Siis tosissaan kysyn, mitä meille nykyisille nuorille tapahtuu 60-70 vuotiaina jos ei päästä eläkkeelle?
Eli jos eläkeikä nousee 70v! Eihän siinä iässä enää normaalissa työelämässä pidetä ketään? Mitä meille käy? Työttöminäkö silloin ollaan?
Kommentit (133)
Livet fortsätter tills det är slut. Efter det spelar inget någon roll, så gör sådant som ni gillar ända till den dagen.
Själv har jag valt att jobba. Skulle jag vilja, kunde jag avsluta det just nu, men varför avstå från något som man trivs med och dessutom får rätt väl betalt för?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä säästän ja sijoitan mitä ehdin, mutta kannattaako se?
Jos työuran viimeiset 10v ollaan tukien varassa, niitä ei saa jos on säästöjä? Sinne hupenevat ja on yhtä tyhjän kanssa.
Siis mitä? Säästät pahan päivän varalle, mutta jos paha päivä tulee, et haluakaan käyttää säästöjä, vaan tukia?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on eri kuntoisia. Omassa tuttavapiirissä on paljon hyväkuntoisia 70-vuotiaita, jotka tekevät keikkaa vanhoissa työpaikoissaan kaupassa, sairaalassa tai lastentarhassa, osa rahan takia ja osa siksi kun vielä jaksavat.
Työtä jaksaa paremmin, kun se on vain silloin tällöin tapahtuvaa, vapaaehtoista ja vailla pidempiaikaista vastuuta.
Tunnen yhden yhdeksänkymppisen, joka asuu yksin ja hoitaa kaikki asiansa itse. Sitten taas tunsin toisen, joka joutui jäämään sairauseläkkeelle viisikymppisenä. Kumpikin teki koko lapsuutensa ja nuoruutensa töitä. Niin ovat ihmiset keskenään eri kaliiberia, eikä sitä oikein voi valita, millaiset geenit saa elämän lotossa.
Rahat tänne ,räähhää iso eläke mulla ja nuoriso tuo kuulema lisää,no hyvä.Perinnöksi jätän sontaläjän,se on morjens.
Vierailija kirjoitti:
Oma eläkeikä jossain lähellä 70v. Mutta kun 50v. ei enää kelpaa töihin niin kitkuttelen 20 vuotta työttömänä ja pupukursseilla ennen vanhuuseläkettä tai kuolemaa.
Osaako joku laskea säästääkö valtio vai onko maksajan paikalla kun maksaa minulle erilaisia tukia 20 vuotta mutta sitten pienempää eläkettä kun se ei työttömänä kerry?
Kuin jos olisinkin työtön vain 10 vuotta ja saisin vähän isompaa eläkettä 10 vuotta pitempään jos eläkeikä oliskin 60v tietämillä.
Varför skulle någon annan bemöda sig? Räkna själv. Ta livet i egna händer och starta fast ett företag - någonstans på jorden.
No juu, olen tässä kohta viisikymppinen ja eläkeikä noin 68v. Joten ei tämä nyt mitenkään nuorien juttu ole. Töissä ollaan naurettu kuinka kohta rollaattorit kolisee käytävillä. Työ on vaativaa asiantuntijatyötä, painetta ja työkuormaa on ja työmatkoja paljon. Kuusikymppisillä alkaa olemaan selkeästi jo jaksamisongelmaa ja rajattomasti ei löydy jäähdyttelyroolejakaan. Nuoria pitäisi saada porukkaan mutta nyt jo tiimi täyttyt väsähtäneistä eläkettä odottavista kärttyisistä sedistä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa oppia elämään nuukasti jo nyt. Älä lankea ostoshuumaan. Leivo leivät itse. Opettele kokkaamaan. Nauti ilmaisista asioista kuten luonnossa ja ulkoilmassa liikkumisesta. Älä lankea kulutuspaskaan ja siihen että sinulla on autoomakotitalopuolisokoira. Tulevaisuudessa töitä ei ole kaikille kuten ei nytkään mutta perustulo on kuten nytkin. Nyt kutsumme sitä eri nimellä törkeän raskaan byrokratian kera.
Parhaat asiat ovat olleet aina ilmaisia ja tulevat aina olemaan. Älä opettele juoksemaan rahan perässä jotka ovat enää numeroita.
On jo velattomana autoomakotialo, puolisosta ei kuluja ole ja koirille olen alleginen.
M35
Ollaan työkkärin pompoteltavina tietenkin. Tai ehkä yhteiskunnan tuet rajataan vain alle 60-vuotiaille, ja sitä vanhemmat joko pärjäävät jotenkin tai sitten eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke muuttaa muotoaan, työelämästä vanhuuden tai työkyvyttömyyden takia pois jäävät saa samoja pienempiä tukia mitä muutkin kansalaiset. Se että eläkeikä nousee, tarkoittaa käytännössä eläkkeiden leikkausta, koska töistä jäädään pois ennen eläköitymistä. Ei varmaan kukaan oleta että kaikki jaksaa 70 vuotiaaksi töissä tai edes elää niin pitkään.
25% eläkemaksu on tässä ongelma. Miksi maksaa tyhjästä? Se on paljon rahaa ja se voidaan lopettaa jo heti!
Ai ihan hyvin voidaan jättää 1,6 miljoonan ihmisen eläkkeet maksamatta?
Niin, reilumpaa maksattaa pienillä ikäluokilla ne 1,6 miljoonan ihmisen eläkkeet, ja sitten jättää heidät kitumaan ilman.
Tosin minusta tässä asiassa ei ole ihmisellä oikeutta valittaa, jos ei ole tehnyt kahta tai useampaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä pitää lopettaa murehtimiset, kääriä hihat ja luottaa että asiat suttaantuvat aina jollain tavalla. Asenne tuntuu olevan katoavaa kansanperinnettä?
Asenne ei paljon auta, kun kroppa pettää. Kun se ei toimi, niin se ei toimi, vaikka kuinka olisi asennetta.
Kannattaisiko elää hetkessä siihen pisteeseen, kunnes se pettää vai miettiä pettää se kuitenkin, joten jään sängyn pohjalle makaamaan?
Ei kannata tuhota terveyttään jonkun satunnaisen työnantajan vuoksi. Terveyttä kun ei saa enää takaisin, kun se on mennyt. Senkin jälkeen joutuu vielä elämään mahdollisesti vuosikymmeniä, ja jotakin olisi mukava sinäkin aikana tehdä sen sijaan, että esim. kituu hermosäryissä. (Hermosärkyyn eivät muuten lääkkeet auta.)
Omalla kohdalla se venähti 1,5vuotta siitä alkuperäisestä. Sairastuin kuitenkin vakavasti ja jouduin tk eläkkeelle pari vuotta aiemmin ja siitä sitten vanhuuseläkkeelle.
Ei kyllä monikaan pysty mitenkään seitsemänkymppisenä ainakaan raskaaseen ruumiilliseen työhön eikä mihinkään ketteryyttä tai nopeaa huomio ja reaktiokykyä vaativaan. Että saahan sitä nostella, vaikka sataan vuoteen.
Miten muuten, kun joku viisas on keväthangilla laskenut suomalaisille nämä elinaikakertoimet, että pätevätkö laskelmat myös mmuuttajiin? Elävätkö kauemmin työkykyisinä, kun suomeen muuttavat?
Osa saa olla töissä. Valtiolla ja kunnilla ja seurakunnilla. Jos ovat siellä ennestään olleet.
Yksityiseltä varmaan joutaa pois ja sitten ollaa työttömiä tai 9 euron päivä tai silpputyössä.
Tehkää lapsia, jos ette halua olla itse ikuisesti töissä. Jos on tarpeeksi lapsia korvaamassa vanhempansa, vanhemmat pääsevät kyllä ihan ajoissa eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
No juu, olen tässä kohta viisikymppinen ja eläkeikä noin 68v. Joten ei tämä nyt mitenkään nuorien juttu ole. Töissä ollaan naurettu kuinka kohta rollaattorit kolisee käytävillä. Työ on vaativaa asiantuntijatyötä, painetta ja työkuormaa on ja työmatkoja paljon. Kuusikymppisillä alkaa olemaan selkeästi jo jaksamisongelmaa ja rajattomasti ei löydy jäähdyttelyroolejakaan. Nuoria pitäisi saada porukkaan mutta nyt jo tiimi täyttyt väsähtäneistä eläkettä odottavista kärttyisistä sedistä.
Vika on työelämässä, jossa on liikaa painetta ja työkuormaa.
Jos tyydyttäisiin kaikessa vähempään, ei olisi mitään ongelmaa. Vähän pienempi palkka, ahtaampi asunto, yksinkertaisempi ruoka ja halvemmat harrastukset myös vaativaa asiantuntijatyötä tekeville, niin teitä olisi varaa palkava enemmän, työtahti ei olisi niin hektinen, ette palaisi loppuun ja vanhempanakin jaksaisitte.
Työelämän kun ovat suunnitelleet yli-innokkaat itseään erinomaisina pitävät isopalkkaiset tehostaja-höseltäjät, jotka eivät joudu sitä työtä itse huolellisesti tekemään, niin lirissä ollaan me tunnolliset puurtajat.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa oppia elämään nuukasti jo nyt. Älä lankea ostoshuumaan. Leivo leivät itse. Opettele kokkaamaan. Nauti ilmaisista asioista kuten luonnossa ja ulkoilmassa liikkumisesta. Älä lankea kulutuspaskaan ja siihen että sinulla on autoomakotitalopuolisokoira. Tulevaisuudessa töitä ei ole kaikille kuten ei nytkään mutta perustulo on kuten nytkin. Nyt kutsumme sitä eri nimellä törkeän raskaan byrokratian kera.
Parhaat asiat ovat olleet aina ilmaisia ja tulevat aina olemaan. Älä opettele juoksemaan rahan perässä jotka ovat enää numeroita.
Päin vastoin, oma ja maksettu asunto on vanhuuden turva, asuminen on edullista. Ja koirahan ei paljoa maksa, pitää yllä terveyttä ja juuri tuo sitä iloa kotiarkeen. Sijoitukset ja tasainen pääomatulo turvaavat myös vanhuutta.
Eli älä kuluta matkusteluun, vaan sijoita pysyviin asioihin ja arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Harva varmaan tekee enää 40h/vko töitä.
Jos et ole kerännyt rahaa eläkettä itse, niin köyhyyttä on luvassa. Toivottavasti maitopottu ja makaronivelli on tuttuja ruokia
Meille nyt eläkkeelle pääseville ovat tuttuja ruokia. Ensin ei ollut kouluruokailua, sitten tuli juuri maakaroonivelli, joka oli siis päivän ainoa kouluruokalassa tarjottu ruoka.ajoinakon päivinä riisivelli tai juuri maitopotut. Ei järin terveellistä kasvaville lapsille. Puolukoita piti kerätä ja toda koululle syksyllä, määrä riippuu luokka-asteesta. Leivät ja maitopullo tuotiin kotoa, jos oli mistä tuoda. Se oli meidän lapsuutta ja nuoruutta ja ehkä nyt nuorten tulevaisuutta. Toivottavasti ei niin käy, Vaikeampaa varmaan hyvään tottuneen tyytyä vähempään.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää lapsia, jos ette halua olla itse ikuisesti töissä. Jos on tarpeeksi lapsia korvaamassa vanhempansa, vanhemmat pääsevät kyllä ihan ajoissa eläkkeelle.
Maassa on puoli miljoonaa työtöntä ja tekoäly vie tulevaisuudessa työpaikkoja, niin mihin sitä väestönkasvua tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vielä kärttyisemmisistä ja kaikesta valittaneista 3tädeistä on onneksi jo päästy eroon.
tyel maksut on noin 25% palkasta. Jos teet 40vuotta töitä 4000,- kuukausipalkalla niin olet maksanut eläkettä säästöön 0.5 miljoonaa euroa. Ei olisi mitään eläkeongelmaa jos eläke maksettaisiin vain työn tehneille. Nyt on ongelma koska noista omista eläkesäästöistä pitää jakaa niilekin jotka ei ole työtä tehneet.
Kannattaisiko elää hetkessä siihen pisteeseen, kunnes se pettää vai miettiä pettää se kuitenkin, joten jään sängyn pohjalle makaamaan?