Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelle sairaalasta ilmoitetaan potilaan menehtymisestä, jos hänellä ei ole lähiomaisia ollenkaan?

Vierailija
13.04.2024 |

?

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tarviiko tuota sitten ilmoittaa kenellekään? 😃

Vainajätetään kylmiöön?

No höps. Sosiaalityöntekijä kyllä tilaa yhden vakiomallin arkun, johon vainaja laitetaan. 

Tässä maailmassa on yllättävän paljon ihmisiä, joilla ei ole ketään läheisiä. Kyllä heidätkin arkkuun laitetaan ja haudataan samaan maahan kuin muutkin. 

Ei se sosiaaliviranomainen yleensä työskentele osastolla kun joku kuolee. Kyllä sen että tällainen henkilö on menehtynyt joutuu sairaala ilmoittamaan ko viranomaiselle.

Kyllä sairaalassa on ihan joka osastolla omat sosiaalityöntekijät, samoin sairaalapapin saa paikalle kun vain soittaa jne. Miksi tä

Näin on ollut, mutta nythän on alettu säästää siitä ettei sairaalassa välttämättä enää ole sosiaalityöntekijöitä, vaan heidät on muutettu kunnan työntekijöiksi. Joka tapauksessa sillä ei ole merkitystä tämän aiheen kannalta. Kyllä siellä sairaalassa tiedetään, kenelle soitetaan jos vainajalla ei omaisia, ja joku tilaa arkun ja vainajan kuljetuksen. Hyvänen aika, ei kai nyt kukaan kuvittele, että vainajat jätetään vuosiksi sairaalan kylmiöön. Sillä tavalla olemme yhä sivistysvaltio että meistä huolehditaan. 

Vierailija
42/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajätetään kylmiöön?

No höps. Sosiaalityöntekijä kyllä tilaa yhden vakiomallin arkun, johon vainaja laitetaan. 

Tässä maailmassa on yllättävän paljon ihmisiä, joilla ei ole ketään läheisiä. Kyllä heidätkin arkkuun laitetaan ja haudataan samaan maahan kuin muutkin. 

Ei se sosiaaliviranomainen yleensä työskentele osastolla kun joku kuolee. Kyllä sen että tällainen henkilö on menehtynyt joutuu sairaala ilmoittamaan ko viranomaiselle.

Eikö osastolta siis osata soittaa sairaalan sosiaalityöntekijälle, jo on aikoihin eletty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ei ketään kiinnosta tehdä asialle mitään? Kuka hoitaa asiakirjojen täyttämisen, laskujen sun muiden irtisanomiset sekä hautauksen?

Asiassa on se hyvä puoli, ettei se ole enää vainajan murhe millään tavalla. Siinähän säätävät ketkä sitten säätävätkin.

Kun ihminen merkitään kuolleeksi, se tieto välittyy samalla verottajalle, pankeille, kännykkäoperaattorille ja vakuutuslaitoksille. 

Vierailija
44/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajätetään kylmiöön?

Eikö osastolta siis osata soittaa sairaalan sosiaalityöntekijälle, jo on aikoihin eletty.

Sairaalan sosiaalityöntekijä tuskin auttaa tuossa asiassa. Jos hänelle soitetankin hän on yhteydessä niihin sosiaaliviranomaisiin joille asian hoitaminen kuuluu.

Vierailija
45/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä laittaa vireille ns sukuselvityksen josko joku sukulainen löytyisi.

Oikeuttaako joku laki siihen,  tai velvoittaa?  Jos  henkilö ei itse ole halunnut ilmoittaa.  Mihin se löydetty sukulainen on sitten velvoitettu?  

Vierailija
46/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajätetään kylmiöön?

Eikö osastolta siis osata soittaa sairaalan sosiaalityöntekijälle, jo on aikoihi

Eikö sosiaalityöntekijä siis olekaan sosiaaliviranomainen ?

Vierailija
47/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Someen? Haamulle? Ehkä on sukulaisia kuitenkin olemassa tai joku toveri.

Vierailija
48/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä laittaa vireille ns sukuselvityksen josko joku sukulainen löytyisi.

Oikeuttaako joku laki siihen,  tai velvoittaa?  Jos  henkilö ei itse ole halunnut ilmoittaa.  Mihin se löydetty sukulainen on sitten velvoitettu?  

Vaikkapa kysytään että otatko vastaan suuren perinnön ?

Vierailija
49/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ei ketään kiinnosta tehdä asialle mitään? Kuka hoitaa asiakirjojen täyttämisen, laskujen sun muiden irtisanomiset sekä hautauksen?

Asiassa on se hyvä puoli, ettei se ole enää vainajan murhe millään tavalla. Siinähän säätävät ketkä sitten säätävätkin.

Kyllä minä murehtisin tuollaista jo etukäteen enkä haluaisi mitään ongelmia kelleen kuolemani takia. 

Jos erityisesti haluaa murehtia asiasta, niin Omakantaan voi kirjoittaa miten tahtoo itsensä haudattavan, minne jne. Ja voi vaikka kertoa mistä löytää omien pankkitilien numerot, joista oman hautauksen kulut voi suorittaa. 

Kaikkein innokkaimmat suorittajat tekevät hautaussopimuksen valmiiksi haluamaansa hautaustoimistoon, valitsevat arkun ja uurnan jne. Sitten voi kirjoittaa Omakantaan mistä hautaustoimistosta kaikki oleellinen löytyy. 

