Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kissaihmisiä oikein vaivaa?

Vierailija
13.04.2024 |

Harvoin koiranomistajat ovat niin fanaattisia ja pakkomielteisiä koirien kanssa. Mikä niissä kissoissa on niin ihmeellistä?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No , pidän kissoista ihan normaalisti. Annan kissani olla kissa, enkä ylinnä sitä kalifiksi kaliffin paikalle. Joten Mimmi on ihan mormi kissa.

Vierailija
22/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kuningattareni saa elää kissamaista elämäänsä. Tietenkin siitä puhun ja ihmettelen sen pehmeyttä ja uteliaisuutta, sekä miten huomaa helposti jos on unien aikana tullut uusi asia huoneeseen. Juttelen sille ja se kovasti vastailee. Ulkoillaan yhdessä. Se on tärkeä perheenjäsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kissaihminen turvautuu kissoihin. Osa tuntuu esittelevän koko ajan kissoja. Söpöjä kyllä, mutta toisto voi ahdistaa muita. Sama kun joku esittelee lastaan koko ajan, toistona. Koirat olisi jotenkin helpompi mulle, koska ne kiinnostavat, jos on fiksu ja kiltti koira.

Niin. Kaikkien ihmisten pitää ymmärtää esitellä vain sinua kiinnostavia asioita. Se oma napa.

Vierailija
24/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, hyvä yritys. Monet koiraihmiset omistavat nykyään elämänsä niille koirilleen. Käydään 7 x viikossa agilityssä, tokossa, nenätreeneissä, koirahierojalla ja akupunktiossa. Talo ja auto ostetaa sen mukaan mihin koirat mahtuvat ja mitkä saa modattua koiraystävällisiksi. Koira raahataan mukaan aivan joka paikkaan, ravintoloihinkin. Koiralla on tietysti oma ig-sivu.

Kissaihmiset ovat täyspäisiä.

Vierailija
25/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, mulla on molempia, eli olen sekä koirafanaatikko eli kissafanaatikko. Mikä mua sitten vaivaa? Jaa-a. Olen itse jäävi sanomaan. Kaiketi joku meni synnytyksen aikana pieleen tai olen saanut jonkun kupan tai sankkerin. 

Vierailija
26/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua säälittää ihan hirveästi kaikki sisätiloissa elävät kissat, jotka eivät saa toteuttaa lajinomaista käytöstään vapaana luonnossa.  

Kissa kun ei ole samanlainen laumaeläin kuin esim. koira, joka leimautuu vahvasti omaan laumaansa ja haluaa olla sen kanssa. Kissa on itsenäinen, ei laumaeläin, ja haluaa elää vapaana, mennä ja tulla oman halunsa mukaan. Mutta elää elämänsä sisälle vangittuna. Miltä se tuntuisi jos itse joutuisi elämään samalla tavalla jonkun vankina?

Kesyyntymisprosessin yhteydessä kotikissa oppi sietämään lajitovereiden seuraa. Yhteiselon edellytyksenä oli kuitenkin se, että ruokaa ja pesäpaikkoja oli riittävästi eikä kissojen tarvinnut kilpailla niistä keskenään. Kissat eivät nykypäivänäkään osaa kovinkaan hyvin odottaa vuoroaan tai jakaa mitään. Kilpailu kissoille tärkeistä asioista tai tilanahtaus aiheuttavat helposti epäsopua.

Luonnossa elävillä kissoilla lauman muodostavat yleensä emo ja sen aikuiset tyttäret ja niiden tyttäret. Vierailla aikuisilla kissoilla ei useimmiten ole asiaa laumaan. Ne haisevat vieraalta ja pelottavalta, ja ajetaan siten pois. Kotikissoilla taas lauman rakenteen määrää ihminen. Ei ihme, ettei tuntemattoman uuden kissan ilmaantuminen reviirille suju aina ongelmitta.

Koska kissa ei lähtökohtaisesti ole koskaan ollut laumaeläin, siltä puuttuu liennyttelyyn ja sovinnontekoon liittyvä elekieli lähes kokonaan. (Koiralla se taas on erittäin hyvin kehittynyt.) Jos kissoilla menevät niin sanotusti sukset ristiin, niiden on vaikea päästä sen jälkeen uudelleen sovintoon, koska työkalut sovinnon tekemiseksi puuttuvat.

