Pidätkö hulluna sellaista ihmistä, joka juttelee esim. uusille työkavereille kuin vanhoille tutuille?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Tässä teille sitten esimerkki.
Tapasin henkilön a ensimmäistä kertaa. Hän sanoi vitsinä jotakin, mikä oli liian tuttavallista. Meni niin sanotusti kaikkien rajojen yli. Tilanteessa mukana ollut kolmas henkilö otti viisaasti takapakkia ja alkoi vältellä kyseistä ihmistä. Minä en, koska uskon aina hyvään ihmisissä. Nyt minulla on maanvaiva, josta ei pääse mitenkään eroon. Hänen nykyiseen kommunikaatiotyyliinsä kuuluu myös satunnaisesti muiden loukkaaminen. Hän siis puhuu ventovieraille kuin perheenjäsenilleen, välillä liian intiimisti, välillä loukkaavasti, välillä säästä puhuen.
Käytöstavat ovat eräälainen hullusuodatin, niitä noudattaessaan voi tutustua toiseen vähitellen ja kuulostella millainen hän on. Normaali tutustuminen etenee pikkuhiljaa, hitaahkosti.
Niin, tungetteleva käytös on ehdottomasti varoitusmerkki. Sellaisia ihmisiä kannattaa vältellä. Tai ylipäätään sellaisia, joista tulee huonot vibat.
Mutta esimerkkinä ollut "tänään on kiva ilma jne" ei kyllä ole tungettelevaa nähnytkään.
Noin käytännössä käy jos työyhteisöön tulee uusia ihmisiä. Vanhat voivat kertoa parisuhteestaan, ystävistään ym. uuden läsnä ollessa. Jos uusi ei osallistu, normaalia mutta jos osallistuu, ihan yhtä normaalia. Miksi olisi yleisönä ja kuuntelisi työn puolesta, mitä pidempään työskennelleet juttelevat.
Ihan kuin pitäisi miellyttää vapaa-ajan jutuista pitämällä, jotta pääsisi yhteisöön, mutta joutuisi itse varomaan mitä kertoo.
Tuttu on tuttava eikä mikään sydänystävä.
Ap