Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennenaikaiset vaihdevuodet tai esivaihdevuodet?

Vierailija
13.04.2024 |

Heippa kaikille. Olen kohta 28 vuotias nainen ja 26 vuotiaana sain yllättäen outoja oireita mille ei ole löytynyt varsinaista selitystä. Yllättäen koko kroppani kipeytyi, aloin heräillä vessaan monta kertaa yössä, virtsanpidätyskyky heikkeni,uupumusasteinen väsymys vaivasi. Samaan aikaan tuli sydänoireita( runsas lisälyöntisyys) ja iho ja hiukset meni huonoon kuntoon. Olen myös menettänyt mielenkiintoa seksuaaliseen kanssakäymiseen( olen sinkku). Olen myös melko pessimistinen ja kärttyinen ajottain.

Kuukautiset tulee normaalisti ja minulla on mitä todennäköisemmin endometrioosi(diagnosoitu oireiden perusteella). Tosin olen sitä alkanut hieman epäillä...Kuukautiset on aina olleet kivuliaat. Pitkään hoidettiin e pillereillä. Vähän aikaa sitten vaihdettiin keltarauhashormoniin ja siitä tuli yhä enemmän vaihdevuosimaisia oireita( sydänoireet,kuumuus ja kylmä vuorotteli jne) mitä minulla on muutenkin. Aloin miettiä että lääkehän laskee estrogeenitasoa joka on liian korkea endometrioosissa niin voisiko ollakin että mun estrogeenitaso onkin jo valmiiksi matala? 

Kuukautiset on alkaneet 10 vuotiaana ja sairastan myös diabetesta. Ennenaikaisia vaihdevuosia ei suvussa tietääkseni ole. Kaikki veriarvot on hyvät. Tuntuu että viimeisten vuosien aikana kaikenkaikkiaan terveyteni on heikentynyt ja myös vanhenemisen merkkejä näkyy. Kamalaa sanoa mutta tunnen itseni välillä mummoksi...

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä