Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmiset rupeaa tekemään jos alennetut Kelan tuet ei riitä elämiseen ja laskuihin?

Vierailija
16.04.2024 |

pakko joku on sähköt maksaa ja muut laskut

ruokaa saa ruoka-avusta ja voi elää kitualiaamminkin

mutta alkaako lopulta si sällissota tai ryöstely kun sossukelan rahat ei riitäkään? tuleeko nälänhätä

valtio, keksi jotain! Alkon pääjohtaja sillä aikaa tienaa 450 000 e vuodessa ja POstinpääjohtaja miljoonan.

Kommentit (680)

Vierailija
321/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä näen sen niin, että lopulta tapahtuu vallankumous. Oma elämäni ei ole veitsenterällä, mutta olen silti enemmän kuin valmis vallankumoukseen.

Olen valmis vallankumoukseen. Valtio on varautunut siihen antamalla USA:lle oikeuden käyttää Suomen tukikohtia, mutta amerikkalaisia joukkoja ei ehdi tulla maahan riittävästi pysäyttämään suomalaisia.

Hah! Ei Suomi lampaat mitään vallankumousta uskalla järjestää. Mitä nyt naapuritkin ajattelisivat, jos kadulle menisi riehumaan :D

Vierailija
322/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt orjuutus menossa ihan peruskommunistiseen tyyliin. Nimittäin jos meillä olisi oikeistohallitus se varmistaisi ensin, että työmarkkinat vetävät ja yrityksiä olisi helppo perustaa.

Eikös meillä nimenomaan ole oikeistohallitus? Ainakin yleensä poliittisella kartalla kokoomus on oikealla, ei suinkaan kommunistien kanssa vasemmalla. 

Jos tarkastelet oikeistolaista ideologiaa, huomaat sen muistuttavan hämmästyttävän paljon kommunistisia diktatuureja. Todella erikoista ja varmaan yllättävää, mutta niin se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt orjuutus menossa ihan peruskommunistiseen tyyliin. Nimittäin jos meillä olisi oikeistohallitus se varmistaisi ensin, että työmarkkinat vetävät ja yrityksiä olisi helppo perustaa.

Eikös meillä nimenomaan ole oikeistohallitus? Ainakin yleensä poliittisella kartalla kokoomus on oikealla, ei suinkaan kommunistien kanssa vasemmalla. 

Minä olen oikestolainen, enkä tunnista mitään yhteistä omassa ja hallituksen ajattelussa.

Vierailija
324/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä suuremmaksi tuloerot kasvavat, sen enemmän yhteiskuntarauha järkkyy.

Ja siitä kärsii myös kaikkein rikkain eliitti:

Niissä maissa, missä tuloerot ovat hyvin suuret, myös se rikkain eliitti elää sairaamman ja lyhyemmän elämän, kuin maissa, joissa on pienemmät tuloerot.

Se nimittäin aiheuttaa stressiä, että joutuu asumaan aidatulla ja vartioidulla alueella ja pelkäämään lunnasrahojen toivossa tehtyä kidnappausta. Stressihormoni kortisoli rapauttaa tehokkaasti terveyttä, jos tasot pysyvät pitkään korkeina. 

Lyhytnäköistä siis varakkaimmilta, ihan omaa terveyttä ajatellen, on kasvattaa vielä lisää niitä tuloeroja.

Vierailija
325/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskahousuista kun ei ole töihinkään niin kai itsensä terminoiminen on ainoa vaihtoehto.

Vierailija
326/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nykyisin on lähes itsestäänselvyys, että lapsilla on omat huoneet. Kun olin lapsi, moni meistä (minäkin) nukkui samassa huoneessa toisen sisaruksen tai toisten sisarusten kanssa. Kun olin lapsi, meitä asui kaksiossa viisihenkinen perhe. Ei se siihen aikaan ollut mitään aivan tavatonta. 

Nyt ihmiset keksivät estettä esteen perään, ja oma-aloitteisuus ja ratkaisukeskeisyys puuttuu täysin. Yhteiskunnan pitäisi auttaa ihan joka asiassa.

Eläkeläisten asioita koskevat palaverit voidaan pitää Teams-palavereina tai puhelinneuvotteluina. Kaupungistuminen tapahtui 60- 70-luvulla. Nykyajan eläkeläiset ovat pitkälti noita tuolloin kaupunkiin muuttaneita ihmisiä. Jos eläkeläisen hoito on siellä maalla kaukana vaikeaa, hänen talonsa voi laittaa myyntiin/vuokralle ja hän itse voi muuttaa sukulaisten luokse. Hänestä ei saa vissiinkään mitään tukia (miksi pitäisikään, jos kyse on esim. omasta äidistä????), mutta hän voi eläkkeellään osallistua kustannuksiin, esim. vuokraan. 

Miksi kaiken pitää olla niin kauhean vaikeaa ja monimutkaista? Miksi omasta mukavuudesta ei voi tinkiä milliäkään? Miksi yhteiskunnan pitää maksaa ihan kaikesta, siitäkin, että vanhempi asuu perheen luona? Tämä on ihan tavallista muualla Euroopassa.

