Lapsi syö salaa kaiken sokeripitoisen huushollista, mikä avuksi?
Kelpaa nonparelleista lähtien ihan kaikki. Mitään ei voi ostaa kun kaikki katoaa tytön suihin. Mä en edes leivo enää mitään makeaa, kun en ole onnistunut löytämään paikkaa mihin sen sokeripussin piilottaisi niin ettei löytäisi sitä. Jos tehdään pannaria ja on pakko ostaa hillo, ostan pienimmän mahdollisen purkin kun se on enivei aina seuraavana päivänä tyhjä vaikka kuinka kiellän ja vannotan.
Ei pysty ostaa edes mysliä, kun se poimii sieltä ne hedelmät viimeistään seuraavana päivänä, ja muut joutuu syömään sitä kuivaa mautonta mysliä.
Lapsi saa viikoittain muutaman euron rahaa, ja käyttää kaiken karkkiin. Lisäksi ostetaan silloin tällöin jotain ekstraherkkuja yhdessä. Sokeri ei siis ole mitenkään kirosana tms jotenkin epäterveellä tavalla välteltävä asia perheessä.
Onko joku keksinyt ratkaisun tällaiseen ongelmaan? Aika yleistä taitaa olla.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vastaavassa tilanteessa yliopistosairaalan RAVINTOTERAPEUTTI suositteli antaa aterioiden jälkeen jälkiruokaherkkua, suklaata, keksiä yms.
Oudoksuin ohjetta, mutta jotenkin elämä olisi kuuulemma helpompaa kun sallittua herkkua on joka päivä tarjolla...
Itselläni tekee joka aterian jälkeen mieli makeaa ja välillä muutenkin aivan riippumatta siitä, mitä lautasella on, ja aikoinaan kokeilin ottaa jotain pientä makeaa. Aikani tein sitä eikä mikään muuttunut, joten lopetin. Nykyään ajoitan koko päivän juomisista runsaimmat aterioiden päälle. Makean himo ei ole hävinnyt mihinkään, mutta ei tee mieli syödä yhtään mitään, kun mahassa hölskyy ruoka ja kunnon nestemäärä.
Vierailija kirjoitti:
Pidempi aikainen sokerin välttely. Jos syö usein makeaa, sitähän vain haluaa syödä enemmän ja enemmän.
On vaarallista lopettaa sokerin syöminen. On parempi lisätä sokerin määrää niin ettei se enää tunnu kielletyltä. Ei kukaan syö loputtomiin jäätelöveneitä.
Onkohan ahdistunut ja sitä paettava syömiseen? Tosin tuo voi liittyä osaltaan myös hormonitoiminnan käynnistymiseen.
Olin lapsena samanlainen. Tuntui, että aivot sammuvat, jollen syö sokeria. Kyseessä oli jokin murrosikään liittyvä sokeriaineenvaihdunnan häiriö. Verensokeri laski ruokailun jälkeen liikaa. Vielä näin nelikymppisenäkin näitä kohtauksia tulee muutaman kerran vuodessa.
AP kakarasi on selvästi kaappihomo!
Meillä adhdtyttö tekee tuota. Ei vaan voi vastustaa houkutusta.
Onko teillä joku outo suhtautuminen sokeriin? Lapsi ei ole siis ylipainoinen ja saa riittävästi ruokaa, mutta tyhjentää sokeripussin saadessaan sellaisen käsiinsä? Kuulostaa kovin omituiselle.
Onko kaikki jogurtit maustamattomia? Väistelette hikipäässä lisättyä sokeria ja lapsi sitten sitä löytäessään kahmii kaiken?
Vapaasti paljon erilaisia hedelmiä ja valmiiksi pilkottuja kasviksia helposti tarjolle, niihin ei mitään rajoituksia.
Jos päivällisen jälkeen olisi joka päivä tarjolla jokin pieni herkku, ne eivät tuntuisi niin kiinnostavan kielletyltä.
Esim. kuutamo kiisseli, suklaa- tai marjakiisseli tai itse terveellisemmin leivottu pieni korvapuusti jälkiruoaksi.
Ja keskustelua lapsen kanssa, milloin tuntee sokerin himon yleensä olevan pahimmillaan. Jos ennen ruokaa, opastaa ottamaan hedelmän tai kasviksia alkupalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi ylipainoinen?
Ei ole.
Ap
Onko lapsi terve?
Kilpirauhanen?
Vierailija kirjoitti:
Syötä lapselle runsaasti eläinproteiinia ja rasvaa. Munia, grillikylkeä, jauhelihapihvejä ja -pyöryköitä, pihviä, kyljyksiä, pekonia, lohta ja muuta kalaa, voita ruoanlaittoon, maustamatonta kreikkalaista jogurttia...
Viljat pois ruokavaliosta. KAIKKI hiilihydraatit pitävät yllä sokerinhimoa. Lapsella on puutosta ravintoaineista, ja niitä saa parhaiten eläinperäisestä ruoasta.
tuota minäkin tarkoitin. lasulla uhkailivat heti. mitä ravintoa on hedelmäjogurtissa? haloo! tuo älytön leivän syönti samaa propagandaa. miksi suomalaiset lihoo... ei nyt tule mieleen.
Helppoa. Pidät huolta, ettei kotona ole mitään sokeripitoista. Vaihda mysli kaurapuuroon.
hedelmät on myös tosi makeita. ei se hedelmäsokeri asiaa helpota.
Nukkuuko lapsi riittävästi? Univaje voi siheuttaa makeanhimoa.
Näytä hänelle alkoholistin poksahtanut maksa. Sokerista tulee sama. Toivoisin, että joku olisi kertonut sen minulle ennenkuin jäin sokerikoukkuun. Ei ole paljoa hyödyttänyt olla viinaton, kun sama tuho on tullut sokerilla.
Voi olla raudanpuutetta tms. Itsellä väheni makeanhimo huomattavasti rautalisän myötä. Vie lapsi lääkäriin ja selvitä. Joku fysiologinen tarve siellä taustalla on.
Oho, paskapuhetta tytöstä vaihteeksi. Eikä ketjua ole vielä poistettu?? Mitä helvettiä.
Tulee paha olo, kun näitä vastauksia lukee. Olin se lapsi, joka söi vaikka palasokeria, jos ei muuta makeaa saanut. Ei siihen auttanut normaali ruokavalio, lohdutin itseäni sokerilla kun kotiolot olivat huonot ja koulussa kiusattiin, kun pienessä kylässä kaikkien asiat tiedettiin. Olen nyt 46 ja vasta tänään mietin, että olen vihdoin päässyt ahmimishäiriöstä eroon. Se tapahtui, kun lopulta löysin viisi vuotta sitten parisuhteen, jossa koen olevani rakastettu.
Meillä on samaa. Tyttö 12 v. Meillä on kotona "herkkukaappi", joka on tähän asti toiminut niin, että sieltä otetaan silloin tällöin, yleensä viikonloppuisin jälkiruoaksi jotain. Nyt se on tyhjentynyt ja esim. kaakaojauhe, nonparellit tms. on kokoajan loppu. Tyttö syö kaikkea sokeripitoista. Käy myös itse kaupasta herkkuja kavereiden kanssa. On kuitenkin normaalipainoinen, hampaat ehjät ja harrastaa liikuntaa kilpatasolla. Puhuttu on terveellisestä ruuasta yms. Mutta en voi kokoajan olla vahtimassakaan mitä se suuhunsa laittaa. Voisiko tämä kuitenkin olla vaan murrosikään liittyvä vaihe?
Pidempi aikainen sokerin välttely. Jos syö usein makeaa, sitähän vain haluaa syödä enemmän ja enemmän.