Kissat ovat yhä edelleen yksinäisiä metsästäjiä, eivätkä ne tee yhteistyötä ravinnonhankinnassa. Ruokailu ei siten ole kissalle sosiaalinen tapahtuma vaan jokainen kissa haluaa syödä omassa rauhassaan. Luonnossa kissa käyttää lähes koko valveillaoloaikansa metsästämiseen. Sisäkissan ruokailuun kuluttama aika on voi olla vain muutamia minuutteja vuorokaudessa. Mihin kissa käyttää ylijäävän toiminnantarpeensa?

Seitsemänkymmentäluvulle saakka kissat olivat ulkokissoja, koska vasta silloin keksittiin kissanhiekka ja kissojen pitäminen pelkästään sisätiloissa tuli mahdolliseksi. Ne saivat tulla ja mennä kuten halusivat, metsästivät ravintonsa itse, päättivät itse seuransa ja lisääntymiskumppaninsa. Talossa saattoi olla useampi kissa, mutta ne pääsivät ulkona eläessään väistämään toisiaan ja saattoivat omatoimisesti muuttaa muualle, jos seura ei miellyttänyt. Nykyään valtaosa kissoista elää sisäkissoina, monesti useamman muun kissan kanssa. Lauma ei juuri koskaan koostu emosta aikuisine pentuineen, vaan satunnaisista, omistajan valitsemista ja toisilleen alunperin vieraista kissoista. Mahdollisuudet väistää ovat rajalliset, eikä kissa voi epäsovun tai ahdistuksen kasvaessa lähteä muualle, kuten ennen. Muutama vuosikymmen on mille tahansa eläinlajille kovin lyhyt aika sopeutua näin täydelliseen ympäristöolosuhteiden muutokseen.

Onnelliseen kissanelämään tarvitaan siis muutakin kuin katto pään päällä ja täysi ruokakuppi. Kissa on edelleen kissaeläin ja sillä on kissaeläimen käyttäytymistarpeet, jotka juontavat juurensa lajin villeihin esi-isiin. Ymmärtämällä kissan alkuperän voi ymmärtää paremmin myös oman kotikissansa mielen sopukoita. https://kissansilmin.com/2020/12/16/villikissa-olohuoneessa/

Vierailija
27/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeasti eläinrääkkäystä pitää kissa vangittuna sisälle. 

Vierailija
28/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei vaivaa mikään. Ihmettelen vain, mkä aloittajaa riepoo.

Aloittaja on tämä läski Vanhapiika moukka joka hakuu mikä liikkuu. Työntäisi sen kissan veehensä. 

Vierailija
29/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Luontokappale neljän seinän sisälle kävelemään kovalla lattialla, paskomaan ihmisen määräämään laatikkoon ja syömää niitä perkeleen papanoita tai purkista haisevaa möhnää. Se on vaan niin että, IHMINEN  OTTAA  ELÄIMEN,  EI  ELÄIN  OTA IHMISTÄ.. 👿

Vierailija
30/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissaihmisenä vastaan että kisassa on ihmeellistä se että se on niin riippumaton minusta. Elää omaa elämäänsä ja minä olen vain pieni sivuseikka kissan elämässä. 

Meidän kissat on kyllä aivan päinvastaisia. Molemmat ovat kokoajan kimpussa, jos istuu johonkin / haluaa mennä vessaan / nukkuu jne. Kissoista on jo aivan tarpeeksi väärinkäsityksiä, että ne eivät välittäisi omistajistaan. En ole vielä yhtäkään sellaista kissaa tavannut. Ehkä teidän kissat ovat sitten poikkeuksellisia. Kissoissa on mielestäni ihania, ihmeellisiä ominaisuuksia, mutta tuollainen välinpitämättömyys ei kyllä ole yksi niistä.

Vierailija
31/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta kai tällaiseen ketjuun joku tunkee noita kuvia ja videoita loukkaantuneista ja kuolleista eläimistä. Eipä kovin fiksua.

Kissaketjuihin joku aina laittaa noita. Ei ole hänellä tietenkään kaikki yläkerrassa kunnossa, joten toipumista hänelle toivotaan. :(

Vierailija
32/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan nimenomaan koira- ja hevosharrastajissa on suurimmat fanaatikot. Jotenkin sellaisia ns. "kovia", autoritäärisiä ja kontrollinhaluisia ihmisiä jotka mielestään tietävät kaiken. Kova tarve päästä näyttämään eläimelle kuka on pomo. Eivät tietenkään kaikki, mutta ovat mielestäni yliedustettuina näissä harrastusporukoissa. Itse olen luonnostani aina vierastanut ko. ihmistyyppiä jostain syystä. 

Samaa mieltä. Erikoista on muuten myös se, että jostain syystä moni koiraihminen vihaa kissoja ja kissaihmisiä, mutta kissaihmiset eivät yleensä vihaa koiria tai koiraihmisiä. Mistäköhän tämä johtuu? Itse esim olen kissaihminen, mutta kasvoin koirien parissa ja rakastan myös koiria. Katson usein myös koiravideoita. 

Vierailija
33/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissaihmisenä vastaan että kisassa on ihmeellistä se että se on niin riippumaton minusta. Elää omaa elämäänsä ja minä olen vain pieni sivuseikka kissan elämässä. 

Meidän kissat on kyllä aivan päinvastaisia. Molemmat ovat kokoajan kimpussa, jos istuu johonkin / haluaa mennä vessaan / nukkuu jne. Kissoista on jo aivan tarpeeksi väärinkäsityksiä, että ne eivät välittäisi omistajistaan. En ole vielä yhtäkään sellaista kissaa tavannut. Ehkä teidän kissat ovat sitten poikkeuksellisia. Kissoissa on mielestäni ihania, ihmeellisiä ominaisuuksia, mutta tuollainen välinpitämättömyys ei kyllä ole yksi niistä.

Sama meilläkin. Kuningatar seuraa kaikkialle. Tehdään ruokaa, saunotaan, ulkoillaan, nukutaan. 

Vierailija
34/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiraihmisethän ovat niitä fanaattisia pakkomielteisiä mun koira mun koira!

Tämä. En ole kertaakaan nähnyt kissoja tuodun ravintolaan tai kauppaan. Koiria olen nähnyt kusevan ravintolan teranssilla.

Vierailija
35/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Luontokappale neljän seinän sisälle kävelemään kovalla lattialla, paskomaan ihmisen määräämään laatikkoon ja syömää niitä perkeleen papanoita tai purkista haisevaa möhnää. Se on vaan niin että, IHMINEN  OTTAA  ELÄIMEN,  EI  ELÄIN  OTA IHMISTÄ.. 👿

Kissaparat. 

Vierailija
36/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat on ihania. Ne tuovat lahjoja omistajilleen. Esim pyydystää ruokaa ja tuo sen sitten ihmiselleen ajatellen että omistajakin saa ruokaa. 💜

Vierailija
37/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajat vertaa koiriaan ihmislapsiin

Vierailija
38/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä vaivaa APn kaltaiset jotka aina vähättelee kissoja esim koiriin verrattuna. Esim se ettei kissa tee temppuja, ei kerro älykkyyden puutteesta, ehkä ovat jopa älykkäämpiä kuin eivät haaskaa aikaansa typeriin temppuihin.

Josef S
39/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko heikko provo? Mikä vaivaa? Se, että sekä kissa, että omistaja ovat yleensä älykkäämpiä kuin koiraihmiset, ja siksi vaikeita tyhmän ymmärtää. Ero tulee siitä, että kissa on hyvin itsenäinen olento, omistaja on sen apulainen tai palvelija. Koirien kanssa se menee niin, että kun näet jonkun taluttavan koiraa hihnassa, niin se koira on sen yhdistelmän aivot, se tietää mitä tekee, se pölvästi siellä hihnan toisessa päässä hortoilee miten sattuu..

Vierailija
40/49 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissankarvat ja hiekkalaatikko tietenkin vaivaavat, vaikka he eivät sitä myönnäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän