Mitä hyvin autenttista suomalaista ruokaa tarjoaisitte?
Ulkomaalaiselle. Piti jatkaa tänne. Siis vaikka alkupala, pääruoka ja jälkiruoka.
Kommentit (39)
Alkuruuaksi porkkalaa tai lohinyytit, pääruuaksi poroa, karhua, riistaa ja pottumuussia, jälkkäriksi karpalompusseja kinuskikastikkeella
Mä ehkä suppilovahverokeittoa alkuruokana. Pääruoaksi kuhaa ja perunamuusia. Jotenkin hienosti tehtynä. Salaattia kylkeen. Jälkiruuaksi leipäjuustoa ja lakkahilloa.
Vierailija kirjoitti:
Käy tsekkaamassa jonkin suomalaista ruokalistaa tarjoavan raflan sivuilta.
Miksi? Kysyin teiltä manmoilta.
Vierailija kirjoitti:
Alkuruuaksi porkkalaa tai lohinyytit, pääruuaksi poroa, karhua, riistaa ja pottumuussia, jälkkäriksi karpalompusseja kinuskikastikkeella
Mitä on karpalompussit?
Jotain tavallista maukasta ruokaa, mitä muutenkin ihmiset täällä syö. Kotiruokaa
Ei mitään lakka ja karpalo-hökötyksiä, karhua tai tylsää poroa
Alkupalaksi pingviinikeittoa, pääruuaksi Petteri Punakuonon punaista nenää puikulaperunoilla ja jälkkäriksi jäädytettyjä jääkarhun anturoita puolukkahillolla.
Kantarellikeitto, paistetut neulamuikut ha muusi. metsämarjakiisseli ja kermavaahtoa. Muikkujen tilalle käy myös poro- tai hirvikäristys ja kiisselin sijaan marjapiirakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Kysyin teiltä manmoilta.
Kysyy onneton ravintoloitsija, uusia ideoita, mehän ollaan ilmainen voimavara, aina käytettävissä eikä verottajaa kiinnosta.
Yksi ehdoton on kermainen lohikeitto. Luultavasti alkukeittona.
Pääruoka porofile. Järistys tai muu pororuoka.
Itse tarjoadin mielummin kalaa, mutta yleensä ihmiset haluaa lihaa kuin kalaa.
Jälkiruoka Pappilan härävara puolukasta.
Yns marjakimara
Tarkoitatko perinteistä suomalaista ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Yns marjakimara
Mäkin haluaisin maistaa sun porojäristystä ja härävaraa. Kuulostaa hyvältä ja eksoottiselta.
Lohi on monen ulkomaalaisen mielestä hienoa ja poro tietty ainutlaatuista.
Viimekesänä tarjosimme ulkomaalaisille ystäville seuraavan menun:
- kuohuvan kanssa ruisnappeja joissa oli kylmäsavulohitahnaa ja savuporotahnaa, kolikon kokoisia blinejä muikunmädillä, smetanalla ja sipulilla
- pääruoka itse savustettua lohta, perunoita ja kanttarellikermakastiketta
- jälkiruuaksi mustikkapiirakkaa ja vailjakastiketta
Kutsuivat itsensä syömään toisenkin kerran😁
Vierailija kirjoitti:
Kantarellikeitto, paistetut neulamuikut ha muusi. metsämarjakiisseli ja kermavaahtoa. Muikkujen tilalle käy myös poro- tai hirvikäristys ja kiisselin sijaan marjapiirakka.
Muikut on vaikea ruoka ruotoineen jopa suomalaiselle joten ei ehkä mun valinta. Savumuikut on kyllä ihania
Jos mun pitäisi itse saada ne ruuat tehtyä, en lähtisi kokeilemaan mitään uutuuksia. Alkupalaksi voisi olla jouluisin tekemiäni savuporojäädykeleipiä, pääruuaksi muusia ja uunilohta, jälkkäriksi mustikkapiirakka kermaviilitäytteellä.
Ulkomailla asuvia sukulaisia on tulossa käymään esi-isiensä mailla. Heille on ajateltu tarjota sellaista perinteistä suomalaista ruokaa, jota on syöty sata vuotta sitten ja syödään vieläkin: uusia perunoita ja kalaa, jotain liharuokaa, marjakiisseliä. Mustikkapiirakkaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Yns marjakimara
Mikä on porojäristys??
Alkuun tarjoaisin/tarjosin pikkublinejä muikunmädillä, pääruuaksi haukimureketta munakastikkeella ja jälkkäriksi marjarahkaa/kermaa.