Lapset baarin terassilla
Mitä mieltä olette siitä, että jotkut vanhemmat ottavat leikki-ikäisen lapsen mukaan tullessaan istumaan pubin terassille yhdelle?
Rupesi niin rassaamaan tässä yhtenä päivänä, kun terdellä samaan pöytään tukki vanhemmat lapsensa kanssa ja tenava istui siinä tupakansavussa (muut pöydässä polttivat, mutta itse en kehdannut kun se lapsi istutettiin ihan mun viereen) ja lääräsi limsastaan jääpalikat pitkin pöytiä ja kiljui. En vaan tajua, miksi pitää ottaa lapsi tuollaiseen ympäristöön. Ja ennen kuin aletaan jauhaa siitä kuinka Suomi on taas niin lapsivihamielinen maa ja blaa blaa, niin oikeastiko pitäisi olla ok tuoda muksu K-18-paikkaan? No, olisihan se varmaan paheksuttavaa vanhemman juoda se olut/siideri leikkikentän laidalla - mutta millä lailla se nyt sitten eroaisi alkoholijuoman nauttimisesta terassilla, kun se lapsi kumminkin on siinä mukana ja kyse on siitä, että pitää saada juoda se yksi?
Olenko aivan hirveä kukkahattutäti? Otan mielelläni vastaan kaikenlaisia näkemyksiä ja kannanottoja, koska en ole aivan varma, onko paheksuntani tässä kuitenkaan ihan perusteltua.
Kommentit (78)
^ *Hertsikan eli Tuorinniemen rannalla
No. Meillä oli kyllä viime kesänä 5 v. terassilla mukana. Tosin ei savussa, sitä en sietäisi.
En näe ongelmaa, jos ei savua ja humalaa. Itse odotimme siinä junan tuloa matkalaukkujen kanssa. Pari aikuista joi oluen, itse taisin juoda mehun. En opettaisi lapselle, että terassit ovat vain jotain kännäyspaikkoja, joissa joko humallutaan ei olla ollenkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole oikein viedä lapsia terassille. Silloin pitää hommata lapsille hoitaja kotiin, jos terassille haluaa mennä. Onhan niihin ikärajat eikä sossu hyvällä katso, jos vanhemmat ja muut juovat kaljaa ja drinkkejä
Espanjassakin otetaan lapset mukaan.
Suomessa asenteet on oudot. Mun aikana iltateellä vanhemmat ja naapurit sekä sukulaiset poltti röökiä ruokapöydässä. Se oli ihan normaalia.
Kävin mummon kanssa baarissa ja hän heitti kolikoita jolla pelasin hedelmäpeliä ja voitin mummolle rahaa. Hän tilasi koko pöydälle lisää juomaa voittorahoilla ja minua ylistettiin.
Mummoni oli tavallinen oikeistolainen, joka arvosti yksilönvapauksia ja löin kättä lippaan Mannerheimin kuvalle kuistilla.
Espanjassa terasseilla ei örvelletä kännissä, vaan etupäässä syödään ja seurustellaan ja juodaan hyvin vähän. Ero suomalaiseen humalahakuiseen juomiseen on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole oikein viedä lapsia terassille. Silloin pitää hommata lapsille hoitaja kotiin, jos terassille haluaa mennä. Onhan niihin ikärajat eikä sossu hyvällä katso, jos vanhemmat ja muut juovat kaljaa ja drinkkejä
Suomessa asenteet on oudot. Mun aikana iltateellä vanhemmat ja naapurit sekä sukulaiset poltti röökiä ruokapöydässä. Se oli ihan normaalia.
Kävin mummon kanssa baarissa ja hän heitti kolikoita jolla pelasin hedelmäpeliä ja voitin mummolle rahaa. Hän tilasi koko pöydälle lisää juomaa voittorahoilla ja minua ylistettiin.
Mummoni oli tavallinen oikeistolainen, joka arvosti yksilönvapauksia ja löin kättä lippaan Mannerheimin kuvalle kuistilla.
Espanjassa terasseilla ei örvelletä kännissä, vaan etupäässä syödään ja
Meno täällä ei koskaan muutu, jos terasseille saa mennä vain juomaan. Jos perheet saisi käydä siellä istumassa iltaa, niin eihän siellä sitten enää olisi känniääliöitä. Ei vaan taida meidän ilmastoon sopia tuollainen. Meinasin mainita myös tiukan taloustilanteen, mutta espanjalaiset on kyllä köyhempiä, joten siihen on turha vedota.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Kommenttiketjun perusteella Suomi ei ole vieläkään kehittynyt Eurooppalaiseksi maaksi, kun aina oletetaan että terassilla olisi humalaisia ihmisiä.
