Miten paljon osataan latinaa?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella latinaa voi opiskella yläkoulussa Klassillisessa koulussa ja lukiossa. Tampereen yliopstossaa on myös latinan ja latinankielisen kulttuurin opintokokonaisuus, jonka voi opiskella sivuaineena, mutta ei pääaineopintomahdoloisuutta.
Muistan kuinka tykkäsin lukiossa latinasta. Olisin mielelläni lähtenyt lukemaan sitä yliopistoon, mutta järkeilin, ettei sen opiskelusta mitään hyötyä ole. Samoin ajattelin taidehistoriasta, mikä sekin kiinnosti kovasti.
Olen joskus osannut satoja kasvien latinalaisia nimiä. Nytkin usein tunnistan, mikä kasvi on kyseessä, kun kuulen latinalaisen nimen, toisin päin on vaikeampaa.
Mä oon suorittanut latinassa 2 kurssia yluopistossa. Mutta mun lukioaikana kasarilla latinaa pysty lukemaan meidän lukiossakin (Turku).
Vierailija kirjoitti:
Vox populi, vox diabolo eli kansan ääni on peesseeestä
Eiks diabolo viittaa vihtahousuun?
Tunnen itseni lisäksi muutamia suomalaisia, jotka osaavat latinaa varsin sujuvasti. Harvinaista, mutta ei mitenkään mahdotonta. Klassisen latinan ääntämys on aika lähellä suomea ('c' ääntyy aina 'k').
Si quis enim linguam Latinam discere cupit, longe melius quam methodo tralaticio erit linguae ut qualicumque linguae hodiernae modo activo sive loquendo studere. (No, jos joku haluaa oppia latinan kielen, on paljon parempi opiskella sitä kuten mitä tahansa nykykieltä eli aktiivisesti/puhumalla kuin perinteisellä "kielioppimetodilla".)
Vierailija kirjoitti:
Canis lupus on koira
Canis lupus familiaris
Uskon yhä mammapalstaan. Jokainen pystyy heittämään pari sanaa latinaksi halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon suorittanut latinassa 2 kurssia yluopistossa. Mutta mun lukioaikana kasarilla latinaa pysty lukemaan meidän lukiossakin (Turku).
Turun klassillisessa voit edelleen lukea latinaa ja vanhaa kreikkaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vagina on emätin.
Se on myös miekan tuppi. Piti joskus kääntää gallialaissotia ja kolmen rivin kääntämiseen meni koko ilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vagina on emätin.
Se on myös miekan tuppi. Piti joskus kääntää gallialaissotia ja kolmen rivin kääntämiseen meni koko ilta.
Eikö se ole mikä tahansa onkalo?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itseni lisäksi muutamia suomalaisia, jotka osaavat latinaa varsin sujuvasti. Harvinaista, mutta ei mitenkään mahdotonta. Klassisen latinan ääntämys on aika lähellä suomea ('c' ääntyy aina 'k').
Si quis enim linguam Latinam discere cupit, longe melius quam methodo tralaticio erit linguae ut qualicumque linguae hodiernae modo activo sive loquendo studere. (No, jos joku haluaa oppia latinan kielen, on paljon parempi opiskella sitä kuten mitä tahansa nykykieltä eli aktiivisesti/puhumalla kuin perinteisellä "kielioppimetodilla".)
Kiitos tästä, perin treen klassikkoa käyneen isän latinankirjat äskettäin. Koulupoika oli sutannut kantta niin, että siinä luki Apinankielen alkeet. Minua on kismittänyt koko aikuisuuteni ajan, etten ole saanut opiskella latinaa tai kreikkaa. Etenkin, kun sveitsiläinen ystävä oli lukenut molempia. Isä pönttö, margaritas ante porcos.
Vierailija kirjoitti:
Käännän tekstisi maallikkona osaamatta latinaa.
puhun mukavasti latinaa, olen sitä pitkään opiskellut.
Enterobius vermicularis, kihomato.
in libris libertas
veni, vidi, vici
Iucundum nihil agere. On suloista olla tekemättä mitään.
Ars gratia artis. Taidetta taiteen vuoksi.
Osaan suunnilleen kaikki ne sanat ja sanonnat, jotka ovat yleisessä tiedossa. Esim. mater, pater, rex, regina, o tempora o mores, requiescat in pace jne..
Kaikkia en kyllä osaa lausua.