Voiko pettäminen olla psyykkisen sairauden syytä?
Meillä on tuttavapiirissä tapaus, jossa mies on pettänyt vaimoa ja syyttää tästä kaksisuuntaista. Oma mieheni on sitä mieltä, että tämä on vain k*sipäisyyttä ja sairaudella ratsastamista. Että sairaudella ei voi perustella tuollaisia tekoja. Itse en tiedä mitä ajatella. Eikö esimerkiksi mania voi aiheuttaa sen, että ihmisen harkintakyky pettää?
Mitä mieltä olette?
Kommentit (52)
Pettäminen sanana jotenkin pienentää koko tapahtumaketjun. Ikään kuin kyseessä olisi ohimenevä hetki, jona tekee pienen virheen.
Kyseessähän on usein sarja päätöksiä, jotka johtavat pettämiseen. Näihin lukuisiin pettämiseen johtaviin päätöksiin päätyy ihminen, jolla ei ole periaatteita ja moraalia, ja joka ei arvosta itseään, toista pettäjää eikä petettävää (oli sitten kumman tahansa puoliso, tai molempien).
Pettävä ihminen on myös muita hövelimpi siinä, mitä tulee totuudessa pysymiseen. Hän on siis jo muissakin tilanteissa valehdellut, valehteleminen on hänelle toinen luonto.
Siksi en työnantajan ominaisuudessa palkkaisi koskaan henkilöä, jonka tietäisin pettäneen eli puukottaneen selkään henkilöä, joka on hänelle "rakkain".
Jos taas ei kykene jättämään edellistä puolisoa ensin, jos rakkaus on jo loppunut, no, hänkin on melkoisen selkärangaton olento.
Narsistihan on se jonka kokee aina olevansa uhri, vaikka petti. Jos on "pahoillaan" kertoo kuinka "kauheaa oli pettää". Mutta pettäessään ei itkenyt.
Yleensä seksihalut loppuu ensimmäisten joukossa jos sairastuu
Hullun munan täytyy olla mielipuolen persiissä.
Ihminen ei ole yksiavioinen tai parisuhteinen, nopea tuikkaus ja sitten uutta kehiin niin tekee muutkin eläimet.
t. vieras pillu on kullin herkku!
Psykoottisena olen vaellellut paikkoihin, ulkomaillakin. Outo uskomus, että olen suojeltu, koskematon. Olen uskonut, että mitään pahaa minulle ei voi tapahtua. Tätä taustaa vasten ihminen voi mielisairaudessa uskoa mitä vain.
Kuulin ulkomailla jutun amerikkalaisesta varakkaasta nuoresta naisesta, joka teki maailmanympärysmatkaa. Hänet oli raiskattu kaksi kertaa matkalla, silti hän jatkoi, koska uskoi että hänen pitää tehdä noin. Itki ja oli ilmeisesti psykoottinen, mutta kieltäytyi lopettamasta.
Kyllä voi hyvinkin olla petettävän psyykkinen sairaus syynä.
Enpä usko, että sairaus tekee pettäjäksi. Tuo on vähän sama, kun vanhempi huomaa, että lapsen kasvatus ei olekaan helppoa ja lapsi käyttäytyy, kuin villipeto ja alkaa siksi raahaamaan lastaan terveyspalveluissa saadakseen tälle jonkun diagnoosin. Parempi olisi tunnustaa, että elämä ei ole satua ja ihmisen luonto on mikä on.
Masennusta ja huonoa itsetuntoa olen lukenut monesta keskustelusta perusteluna miksi petti. Ulkomaisista ja suomalaisista keskusteluista.
Samaa mieltä. Se on tekosyy kuten viinakin.
Ongelma on moraalinen. Toisen ihmisen arvostuksen ja käytöstapojen puute tekee sen, että kykenee pettämään ja hyväksikäyttämään ihmisiä.
Vaimo on niitä naisia, jotka antaa anteeksi mitä vaan. Tuo sairauden huomioiminen on vaan tekosyy hänelle, jolla selittää älyttömän ratkaisunsa. Läheisriippuvainen? Pettäminen sen kun jatkuu.