Lapset baarin terassilla
Mitä mieltä olette siitä, että jotkut vanhemmat ottavat leikki-ikäisen lapsen mukaan tullessaan istumaan pubin terassille yhdelle?
Rupesi niin rassaamaan tässä yhtenä päivänä, kun terdellä samaan pöytään tukki vanhemmat lapsensa kanssa ja tenava istui siinä tupakansavussa (muut pöydässä polttivat, mutta itse en kehdannut kun se lapsi istutettiin ihan mun viereen) ja lääräsi limsastaan jääpalikat pitkin pöytiä ja kiljui. En vaan tajua, miksi pitää ottaa lapsi tuollaiseen ympäristöön. Ja ennen kuin aletaan jauhaa siitä kuinka Suomi on taas niin lapsivihamielinen maa ja blaa blaa, niin oikeastiko pitäisi olla ok tuoda muksu K-18-paikkaan? No, olisihan se varmaan paheksuttavaa vanhemman juoda se olut/siideri leikkikentän laidalla - mutta millä lailla se nyt sitten eroaisi alkoholijuoman nauttimisesta terassilla, kun se lapsi kumminkin on siinä mukana ja kyse on siitä, että pitää saada juoda se yksi?
Olenko aivan hirveä kukkahattutäti? Otan mielelläni vastaan kaikenlaisia näkemyksiä ja kannanottoja, koska en ole aivan varma, onko paheksuntani tässä kuitenkaan ihan perusteltua.
Kommentit (78)
En minä veisi lapsia terassille tupakan savun ja känniläisten keskuuteen. Muistan omasta lapsuudesta miten epämiellyttäviä nuo molemmat asiat olivat. En myöskään halua lapsia terassille kun olen itse siellä humalassa.
Kommenttiketjun perusteella Suomi ei ole vieläkään kehittynyt Eurooppalaiseksi maaksi, kun aina oletetaan että terassilla olisi humalaisia ihmisiä.
Olen ollut lasten kanssa useita kertoja kesällä ravintoloiden ja kahviloiden terasseilla, joissa on alkoholitarjoilua. Enimmäkseen ulkomailla ollaan oltu, mutta myös Suomessa on paljon paikkoja, joissa ihmisillä on käytöstavat. Tämä voi toki kuulostaa mahdottomalta, jos itse asuu humalisten apinalaumojen äärellä. Yhdestä lasillisesta viiniä ei todellakaan kenenkään puhe ala sammaltaa.
Se on sitten kummaa, että kun lapsiperhe lähtee etelään johonkin AI-resortiin lomailemaan ja vanhemmat istuu siellä allasbaarin terassilla ottamassa drinkkiä, samalla kun lapset notkuu ympärillä ja polskuttaa altaassa, niin se on ihan ok. Suomessa terassi muuttuu spurgujen temmellyskentäksi, lapset on heitteillä, vanhemmat on alkoholisteja ja paikalle pitää soittaa poliisi ja sossutantat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ja Espanjassa on usein lapsia ravintoloiden ja baarien terasseilla vanhempien mukana. Havannoitko myös ulkomailla ja paheksut asiaa? Ei Suomi ole mikään takapajula.
Miksi se, että näin toimitaan Italiassa ja Espanjassa, tekee asiasta automaattisesti hyväksyttävän? Onko kaikki vaan paremmin Ulkomailla?
Tämän asian voisi kääntää toisin päin; ollaanko Suomessa aina oikeassa muihin maihin verrattuna?
Talouspolitiikka, liikenne, elintarvikehygienia, yrityslainsäädäntö, alkoholipolitiikka... listaa asioista, joissa suomalaiset kokevat olevansa oikeassa verrattuna toisin toimivien maiden enemmistöön voisi jatkaa pitkään. Suomalaisen asenne on, että muualla ei ymmärretä tai haluta noudattaa sääntöjä.
Tämä opettajamainen sormenheristäjän asenne mm. maksoi 2012 Suomelle pedatun paikan YK:n turvallisuusneuvostossa.
Sieltä näitä "nepsy"-lapsia sitten ilmestyy.
Kyllä on käyty yksillä rauhallisilla terasseilla päiväsaikaan, lapsi saanut mehun. En ymmärrä ongelmaa. Lasten pitäisi juuri saada esimerkkejä sivistyneestä kohtuukäytöstä eikä ördäämosestä tai hyssyttelystä.
Ihan uskomatonta tuubaa, että täällä jotkut sekoittaa AP:n taroittamat baariterassit johonkin ruokaravintolaan, BISTROON tai johonkin pizzerian terassiin.
Ehkä olette vain niin söpön naiiveja, että ette voi kuvitellakaan jonkun vanhemman vievän lapsensa räkälään / pubiin, jossa on vain alkoholitarjoilu?
Been there, ei oikein ole kiva juttu mun mielestä, vaikka tuoremehu jäillä olikin ihan hyvää.
Räkälän terassi on vähän eri asia kuin viihtyisä drinkkibaarin terassi. Lähiöräkälään ei lapsia viedä.
Vierailija kirjoitti:
Voit olla ihan mitä mieltä asiasta vain. Suomi on vapaa maa tehdä mitä huvittaa.
Miksi festareilla anniskelualue on k-18 mutta baariin voi viedä lapsensa vapaasti.
Juottolat saisi ollakin K18 puhtaasti. Eriasia jos on joku ruokapaikka.Mutta joo en arvosta niitä jotka polttaa lapsen seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsena joitakin kertoja baarissa vanhempieni kanssa. Minä söin jäätelöä (tai join limsaa) ja he ottivat tuopin pari samalla kun juttelivat tuttujensa kanssa. Tilanteet olivat suuremmaksi osaksi rauhallisia mutta toisinaan ihmettelin miksi vanhempani tykkäsivät viettää aikaa sekavia puhuvien ja oudosti käyttäytyvien ihmisten kanssa. Tajusin jo aika pienenä että siinä oluessa / siiderissä oli pakko olla jottain mikä oli kaiken sen arvoista.
Kävin alkoholistivanhempieni kanssa välillä baarissa, en pitänyt siitä koska koin vanhempien alkoholinkäytön ongelmallisena.
Vierailija kirjoitti:
Voit olla ihan mitä mieltä asiasta vain. Suomi on vapaa maa tehdä mitä huvittaa.
Tätä Suomi on vapaa maa mekin hoettiin ala-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Piste.Eikä tupakansavuun!Huutomerkki.
Jämpti,,om niim,,, ugh olen puhunut!!1
Vierailija kirjoitti:
Kommenttiketjun perusteella Suomi ei ole vieläkään kehittynyt Eurooppalaiseksi maaksi, kun aina oletetaan että terassilla olisi humalaisia ihmisiä.
Olen ollut lasten kanssa useita kertoja kesällä ravintoloiden ja kahviloiden terasseilla, joissa on alkoholitarjoilua. Enimmäkseen ulkomailla ollaan oltu, mutta myös Suomessa on paljon paikkoja, joissa ihmisillä on käytöstavat. Tämä voi toki kuulostaa mahdottomalta, jos itse asuu humalisten apinalaumojen äärellä. Yhdestä lasillisesta viiniä ei todellakaan kenenkään puhe ala sammaltaa.
Suomalaisten baarien terasseilla harvassa ovat ne jotka ottavat vain yhden lasin viiniä. Mielelläni istuisin terassilla viinilasin ääressä mutta vihaan tupakansavua ja aina joku tulee viereen käryttämään. Pakko altistua savulle.
Vierailija kirjoitti:
Räkälän terassi on vähän eri asia kuin viihtyisä drinkkibaarin terassi. Lähiöräkälään ei lapsia viedä.
Oletko varma ettei lapsia viedä räkälöihin?
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos, arvostan kommenttiasi ja unohdin painottaa, että mun puolesta asiasta voidaan kyllä keskustella ja olla montaa mieltä. Se on ihan ok.
Kommenttini oli ehkä enemmän suunnattu näille, jotka silmät ymmyrkäisinä sekoittavat alkoholi- ja ruokaravintolaterassit keskenään:
Siis tyyliin "Pariisissakin perheet ruokailevat ja juovat viintä yhdessä / kyllä meillä Espoossa syödään jätskibaarin terassilla lasten kanssa". Siis voi nuijat näiden kanssa - ei liity aiheeseen mitenkään.
Saksassa on biergarten leikkipuiston yhteydessä. Tämä on ihan vakiokonsepti.
Espanjassa lapset kulkee joka paikkaan paitsi yökerhoon mukana. Kesän kuumimpana aikana leikkipuistoonkin mennään vasta klo 22. Päivällä puistossa myydään mm. viiniä.
Britit käy pubissa syömässä perheen kanssa. Ei mitään ihmeellistä.
Suomessa on niin ahdasmielistä, että alkoholinkäyttö ymmärretään aina humalajuomisena. Kyllähän se näin valitettavasti monen kohdalla onkin, mutta etenkin nuoremmat on omaksuneet jo maltillisempaa alkoholinkäyttöä.
ei se päivällä ole k18 :D enkä määkään kehtais niitä samaan pöytään viedä muittenkaa. meteliä ne pitää mutta niin pitää humalaisetkin jos sua meteli haittais niin tuskin sää terassilla istuisit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten baarien terasseilla harvassa ovat ne jotka ottavat vain yhden lasin viiniä. Mielelläni istuisin terassilla viinilasin ääressä mutta vihaan tupakansavua ja aina joku tulee viereen käryttämään. Pakko altistua savulle.
mee tuulen toiselle puolelle.
Olin lapsena joitakin kertoja baarissa vanhempieni kanssa. Minä söin jäätelöä (tai join limsaa) ja he ottivat tuopin pari samalla kun juttelivat tuttujensa kanssa. Tilanteet olivat suuremmaksi osaksi rauhallisia mutta toisinaan ihmettelin miksi vanhempani tykkäsivät viettää aikaa sekavia puhuvien ja oudosti käyttäytyvien ihmisten kanssa. Tajusin jo aika pienenä että siinä oluessa / siiderissä oli pakko olla jottain mikä oli kaiken sen arvoista.