Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun", sanoo Maija Laura Kauhanen

Vierailija
14.04.2024 |

Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun, sanoo Maija Laura Kauhanen

Maija Laura Kauhasen mielestä Suomessa pitäisi puhua enemmän valkoisuudesta. Helsingin Sanomien Puheenvuoro-sarjassa esitetään kiinnostavia keskustelunavauksia.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010285167.html

Kommentit (365)

Vierailija
81/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhanen on siis itsekin rasisti, koska on valkoinen?

Kauhanen ei varmastikaan ole, koska hän "reflektoinut valkoisuuttaan" ja parannellut "valkoista haurauttaan", joten hän lienee värillisten "liittolainen" ja "valkoisuuden demolitionisti" Anteeksi woke-kielisyys.

Mahtavaa 😂

Vierailija
82/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ole rasismiin kasvatettu. Ihan itse olen kerännyt tietoa ympäröivästä maailmasta, tehnyt havaintoja, ottanut huonoista kokemuksista opiksi. Se on eläinlajeille olellinen elinehto. Vältä vaaroja ja riskejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, kun juttu on vain tilaajille. Mutta me vaaleaihoisethan olemme jo lapsena omaksuneet ajattelutavan, että me tiedämme muka paremmin miten täällä maapallolla tulisi elää. Koulukirjat ovat täynnä informaatiota siitä, mitkä asiat missäkin ovat vialla ja miten niitä niin kutsuttuja ongelmia voisi korjata. Näinhän tämä edelleenkin on. Pitäisi ottaa pää pois pensaasta ja yrittää ymmärtää toisenlaisia näkökulmia. 

Ja miten tämän "ymmärtämisen" pitäisi sitten käytännössä ilmetä? 

Vierailija
84/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ihan valtamedioissa esitetyt tilastolliset tosiasiat poistuilevat! 

Rasistiset modet vauhdissa taas!

Vierailija
85/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä miksi tästä täytyy olla niin takajaloillaan, koska tottahan tuo on. Se, että on kasvanut rasistiseen ajatteluun ei tarkoita sitä, että kaikki olisivat rasisteja.

Suomi on ollut aivan näihin päiviin asti hyvin valkoinen maa, me olemme ängenneet mukaan pohjoismaihin ja meillä on asevelihistoria nat sisaksan kanssa. Lisäksi katsomme maailmaa ihan maantieteellisen sijaintimmekin ansiosta hyvin eurooppalaisin ja länsimaalaisin linssein.

Itse olen syntynyt -87 ja kyllä minun nuoruudessani esimerkiksi rasistinen kielenkäyttö oli hyvin yleistä, vaikkei kukaan meistäkään mikään erityinen rasisti ollut. Olihan meidän yläasteaikoina jo pelkkä "homo" ihan relevantti haukkumasana, jopa meille joiden kaveriporukassa oli homoja. Maailma oli siihen aikaan erilainen ja rakenteet olivat mitä olivat, eikä niitä osattu edes kyseenalaistaa.

Vierailija
86/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan menossa on globaalin rikkaan eliitin käynnistämä väestönvaihto jota on jatkunut jo useamman vuoden Suomessa ja eri maissa ja sitä vastaan on taisteltava kaikin tavoin.

Mitähän väliä sillä loppujen lopuksi on, että minkävärisiä ihmisiä täällä missäkin asuu? Minulle ainakin aivan se ja sama. Sillä on toki väliä, että vallitsee sopu ja rauha. Muulla ei ole väliä.

Onko värillisten ihmisten lähtömaissa sopu ja rauha, ja edistyneet yhteiskunnat? Jos kyllä, niin mitä he Suomesta hakevat? Jos taas ei, niin johtuuko se maasta, vedestä, ilmasta vai niistä ihmisistä? Miksi ottaa maahan ihmisiä, jotka vievät yhteiskuntaa taaksepäin?

Nyt vedät kyllä niin paljon mutkia suoriksi, että tiedät sen varsin hyvin itsekin. Törkeitä yleistyksiä. 

Vierailija
87/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä miksi tästä täytyy olla niin takajaloillaan, koska tottahan tuo on. Se, että on kasvanut rasistiseen ajatteluun ei tarkoita sitä, että kaikki olisivat rasisteja.

Suomi on ollut aivan näihin päiviin asti hyvin valkoinen maa, me olemme ängenneet mukaan pohjoismaihin ja meillä on asevelihistoria nat sisaksan kanssa. Lisäksi katsomme maailmaa ihan maantieteellisen sijaintimmekin ansiosta hyvin eurooppalaisin ja länsimaalaisin linssein.

Itse olen syntynyt -87 ja kyllä minun nuoruudessani esimerkiksi rasistinen kielenkäyttö oli hyvin yleistä, vaikkei kukaan meistäkään mikään erityinen rasisti ollut. Olihan meidän yläasteaikoina jo pelkkä "homo" ihan relevantti haukkumasana, jopa meille joiden kaveriporukassa oli homoja. Maailma oli siihen aikaan erilainen ja rakenteet olivat mitä olivat, eikä niitä osattu edes kyseenalaistaa.

Joo ainakin rakenteet olivat paremmat, siitä olen samaa mieltä. Tää nykyinen rakennelma tosiaan ontuu aika pahasti monelta osin, kuten oikeus, moraali ja erilaisuuden, sekä toisen sukupuolen hyväksyminen.

Vierailija
88/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi, kun juttu on vain tilaajille. Mutta me vaaleaihoisethan olemme jo lapsena omaksuneet ajattelutavan, että me tiedämme muka paremmin miten täällä maapallolla tulisi elää. Koulukirjat ovat täynnä informaatiota siitä, mitkä asiat missäkin ovat vialla ja miten niitä niin kutsuttuja ongelmia voisi korjata. Näinhän tämä edelleenkin on. Pitäisi ottaa pää pois pensaasta ja yrittää ymmärtää toisenlaisia näkökulmia. 

No mitä se rosk asakki tänne sitten tunkee jos mikään ei ole vialla? Mihin tarvitaan kehitysapua kun kaikki on loisteliaasti? Jätetään porukka oman onnensa nojaan. Selviävät ehkä vuoden kädet taskussa ihmetellen. Sen jälkeen ratkeaa omalla painollaan väestönkasvuongelma.

Voisitko tarkentaa, että keitä kaikkia mielestäsi kuuluu täähän ryhmään rosk asakki? Minkä väriset? Minkä maiden syntyperää olevat? Onko kuitenkin vähän vähemmän rosk asakkia jos on vaan vähän värillinen? Vai miten tämä määritelmä mielestäsi menee? 

Vierailija
89/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhasen "Ihmeköynnös" on muuten todella kummallista paskaa. Läskinä mammana ulkomailla eksotisoi tummia miehiä ja ostaa rahalla seksiä. Se on sitten jotenkin ihanan vapauttavaa ja antirasseilua, kun tiedostaa etuoikeuksiaan ja purkaa rakenteita?

Hän saattaa olla niitä ihmisiä, joilta puuttuu itsereflektio. Tällaiset ihmiset näkevät muut "peileinään" eli he projisoivat omat heikkoutensa muihin. Hän ehkä itserakkaana ja muiden yläpuolelle asettuvana, ei kestä kohdata itsessään rasseilua, vaan syyttää siitä muita. Hän on kuin sovinisti: "enhän minä ole sovinisti??? Minähän rakastan naisia... Olen ollut 10 kertaa naimisissa ja nytkin minulla on 4 naista kierrossa" .  Tuokin nainen rakastaa ruskeita poikia, kunhan ne tietää paikkansa. Jos ruskea poika ryhtyy liian "valkoiseksi" lopettaa uhriutumisen ja ulinan rasseilusta, hankkii ammatin tienaa ja menestyy, hän on yht'äkkiä "valkoisten liittolainen" ja "wanna be valkoinen".

Tuollaiset henkilöt itseasiassa pitävät yllä rasseilua koska he itse eivät näe aitoa henkilöä tämän ihonvärin takaa. Kaikki on pelkkää ihonväriä. He luokittelevat jopa ystävänsäkin ihonvärin mukaan ja kohtelevat näitä kuin hoivattavia lapsia, vaikka nämä ovat aikuisia ihmisiä, täysin kykeneviä elämään omaa elämäänsä.

Vierailija
90/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan menossa on globaalin rikkaan eliitin käynnistämä väestönvaihto jota on jatkunut jo useamman vuoden Suomessa ja eri maissa ja sitä vastaan on taisteltava kaikin tavoin.

Mitähän väliä sillä loppujen lopuksi on, että minkävärisiä ihmisiä täällä missäkin asuu? Minulle ainakin aivan se ja sama. Sillä on toki väliä, että vallitsee sopu ja rauha. Muulla ei ole väliä.

Onko värillisten ihmisten lähtömaissa sopu ja rauha, ja edistyneet yhteiskunnat? Jos kyllä, niin mitä he Suomesta hakevat? Jos taas ei, niin johtuuko se maasta, vedestä, ilmasta vai niistä ihmisistä? Miksi ottaa maahan ihmisiä, jotka vievät yhteiskuntaa taaksepäin?

Nyt vedät kyllä niin paljon mutkia suoriksi, että tiedät sen varsin hyvin itsekin. Törk

Siltikin hyvinvointia, sivistystä ja ennen kaikkea edistystä ja yksilönvapauksia on vain valkoisissa länsimaissa ja muutamissa itä-aasian maissa. 

Vierailija
91/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historioitsijana minua surettaa, kuinka vähän suomalaiset tietävät omasta historiastaan. Ja ovat valmiina lyömään meidät samaan laariin brittien tai saksalaisten kanssa. Siitä tämä valkoisuuden häpeä -puhe on perujaan. 

Me olemme geneettisesti omaleimainen porukka Pohjolan perukoilla, samoin saamelaiset. Meillä on harvinainen kieli, oma tarustomme ja kansanperinteemme. Olemme kansa idän ja lännen välissä, Euroopan viimeisiä metsäkansoja, joita vieraat vallat repivät niin kanuunanruuaksi kuin orjiksi omiin tarkoituksiinsa. Kirjailijan kannattaa tutustua Isovihan ja Pikkuvihan aikoihin, nälkävuosiin, ruotsalaisten varastamiin pääkalloihin. Sitten hän voi pohtia, onko orjalaivojen terva validi pointti suomalaisten kolonialismissa. 

Vierailija
92/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio puhua valkoisuudesta. Joudun johonkin cancelointi listalle. 

Vierailija
93/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

monella täällä on ihan omakohtaista kokemusta, millä perusteella alkaa muotoutumaan isompaa kuvaa tietyn ryhmän käyttäytymisestä. Tietty aina löytyy poikkeuksia, mutta..

Onko sinusta siis ok kiusata esimerkiksi autisteja koulussa koska niistä niin moni käyttäytyy oudosti, erilaisesti ja/tai häiritsevästi? Vai olisko sittenkin katsottava jokaista yksilönä?

Vierailija
94/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evvk. Oikeasti. Mä en ole edes koskaan tekemisissä muiden kuin valkoihoisten kanssa.

Vierailija
95/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä tuli taas yhdessä kommenttissa ilmi, että länsimainen individualismi olisi oikea ja parempi tapa. Mutta sama individualismi on myös muun muassa ahnetta, luonnovaroja riistävää, eikä huolehdi lähimmäisestä. Kyllä mekin voisimme oppia jotakin kollektivistisista kulttuureista. 

Vierailija
96/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

monella täällä on ihan omakohtaista kokemusta, millä perusteella alkaa muotoutumaan isompaa kuvaa tietyn ryhmän käyttäytymisestä. Tietty aina löytyy poikkeuksia, mutta..

Onko sinusta siis ok kiusata esimerkiksi autisteja koulussa koska niistä niin moni käyttäytyy oudosti, erilaisesti ja/tai häiritsevästi? Vai olisko sittenkin katsottava jokaista yksilönä?

Kuinka monen ryhmästä tulee perseillä, että ryhmää aletaan kutsua perseilijöiksi? Vai riittääkö, että edes yksi ei perseile, niin voidaan kieltää yleistäminen.

Vierailija
97/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä auta muu kuin syödä pskaa ja kuolla pois

Vierailija
98/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä tuli taas yhdessä kommenttissa ilmi, että länsimainen individualismi olisi oikea ja parempi tapa. Mutta sama individualismi on myös muun muassa ahnetta, luonnovaroja riistävää, eikä huolehdi lähimmäisestä. Kyllä mekin voisimme oppia jotakin kollektivistisista kulttuureista. 

Kuten esimerkiksi sen, miten he kohtelevat muita ihmisiä heitä auttavista kulttuureista, uskonnoista ja kansalaisuuksista? Ehkä meidän pitäisi oppia heidän tapojaan kohdella naisia? 

Ei millään pahalla, mutta en todellakaan halua oppia heiltä mitään, olen jo oppinut tarpeeksi.

Vierailija
99/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
100/365 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen  valkoinen jo syntynyt, tai pian syntyvä kantaa stigmaa, joka lyötiin vuosisatoja sitten. Orjat ja tervaveneet, jonka tyylistä hyväksikäyttöä eivät muut rodut, tai värit harrastaneet yhtään.

Valkoinen mies, olet syyllinen ja kumarra syvään katuen!

https://www.youtube.com/watch?v=lyPWjjWs7-w&t=20s 

tässä Thomas Sowell,  kuuluisa musta kirjailija, historioitsija ja yliopiston professori puhuu orjuudesta.

Eurooppalaiset eivät olisi onnistuneet saamaan itse yhtä ainoaa orjaa kiinni Afrikassa. Orjakauppa toimi niin, että vahvemmat afrikkalaisheimot alistivat heikompia afrikkalaisheimoja ja ottivat näitä orjiksi sekä omiin tarpeisiinsa että myivät näitä valkoisille. Valkoisten orjalaivat odottivat rannikolla, kun orjien toimittajat tulivat. Orjalaivan valkoinen miehistö olisi todennäköisesti saanut ennemmin malarian kuin itse kiinni yhtäkään orjaa, tuntemattomilla seuduilla, jossa vaani kaikenlaiset suuret villieläimet. Lisäksi heistä ei olisi ollut matsaan afrikkalaisten kuninkaiden heimosoturien kanssa. Tuolloin, ennen malaria-ja muiden trooppisten sairauksien lääkkeiden keksimistä, keskiverto eurooppalaisen elinikä sub-Saharan Afrikassa oli noin 1 vuosi. Kaikista varotoimista huolimatta orjalaivojen miehistöstä kuoli malariaan ja muihin trooppisiin tauteihin suhteessa yhtä paljon kuin orjia.

Historioitsija ja kirjailija Lady Colin Campbell tietää kertoa youtube-kanavallaan, että kun orjuus lopetettiin briteissä, niin suuret heimokuninkaat lähettivät Englannin kuninkaalle vetoomuskirjeitä orjakaupan ja orjuuden jatkumisen puolesta. Se oli afrikkalaisille heimokuninkaille ja orjaparoneille liian hyvä bisnes.

Kuuluisimpia orjakauppiaita Afrikassa olivat esim. arabit ja somalit. Pääasiassa Arabit toimittivat orjia Eurooppaan ja muualle Aasiaan. Somaleista löytyy mainintoja jo 1000-luvun alusta Turkin alueen ruhtinaiden ja Sulttaanien orjantoimittajina. Somalit hoitivat systemaattisesti orjakauppaa vielä 1900-luvun alussa. Nykyään Afrikassa on vielä paljon maita, missä orjakauppa kukoistaa. Esim. YK ja Amnesty International on turhaan yrittänyt sitä suitsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän