Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi syö salaa kaiken sokeripitoisen huushollista, mikä avuksi?

Vierailija
13.04.2024 |

Kelpaa nonparelleista lähtien ihan kaikki. Mitään ei voi ostaa kun kaikki katoaa tytön suihin. Mä en edes leivo enää mitään makeaa, kun en ole onnistunut löytämään paikkaa mihin sen sokeripussin piilottaisi niin ettei löytäisi sitä. Jos tehdään pannaria ja on pakko ostaa hillo, ostan pienimmän mahdollisen purkin kun se on enivei aina seuraavana päivänä tyhjä vaikka kuinka kiellän ja vannotan.

Ei pysty ostaa edes mysliä, kun se poimii sieltä ne hedelmät viimeistään seuraavana päivänä, ja muut joutuu syömään sitä kuivaa mautonta mysliä.

Lapsi saa viikoittain muutaman euron rahaa, ja käyttää kaiken karkkiin. Lisäksi ostetaan silloin tällöin jotain ekstraherkkuja yhdessä. Sokeri ei siis ole mitenkään kirosana tms jotenkin epäterveellä tavalla välteltävä asia perheessä.

Onko joku keksinyt ratkaisun tällaiseen ongelmaan? Aika yleistä taitaa olla. 

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tarpeeksi ruokaa lapselle. Rasvaa, proteiinia jne

Vierailija
82/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samaa. Tyttö 12 v. Meillä on kotona "herkkukaappi", joka on tähän asti toiminut niin, että sieltä otetaan silloin tällöin, yleensä viikonloppuisin jälkiruoaksi jotain. Nyt se on tyhjentynyt ja esim. kaakaojauhe, nonparellit tms. on kokoajan loppu. Tyttö syö kaikkea sokeripitoista. Käy myös itse kaupasta herkkuja kavereiden kanssa. On kuitenkin normaalipainoinen, hampaat ehjät ja harrastaa liikuntaa kilpatasolla. Puhuttu on terveellisestä ruuasta yms. Mutta en voi kokoajan olla vahtimassakaan mitä se suuhunsa laittaa. Voisiko tämä kuitenkin olla vaan murrosikään liittyvä vaihe?

kulutus teini-ikäisellä, kasvavalla, kilpaurheilijalla on niin kova, että hänen pitäisi syödä isot määrät ruokaa, jotta energiantarve täyttyisi. Sokerinhimo voi olla ihan nälkää. Oma lapsi oli todella hoikassa kunnossa kilpaurheilijana, vaikka söi isoja annoksia.nyt ei enää kilpaile.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme samanlaisia siinä 11-13 vuoden iässä. Syötiin myslipussista hedelmät, sekoitettiin kaurahiutaleista, vedestä ja siirapista herkkumössöä, joskus nakerrettiin kuivaa spagettiakin jos ei muuta ollut. Kaikki rahat menivät karkkiin.

Luulen että osittain tuo oli tylsistymistä. Meillä oli valtavasti vapaa-aikaa jolloin vain istuimme sisällä lukemassa sarjakuvia jne. Urheilu olisi varmaan auttanut.

Vierailija
84/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette osta enää mitään sokeripitoista, tai pidätte ne lukkojen takana

En siis ole enää ostanutkaan, mut tuntuuhan tää nyt ihan typerältä. Siks kyselin miten muut ratkaisseet asian.

Ap

No eipä ole moista ongelmaa ollut!

Lapselle annetaan vääränlaista ruokaa kun kerran tarvitsee lisää energiaa!

Ei meillä ainakaan ole ollut moista. Lapset sai kaikkea, kasviksista hedelmiin, juustoa, maitoa...Ala katsomaan mitä oikeasti syö!

Vie ravitsemusterapeutille ja lääkäriin!

Ei ole mormaalia!

Eikä diabetesta.

Mun ystävä oli moinen pullahiiri, vatsasta löytyi jokin bakteeri tms en muista...

Vierailija
85/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä adhdtyttö tekee tuota. Ei vaan voi vastustaa houkutusta.

Mun adhd-tyttärellä oli tuollaista samanlaista makean ahmimista ennen kun sai diagnoosin ja lääkityksen, just tuossa samassa iässä. Myöhemmin diagnoosin saatuaan kävi ilmi että tuollainen sokerin syöminen on adhd/add-ihmiselle kompensaatiokeino, eli sokeri antaa aivoille sitä kaivattua stimulointia. Tytär lopetti sokerin syömisen melkein kokonaan pari viikkoa lääkityksen aloittamisen jälkeen. Syö nykyään karkkia vaan kun sitä kerran viikkoon kotiin ostetaan, joskus ostaa kavereiden kanssa ulkona ollessa limun.

Vierailija
86/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samaa. Tyttö 12 v. Meillä on kotona "herkkukaappi", joka on tähän asti toiminut niin, että sieltä otetaan silloin tällöin, yleensä viikonloppuisin jälkiruoaksi jotain. Nyt se on tyhjentynyt ja esim. kaakaojauhe, nonparellit tms. on kokoajan loppu. Tyttö syö kaikkea sokeripitoista. Käy myös itse kaupasta herkkuja kavereiden kanssa. On kuitenkin normaalipainoinen, hampaat ehjät ja harrastaa liikuntaa kilpatasolla. Puhuttu on terveellisestä ruuasta yms. Mutta en voi kokoajan olla vahtimassakaan mitä se suuhunsa laittaa. Voisiko tämä kuitenkin olla vaan murrosikään liittyvä vaihe?

Voi tosiaan olla vain vaihe. Meillä kaikilla kolmella lapsella oli pari vuotta valtava sokerinhimo ja sitten se vähitellen laantui. Aikuisena suhde sokeriin on nyt kaikilla normaali. Oli paljon ruokaa tarjolla ja vitamiinit raudat ym kunnossa mutta silti murrosiän tunnekuohut ja kasvaminen vaati sokeria. Ei välttämättä kannata tehdä asiasta liian isoa numeroa, ettei tyttö päädy syömishäiriöiseksi. Hammasterveydestä kannattaa puhua ja antaa xylitolpastilit/purkat käyttöön.

Vierailija
87/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on nälkä ts ei saa tarpeeksi ravitsevaa ruokaa. Olin itse samanlainen: aamulla pikku lautasellinen puuroa, kouluruokana joku peruna- tai pasta-annos tai keittoa. Iltapäivällä oli jo sen luokan nälkä, että söin sokeria suoraan pussista, koska vanhemmat olivat varanneet välipalaksi "terveellistä" mysliä tai muroja. 

Vasta aikuisena tulin ajatelleeksi, etten oikeastaan saanut proteiinia tai rasvaa mistään.

Vierailija
88/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötä yhtenä päivänä niin paljon sokeria että oksettaa . Sitten sovitte terveellisen ruokavalion noudattamisesta . 

Eli kannustat henkiseen väkivaltaan vaikka lapsi voi olla sairas? Hoitamaton diabetes on vaarallinen.

Vai väkivaltaa, höpöhöpö. Sillähän se diabetes hoituu kun tajuaa jättää sokerit syömättä! 

HERRAJJESTAS MITÄ HUUHAATA!

Sokerilla ja diabeteksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa! Vaikka tosiaan söis lusikalla suoraan pussista!

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00011

"Diabetes on monimuotoinen ryhmä aineenvaihduntasairauksia, joita yhdistää häiriö haiman toiminnassa ja kohonnut verensokeri.

Hoidon perusta kaikissa diabetestyypeissä on painon ja verensokerin hallintaa sekä sydän- ja verisuoniterveyttä edistävä elintapahoito.

Tyypin 1 diabeteksessa insuliinipuutos korvataan monipistos- tai pumppuhoidolla ja insuliiniannoksia muokataan vaihtelevan insuliinitarpeen mukaan itse.

Tyypin 2 diabeteksessa korostuu ylipainon laihduttaminen, ruokavaliohoito ja liikunta. Jos verensokeri ei normaalistu elintapahoidolla aloitetaan yksilöllisesti sopivin lääkehoito.

Verensokerin lisäksi verenpaine ja veren rasva-arvot pitäisi olla mahdollisimman normaaleja."

Vierailija
89/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista. Lapsi on hyvä syömään, en tiedä miten hän voisi olla esim nälissään kun syö aina sen verran että nälkä lähtee? Ja ihan normaaleja annoksia, monesti jopa aika reiluja. Rasvaa ja proteiinia saa hyvin, mulla on ymmärrys ravitsemuksesta hyvällä tasolla työni takia. 

Meillä ei ole mitään fanaattista suhtautumista terveelliseen ravintoon, eikä sokeria ole mitenkään demonisoitu. Sanoisin, että ihan tavallinen perhe, mutta aikuisten ymmärrys ravinnosta keskivertoa parempi. Ja leikinomaisesti lapsi saanut tietoa ravinnosta pienestä pitäen, ikätasoon sopivalla tasolla, eikä mitään terveyspaasausta. 

Ap

Vierailija
90/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni meillä on hyvä keskusteluyhteys, ja jutellaan usein ihan kahden kesken. Tyttö saa huomiota ja rakkautta, ja tuntee itsensä rakastetuksi, ainakin omien sanojensa mukaan. Kavereiden kanssa menee kivasti, tapaa heitä viikoittain usein. Onhan tietysti mahdollista, että hänellä on murheita, mistä ei kenellekään kerro.

On puhuttu siitäkin, että on ihan luonnollista että välillä ihmistä voi ahdistaa, ja silloin on parasta jutella asiasta jonkun kanssa. Ja on puhunutkin mielestäni tosi hienosti joistakin vaikeista tunteistaan. Tyttö on ikäisekseen todella fiksu ja ajattelevainen.

Kyllä mä rupesin nyt miettimään, että pitäisikö tosiaan varata aikaa johonkin keskusteluun. Noihin verikokeisiin ei taida julkisella puolella sen takia päästä, että on liian kova sokerinhimo? 

Ap

Vierailija
91/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa alkavalta syömishäiriöltä. Tein itse juuri noin lapsena ja teininä. Kun muutin kotoa pois, puhkesi ahmimishäiriö.

Vierailija
92/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, joten en tiedä käsiteltiinkö tätä. Yhdellä kaverillani on niin, että jos syö leipää, ei osaa lopettaa. On ihan normaali, fiksu aikuinen ihminen, mutta aivot sekoaa hiilareista. En ole itse siis mikään karppi tms. mutta mietin, että jos teidän normaali ruoka on vaikka makaronilaatikkoa, riisiä, perunoita, leipää, niin olisiko mahdollista, että lapsen päässä kerta kaikkiaan "napsahtaa"? Siis jos kaikki aikuisetkaan eivät kykene hallitsemaan itseään, miten lapsi osaisi. En lähtisi nyt ennen kaikkea kieltämään ja laittamaan lasta tuntemaan häpeää tms. vaan lähtisin vaikka lääkäriin selvittämään mikä on pielessä, että noin järjettömiä ruoka-ainehimoja tulee. Ei kai nyt kukaan HUVIKSEEN syö vaikka pelkkää sokeria niin paljon kuin irtoaa, kyllä kropassa on silloin jotain pielessä. Nämä on kuitenkin aika yksilöllisiä juttuja, esim. mieheni voi syödä vaikka kuinka paljon hilloa, itselleni raja on pari lusikallista, sitten se on vain pahaa. Eli ratkaisu ei ehkä löydy seuraamalla vain yhtä virallista, tutkittua ohjetta, vaikka se kuinka hyvin toimisi valtaosalla ihmisistä.

Vierailija
93/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko hyvin toimeentuleva lääkäriperhe?

Vierailija
94/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä söin kerran kiellettyjä karkkeja lapsena jääkaapista ja äitini sai sen tason raivarin, etten uskaltanut enää niihin päin katsellakkaan. Miten nykypäivänä hoidetaan tuollaiset? Ei aavistustakaan. 

Sanoittamalla nuo tilanteet hoidetaan niin kuin kaikki muukin kasvatus. Ja jos huono käytös jatkuu vaikka on sanoitettu, niin lapsi viedään nepsytutkimuksiin.

Vierailija
95/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kunnon keskustelua lapsen kanssa, milloin sokeri himo on pahimmillaan, selvitä siis syökö tylsyyteen, kasvu pyrähdys nälkäänsä (pohjaton nälkä lähes silloin) vai voisiko taustalla kuitenkin olla sairaus, johon vaikka alkuun pyytää ihan koulu terveydenhoitajan apua, miten erilaisiin tutkimuksiin pääsisi ja onko tämmöinen sokerin pakko syöminen ihan normaalia. 

Vierailija
96/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko hyvin toimeentuleva lääkäriperhe?

Ei olla, vaan ihan tavallinen keskituloinen perhe.

Ap

Vierailija
97/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö oikeasti hyvin, osaa esim itse ottaa välipalaksi pähkinöitä, hedelmiä, maustamatonta jogurttia. Paljon ollaan puhuttu siitä, miten toi sokerin syöminen pistää elimistön niin koville ja menee pitkän aikaa ennenkuin sen överin jälkeen keho toimii normaalisti. Ymmärtää ikäisekseen todella hyvin sen, miten oikea ravinto ihmiseen vaikuttaa, ja on joskus jopa kiinnostunut siitä miten mikäkin ateria kehoa palvelee. Olen pienestä saakka puhunut siitä, miten kehoa pitää arvostaa kun se terveenä mahdollistaa meille vaikka ja mitä. 

Ap

Missä täysjyvä? Toisin kuin palstalla sanotaan, lasten ruokavaliossa tulee olla kuitupitoisia hiilareita. 

Vierailija
98/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä todella kamala sokerinhimo paljastui diabetekseksi... 

Kokeilisin ehkä kromia ja hyviä maitohappobakteereja joilla voisi korjata tilannetta

Vierailija
99/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö oikeasti hyvin, osaa esim itse ottaa välipalaksi pähkinöitä, hedelmiä, maustamatonta jogurttia. Paljon ollaan puhuttu siitä, miten toi sokerin syöminen pistää elimistön niin koville ja menee pitkän aikaa ennenkuin sen överin jälkeen keho toimii normaalisti. Ymmärtää ikäisekseen todella hyvin sen, miten oikea ravinto ihmiseen vaikuttaa, ja on joskus jopa kiinnostunut siitä miten mikäkin ateria kehoa palvelee. Olen pienestä saakka puhunut siitä, miten kehoa pitää arvostaa kun se terveenä mahdollistaa meille vaikka ja mitä. 

Ap

Missä täysjyvä? Toisin kuin palstalla sanotaan, lasten ruokavaliossa tulee olla kuitupitoisia hiilareita. 

Leivässä, pastassa, puurossa.

Ap

Vierailija
100/121 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se o ny sitte lasu.Mää kyl ny laitan teist lasun.