Millaisissa työtehtävissä herkkä ihminen on parhaimmillaan? Millä aloilla herkkyytä vaalitaan?
Haluan pois sosionomin töistä! missään ei arvosteta herkkyyttäni joka on supervoima!
Kommentit (38)
Joku mitä voi tehdä yksin :D
Esim perustaa jonkun oman yrityksen
Vierailija kirjoitti:
Eräoppaana !
Ei missään nimessä, vaativaa työtä isolla vastuulla
Okmetic etsii piakkoin 3-500 uutta työntekijää Vantaalle. Eli vuorohommiin hyvään puljuun, koulutus työn ohessa. Amiksesta myös hyötyä.
Millainen herkkyys? Sensitiivisyys ihmisten parissa, vai tippa linssissä (tai sairaslomalla) puolet työajasta.
Hommaa rikas äijä ja rupee kotiäidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valokuvaajan työ.
Sosiaalisesti herkälle ja samalla hyvän visuaalisen silmän omaavalle erinomainen työ. Etenkin, jos aikoo erikoistua ihmisten kuvaamiseen. Olen tavannut monia valokuvaajia, jotka ovat olleet sosiaalisilta taidoiltaan kuin norsuja posliinikaupassa. Ovat saattaneet mm. töksäytellä kuvattavan ulkonäöstä mitä sylki suuhun tuo tai yrittäneet saada aikuista poseeraamaan lässyttämällä tälle kuin lapselle. Alalla on käsittääkseni melko kova kilpailu ja yrittäjyys lienee realistisin vaihtoehto työllistymiseen. Toisaalta nimenomaan se sosiaalinen herkkyys ja kyky käsitellä ihmisiä olisivat varmasti valttikortteja kuvaajalle. Sana kiertää nopeasti etenkin näin someaikakaudella.
Realiteetti on se, että jos palkoille aikoo päästä, on tuollainen herkkyys valjastettava melko brutaalilla tavalla päämäärää palvelemaan.
Valokuvaaja on se henkilö, jonka pitää pystyä kävelemään kaikkien muiden ylitse, silkkihansikkain, kysymyksiä herättämättä ja nopeasti.
Joku kälviän vauva&vaari -kuvailu on toki eri asia.
Täällä myös työhönsä väsynyt opettaja miettii, mihin suunnata kun ei tätä tällä päällä jaksa. Ihan hullua ollut edes hakeutua alalle introverttina ja herkkänä ihmisenä. Suorastaan järjenvastaista 😅
Vierailija kirjoitti:
Itkijänaiseksi vaikka hautajaisiin?
Mä olen tätä sanonut aina vitsillä, että jos näitä olisi vielä olemassa, se olis meikäläiselle tehty pesti. T. Erityisherkkä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valokuvaajan työ.
Sosiaalisesti herkälle ja samalla hyvän visuaalisen silmän omaavalle erinomainen työ. Etenkin, jos aikoo erikoistua ihmisten kuvaamiseen. Olen tavannut monia valokuvaajia, jotka ovat olleet sosiaalisilta taidoiltaan kuin norsuja posliinikaupassa. Ovat saattaneet mm. töksäytellä kuvattavan ulkonäöstä mitä sylki suuhun tuo tai yrittäneet saada aikuista poseeraamaan lässyttämällä tälle kuin lapselle. Alalla on käsittääkseni melko kova kilpailu ja yrittäjyys lienee realistisin vaihtoehto työllistymiseen. Toisaalta nimenomaan se sosiaalinen herkkyys ja kyky käsitellä ihmisiä olisivat varmasti valttikortteja kuvaajalle. Sana kiertää nopeasti etenkin näin someaikakaudella.
Kiitos tästä ajatuksesta. Valokuvaus on itseäni aina kiinnostanut, mutten ole ajatellut sitä koskaan ammatiksi juuri kovan kilpailun takia ja koska en usko että elättäisin perhettä sillä. Ehkä katson vielä tämän vaihtoehdon, jos uskallan. Tällä hetkellä teen osa-aikaista työtä uupumisen vuoksi ja en pysty palaamaan täysille tunneille. En enää yksinkertaisesti jaksa olla nykyisessä työelämässä, vaikka olen ollut siellä jo 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Valokuvaajan työ.
Riipppuu mitä kuvaa. Ainkin asiakaspainotteinen rutiiniomainen "sarjakuvaaminen" vie voimia, koska asiakaskohtamiset ovat jatkuvasti samankaltaisia ja rutinoituminen tylsistyttää ja saa menettämään kiinnostuksen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Ei herkkyys tarkoita epäsosiaalisuutta. Vaikk aolenkin herkkä ja kuormitun melusta, en siltikään tahdo työskennellä yksin. Yhteistyö on minulle suuri motivaattori työn suhteen ja mennen tullen valitsisin tiiviin työyhteisön, yksin yrittämisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herkkyys tarkoita epäsosiaalisuutta. Vaikk aolenkin herkkä ja kuormitun melusta, en siltikään tahdo työskennellä yksin. Yhteistyö on minulle suuri motivaattori työn suhteen ja mennen tullen valitsisin tiiviin työyhteisön, yksin yrittämisen sijaan.
Minä itse asiassa uskon, että kaikista ihmistyypeistä juuri herkät soveltuvat parhaiten tiimityöhön.
Valitettavasti innokkaimpia ryhmäpersoonia ovat usein epähienotunteiset, vuorovaikutustaidoiltaan puutteelliset, komentelevat jyrääjätyypit. Tai vaihtoehtoisesti ns luokan pelle -tyypit, jotka haluavat vain pitää omaa hauskaa eivätkä osaa ottaa muita huomioon. Tällaisessa porukassa herkkä ei pääse hyödyntämään vahvuuksiaan - empatiakykyä, tahdikkuutta, huomioonottokykyä, suurempien kokonaisuuksien ja asiayhteyksien hahmottamista - ja tulee liian usein leimatuksi vääränlaiseksi. Pahimmillaan hän joutuu työpaikkakiusaamisen kohteeksi.
Näitä pellejä ja jyrääjiä on tämän maan työpaikat pullollaan. Se näkyy myös työpaikkakiusaamistilastoissa ja silti elää omituinen myytti siitä, että nimenomaan herkät aiheuttaisivat ongelmia työpaikoilla. Toisaalta...kenestä tahansa kuoriutuu "ongelmatapaus", jos on jatkuvasti simputtamisen, pilkkaamisen ja huomiotta jättämisen kohteena. Myös siitä pellestä tai jyrästä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoala?
Näin minäkin luulin, kunnes aloitin kirjastovirkailijan opinnot ja menin alan työharjoitteluihin ja kesätöihin. Ei ehkä huonoin työ herkälle, mutta kirjastotyöntekijän täytyy pystyä esim. komentamaan häiriökäyttäytyviä lapsia ja teinejä uskottavasti sekä muutenkin pysymään rauhallisena välillä hankalissakin asiakaskohtaamisissa. Ja asiakaspalveluala sekin on eli aina löytyy ihmisiä, jotka kohtelevat asiakaspalvelijaa alentuvasti tai muuten ikävästi. Kirjastovirkalijan täytyy myös pystyä tekemään tiedonhakuja samalla, kun asiakas odottaa ja tuijottaa, tämän koin välillä hankalaksi. Toki kokemuksen karttuessa varmaan saa lisää itsevarmuutta, itse jätin kirjastoalan ainakin toistaiseksi taakseni.
Henk.kohtainen avustaja tai lastenhoitaja kotiin. Niihin tosin olet ylikoulutettu.
Nyt oon puolivahingossa töissä paikassa, joka ei ole herkille tarkoitettu. Työt on aamulla heti herätessä mielessä vaikka olis vkloppu, sen verran rankkoja asioita. En siis hakiessa tiennyt et on mahdollisuus "joutua" kyseisiin tehtäviin. Nyt vaan mietin miten jaksan koko vuoden noissa tehtävissä...
Ei nyt ainakaan kirjastoala. Kirjastossa pärjää paremmin vähän ronskimpi ihminen.
Nyt ei ollut kyse siitä, millaisissa tehtävissä herkän ihmisen herkkyys olisi asiakkaiden mielestä hyvä, vaan siitä, millaisissa tehtävissä herkkä ihminen jaksaa toimia, eikä kuormitu liikaa.
t. herkkä koneistaja