Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen kysely paljastaa väsymysepidemian - asiantuntija: työelämää pitäisi muuttaa, jotta ihmiset jaksavat muutakin elämää

Vierailija
16.04.2024 |

(...niin tai ylipäänsä, että  jaksaivat edes työelämässsä; monihan sieltä  putoaa pois)

Joka toinen suomalainen on jättänyt jotain itselle tärkeää tekemättä väsymyksen vuoksi. Eniten väsymyksen vuoksi karsitaan kotitöistä, harrastuksista ja ystävien tapaamisista.

https://yle.fi/a/74-20081956

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin jäämään osatyökyvyttömyyseläkkeelle uupumuksen takia. En jaksanut enää edes normaalia työpäivää. Henkilökohtaisen elämän olin unohtanut jo paljon aiemmin. Yleensä vain nukuin kaiken vapaa-ajan.

Harmittaa että en saanut piristävää lääkitystä ennen työkyvyn menettämistä. Joka kerta vastaanotolla oli eri lääkäri sanomassa, että kokeillaan vielä tämä masennuslääke ja sitten jos tämäkään ei toimi niin saat piristeitä. Sitä jatkui useampi vuosi. Eivät ne masennuslääkkeet toimineet. Väsytti vaan entistä enemmän, mutta se ei haitannut, sillä lääkkeistä tuli välinpitämätön olo 

Sitten vasta sain toimivan lääkityksen kun olin saanut osatkeläkkeen ja menettänyt työpaikan. Eikä uudelleen työllistyminen tässä kunnossa ole mikään helppo homma.

Pelkästä uupumuksesta ei tietenkään myönnetä edes puolikasta eläkettä. Minulle uupumusta aiheuttaa MS-tauti. MS-taudin aiheuttama uupumus oli eläkkeen myöntämisperuste. Mutta senkin kanssa pärjää työelämässä jos saa tehdä lyhyempää päivää ja saa tukea jaksamiseen töissä.

Vierailija
22/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoissa on jo vuosikausia ollut liikaa sälää ja liikaa uudistusprosesseja silkasta uudistamisen ilosta. Konkreettisesti auttavaa henkilöstöä on irtisanottu tai paikkoja jätetty täyttämättä eläköitymisen jälkeen, ja heidän tehtävänsä on jaettu opettajille ja tutkijoille ja jossain määrin opiskelijoillekin. Työympäristö on täynnä itsepalveluun tarkoitettuja sähköisiä työkaluja, joita kehitetään ja vaihdellaan vähän väliä. Hallinto tuntuu pöhöttyvän, ja sinne palkataan kaikenlaista suunnittelijaa ja kehittelijää ja tiimiä, joiden tehtävä on kehitellä noita sähköisiä työkaluja ja valvoa, että muut käyttävät niitä. Olisi helpompaa, jos olisi edelleen lähellä amanuenssi, jolle viedä opetusohjelmat ja tenttitulokset kirjattaviksi sen sijaan, että jokaisen pitää itse opetella noiden työkalujen käyttö. Omanlaisensa rasite ovat myös työsuunnitelmat ja työajan kuukausittaiset kohdentamiset - niihin kun ei saa merkitä ylityötunteja eikä ylitöistä saa mitään korvausta. Siihen liittyen ärsyttävät tietyt kollegat ja esihenkilöt, jotka olettavat, että töitä tehtäisiin lomillakin. On todella huonoa aikatauluttamista projekteissa, että niiden eteneminen vaatii töidentekemistä kesä- tai joululomalla. Minä yritän kyllä pitää lomat oikeina lomina, mutta huomaan, että se suorastaan närkästyttää joitakuita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa työpaikassa se itse työ ei ole pahinta vaan ihmiset ja ilmapiiri.

Totta. Vttupää palkataan todennäköisemmin kuin herkkä ja empaattinen. Niinpä työelämä on täynnä kiusaajia, kyttääjiä ja jyrääjiä.

Toisaalta on myös aikuisten ihmisten työyhteisöjä missä tunnistetaan asiaton kiukuttelu eikä siitä palkita. 

Surullista aina kun joku pönttö pääsee pilaamaan muiden työnilon. Jos on vähänkään järkeä työnjohdossa niin vaalitaan leppoisuutta vaikka olisi kädet täynnä hommaa. On vaan takakireä ihmistyyppi jonka on vaikea tyytyä,kestää epätäydellisyyttä. Työstä tulee heti raskasta tuolla kun esim muut eivät tee justiinsa oikein jotain.

Vierailija
24/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin jäämään osatyökyvyttömyyseläkkeelle uupumuksen takia. En jaksanut enää edes normaalia työpäivää. Henkilökohtaisen elämän olin unohtanut jo paljon aiemmin. Yleensä vain nukuin kaiken vapaa-ajan.

Harmittaa että en saanut piristävää lääkitystä ennen työkyvyn menettämistä. Joka kerta vastaanotolla oli eri lääkäri sanomassa, että kokeillaan vielä tämä masennuslääke ja sitten jos tämäkään ei toimi niin saat piristeitä. Sitä jatkui useampi vuosi. Eivät ne masennuslääkkeet toimineet. Väsytti vaan entistä enemmän, mutta se ei haitannut, sillä lääkkeistä tuli välinpitämätön olo 

Sitten vasta sain toimivan lääkityksen kun olin saanut osatkeläkkeen ja menettänyt työpaikan. Eikä uudelleen työllistyminen tässä kunnossa ole mikään helppo homma.

Pelkästä uupumuksesta ei tietenkään myönnetä edes puolikasta eläkettä. Minulle uupumusta aiheuttaa MS-tauti. MS-taudin aiheuttama uup

Millaisen lääkityksen sait? Millaisia ovat piristävät lääkkeet? Onko sivuvaikutuksia?

Vierailija
25/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuvia kireämmälle vaan, itsemurhia ei ole vielä tarpeeksi.

Vierailija
26/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuvia kireämmälle vaan, itsemurhia ei ole vielä tarpeeksi.

Yliarvioit työn merkityksen rankasti. Suurin osa oppii selviytymään. Oikaisee asioista mistä voi, kun aika ei riitä.

Juuri nämä jäykät kireät luonteet on niitä, joilla käämi käryää. Jotain heidänkin täytyisi muuttaa - ehkä jopa alaa. Semmoinen vastuu on työntekijälläkin: älä anna väärän työn pilata elämää. Vaihtoehtoja on.

Vierailija
27/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä varmaan monellekin kelpaisi nelipäiväinen työviikko, mutta monilla aloilla se tarkoittaisi sitä, että palkkatulot jäisivät pienemmiksi kuin työttömyyskorvaus. Hyvähän se jonkun "mediaanipalkkaisen" on huudella.

Vierailija
28/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jo jotain. Teen vain keikkatyötä sen verran kun pää kestää.

Vierailija
29/38 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Covid

Vierailija
30/38 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija ei tuo koskaan oikeata syytä esille yhtään mistään, se vaan jankuttaa asioita mitä ihmiset haluavat kuulla. 

Oikea syy ihmisten loppuunpalamiseen ja kaikkeen muuhunkin beeässään mitä tulee työelämään, on se, että ihmiset tekee ihan vääriä töitä mitkä eivät sovi itselle. Sen takia, että "jotain on tehtävä että ihana yhteiskunta pyörii" :D

Ihminenhän on eläin mikä rakastaa oikeasti työtä, se pointti on vaan siinä, että sen työn pitää olla sellaista mikä ruokkii ihmisen omaa sielua. 

Kuinka moni teistä voi sanoa, että työ mitä te teette ruokkii teidän sielua? Aivan. Moni ei voi sanoa sitä. 

Tottakai ihminen ei jaksa, kun hän keskittyy vääriin asioihin kaikessa ja tekee itselleen vääriä asioita. Me ihmiset ollaan erilaisia. Se, että joku muu tykkää rakentaa taloa, ei tarkoita että toinen tykkää tehdä samaa. 

Maailma ei valitettavasti toimi niin että kaikki pystyisivät elättämään itsensä jollain ihanalla mielekkäällä intohimotyöllä. En usko että Suomessa on niin paljon ihmisiä joiden intohimo on ajaa bussia että pelkästään heillä saataisiin bussikuskien tarve täytettyä. Sama pätee aika moneen muuhunkin suorittavaan työhön. Itse olen kaupan-alalla koska sieltä sain omaan elämäntilanteeseen sopivaa työtä. Oma intohimo-ala ei valitettavasti työllistänyt joten menin sinne minne pääsin. Enemmän pitäisi keskittyä lisäämään ihmisten viihtyvyyttä niissäkin työpaikoissa missä sitä sielun paloa ei ole. 

Vierailija
31/38 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelipäiväinen työviikko voisi olla hyvä idea. Elämässä on niin paljon muutakin kuin työ.

Meillä tätä on tarjolla jokaiselle työntekijälle, mutta ei kelpaa, koska palkka olisi 80% kuukausipalkasta.

Vierailija
32/38 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija ei tuo koskaan oikeata syytä esille yhtään mistään, se vaan jankuttaa asioita mitä ihmiset haluavat kuulla. 

Oikea syy ihmisten loppuunpalamiseen ja kaikkeen muuhunkin beeässään mitä tulee työelämään, on se, että ihmiset tekee ihan vääriä töitä mitkä eivät sovi itselle. Sen takia, että "jotain on tehtävä että ihana yhteiskunta pyörii" :D

Ihminenhän on eläin mikä rakastaa oikeasti työtä, se pointti on vaan siinä, että sen työn pitää olla sellaista mikä ruokkii ihmisen omaa sielua. 

Kuinka moni teistä voi sanoa, että työ mitä te teette ruokkii teidän sielua? Aivan. Moni ei voi sanoa sitä. 

Tottakai ihminen ei jaksa, kun hän keskittyy vääriin asioihin kaikessa ja tekee itselleen vääriä asioita. Me ihmiset ollaan erilaisia. Se, että joku muu tykkää rakentaa taloa, ei tarkoita että toinen tykkää tehdä samaa. 

Olet väärässä. Ihminen ei voi palaa loppuun, ellei hän ole ensin koskaan palanut. Eli loppuunpalaneet ihmiset ovat usein juuri niitä alkujaan työhönsä motivoituneita ja siitä pitäviä. 

Vierailija
33/38 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästä uupumuksesta ei tietenkään myönnetä edes puolikasta eläkettä. Minulle uupumusta aiheuttaa MS-tauti. MS-taudin aiheuttama uup

Mikä tämä tämmöinen piristävä lääke on?

Vierailija
34/38 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästä uupumuksesta ei tietenkään myönnetä edes puolikasta eläkettä. Minulle uu

Varmaan Voxra tai Concerta.

Vierailija
35/38 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelipäiväinen työviikko voisi olla hyvä idea. Elämässä on niin paljon muutakin kuin työ.

Meillä tätä on tarjolla jokaiselle työntekijälle, mutta ei kelpaa, koska palkka olisi 80% kuukausipalkasta.

No jos sen viiden päivän työn tekee hyvin palautuneena neljässä päivässä, niin sama palkkahan siitä pitää saada.

Vierailija
36/38 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just eikä melkein juuri noin.

Vierailija
37/38 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjetön idea. T. Petteri Orpo

Vierailija
38/38 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen havainto omalta alalta että itse työ ja esimiehet mukavia, myös asiakkaat, mutta kollegatasolla paljon kielteisyyttä mikä rasittaa. Vaikeutta keskittyä omaan tonttiinsa, olla olematta pikkumainen jopa kyylä. Usein perfektionistisia eli muodollisesti hoitavat työn tarkasti.

Kun ihan minkä tahansa työilmapiirin saa huononnettua jos yksi on muiden/toisen kimpussa jatkuvasti arvostelemassa. Tai arvostellaan vaikka ei-paikallaolevia...toki joskus voi purnata mutta kyllä nuo kestovalittajat ja muiden mollaajat erottuvat.

Ihmiset ollaan erilaisia ja jokaisella omat murheensa, nykyaika kuormittaa. Just siks nämä kontrollifriikit syö hermoja. Mitätöijät, jotka nostavat itseään pikkusieluisella päsmäröinnillään.

Oletko kenties museossa töissä...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi