Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain 7 uutta vaatetta vuodessa

Vierailija
12.04.2024 |

Kuvitellaan tilanne,  jossa sun vaatebudjetti säilyy samana, mutta saat ostaa vain 7 uutta vaatetta tai kenkäparia vuodessa. Alusvaatteita tai kirppisostoja ei lasketa. Kuvitellaan että tänä vuonna et vielä ole hankkinut mitään. 

Muuttuisiko ostoksesi? Jos kyllä, niin miten? Ostaisitko kalliimpia vaatteita, kotimaisia, vastuullisempia, luksusbrändejä? Vai säilyisikö hankintasi suunnilleen samana? 

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista, mitä vaatetta olen viimeksi ostanut uutena. Alusvaatteita ja sukkia ostan pari kertaa vuoteen, muut kirppikseltä. 

Vierailija
82/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sitä mitä haluan koska haluan tai tarvitsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tarvitsisi ostaa yhtään vaatetta. Nuorempana ostin niitä liikaakin mutta kierrätin myös. Mulla on hyvä varasto ajattomia vaatteita. Ei tarvitse mennä kirpparille. Jos ostan niin ostan uutta. Tänä vuonna ostin alesta kevyttoppatakin, nilkkurit ja yhden puseron, vajaamittaiset housut kesäksi. Olen päättänyt vähentää ostamista, saa nähdä miten onnistun. 

Vierailija
84/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyisi suunnilleen samana. Tuo on se määrä mitä olen ostanut vuodessa viime aikoina. Enempään ei ole varaa, koska ostan kalliita vaatteita ja toisaalta minulla on tarkat kriteerit vaatteille etten edes löydä kovin paljon sellaisia vaatteita joita haluan. 

Sama täällä! Ostan myös vähän, mutta kallista. Minulle on tärkeää materiaalin laatu ja luonnollisuus, vaatteen pitää kestää pitkään käytössä ja valmistajan pitää olla eettinen eli esim. maksaa vaatteen valmistajille kunnon palkka. Kaikki tämä näkyy hinnassa, mutta myös laadussa. En osta ns. merkkivaatteita.

Vierailija
85/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa mitään erityistä iloa uusista vaatteista, joten hankin niitä vain korkauskelvottomasti rikki menneiden tai kulahtaneiden tilalle. Ei tule seitsemää vuodessa, vuosi on lyhyt aika.

Vierailija
86/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin, että olen tähän mennessä ostanut 6 vaatetta tänä vuonna. Nilkkurit, 2 mekkoa, neuletakin, hameen ja tennarit. Vielä ajattelin hommata 2 kesätakkia. Toinen lenkkeilyyn ja toinen siistimpi takki, esim. pellavaa tai puuvillaa. Voi myös olla, että 1-2 kesäkengät tulee vielä hankittua.

Aika paljonhan sitä tulee osteltua vaatteita, nyt kun oikein miettii🙁

Vierailija
87/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samana säilyisi. Sukkia minulla kuluu puhki useita pareja vuodessa, mutta nehän ovat alusvaatteita, eikö? Ostan vain tarpeeseen, tosin esim. talvivaatteita ostan "varastoon" siten, että jos hyvällä alennuksella saa, niin jätän uuden kaappiin, ja sitten kun edellinen on käyttökelvoton niin otan uuden kaapista käyttöön.

Vaatekokoni on pysynyt samana 20 vuotta, joten vaatetta on kertynyt... 

Vierailija
88/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yhtään teinejä paikalla, miten te pärjäisitte?

Ap

Lasketaanko minut? Olen 25, ja vaatteita tulee ostettua vuodessa noin 4 (lähinnä paitoja, kun vanhat menevät ajan myötä laikukkaiksi kainaloista), joten joutuisin ostamaan enemmän kuin normaalisti. Jos pitäisi valkata kolme lisävaatetta, ostaisin varmaan nahkakäsineet kun mulla ei sellaisia ole, jotkut kivan väriset leggingsit ja shortsit kun en sellaisiakaan taida omistaa.

Vierailija
89/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pakko alkaa, haluan tai en,

kiitos Orpon hallituksen

Tässä ajatuksessa vaatteisiin käytettävissä oleva rahamäärä säilyisi samana. Vaatteen hinta voi sen sijaan nousta, jotta niitä hankittaisiin tarpeeseen, eikä vaan hetken huumassa tai ostamisen tuottaman hyvänolon takia. 

Ja silti koko markkina-ja mainostalous perustuu ostamisen tuottamaan hyvään oloon.

.

Vierailija
90/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi noin paljoa ostaa, jos alusvaatteita ei lasketa.

Joka kolmas vuosi farkut, joka viides vuosi ulkotakki.

Jos t-paitoja ei lasketa alusvaatteisiin niin niitä voin ostaa kolme joka vuosi. Jää vielä neljä oikeisiin vaatteisiin.

Ainoastaan henkisesti köyhä tarvii jatkuvasti uusia vaatteita, jos vanhat eivät ole päältä hajonneet.

Vierailija
91/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yhtään teinejä paikalla, miten te pärjäisitte?

Ap

Lasketaanko minut? Olen 25, ja vaatteita tulee ostettua vuodessa noin 4 (lähinnä paitoja, kun vanhat menevät ajan myötä laikukkaiksi kainaloista), joten joutuisin ostamaan enemmän kuin normaalisti. Jos pitäisi valkata kolme lisävaatetta, ostaisin varmaan nahkakäsineet kun mulla ei sellaisia ole, jotkut kivan väriset leggingsit ja shortsit kun en sellaisiakaan taida omistaa.

Liota etikassa ja suolavedessä ne kainalot 

Vierailija
92/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oo ostoslistalla kuin harmaat farkut, jos sopivat tulee vastaan. Ei taida tulla, ei oo muodissa tuo väri. Syksyllä ostin uuden hupparin kyynärpäästä puhki kuluneen tilalle ja pari t-paitaa. Teet oli pettymys ekan pesun jälkeen. Ei tälle ympärysmitalle saa hyvää puuvillaista paitaa mistään, edes texasista. En ole ostamassa tänä vuonna edes 7 vaatetta ellei silmiin osu joku mikä on just eikä sinnepäin.

H/M forum helsinki

60%vaatteista vaalean harmaita

Go..RUN

Vierailija
93/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes muista, mitä vaatetta olen viimeksi ostanut uutena. Alusvaatteita ja sukkia ostan pari kertaa vuoteen, muut kirppikseltä. 

Ei alisvaatteita ja sukkiakaan tarvi joka vuosi ostaa. Käytä entiset puhki ensin. Ei ole mahdollista, että vuidessa pikkarisi ovat perseestä reikäset. Kyllä ne kestää useamman vuoden

Vierailija
94/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein usko näitä "en osta joka vuosi vaatteita"

Itse ostin 2023 44 vaatetta. Siihen määrään laskettu alusvaatteet, sukat, hanskat, Huivit, kengät, pipot.. 

Tänä vuonna määrä on jo 11 sis 2 kengät, sukkahousut, toppahanskat, merinovillakerrasto jne

7 vaatetta olisi melkein mahdottomuus. No mahdollista jos kengät, asusteet, alusvaatteet ym jäisi ulkopuolelle.

Jos rajoitan ostojani niin ainakin hankkisin kalliimpaa, esim Joutsenen untuvatakin.

Ja hei, hämmästyisitte miten vähän omistan vaatteita ! Kaapissani on 50 henkaria. Paitojen ja mekkojen, neulemekkojen ym on mahduttava siihen. Se on yksi sääntöni. Housuja on 10. Rintsikoita 9, alushousuja 20..

Tykkään laskea määrää ja miettiä ostoksia vaikka niiden määrä tuntuu korkealta. 

Vierailija
95/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi olen ostanut farkut 4 vuotta sitten. Alusvaatteita toki useammin.

Vierailija
96/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi mikään ongelma. En muutenkaan osta uusia vaatteita, vaan teen itse, ostan kirpparilta tai saan muiden nurkista vanhoja. Olen tyyliltäni jokseenkin vintage-pukeutuja, joten luontevinta onkin suunnata katseet kierrättysvaatteisiin. Olen tarkka väreistä ja vartalotyypilleni sopivista leikkauksista sekä kuoseista, joten kirpparin hukkaostoksia tulee todella harvoin. Lähinnä jotkin asusteet jäävät käyttämättä, jos ei ole sopivan väristä vaatetta, joihin yhdistää. Itse tehtynä projektiin menee paljon aikaa, jolloin miettii erityisen tarkasti, mitä on tekemässä, ja materiaalien laadun valitsee huolella.

Vierailija
97/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna olen ostanut parit rintsikat, yhdet housut ja toisiin kankaan. Jos mitään yllättäviä juhla- tai hautajaiskutsuja ei tule, tuskin ostan enempää vaatteita tänä vuonna. Pitkähihaisen mekon ajattelin ommella, jos varastosta löytyy sopiva kangas. Vaatekaappi pursuaa erikokoisia vaatteita muutaman vuoden ajalta, housut kävin jo läpi, sopivia ei löytynyt yhtään ja henkselit ei sovi mun tyyliin. Isot olivat jo niin loppuun kuluneita, että en sellaisia ala pienentämään. Mekkoja yms hyväkuntoisia vaatteita muokkaan sopivammiksi mielelläni. Kengät käytän suutarilla korjattavana. Viimeksi siellä kävi vaelluskengät uudelleenpohjattavina.

Alushousuja ostin vuosi sitten ison läjän varautuen 3 - 4 viikon sairaalareissuun. Niitä käytän niin kauan kuin pysyvät edes jotenkin jalassa. Liian suuria ovat kaikki. Kesäksi on ehkä pakko hankkia mekon alle sopivat, ettei käy vahinkoa.

Vierailija
98/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko vaan joku univormu, voisi olla hiukan erilaisia niin näkisi sosio-ekonomisen aseman heti ensivilkaisulla. Tai burkhat!

Lisääntyjille punaiset koltut, rouvasväelle vihreät.

Vierailija
99/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, joka ei saa mitään iloa vaatteiden ja kenkien ostamisesta, joten ostan vain oikeasti tarpeeseen ja kulahtaneiden tilalle. Tänä vuonna olen ostanut mekon, kun entinen piti heittää roskiin. Asusteita ei tarvitse ostaa joka vuosi, kun ne kuluvat niin vähän käytössä.

Onni on tietysti etätyöt, että voi olla missä vaatteissa tahansa.

Otsikon kysymykseen, 7 vaateparia ja/tai kenkiä riittäisi erinomaisesti, koska ei minulla nytkään ole mitään tarvetta tai intressiä (naisena?!) ostaa noin montaa uutta vaatetta vuodessa.

Ehkä 7 vaatetta/vuosi on haasteellista sellaisille pukeutujille, jotka tykkäävät ilmaista itseään, persoonaansa ja luovuuttaan pukeutumisen keinoin. Itsehän pukeudun vaan, ettei tarvitse olla alasti :D

Vierailija
100/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut itselle tänä vuonna kaksi vaatetta, kengät ja collegehousut. Housut menivät nyt rikki, ostettu tammikuussa. Vaatteiden laatu on nykyään surkea, joten siksi en ole varma pystyisikö montaa vuotta menemään seitsemällä vaatteella vuodessa. 

Lasten vaatteita olen ostanut. Nekin hajoavat parissa viikossa, ainakin housun polvet. Minulla on tallessa esikoiselle ostettu vaatteita, jotka hajoavat nyt neljännellä lapsella käytössä. Kymmenessä vuodessa vaatteiden laatu on huonontunut todella paljon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi