Vain 7 uutta vaatetta vuodessa
Kuvitellaan tilanne, jossa sun vaatebudjetti säilyy samana, mutta saat ostaa vain 7 uutta vaatetta tai kenkäparia vuodessa. Alusvaatteita tai kirppisostoja ei lasketa. Kuvitellaan että tänä vuonna et vielä ole hankkinut mitään.
Muuttuisiko ostoksesi? Jos kyllä, niin miten? Ostaisitko kalliimpia vaatteita, kotimaisia, vastuullisempia, luksusbrändejä? Vai säilyisikö hankintasi suunnilleen samana?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää, missä olosuhteissa sellaiset henkilöt elävät, jotka vapaaehtoisesti käyttävät vaatteensa ns. loppuun eli ovat rikkinäisissä, haalistuneissa, värinsä ja muotonsa menettäneissä vaatteissa samalla, kun kaapissa odottaa uusi vaate vastaavaa vuosien kovaa käyttöä. Pätevätkö samat periaatteet muitakin asioita itseä, perhettä, muita ihmissuhteita, kotia, ruokaa ja vapaa-aikaa koskien? Tarkoitan ilotonta, äärimmäistä säästäväisyyttä ja mitä siihen sitten liittyneekin. Ihan kiinnostuksella kyselen, kun en tiedä tuntevani tämän tyyppisiä ihmisiä esimerkiksi pitkän työelämäni ajalta kuten en sukulais- tai ystäväpiiristänikään.
Olen juuri tuollainen outous, vuositulot himpun verran yli 80 000 e brutto. Vaatteeni eivät ole rikki tai haalistuneita tai menettäneet muotoaan, koska osaan huoltaa vaatteitani, pestä ja tuulettaa niitä. Osaan parsia ja paikata, joskaan aika harvoin tuollaista joutuu tekemään, mutta esimerkiksi ratkennut sauma on helppo korjata.
Kun ostaa laadukkaita vaatteita (tai peräti teettää), niitä voi käyttää vuosia eikä vaate huuda, että olin pintamuotia helmikuussa 2025.
Vierailija kirjoitti:
Mä en osta noin montaa vaatetta vuodessa, jos kerran alusvaatteita ei lasketa. Viime vuonna ostin kolme puseroa. Tänä vuonna olen ostanut neljä vaatetta, ja voi olla että joudun ostamaan vielä 1-2.
Aloitus oli mielestäni huono! Ostan vaatteita vain tarvittaessa, toki alusvaatteita ja sukkia vuosittain. Minulla on klassisia, hyvälaatuisia, melko ajattomia vaatteita, joita käytän edelleen. Joskus joku tuntematon ihminen ihastelee vaatettani ja kyselee missä sitä myydään.
'
Ostan muutenkin kirppikseltä melkein kaiken muun paitsi alusvaatteet, sukkahousut ja kengät. Ostaisin siis varmaan 5 sukkikset ja 2 kengät.
Vierailija kirjoitti:
Ostan muutenkin kirppikseltä melkein kaiken muun paitsi alusvaatteet, sukkahousut ja kengät. Ostaisin siis varmaan 5 sukkikset ja 2 kengät.
Minäkin teen näin. Kaikki uudet vaatteet mukaanlukien alusvaatteet, sukkahousut, laukut ja kengät osta AINA suoraan ulkomailta. Tätä olen jo tehnyt 9 vuotta. Suomessa on valikoima/laatu niin huonoa etten viitsi tuhlata vapaa-aikaani kiertelemässä kaupoissa.
Tänä vuonna en ole tainnut sukkia lukuunottamatta vaatekappaleita ostaa eli 7 vaatetta pitäisi loppuvuodeksi riittää. Ostaisin varmaankin laadukkaampia vaatteita jos sitoutuisin tähän. Sikäli hyvä tilanne, ettei vaatekoko ole muuttunut vaan eilenkin pidin varmaan 15 vuotta sitten ostettua paitaa päällä. Eikä ole kulahtanut. Minulla on aina ongelmana se, että mietin pitkään tarvitsenko jotain vaatetta ja se joko ehtii loppua tai hinta nousee, joten ostaminen siirtyy taas. No jos minun vaateostot voi siirtää lasten ostoihin.