotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä?
Missä ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä?
Missä e
Ei kun kerro vain missä iltiksessä se lapseni on. En ole tietoinen hänen olevan sellaisessa.
t. sama
Nykymammat tuuppaavat lapsen päiväkotiin 9kk ikäisenä 10 tunniksi. Ja kun ei osata olla oman lapsen kanssa, jätetään hänet kouluikäisenäkin 10 tunniksi oman onnensa nojaan. Ja sitten ihmetellään, kun 12v menee kouluun aseen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä ihmetellään, miksi yksi naisoletettu vaatii saada pitää loman lukioikäisen tyttären loman aikaan. Syyksi ilmoittaa: Olen pitänyt loman silloin aiemminkin.
Kyllä minäkin tykkään pitää lomaa lukiolaisen kanssa yhtä aikaa ja jopa yliopisto opiskelijan kanssa. Heillä on kuitenkin lyhyt kesäloma (viikko, Maks kaksi). Tykkäämme tehdä yhdessä asioita. Matkustaa, mökkeilyä, käydä mummolassa yms. Mitä pahaa siinä on?
Mä olen kouluaisten loman kotona, poislukien kesäloma, jonka vietetään yhdessä ulkomailla.
Töissä pystyy vaikuttamaan mihin projekteihin osallistuu ja osallistun normaaliin työhön, mutta en esim osallistu toimistolla mihinkään.
Miksi lapsen pitää olla yksin ? Tärkein ihminen maailmassani?