Mutta ihan oikeasti ei kenenkään tarvitse murehtia tällaisia asioita. 

Vierailija
50/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ilmoittanut sairaalaan lähiomaiseksi (tai se kelle ilmoitetaan) ex-vaimoni jota en voi sietää ja jonka kanssa en ole ollut tekemisissä vuosiin. Hän ilmoittakoon lapsille, jos minulle jotain tapahtuu. Varmaan lapsetkin mieluummin häneltä kuulevat kuin joltain tuntemattomalta sairaalan työntekijältä.

Lasteni kanssa olen läheinen.

Vierailija
51/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka henkilö olisi itse ilmoittanut yhteystietoihin jonkun niin ei esim. vainajan hautausta mikään laki velvoita ko henkilön hautausta toimittamaan. Ainut velvollisuus on ehkä se että hän sosiaalitoimistossa allekirjoittaa paketin että viranomaiset hoitaaja hautauksen/perunkirjoituksen.

Vierailija
52/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viranomainen on saanut tiedon henkilön kuolemasta, käynnistyy kuolemansyyn selvitys. 

Kuoleman todennut lääkäri ilmoittaa kuolemasta väestötietojärjestelmään. Tiedon tallentumisessa voi kestää 12 viikkoa.

Esimerkiksi eri viranomaiset, kunnat, pankit, vakuutus- ja työeläkelaitokset ja seurakunnat näkevät tiedon kuolemasta suoraan väestötietojärjestelmästä.

Jos vainajalla ei ollut läheisiä, jotka voisivat hoitaa hautausjärjestelyt, vastuu hautaamisen järjestämisestä siirtyy vainajan kotikunnalle.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeutettu perintöön. Suomessa esimerkiksi vainajan serkut eivät ole enää oikeutettuja perintöön, ellei vainaja ole tehnyt testamenttia.

https://www.minilex.fi/a/naimattoman-perinn%C3%B6njako

Vierailija
54/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lähiomaisia. Ehkä työpaikalle jotenkin ilmoittavat, että täällä nyt teidän työntekijä kylmänä. Mulla on aina mukana työpaikan kulkukortti. 

Sosiaaliviranomainen ehkä ottaa työpaikkaan yhteyttä jos mitään muuta tapaa ei löydy.

Mitä jos on työtön av-palstailija

Silloin ilmoitetaan tietysti av:lla.

Vierailija
55/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä murehtisin tuollaista jo etukäteen enkä haluaisi mitään ongelmia kelleen kuolemani takia.  

Senkus sitten murehdit. Toisaalta miksi vain murehtia, kun voi hankkia hautapaikan ja arkun valmiiksi, väsätä muistovärssyn ja lähettää kuolemaetkokutsut niille ketkä haluat hautajaisiin. Kirjoitat vielä to do - ohjeet tai kokonaisen manuaalin hautausprotokollasta. Itse en laita asian eteen tikkua ristiin.

Vierailija
56/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lähiomaisia. Ehkä työpaikalle jotenkin ilmoittavat, että täällä nyt teidän työntekijä kylmänä. Mulla on aina mukana työpaikan kulkukortti. 

Tai anakin toivoisin, että työpaikalle ilmoitetaan miksi en ole tullut töihin. Ehkä eivät ilmoita kuitenkaan. 

No haittaako se enää tuossa vaiheessa jos tulee luvaton poissaolo? 

Vierailija
57/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kysyy aikanaan ehkä lakimies jos kuuluu perillisiin tai henkilö on merkinnyt sinut perinnön saajaksi testamenttiin.

Vierailija
58/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.socca.fi/files/8163/RAPORTTI_-_Vainajan_asianhoito_Jenni_Pes…

Tuli vastaan tälläinen tutkimusraportti ja on muuten aikamoista säätämistä tuo jos vainajan vastuu siirtyy sosiaalityöntekijälle. Se vaihtelee kunnittain kuka hoitaa vainajan asiat ja sairaaloittain, jopa osastoittain kuka siivoaa sairaalaan jääneet tavarat ja välillä tarvitaan poliisi tai käräjäoikeus apuun kotiin jääneiden tavaroiden kanssa jne

Vierailija
59/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai anakin toivoisin, että työpaikalle ilmoitetaan miksi en ole tullut töihin. Ehkä eivät ilmoita kuitenkaan. 

Ei vaan en haluaisi, että työkaverit olisivat huolissaan, kun en saavu työpaikalle. Ihan samalla tavalla ihmettilisin, jos työkaveri ei ilmestyisi töihin. Yksi työkaveri ei tullut töihin, niin siitä ilmoitettiin poliisille ja työkaveri löytyi kotoaan kuolleena.

Vierailija
60/131 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan en haluaisi, että työkaverit olisivat huolissaan, kun en saavu työpaikalle. Ihan samalla tavalla ihmettilisin, jos työkaveri ei ilmestyisi töihin. Yksi työkaveri ei tullut töihin, niin siitä ilmoitettiin poliisille ja työkaveri löytyi kotoaan kuolleena.

Yleensä se meneekin juuri noin että työnantaja ilmoittaa poliisille. Kun poliisi selvittäessään asiaa saa tiedon että henkilö on kuollut hän ilmoittaa asian työnantajalle joka ilmoituksen on tehnyt siitä että henkilöön ei saada yhteyttä. Sairaala tai sosiaaliviranomainen ei työnantajalle yleensä ilmoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi