* JOULUNTÄHTIEN 06 ma ja ti *
Laitan uuden pinon alulle että nani varmasti näkee...
Paljon jaksamisia ja halauksia sulle!!! Mulla ei varmaankaan voimat eikä hermot kestäisi tuollaista tilannetta sillä mulle on tuon ukon tuki kyllä kaikki kaikessa. Toivottavasti teidän tilanne korjaantuu jotenkin, mutta jos ei niin koita jaksaa ja muista pyytää apua jos väsyttää liikaa tai on muuten voimaton olo sillä alku on varmasti vaikeaa. Onneksi se oma pieni vauva antaa kummallisesti voimia ja se pieni hymy piristää oloa =)
Oisko sulla ystäviä tai sukulaisia jotka vois auttaa niiden ristiäisten järjestämisessä niin ettet kuluta itseäs ihan loppuun?
Anteeks jos huolehdin liikaa mutta mun tädin mies lähti litomaan esikoisen synnyttyä ja siinä oli kyllä kaikki tuki tarpeen ettei täti romahtanut niin henkisesti kuin fyysisestikin =/
Nyt pitää mennä nukkumaan, mutta tuun kirjottelemaan taas huomenna...
Kommentit (22)
sängyn pohjalta, ollaan vielä heräilemässä. Meidän aamut on yleensä aikamoista kellottelua, ennen klo 12 ei juuri mihinkään päästä.
NANI voimahalaus !!! Varmaan olette jo miettineet kaikki vaihtoehdot, mutta luuletko että joku perheterapeutti tms. voisi auttaa, jos ei suhteen korjaamisessa, niin uudenlaisen arjen rakentamisessa ja tukemisessa. Neuvolassa varmaan on saatavilla apua. Kuten joku kirjoitteli, kaikki tarjolla oleva apu kannattaa ottaa ja etsiä ja pyytää sitä lisääkin. Toivon sydämestäni että saat paljon tukea, jaksat pitää huolta myös itsestäsi, ja että kaikki kääntyy parhain päin!
PERIAATTEET en muista että minulla olisi kauheasti ollut mitään ehdottomia ajatuksia. Olen niin paljon kuullut kun ihmisten suunnitelmat on muuttuneet. Olen vähän luomumpi kuin luulin :-) Me kokeillaan helposti uusia juttuja, ja jos ne sopii se on hienoa, jos ei sovi niin unohdetaan.
NUKKUMINEN JA YÖHERÄILYT mekin pidetään vauvaa sylissä telkkaa katsellessa. Välillä ajattelen mitähän hän tuumii kun joku toimintakohtaus, vaikka koitankin laittaa vähän hiljemmalle... sitten syö ennen sänkyyn nukahtamista noin 11-12 aikaan, seuraavaksi klo 03 maissa, sit ehkä 05-07 aikaan tai jopa kaks kertaa tuona aikana, sit joskus 09-10 aikaan joten en osaa sanoa montako kertaa yössä syö, kun miten tuo " yö" tulkitaan. Voisi sanoa että 2-4 kertaa syö :-)
Nyt noustaan ja äiti saa puuroa :-) tullaan ehkä takas sänkyyn vielä.
t. Heini ja Vauve
Miten tää kirjottelu tökkiikin nyt niin paljon ku vauva on syntynyt..lukemassa kyllä käyn, mutta ei vaan saa aikaseks kirjottaa.
Nyt reipastun.
Ensiksikin NANILLE suuri halaus ja voimia. Oon Pimmin kanssa samaa mieltä, että pyydä vaan rohkeasti apua niiden ristiäisten järjestämiseen jos vaan on mahdollista. Oma äitini oli yh, sain kuulla isästäni vasta 19-vuotiaana. Mä en ainakaan tunne et oisin jääny mistään paitsi, eli älä etukäteen vielä stressaa sitä jos miehesi ei pidäkään lupaustaan olla läsnä lapsenne elämässä. Pyydä apua ja puhu asiasta, jos siltä tuntuu. Paljon tsemppiä. Oot ajatuksissa!
PERIAATTEET ENNEN VAUVAN SYNTYMÄÄ oli että ei yhtään kertakäyttövaippaa meidän vauvalle, eikä tuttiä eikä pulloa..no ei se elämä mene niinkun suunnittelee..2 viikkoa teholla ja noita kaikkia käytettiin ja kertakäyttövaippoja lukuunottamatta muut on edelleen käytössä. Tosin olen huomannut että enää ei poika oikein huoli tuttia..
NUKKUMINEN Meillä on kaks viimesintä yötä sujunu vähän paremmin. Vauva on ollu suurimman osan yötä mun vieressä, joten saattaa neljäkin tuntia kulua että vaan kerran pistän tissin suuhun herralle ja jatkan itse unia. Aamuöisin yleensä vauva itkeskelee mahavaivoja, mutta ei kauaa kestä yleensä.Nyt pitäs vaan löytää sellanen kestovaippa, jota ei tarttis vaihtaa yöllä.....
RISTIÄISET Me ollaan oikeita mattimyöhäsiä..ristiäiset on 4.3..ei kertakaikkiaan oo jaksanu miettiä koko asiaa, vaikka totuus kyllä on että meidän ei tartte tehdä mitään asialle. Ristiäiset on mummolassa ja meidät haetaan sinne ja mummot on leiponu ja laittanu kaiken valmiiks. Nimi on ollu jo raskaudesta asti valmiina ja nyt jo käytössä ja yleisesti tiedossa, joten senkään takia ei olla kiirehditty juhlien järkkäämisessä
Mihinköhän muuhun piti kommentoida..ei nyt muistu mieleen. Pitää varmaan pyykkejä alkaa silittämään ja keittiökin pitäs eilisten lettukestien jäljiltä siistiä.
Beijaflor
Kaikki oli alapäässä ok. Repeämä parantunut hyvin, eikä inkontinenssi vaivaa. Ehkäisyksi sain imetyksen ajaksi minipillerit ja sen jälkeen siirryn renkaan käyttöön. Eipä tarvi säheltää kondomin kanssa.
Luin nyt vasta viikonlopun pinon ja Nanin kirjoituksen. ISOJA HALIRUTISTUKSIA täältä!! Voi sinua!! Toivottavasti jaksat pyörittää vauva-arkea ja vaikka nyt tuntuu pahalta niin kyllä kaikki kääntyy vielä parhain päin. Tavalla tai toisella. Tollanen ei oo ikinä mukavaa. Niin kuin muutkin jo kirjoittivat, käytä kaikki apu minkä vaan saat! Ystävät ja perhe merkitsevät näissä tilanteissa paljon, tukeudu heihin, älä jää yksin murehtimaan asioita. Lisää halauksia!
Meillä vauva nukkuu nyt pihalla joten tämän äidin pitää hyökätä tiskien ja imurin kimppuun. Aurinkoista päivää!!
Viikonloppu meni suurimmaksi osaksi sisällä kärvistellessä, sillä ulkona oli 20-25 astetta pakkasta. Keksiminen on ollut, miten saada neiti nukkumaan ne ruhtinaalliset 3-4 tunnin päiväunensa sisällä. Nyt nukkunut jo 2½ tuntia, kun puin kypärämyssyn päähän ja laitoin toppapuvun sisään (vetskari auki) ja vaunuihin nukkumaan viileään huoneeseen (omakotitalossa, eikä siinä huoneessa lämmöt päällä). Onneksi tuo konsti auttoi, kun ei viikonloppuna millään olisi nukahtanut, kun kädet vispaa niin paljon, heittäen aina tutin pois tai kopsauttaen itseään päähän :) Vaikka ei siellä vaunun sisällä niin kylmä ole kuin ulkona muuten on, muttei jotenkin noin pientä vielä raski tohon pakkaseen viedä. Nytkin täällä on lähes -18 C. Mitenkäs teillä muilla on vauvat nukkuneet sisällä ulkonanukkumisen sijaan?
NANI: Voimia ja halaus sinulle!!! Itse koin esikoisen aikaan samantapaista, paitsi itse olin se, joka lähti vauvan (4kk) kanssa. Meidän tapauksessa mies oli löytänyt uuden hellun. Itsellä auttoi vankka lähipiiri, jotka jaksoivat tsempata, auttaa, kuunnella ja jutella kanssani. Raskasta oli ja monet itkut tuli itkettyä. Olin yh noin 5 vuotta ja nykyään minulla on todella ihana mies, jonka kanssa olen saanut kokea sen ihanan odotusajan, synnytyksen( esikoisen aikaan olin henkisesti yksin) ja mikä ihaninta, hän kantaa vastuuta lapsestaan hoitaen häntä ja huolehtien meistä kaikista. Tiedän ettei kertomukseni lohduta sinua nyt, sillä ei minuakaan olisi lohduttanut silloin enkä koskaan kyennyt surussani ajattelemaan tulevaa. Mutta lausahdus, joka pitää paikkansa, on antanut luottoa ja uskoa tulevaan: asioilla on tapana järjestyä!!! Toivon sydämestäni kaikkea hyvää ja voimia sinulle!!! Joskus voi se pieni etäisyydenottokin saada molemmat näkemään asiat eritavoin ja siten lähentääkin uudella tavalla parisuhdetta.
Mutta nyt kutsu käy!!!
Minea75 ja neiti 6vkoa ja rapiat päälle
En arvaa vauvaa viedä ulos, aamulla oli 16 astetta pakkasta. Nyt auringossa toki vähemmän, mutta taitaa tulla sisäpäivä tästä. Meillä neiti nukkuu päikkärit pääsääntöisesti liinassa, eli ei haittaa vaikka aamupäivän vaunukävelyunet jäi pois.
Nanille kovasti tsemppiä vaikeassa tilanteessa. Ristiäiset onnistuu vähemmälläkin, jos ei jaksa niihin käyttää voimia. Keskity vauvaan, hänestä saat varmasti voimaa jaksaa.
Tinurille kysymys koskien vihreää kakkaa.;) Jäikö teillä yhteen vaipalliseen vai jatkuuko vielä? Miksi epäilit heti allergiaa? Meillä nimittäin Elsa on kakannut perjantaista lähtien pelkästään vihreää, muutaman ihan vesikakan ja nyt suht normaalin näköistä (vähän limaisempaa) mutta siis vihreää. Terveydenhoitajalle soitin aamulla, mutta hän käski olla huolestumatta vielä, ensi viikon lrineuvolassa katsotaan tilanne, jos ei mitään huolestuttavaa muutosta tule. Vauva on siis täysimetyksellä, Rela-tipat menee ja Disflatyl. D-vitamiineja ei olla vieläkään aloitettu mahavaivojen vuoksi. On myös pari kertaa oksentanut maidot oikein kunnolla, tästä en muistanut terkkarille sanoa. Minusta oksut on liittyneet Disflatyliin, joten taidan sen nyt jättää pois. Toisaalta kyllä hirvittää, jos ne kamalat itkut tulee takaisin...
Nyt kuuntelemaan esikoisen lukuläksyä. Mukavaa maanantaita kaikille!
frilla ja Elsa 2.12.
Ekaa kertaa siis vauvapuolelle ehdin kirjoittaa, jotenkin on niin kiirusta pitänyt että kirjoittamaan ei ole ehtinyt, mutta lukemaan kyllä toisinaan.
Meillä oli sitten eilen ristiäiset, ja hyvin meni vaikka stressasin kovasti taas ennen juhlia! Onni Elmeri tuli sitten meitin pojasta. Meillä ei koskaan voi pieniä juhlia järjestää, kun sisaruksia on mulla kahdeksan ja siihen sitten puolisot ja lapset lisäksi, mutta kuten sanottu, hengissä selvittiin :)
Arki on jo alkanut sujua, vaikka alkuun nelilapsisen perheen elämään sai etsiä sitä rytmiä, mutta nyt tää sujuu jo rutiinilla, aivan kun aina olisi ollu tämmönen katras lapsia! Onni kasvaa kovasti, keskiviikkona olisi neuvola joten sen jälkeen tarkempia mittoja palaan kertomaan.
Imetys ei taaskaan mulla onnistunut, niinkuin ei yhdenkään lapsen kohdalla, joten en uskonutkaan sen onnistuvan. Mulla ei yksinkertaisesti sitä maitoa tule tarpeeksi, vaikka mitä tekisin, joten tuttelilla kasvaa tämäkin poitsu. En enää neljännen lapsen kohdalla tunne syyllisyyttä siitä etten pysty imettämään, pää-asia että lapsi kasvaa ja voi hyvin! Ihan ilman ihmeempiä sairauksia on joka poika selvinny, vaikka imetetty on max. kuukausi.
Galluppia taisi olla ainakin vaipoista. Pampersia meillä käytetään, sen oon parhaaksi todennut jo ekan lapsen kohdalla. Kolmos kokoon vaihdettiin pari päivää sitten, kun kakkos koko alko falskaamaan.
Ja nukkumisesta taisi kanssa olla kyselyä, eli meillä Onni nukkuu pinnasängyssä meidän makkarissa ja hyvin nukkuukin! Toisinaan on poitsu vetäny seitsemän tunnin unet syöttöjen välissä, mutta kolmen- neljän-ja viiden tunnin välit on yleisempiä vielä toistaiseksi.
Nyt on alkanu valveilla olo ajat pidentyä ja lelujakin on mukava katsella. On noi vauvat vaan niin ihania, että kannatti kaikki raskausajan vaivat kärsiä!
NYt täytyy palata kotitöitten pariin, voikaahan hyvin kaikki!
4äippä ja Onni (huomenna 6vko)
Noponen nukahti vihdoin ja viimein rattaisiin, ulkona kylläkin -9 astetta pakkasta, mutta taidan antaa hepun nukkua niin pitkään ulkona kun vain nukuttaa. Yöunet meillä sujuu loistavasti *kop,kop* mutta nämä päiväunet jäävät helposti lyhyiksi 15-30 min pätkiksi. Eli kerran kun saa hänet nukahtamaan, niin antaa nukkua vaan!
Voimahali nanille parisuhde-kiemuroissa. Olen itse joutunut seuraamaan läheltä veljeni ja hänen exänsä eroa esikoisen ollessa vielä vauva ja tiedän että voimia tarvitaan, puolin jos toisinkin. Ei taida olla mitään mitä voisin sanoa lohduttaakseni sinua tilanteessa. Toivotaan kuitenkin että asiat järjestyvät, tavalla tai toisella.
Kovin usea tuntuu antavan vauvalleen Rela-tippoja. Käytättekö tippoja vatsavaivojen takia vai ihan yleisesti " muuten vaan" ? Kävin tänään apteekista ko. tippoja ostamassa, täälläpäin kun on kovasti vatsatautia liikenteessä, koulussa ja eskarissa. Mietin niiden käyttöä " varmuudeksi" , onko turhaa jos nyt antaa vaikka meille ei vielä tauti olekaan pesiintynyt? Täällä kuitenkin ramppaa enempi ja vähempi naapurin lapsia ym. muita kavereita joilta pöpö saattaa myös tarttua.
Tänään harjoittelimme myös jälleen kantoliinan käyttöä. KietaisuX2 taitaa nyt olla hallinnassa, Noponen jopa viihtyi pystyasennossa niin hyvin että nukahti siihen. Kehtoasentoon en kyllä häntä osaa siihen asettaa.
Gallupin tynkää, tai oikeastaan mielenkiinto kyselyä: Mikä on hölmöin/turhin neuvo mitä teille on vauva-ajasta joku " viisaampi" antanut?? Minun appi on jokaisen lapsen kanssa sanonut ettei lasta saa katsoa väärinpäin, esim. sylissä ollessa, ettei silmät käänny nurin. Mihin ne siitä nyt kääntyisivät nurinpäin, samalla laillahan ne ovat vauvan päässä kun aikuisen ihmisenkin....
Olipas taas hieman sekava teksti, liekö tuo miehen imurointi tuossa korvanjuuressa hieman haittaavan =) No, ei auta valittaa, hyvä että imuroi!!!
Teppis ja Noponen 3,5 vk
Aluksi linkki viikonlopun keskusteluihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9383849&p=4&tmode=1&smode…
[b]Nani[/b], kovasti voimia ja tsemppiä vaikean tilanteen keskelle. En osaa edes kuvitella, kuinka hankala tuollainen elämänmuutos on. Jos teillä on jotain toivoa saada parisuhteenne kuntoon, niin toivotan onnea siihen! Jos taas ei ole, toivon, että turvaverkkosi on tosiaan kunnossa ja saat apua! *halaus*
[b]Päivikki[/b] taisi kertoa refluksidiagnoosista. Hienoa, että oksentamiseen löytyi syy, ja ilmeisesti refluksi saatiin korjattuakin. En kyllä itse edes oikein tiedä, mitä koko sairaus tarkoittaa. Ilmeisesti jotain takaisinvirtaukseen liittyvää?
[b]Tinuri[/b], teillä ilmeisesti on ehkä jotain oireita allergioista Alpinkin kanssa. Kovin tuntuu kliseiseltä, mutta voimia kovasti teillekin! Kerroit muuten siitä, että teillä auttoi Disflatyl. Päätin kokeilla meidänkin vauvallamme sitä, koska Cuplatonin muistaminen joka syötön yhteydessä on minulle mahdottomuus.
[b]Masuvaivojen[/b] kanssa painiskeltiin ainakin viikonlopun pinon perusteella joissakin perheissä. Meillä tuntuvat vaivat menevän ja tulevan. Välillä niitä on enemmälti (kuten esimerkiksi eilen), välillä taas ei juuri lainkaan. Joku kysyi [b]Rela-tipoista[/b]. Meillä niitä aletaan käyttää ihan masuvaivojen ehkäisyyn. Tosin ei kai niistä ole haittaa muutoinkaan käytettynä?!
[b]Nukkumisesta[/b] oli puhetta. Meillä nukutaan kaikki unet sisällä. Vauva nukkuu sisällä hyvin, jos on nukkuakseen, joten vielä ei olla siirretty ulos nukkumaan. Yöllä unet ovat, mitä ovat. Pisin pätkä on normaalioloissa 3 tuntia ja sitä tapahtuu kerran yössä, muut pätkät ovat sitten lyhyempiä. Pari kertaa tyttö on nukkunut ruhtinaalliset neljä tuntia yhteen menoon yöllä, mutta se " vaatii" yleensä monen tunnin masuvaivat.
Esimerkki viime yöstä: nukkumaan klo 1.30 (äiti klo 2), nopea syöttö klo 5, tunnin syöttö/valvominen klo 7.30- ja sitten molemmat ylös 9.30. Ei ole tänään virkeä olo, ei... Mutta eivätköhän nuo unet parane jossain vaiheessa. Sekin auttaisi kovasti, jos ei tarvitsisi yösyötön yhteydessä valvoa. Mutta vuoden päästä näitä asioita ei juuri edes muista...
Olen asettanut itselleni sellaisen rajan, että kun pääsiäiseen asti selviää näistä öistä, alkaa toivottavasti helpottaa. Ei tietenkään haittaisi, jos unipätkät olisivat pidempiä jo ennen sitä. Toisaalta esikoinen nukkui ekan kerran pidemmän pätkän (5-6 h) vasta 11-kuukautisena, joten parasta olisi olla inhorealisti ja lähteä siitä, että meillä ei tänä vuonna nukuta kokonaisia öitä, hah.
[b]Ristiäiset[/b] pidämme vasta pääsiäisenä mummolassa. Onneksi ei tarvitse itse yksin järjestää ja järkätä niitä. Yksi nimi oli jo melkein valmiina, mutta emme olekaan enää varmoja. No, onneksi on pari kuukautta aikaa päättää vielä.
Jep jep. Oikein hyvää alkavaa viikkoa!
Ja vielä kerran: [b]NANI[/b], kovasti tsemppiä ja voimia! Olet varmasti monen meistä ajatuksissa.
Iituli + vauva 19.12.
Onpas täällä ollut aika hiljaista tänään... Ehdin tottua niihin odotuspuolen pinoihin kun silloin tuntui olevan juttua vähän enemmän... Mutta eiköhän täälläkin ala juttu luistaa kunhan nämä alkuvaiheen mahavaivat ja unettomat yöt menee ohi =)
Meillä näyttää olevan taas helppo ilta. Lassi söi tuossa kymmenen ja yhdentoista välillä noin 40 minuuttia ja puoli kahdentoista aikoihin nukahti sänkyyn. Samoihin aikoihin nukahti eilenkin eli ehkä meillä alkaa siirtymään tuo yö parempaan paikkaan =0
Vielä kun joku sais tämän äipän yön siirrettyä kun viime yönäkin valvoin melkein kahteen kun ei uni tullut millään. Kattelin vaan kelloa ja mietin että mihinköhän aikaan poju söis =) Onneksi nukahdin lopulta ku lassi heräsikin vasta neljän aikoihin ja onneksi se oli vain pikainen tankkaus ja pääsin jatkamaan unia vain vartin valvomisen jälkeen.
Hitsi ku oon jääny koukkuun noihin myöhäisillan ohjelmiin -nytkin oottelen että buffy alkais =)
Toivottavasti nuo pakkaset menee äkkiä ohi...
Mun äitiä meinas kyllä vähän hymyilyttää kun sanoin että en mielellään laittais lassia ulos pitkäksi aikaa yli 10 asteen pakkasilla -sinä talvena kun minä synnyin oli kuulemma jopa 35 asteen pakkaspäiviä ja kun vanhemmilla ei ollu autoa niin kävin minäkin sitten ulkoilemassa aikamoisilla keleillä =)
Jos tuo nyt vähän lauhtuis niin voishan pojan laittaa ulos ainakin vähäksi aikaa. Mua vaan on alkanu ihmetyttään se että miten tuota naamaa sais suojattua kun viimeksi ku lassi oli ulkona niin posket tuntui aika kylmältä...? On kypärälakki, pipo ja huppua ja makuupussissa mutta eihän tuota naamaa saa suojaan oikein millään =/
Huomenna ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa kestovaippaa... Mitähän siitäkin tulee =)
Jospa minäkin pikaisesti kasvatan pinoa ja laitan kuulumisia!
Ensiksikin Nanille voimia, toivottavasti asiat ratkeavat suuntaan tai toiseen, epätietoisuudessa eläminen on kaikkein raastavinta. Ja niinkuin joku sanoi, asioilla on taipumus järjestyä vaikka nyt ei siltä tunnukkaan.
Täällä elämä sujuu rauhallisesti, Akseli on rauhallinen kaveri, iltaisin ährää muutaman tunnin. On umpiväsynyt, mutta yhtälö tutti, väsymys ja kädet eivät ole hyvä yhdistelmä kun yritetään saada unen päästä kiinni. Sitten kun vielä poika kakkaa joka vaippaan, niin ilta on yhtä vaipan vaihtoa, en raaski kovin kauaa kakkavaipoissa pitää, vaikka häntä ei tunnu se häiritsevän. Viime yönä kuulin syötön jälkeen, että rusahti kunnon lasti vaippaan, mutta annoin hänen nukkua ja vaihdoin vasta aamulla. Onneksi hänellä tuntuu olevan " kestävä" iho, joka ei moisesta ärry.
Perjantaina meille tulee mieheni vanhin tytär vauvaa hoitamaan, isosisko on jo parikymppinen ja haluaa välttämättä tulla vauvan kanssa. Ajattelin, että josko me sitten lähtisimme muu perhe vaikka keilaamaan. Tytsy(8v) on ollut aika mustasukkainen, joka ilmenee joka asiaan puuttumisella ja armottomalla hössötämisellä. Ja hän latelee rakkaudentunnustuksia ihan kuin varmistaakseen, että hänestä vielä tykätään. On se rankkaa, vaikka on jo noinkin iso tyttö. Varsinkin jo mies hoitaa vauvaa, niin tytsy ryntää paikalle ja kysyy, että miksi otit vauvan pois kopasta, koska hänkin olisi juuri halunnut tehdä saman. Kuullostaa hassulta, mutta on tosi hermostuttavaa...
Pieniä hymyjä on alkanut tulla, eilenkin hän makoili lattialla patjalla sillä aikaa kun täytin astianpesukonetta ja kun menin takaisin hänen luokseen, sain aivan ihanan hymyn, hymyn joka oli korvasta korvaan.
Nyt täytyisi saada tuo pikku kiukkupussi kouluun... Ja ehkä pääsen itse vähäksi aikaa nukkumaan, kun poikasellekin tuntuu uni maistuvan.
Hyrr, pakkasta -16c! Tuntuupa kammokylmältä!!!
Kirsikka ja Akseli tänään 3 vkoa
pakko tulla kertomaan, näin unta ja kun heräsin, mietin että mikä se BEJAFLOR oikein oli, jonkun yhtiön nimi, joku tuotemerkki vai mikä?? Sit tajusin, nimimerkkihän se :-))
herättiin just, valvoin aamuyöstä pari tuntia ja laitoin valokuvia kansioon :-O no tulipahan tehtyä jotain. Nyt lähetään vauvahierontaan. Innostuin viikonlopun Hesarista niin, että varasin meille myös vauvajoogaryhmään ajan.
GALLUP vauvaharrastuksista, mm. vauvauinnista, moniko menee? Milloin aloitatte? Entä muita vauvaharrastuksia? (onkohan tästä jo ollut juttua).
Haukaa päivää!!
t. Heini ja Vauve
Meillä taisi neidillä olla eilen tankkauspäivä,kun otti vain alle tunnin nokosia ja sitten oli taas nälkä..oli pakko antaa kahdesti lisää pullosta,kun neiti alko vaan huutamaan,vaikka oli juuri syönyt. Illalla sitten nukahti tuossa klo23 ja heräs syömään kerran tuossa 4.30 ja sitten klo8 aikaan ja sitten nukku vielä 1,5tuntia ja taas syötiin ja nyt torkkuu tuossa sitterissä.
Uloskino ois tarkotus mennä,vaikka 12astetta on pakkasta. Ollaan jo oltu niin monta päivää sisällä, että pakko saada nuo isommat ulos ja jos postilaatikolla pyörähtäisin vaunujen kanssa, ja sitten toisin tuohon kylmään ulkoeteiseen neidin, jos haluaa nukkua vaunuissa. Vaikka joka kerta herää, kun vaunut jätän paikoilleen..samanlaisia nuo kaikki ovat olleet,ennen kuin tulee ikää enemmän.
Huomenissa neuvolaan punnitukseen,saa nähdä kuinka maito on riittäny,onko paino noussu tarpeeks...
pauliina + neiti 3vko
Tänään käytiin paikallisesta Citymarketista ostamassa ihka ekat kestovaipat! Hieman kyllä kirpaisi sydäntä ja rahapussia kun 25 eurolla saatiin vaippahousut ja kaksi vaippaa. Olivat sentään tarjouksessa =) Olen jo raskausaikana miettinyt tuota kestoilua ja taisin jostain pinosta lukea jonkun kommentin siitä, että vaikka korvaisi yhden normaalivaipan päivässä kestovaipalla, niin sillä säästetään jo 365 vaippaa vuodessa!! Tuo ajatus pisti taas harkitsemaan asiaa uudelleen ja tässä nyt ollaan. Innokkaana kokeilemaan jahka on pesty kertaalleen. Onko kellään kokemusta tuosta Citymarketin Popolini-merkistä? Tuliko tehtyä turha ostos?
Lisäksi ollaan kovasti opeteltu liinailua. Nyt kun ollaan siirrytty pystyasentoon, tuntuu liinailu maistuvan Noposellekin. Uni tulee varmasti, nytkin hän nukkuu liinassa. Jotenkin en ole 100% varma onko hän oikeassa asennossa ja ettei liina ole liian tiukka. Näin ensikertalaisena en oikein osaa sanoa. Mutta ei hän ainakaan itke tai kitise, eli ilmeisesti heppu itse viihtyy ja se kai on pääasia.
Nyt jatketaan surffailua kestovaippa-asioissa. Iloista päivän jatkoa kaikille!!
Lunta sataa taivaan täydeltä. Aivan mahtavan isoja lumihiutaleita pakkasta n -8C. Hienon näköistä!! =)
Tyttö nukkuu ulkona ja äippä siivoaa ja pesee pyykkiä. =)
Eilen oli meidän neidillä kyllä jokin kasvupyrähdys menossa. Syötiin sen verran tiheään. Päiväunien jälkeen tankkaus alkoi. Nukkui 15-30min ja taas syötiin, oli tietysti hereillä välillä. Yökin meni tankatessa. Heräs kahden tunnin välein syömään. Kyllä oli tissit ihanan pehmoset ja tyhjät. Yleensä ne on niin täynnä kun tyttö vetelee kolmen tunnin päikkärit päivällä ja yöllä voi nukkua hyvällä tuurilla 4-5h putkeen. =)
Mulla oli eilen vatsa vähän kipeä ja löysällä, ehdin jo säikähtää että nyt tuli mahatauti, mutta se meni sit onneksi ohi. Mutta tietysti tyttö oli sit myös kipeä joten pientä iltahuutoa harrastettiin tonne 23.30 asti. Lopuksi sain rauhoittumaan kun laiton autonistuimeen istumaan ja keinuttelin sitä, siitä sit sänkyyn jatkamaan unia! Jos tänään olis helpompi ilta. =)
G: HARRASTUKSISTA; ite oon ajatellut mennä vauvauintiin. Soittelin jo ja ilmoittauduin kevään ryhmään. Painoa tytöllä oli viime neuvolakäynnillä 4800g ja 5kg on raja joten parin viikon kuluttua ajattelin viedä tytön puntarille ja jos on yli 5kg niin mennään altaaseen.
Hän on silloin 2kk. Voi tietysti olla ettei hän viihdy siellä, mutta ainakin pitää kokeilla. Kylvyssä kun on niin potkii jo kovaa vauhtia jaloilla, että eteenpäin pitäis päästä. Kylvyssä hän viihtyy niin hyvin. Toivottavasti allasvesi ei vaan tunnu hänestä niin kylmältä. Kotona kun kylvetään 37 asteen vedessä ja uiminen olis 32 asteen vedessä. Nähtäväksi jää kuinka käy. =)
Nyt pitää jatkaa hommia, ennen kuin vaunuissa herätään!
rusina & tyttö tasan 7vkoa
mekin sinne ajateltiin mennä (jos siis nyt ajatukset pysyy jatkossa sen verran kurissa, että itsestä on sinne lähtemään, mies kun ei lähde... ei siis muutenkaan tykkää käydä uimahallissa, eli siis johdu nyt tästä tilanteesta ettei lähde).
kyselin tossa jo eri paikoista ja tutkailin netistä, niin jossain jopa suositeltiin, että kun uinti lähestyy niin vauvaa totutettaisiin kylvyssä jo viileämpään veteen eli vähitellen lämpöä laskettaisi siitä 37--> 32. tämäkin kyllä varmaan vasta siinä vaiheessa kun lapsi on se 5kg, (sitä ei kyllä siinä sanottu, mutta tuli vaan itsellä mieleen kun muualla on ettei saa olla alle viisi kiloinen että kestää olla 32 asteisessa vedessä).
tulihan sekavaa tekstiä mutta pikasesti piti laittaa ennen kun unohtuu... nyt neidille maitoa ja unille ulos ja sitten lisää omia kuulumisia.
nani ja neiti 7vkoa ja risat
ehtona sen 5kg lisäksi vähintään 3kk ikä, joissakin jopa 4kk.
HEINI: oletko ajatellut uintia jo jossain tietyssä paikassa pikkuisen kanssa?
luin taas niin hätäsesti pinon läpi että muistin että olit laittanut että olette menossa, mutta se olikin vain galluppi aihe=D.....
ajatukset taas jossain muualle:(
Hei taas pitkästä aikaa!
Nanille voimia ja jaksamista arjen keskellä!
Meillä on kitisty viikko mahavaivoja. Viimein huomasin jättää aamukahvit juomatta ja heti oli pojulla erilainen olo, ei kipristänyt mahaa ollenkaan ja iloinen pikkupoika palasi perheeseemme. Yöt nukutaan jo hienosti 23-07 välisen ajan ja aamulla jaksetaan odotella pikkuisen aikaa aamumaitoa huutamatta.
Me ollaan oltu aika paljon kotosalla ja pikkujannu onkin oudossa paikassa levoton ja itkuinen. Kitisee ja ritisee koko ajan eikä suostu syömään eikä nukkumaan. Pitänee alkaa kyläilemään jotta vauva tottuu eri paikkoihin.
NUKKUMINEN : meillä vauva nukkuu vaununkopassa parisängyssä välissämme. Päivällä nukutaan vaunuissa yhdet unet ja näin iltapäivällä kantoliinassa tai sitten menen itsekin päiväunille ja otan vauvan kainaloon nukkumaan.
Uusi Gallup: mitä itse harrastatte, käyttekö säännöllisesti jossain harrastuksessa viikoittain? Minä aloitan helmikuussa kansalaisopistolla kudontakurssin (kangaspuilla) käyn sisustuskurssin ja ajattelin alkaa käydä uimassa kerran viikossa. Muuten harrastuksiini kuuluvat käsityöt, lukeminen ja pajutöiden teko ja " sisustus" siinä määrin kun sitä voi tehdä remonttia odotellessa. Leivon myös aika paljon ja nyt opettelen leipomaan leipää hapanjuurella :)
Mutta nyt ruuanlaittoon taikka sitten päiväunille...
MrsCruiser
Neiti nukahti sitteriin, ehtii nopeesti kirjoitella kuulumisia. Mutta alkuun tsempitykset [b]nanille[/b], toivottavasti tilanteenne selkiytyy! Oikein paljon voimia sinne!
Mies meni takas töihin eilen, joten meilläkin alkoi nyt sitten viimein " arki" . Tosin vähän vielä helpompana nää pari ekaa päivää kun nuorempi koira on kasvattajalla kylässä näyttelyreissun jäljiltä. Kyllä tää työstä käy tää huushollin pyörittäminen :) Vkl oli vähän raskaampi kun neiti kitisi tosi paljon, en tiiä vaivasiko masu vai mikä. Meni yötkin vähän niin ja näin. Eilinen päivä oli kuitenkin taas paljon parempi eikä tyttöstä itkettänyt mikään, tosin otti pitemmät unet klo 18-22:30 joten yöunille ei sitten ois tahtonut millään.. Nukahti viimein kun otin viereen, ja nukkui sitten siinä koko yön, heräili tosin vähän useammin kuin normaalisti. Tästä päästäänkin sitten galluppikysymykseen [b]periaatteista[/b]: Mulla ei paljon muuta periaatetta ollut kuin että vieressä en nukuta :D Niinpäniin. Kummasti sitä lipsui periaatteistaan.. Ensisijaisesti tyttö kyllä nukkuu omassa sängyssään, koska en saa ite kunnolla nukuttua vauvan vieressä, joka paikka jumiutuu. Mutta jos väsyneenä vaihtoehto on että kukaan ei nuku tai että nukutaan ees jotenkuten vauva kainalossa, niin ihmeesti sitä vaan kallistuu siihen jälkimmäiseen vaihtoehtoon ;)
Onko kaikilla jo oikeasti jonkinlainen päivärytmi (tai rytmintapainen)? Meillä mennään kyllä ihan miten sattuu edelleen, vauva nukkuu kun siltä tuntuu ja syö kun siltä tuntuu.. Ei oo vielä mitään " iltapäiväunia" tms. :) Yleensä tyttö kyllä ottaa yhdet pitemmät unet (3-4h) suunnilleen päiväsaikaan (tai illalla kuten eilen), mutta ei kyllä tosiaankaan joka päivä, joskus menee koko päivä niin että torkkuu kerrallaan vain 30min-1h pätkiä.. Eikä kyllä oo kerrallaan ollut pihallakaan kun max. 1.5h vasta. Nyt mun tekis kovasti mieli vaunuilemaan, kai sinne uskaltaa vaikka -11 onkin?!
[b]Vauvaharrastuksista[/b] vielä, vauvauintia ollaan ajateltu kun tyttö nauttii kylvystä (ja pelkästä pepunpesustakin :D) niin kovasti. Vauvamuskarikin ois kyllä kiva.
Mutta nyt pistään pyykkiä koneeseen ja harkittemaan uloslähtöä.. Oli kyllä vielä jotain kirjotettavaa mutta en enää muista että mitä se mahto olla:)
-nesselia & niisku reilu 5vkoa
Ihan pikaisesti tulin käymään, tänään on iltapäivällä jälkitarkastus, joten tuun uudestaan sen jälkeen.
Meillä neiti nukkunut koko viikonlopun tosi hyvin. Taitaa disflatylit auttaa. Piereskelee sen verran, että ilmaa ainakin tulee pihalle. =)
Vähän rauhaton hän on siinä klo 21-23 välillä. Ei kuitenkaan mitään mahakipu itkua, vaan sellasta " pidä mulle seuraa, en halua nukkua kitinää" . Voi nukahtaa sohvalle tai syliin, mutta jos siirrän sänkyyn hän herää ja on todella huonolla tuulella. Nukkuu sellaiset 5-15min ja herää taas. Oon siis antanu hänen olla olkkarissa meidän kans kun telkkaria katotaan ja otan nukkumaan vasta kun mekin mennään. Jos hän nukkuu niin omaan sänkyyn jos ei niin mun viereen nukahtamaan. Toimii ainakin tällä hetkellä.
G: Pakkasrajasta?? Kuinka tarkkoja te ootte sen -10C kanssa? Mä oon kyllä ulkoiluttanut viikonloppuna vaikka ollut -12C. Tarpeeksi vaatetta vaan päälle. Kyselin nim. vähän neuvoja täältä la ja vastaukseksi sain että ulos vaan! Eihän ne muuten lapissa pääsis ulos vauvojen kanssa talvella ollenkaan. =)
Palailen lääkärin jälkeen.. Ihanaa pakkaspäivää kaikille!
rusina & tyttö huomenna 7vkoa