Olen ollut lasten kanssa useita kertoja kesällä ravintoloiden ja kahviloiden terasseilla, joissa on alkoholitarjoilua. Enimmäkseen ulkomailla ollaan oltu, mutta myös Suomessa on paljon paikkoja, joissa ihmisillä on käytöstavat. Tämä voi toki kuulostaa mahdottomalta, jos itse asuu humalisten apinalaumojen äärellä. Yhdestä lasillisesta viiniä ei todellakaan kenenkään puhe ala sammaltaa.
Ei yhdestä eikä kuudestakaan annoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Räkälän terassi on vähän eri asia kuin viihtyisä drinkkibaarin terassi. Lähiöräkälään ei lapsia viedä.
Kyllä muuten viedään. Vanhemmat päättää mihin mennään ja mihin on varaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit olla ihan mitä mieltä asiasta vain. Suomi on vapaa maa tehdä mitä huvittaa.
Tätä Suomi on vapaa maa mekin hoettiin ala-asteella.
Kyllä. Jokainen voi tehdä siitä totta ja viedä lapset räkälään ja todistaa ettei ole mitään ongelmaa. Ongelma on siinä, kun muut yrittää säädellä vapautta elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttiketjun perusteella Suomi ei ole vieläkään kehittynyt Eurooppalaiseksi maaksi, kun aina oletetaan että terassilla olisi humalaisia ihmisiä.
Olen ollut lasten kanssa useita kertoja kesällä ravintoloiden ja kahviloiden terasseilla, joissa on alkoholitarjoilua. Enimmäkseen ulkomailla ollaan oltu, mutta myös Suomessa on paljon paikkoja, joissa ihmisillä on käytöstavat. Tämä voi toki kuulostaa mahdottomalta, jos itse asuu humalisten apinalaumojen äärellä. Yhdestä lasillisesta viiniä ei todellakaan kenenkään puhe ala sammaltaa.
Suomalaisten baarien terasseilla harvassa ovat ne jotka ottavat vain yhden lasin viiniä. Mielelläni istuisin terassilla viinilasin ääressä mutta vihaan tupakansavua ja aina joku tulee viereen käryttämään. Pakko altistua savulle.
Toki aina vieressä kulkee kymmenittäin autoja ohi, mutta et huomioi niiden päästöjä ja maantien pinnasta irtoavia päästöjä. Huomioit vain sen tupakan, vaikka selvästi hajuaistilla voi aistia muitakin käryjä. Kymmenistä autoista irtoaa enemmän karsinogeenejä ilmakehään kuin siitä röökistä. Jos viereisessä talossa lämmitetään saunaa, niin puutakin palaa, mut sua häiritsee aina se rööki jostain syystä. Sut on koulutettu inhoamaan vain sitä röökiä.
Kyllä se minuakin häiritsee, mutta on niitä isompiakin päästöjä, joten en viitsi jeesustella siitä tupakoivalle.
Autoilijat vetää vieressä enemmmän kaasuja ihmisten hengitettäväksi ja ovat ihan pyhimyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räkälän terassi on vähän eri asia kuin viihtyisä drinkkibaarin terassi. Lähiöräkälään ei lapsia viedä.
Okei, kiitos, arvostan kommenttiasi ja unohdin painottaa, että mun puolesta asiasta voidaan kyllä keskustella ja olla montaa mieltä. Se on ihan ok.
Kommenttini oli ehkä enemmän suunnattu näille, jotka silmät ymmyrkäisinä sekoittavat alkoholi- ja ruokaravintolaterassit keskenään:
Siis tyyliin "Pariisissakin perheet ruokailevat ja juovat viintä yhdessä / kyllä meillä Espoossa syödään jätskibaarin terassilla lasten kanssa". Siis voi nuijat näiden kanssa - ei liity aiheeseen mitenkään.
Suomi on suhteessa vapaa maa tässäkin suhteessa. Jokainen päättää oman tasonsa mennä mihin on varaa mennä ja juoda miten paljon lystää.
Siinä ei ole muilla mitään sanottavaa, jos asiat sujuu mallikkaasti.
Nuo ajat on menneitä että vain sivistyneistö osaa ottaa maltilla ja heillä on hienot kuppilat. Paskat siitä.
Jokaiselle jotakin. Räkälä on ihan yhtä hyvä paikka kuin smörri.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on biergarten leikkipuiston yhteydessä. Tämä on ihan vakiokonsepti.