Vierailija
327/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän niiden mennä töihin? Hmmmm, mietitäänpä.....

Vierailija
328/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Huoneen vuokraaminen voi onnistua silloin, jos esim. yksi ihminen asuu kolmiossa, mutta jo valmiiksi ahtaisiin asumisratkaisuihin tai meluisiin kokoonpanoihin (lapsi- tai teiniperhe) ei todellakaan löydy alivuokralaista."

Ehdotukseni olikin niille, joiden tulot eivät riitä tämänhetkiseen asuntoon. Jos asutaan jo valmiiksi ahtaasti, niin silloinhan ne tulot kyllä riittävät. Mutta jos esimerkiksi kaksilapsinen perhe asuu 4h+k -asunnossa siten että vanhemmilla on oma makuuhuone ja molemmilla lapsilla on omat huoneet, niin tuossa on tiivistämisen varaa. Lapset voi laittaa samaan huoneeseen ja vuokrata yhden huoneen jollekin opiskelijalle. 

Yleensä ne liian kalliit asumiskustannukset ovat seurausta siitä, että ollaan asumistuen turvin hakeuduttu asumaan liian väljäästi. Nyt vaan on maksajalta rahat loppu ja pitää hieman luopua niistä 'saavutetuista eduista'.

Kuinka todennäköistä on, että opsikelurauhaa tarvitseva opiskelija haluaisi muuttaa 2-lapsisen perheen asuntoon? Tuohan on huonoin mahdollinen ratkaisu kenelle tahansa - lapsista tulee meteliä ja häiriötä, ja asuminen on mahdollisimman epämukavaa. Ei kukaan tuollaiseen halua muuttaa alivuokralaiseksi. Täällä heitellään kyllä aina omituisia ideoita, mutta ilmeisesti ei pysähdytä miettimään, kuinka toteuttamiskelpoisia ne ovat. Lisäksi kaikessa yhteisasumisessa on riskinä se, että osapuolet joutuvat kattamaan toisen kuluja. Vuokra-asuntoihin ei välttämättä edes saa ottaa alivuokralaista - tähän on rajoituksia erityisesti säätiöillä, jossa asumisessa on tarveharkinta. Myös yksityinen vuokranantaja voi kieltää.

Vierailija
329/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oikeisto tarkoittaa vapautta. Ei todellakaan sitä, että valtio verottaa hengiltä. Tällä veropohjalla oikeistohallituksesta puhuminen on vitsi.

Vierailija
330/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä edelleenkään ole kaikilla lapsilla omia huoneita. Just täällä oli lehtijutusta keskustelu, missä äiti muutti 3 lapsen kanssa kaksioon. 

Vierailija
331/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisköhän niiden mennä töihin? Hmmmm, mietitäänpä.....

Tähän vastattiin jo. 

Ole hyvä ja lue se/ne.

Vierailija
332/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menopuolta pakko karsia, eli pienemmät asunnot, eläminen nuukemmin, eli itse tehtyä kotiruokaa, ei ravintolassa käymistä, Mäkkäreitä, ei läjäpäin uusia vaatteita. Aika pitkälti varmaan semmoista kuin itsellä oli lapsena 1970-luvulla. Mistään ei ollut pulaa mutta mitään ylimääräistä ei ollut. Lomamatka kotimaassa, luontokohteita, marjareissuja sun muita. Onnellinen lapsuus.

Ja sitten semmoinen suvun ja perheen merkityksen kasvu. Eli tukea perheestä. Täällä ihannoidaan sitä, että pärjätään yksin. Muualla sukupolvia asuu yhdessä ym. Tämäkin voi itse asiassa lisätä hyvinvointia koko yhteiskunnassa. 

Paluu tavallisuuteen ja sen ymmärtäminen, että kaikki ei voi saada kaikkea. Ja että jos ei jaksa eikä viitsi opiskella tai tehdä töitä, niin ei voi saada samaa kuin sellainen, joka viitsii.

Kylläpä nyt romantisoidaan koko suvun yhteisasumista. Ei se ongelmatonta ollut koskaan Suomessakaan eikä se ole ongelmatonta muuallakaan. Eikä meillä mitenkään "ihannoida yksinpärjäämistä", vaan meillä vain ei ulkoisteta yhteiskunnan vastuuta sukulaisille.

Vierailija
333/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menopuolta pakko karsia, eli pienemmät asunnot, eläminen nuukemmin, eli itse tehtyä kotiruokaa, ei ravintolassa käymistä, Mäkkäreitä, ei läjäpäin uusia vaatteita. Aika pitkälti varmaan semmoista kuin itsellä oli lapsena 1970-luvulla. Mistään ei ollut pulaa mutta mitään ylimääräistä ei ollut. Lomamatka kotimaassa, luontokohteita, marjareissuja sun muita. Onnellinen lapsuus.

Ja sitten semmoinen suvun ja perheen merkityksen kasvu. Eli tukea perheestä. Täällä ihannoidaan sitä, että pärjätään yksin. Muualla sukupolvia asuu yhdessä ym. Tämäkin voi itse asiassa lisätä hyvinvointia koko yhteiskunnassa. 

Paluu tavallisuuteen ja sen ymmärtäminen, että kaikki ei voi saada kaikkea. Ja että jos ei jaksa eikä viitsi opiskella tai tehdä töitä, niin ei voi saada samaa kuin sellainen, joka viitsii.

Erikoinen yhtälö, että samaan aikaan pitäisi muuttaa pienempään asuntoon ja ottaa vielä sukulaisiakin samaan kämppään asumaan. Ja mitä oikein tarkoitat, että köyhille/pienituloisille menojen karsiminen tarkoittaisi lomamatkoja kotimaassa - sehän vain lisää kuluja! Eihän heillä ennen leikkauksiakaan ole ollut varaa lomamatkoihin. Omituista muutenkaan verrata nykyaikaa 70-lukuun, kun moni asia yhteiskunnassa ja ihmisten elämässä oli toisin. Ja jos ajattelet, että ravintolan sijaan kotona syöminen on nuukailua, puhut jostain ylemmästä keskiluokasta - ei edes keskiluokkaiset perheet syö koko ajan ulkona.

Vierailija
334/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä yritystäkään ihan tuosta vain potkaista käyntiin. Puolison yhden miehen yritykseen tarvittiin aloittamiseen 2000-3000e hankintoja. Sitten menee useampi kuukausi tai jopa pari vuotta, että yrityksestä voi nostaa itselleen työmarkkinatukea suurempaa tuloa. Yksittäinen ihminen ei voi tuosta vain aloittaa ilman, että ottaa velkaa. Ja suurempi riski on jos on lapsia jotka pitää siinä samalla elättää. On helpompi jos sillä toisella puolisolla on vakituiset tulot, jolla elättää aloitusvaiheessa kaikkia.

Ja se 1200e nettopalkka varmasti riittää sille yksinasuvalle kun ei turhia ostele, mutta siihen tulee heti iso mutta jos on 1 tai 2 lasta elätettävänä. Siihen tulee lapsilisät päälle ja jossain tapauksessa se toinen vanhempi jotain maksaa, mutta ei läheskään aina.1400e/kk kolmelle henkilölle tekee jo melkoisen tiukkaa vaikka vuokra olisi pienikin.

Vierailija
335/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka tuhotaan viimeisenä. Muistakaa se.

Vierailija
336/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oikeisto tarkoittaa vapautta. Ei todellakaan sitä, että valtio verottaa hengiltä. Tällä veropohjalla oikeistohallituksesta puhuminen on vitsi.

Sosiaaliturvamenoista 32,7 miljardia menee eläkeläisiin. 

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja sossutukia 800 miljoonaa. 

Eikä kaikki työttömät saa edes sossutukia. Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot. 

Valtion budjetti on 80 miljardia. 

Julkisen palkkoja maksetaan 22 miljardia. 

Vierailija
337/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ihmisten pitää säästää ja sopeuttaa. Ei se sen kummempaa ole. Tai etsiä lisää tuloja.Omat huoneet, ravintolakäynnit, kuntosalit, netflixit sun muut ei ole mitään ihmisoikeuksia.

Vierailija
338/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös ihmisten pitää säästää ja sopeuttaa. Ei se sen kummempaa ole. Tai etsiä lisää tuloja.Omat huoneet, ravintolakäynnit, kuntosalit, netflixit sun muut ei ole mitään ihmisoikeuksia.

Teistä en tiedä, mutta minä en halua kommunismissa elää. Tähän on tultava loppu. Menkää katsomaan miten muissa maissa eletään. Ihmisillä on varaa.

Vierailija
339/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut viisihenkiseen perheen vanhin lapsi. Meitä asui 5 henkilöä 76 neliöisessä kolmiossa. Siihen tottui, mutta oli kyllä hieno hetki muuttaa sieltä omaan asuntoon.

Tällä hetkellä meitä asuu kaksi 82 asunnon neliössä. Meillä asuu väliaikaisesi kolmas henkilö, nuori teini-iän ylittänyt. Ja voin sanoa että ei ikinä enää tällaista hyväntekeväisyyttä (tai edes maksavaa alivuokralaista). Kyllä suomalainen tarvitsee sitä omaa tilaa omassa kodissa ja rauhaa. Tämä on onneksi lyhyt vaihe ja loppuu kohta, mutta kokeiltu on, eikä todellakaan sovi kaikille enkä lähtisi suosittelemaan. Opiskeluaikana oli eri ja silloin kuuluikin asiaan asustella toisten kanssa ja vähän ahtaastikin. Vielä parempi jos löytää mukavia tyyppejä joiden kanssa voi niitä asumiskuluja jakaa.

Vierailija
340/680 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytetään miten suomalainen sisu toimii penninvenytyksessä. Herran jumala. Laittakaa tuo hallitus helvettiin.