Espanjassa lapset kulkee joka paikkaan paitsi yökerhoon mukana. Kesän kuumimpana aikana leikkipuistoonkin mennään vasta klo 22. Päivällä puistossa myydään mm. viiniä.
Britit käy pubissa syömässä perheen kanssa. Ei mitään ihmeellistä.
Suomessa on niin ahdasmielistä, että alkoholinkäyttö ymmärretään aina humalajuomisena. Kyllähän se näin valitettavasti monen kohdalla onkin, mutta etenkin nuoremmat on omaksuneet jo maltillisempaa alkoholinkäyttöä.
Aivan. Ja mitä väliä sillä on jos ei ole ihan täysin maltillistakaan se käyttö?
Jokaisen oma asia, kunhan ei mene lännentappeluksi ja häiritään muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa terasseilla ei örvelletä kännissä, vaan etupäässä syödään ja
Ei Suomessa ördätä. Tuo on vain sun koodin mantra mihin haluat uskoa. Oma päätöksesi on olla uskova. Älä levitä disinformaatiota.
Vierailija kirjoitti:
No. Meillä oli kyllä viime kesänä 5 v. terassilla mukana. Tosin ei savussa, sitä en sietäisi.
En näe ongelmaa, jos ei savua ja humalaa. Itse odotimme siinä junan tuloa matkalaukkujen kanssa. Pari aikuista joi oluen, itse taisin juoda mehun. En opettaisi lapselle, että terassit ovat vain jotain kännäyspaikkoja, joissa joko humallutaan ei olla ollenkaan...
Tuo on nyt ihan lapsellista savukammoa. Samaan aikaan on ihan ok tehdä leirinuotio ja hengitellä siinä monta tuntia ja odotella grillailua.
Jotain rajaa tuohon jeesusteluun, vaikka tupakka ei ole ok, niin silti nyt jotain rajaa jo.
Voi ajatella aikuisesti näitä asioita.
Polttaminen ei oo ollenkaan ok, mut musta pitäisi ottaa mallia muista maista, missä voi hyvin työpäivän jälkeen mennä syömään, ottaa lasin viiniä. Ei viiniä lapsille tietenkään tarjota, mut he vois oppia et alkoholikulttuurin ei tarvii olla mitään kännäämistä, vaan se viini voi olla vaan ihan seurustelujuoma siinä missä pullo vissyä vaikka. Toki viinin jälkeen ei sitten lähetä ajeleen ja sekin on hyvä lasten tiedostaa ajoissa. Mut ei alkoholin tarvii olla kaiken pahan alku ja juuri kun sitä käyttää sivistyneesti.
Vierailija kirjoitti:
Polttaminen ei oo ollenkaan ok, mut musta pitäisi ottaa mallia muista maista, missä voi hyvin työpäivän jälkeen mennä syömään, ottaa lasin viiniä. Ei viiniä lapsille tietenkään tarjota, mut he vois oppia et alkoholikulttuurin ei tarvii olla mitään kännäämistä, vaan se viini voi olla vaan ihan seurustelujuoma siinä missä pullo vissyä vaikka. Toki viinin jälkeen ei sitten lähetä ajeleen ja sekin on hyvä lasten tiedostaa ajoissa. Mut ei alkoholin tarvii olla kaiken pahan alku ja juuri kun sitä käyttää sivistyneesti.
Sama pätee kannabikseen.
Kauanko yhden oluen juomiseen menee? Vartti? En tiedä, koska en juo olutta. Jos on päiväsaika, miksei se pikkupiltti siinä ulkona voisi vieressä istua. Eri asia, jos on lapsen iltanukkuma-aika ja huoltajat vetävät kaksin käsin viinaa pari tuntia putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko yhden oluen juomiseen menee? Vartti? En tiedä, koska en juo olutta. Jos on päiväsaika, miksei se pikkupiltti siinä ulkona voisi vieressä istua. Eri asia, jos on lapsen iltanukkuma-aika ja huoltajat vetävät kaksin käsin viinaa pari tuntia putkeen.
Alle minuutti menee oluessa. Kuusi saa vartissa juotua.
Muutenkin on naurettavaa että lasta ei saa viedä baariin tai terassille, mutta oletetaan että aikuisena olisi valmis ottamaan vastaan työn tarjoilijana esimerkiksi...
Tänäänkin näki paljon perheitä terasseilla toppatakeissaan.
Aina kesäisin käydään Hersikan rannalla ja sen jälkeen terassilla yksillä, lapsi ottaa limsan tai mehun. En ole juurikaan katsonut, että onko kyseessä baari vai ruokaravintola. Kunhan on tilaa, rauhallinen meininki ja mahdollisuus olla varjossa (lapsen vuoksi).