Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain 7 uutta vaatetta vuodessa

Vierailija
12.04.2024 |

Kuvitellaan tilanne,  jossa sun vaatebudjetti säilyy samana, mutta saat ostaa vain 7 uutta vaatetta tai kenkäparia vuodessa. Alusvaatteita tai kirppisostoja ei lasketa. Kuvitellaan että tänä vuonna et vielä ole hankkinut mitään. 

Muuttuisiko ostoksesi? Jos kyllä, niin miten? Ostaisitko kalliimpia vaatteita, kotimaisia, vastuullisempia, luksusbrändejä? Vai säilyisikö hankintasi suunnilleen samana? 

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastava kysymys, koska joskus vastaan tulee sellainen vuosi, että alennuksesta löytyy kaikkea, mitä oikeastikin oli ostoslistalla, esim. kesäkengät, talvitakki, villapaita jne. Sitten tulee sen vuoden sisään ostettua enemmän kuin 7 vaatetta, mutta vuorostaan tulevina vuosina ei tarvitse ostaa välttämättä mitään.

Vierailija
102/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuka ostaa joka vuosi vaatteita, jos alusvaatteita ei lasketa? eikä niitä alusvaatteitakaan tarvitse joka vuosi ostaa.

Ihminen joka urheilee esim juoksukengät kestää sen 800-1000 kilometriä ja se tulee helposti vuodessa täyteen eikä treenivaatteetkaan ikuisesti kestä, kun niitä joutuu pesemään useita kertoja viikossa, ja joutuvat muutenkin kovalle kulutukselle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yhtään teinejä paikalla, miten te pärjäisitte?

Ap

Lasketaanko minut? Olen 25, ja vaatteita tulee ostettua vuodessa noin 4 (lähinnä paitoja, kun vanhat menevät ajan myötä laikukkaiksi kainaloista), joten joutuisin ostamaan enemmän kuin normaalisti. Jos pitäisi valkata kolme lisävaatetta, ostaisin varmaan nahkakäsineet kun mulla ei sellaisia ole, jotkut kivan väriset leggingsit ja shortsit kun en sellaisiakaan taida omistaa.

Mistäs lähtien 25-vuotias on ollut teini? Onks tää näitä nelkyt on uus kolkyt, kakskytkolme-kakskytyhdeksän on uus teini höpötyksiä?

Vierailija
104/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostokset muuttuisi niin, että ostaisin pelkästään harrastuksissa ja ulkoilussa käytettäviä vaatteita ja muut jäisi sitten pois. Ostaisin kuitenkin niitä samoja vaatteita kuin nykyäänkin eli rahaa jäisi säästöön nykyisestä budjetista. Tietenkin, jos urheilutopit/-liivit lasketaan alusvaatteisiin, niin jäisi pelivaraa ostaa jotain muuhun käyttöön sopivaa.

Vierailija
105/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa tietää, missä olosuhteissa sellaiset henkilöt elävät, jotka vapaaehtoisesti käyttävät vaatteensa ns. loppuun eli ovat rikkinäisissä, haalistuneissa, värinsä ja muotonsa menettäneissä vaatteissa samalla, kun kaapissa odottaa uusi vaate vastaavaa vuosien kovaa käyttöä. Pätevätkö samat periaatteet muitakin asioita itseä, perhettä, muita ihmissuhteita, kotia, ruokaa ja vapaa-aikaa koskien? Tarkoitan ilotonta, äärimmäistä säästäväisyyttä ja mitä siihen sitten liittyneekin. Ihan kiinnostuksella kyselen, kun en tiedä tuntevani tämän tyyppisiä ihmisiä esimerkiksi pitkän työelämäni ajalta kuten en sukulais- tai ystäväpiiristänikään.

Vierailija
106/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa tietää, missä olosuhteissa sellaiset henkilöt elävät, jotka vapaaehtoisesti käyttävät vaatteensa ns. loppuun eli ovat rikkinäisissä, haalistuneissa, värinsä ja muotonsa menettäneissä vaatteissa samalla, kun kaapissa odottaa uusi vaate vastaavaa vuosien kovaa käyttöä. Pätevätkö samat periaatteet muitakin asioita itseä, perhettä, muita ihmissuhteita, kotia, ruokaa ja vapaa-aikaa koskien? Tarkoitan ilotonta, äärimmäistä säästäväisyyttä ja mitä siihen sitten liittyneekin. Ihan kiinnostuksella kyselen, kun en tiedä tuntevani tämän tyyppisiä ihmisiä esimerkiksi pitkän työelämäni ajalta kuten en sukulais- tai ystäväpiiristänikään.

Et voi tietää, miten ystäväsi pukeutuu kotonaan

Vierailija
107/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä osta vuoden aikana muuta kuin alusvaatteita ja sukkia, joten olisihan tuo muutos nykyiseen. Yrittäisin varmaan löytää seitsemän laadukasta vaatetta, joita voi käyttää vuosia. Nuorena tuli haksahdettua liikaa pikamuotiin, esim. yhdet housut kestivät ehjänä vain ensimmäiseen pesuun asti. Nykyään hankin vaatteits hyvin harkiten ja mieluiten käytyttynä. 

Vierailija
108/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö kuin paljon niitä vaatteita on tarkoitus ostaa vuodessa jos ei 7 riitä? Mulla lähinnä kengät kuluu puhki vuoden aikana. Paidat ja housut kestää mulla vuosia.

Vierailija
109/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna pidin listaa ostoksista, ostin yhteensä 10 vaatetta. Niistä yksi oli joutsenen untuvatakki, jonka odotan menevän monta vuotta, mukana ostoksissa oli myös uimapuku.  

tälle vuodelle olen ostanut yhdet jumppatrikoot. 

Vierailija
110/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen n.90% etätöitä, niissä ei lököttävät kollarit tai kainaloista reikäinen paita haittaa. Sinänsä sama pätee ystävyyssuhteisiin, vanhasta ja hyvästä pidetään viimeiseen asti kiinni eikä uusia hommata vain uutuuden viehätyksestä. Vanhaa huolletaan, oli se sitten ratkenneet farkut tai ystävyyssuhde. Vähemmän on enemmän, pätee ystäviin tai vaatteisiin.

Vierailija
111/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se sitä tarkoita, että käyttää vaan vaikkapa yhtä paitaa ja uusi odottaa kaapissa. Vaan että vaate poistetaan tekstiilijätekeräykseen tai roskiin, kun se on jotain kuvailemaasi. On minulla kyllä nytkin hihoista rispaantunut huppari ja ikitahraiset housut. Synkkä salaisuuteeni pysyy kyllä piilossa sukulaisilta ja työkavereilta.

Vierailija
112/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun naisesta, jolla oli aina kolmet farkut. Tämänvuotiset töihin ja muihin menoihin, viimevuotiset vapaa-ajalle ja edellisvuotiset mm. puutarhahommiin. Ei kovin ankeaa.

Vierailija
113/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuun käyttäminen tarkoittaa, että olen itse vaatteen ensimmäinen ja viimeinen käyttäjä. Se ei jää siihen kuntoon, että vaatteen voisi myydä tai lahjoittaa. Minulla on ennen ollut vaatekaapista raivattavana joko näitä käyttökelvottomia tai sitten kokonaan virheostoksia. Niissä voi olla laput kiinni tai on käytetty pari kertaa. Kun aloin kunnolla kiinnittää huomiota ostoksiin ja lopetin alennuksista ostaminen, ei ole enää juurikaan tullut virheostoksia.

Muissakin ostoksissa ostan tarpeeseen ja käytän mitä olen ostanut. Kun menevät huonoksi, ostan uutta tilalle.

Vierailija
114/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilta pitäisi sitten ostaa t köyhä opiskelija joka ei osta 7 vaatetta vuodessa 

Vierailija
115/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univormut kaikille, raitojen määrä kertoo sosio-ekonomisen aseman.

Vierailija
116/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta sitten syksyllä ostin hulluilta päiviltä merinovillaisen neulepaidan talveksi lämmittämään takin alle.

Saman vuoden kesällä ostin torista käytetyt farkut ja syksyllä talvikengät.

Siinä mun uusimmat vaatehankinnat.

Vai vielä seitsemän vaatetta vuodessa!

Vierailija
117/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut tänä vuonna 8 vaatetta ja näillä näkymin en tarvitse enää enempää. 7 näistä oli suomessa ommeltuja ja 1 suomalaisen ekovaatteita tekevän yrityksen euroopassa valmistettu vaate. Jos nyt en olisi jo ostanut näitä, niin jättäisin ostamatta näistä 1 leggingsit. Kaikki muut ostokset olivat tarpeellisia ja todella hyviä, eli muuten ostaisin kaikki samat vaatteet, eli:

2 kesämekkoa (lähiaikoina 4 on hajonnut, 3 niistä ostin käytettynä, yhden uskon vielä saavani korjattua siististi)

1 kevyttoppatakki (olen käyttänyt viimeiset 8 vuotta kiristävää makkarankuorta, ostin nyt oikean kokoisen),

1 leggingsit (yhdet vanhat meni rikki, ne toiset ostetut oli vähän heräteostos eikä edes täydellinen sellainen),

2 ohuet kangashousut (yhdet oli ennestään samaa mallia, käytetty puhki) ja

1 puolihiha tunika (nyt omistan 4, joista 2:ta voi käyttää julkisella paikalla, 1 on 13 vuotta vanha ja korjattu jo monesti, 1 lähes puhki kulunut, ikää 16 vuotta)

Sellaiset vaatteet jotka eivät ole täysin käyttökelvottomia, mutta joita ei voi enää korjata siististi, siirtyvät vielä mökille käytettäväksi loppuun. 

Vierailija
118/125 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vaatteita vain pakon edessä. Kun entiset on loppuun kulutettu. 

Vierailija
119/125 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää tulee vähän myöhässä, mut oon 16v tyttö ja kyllä mulla meni ainakin viime vuonna yli. Tänä vuonna yritän tätä 7 vaatteen vuotta. Tällä hetkellä uutena olen ostanut yöhousut, pakolliset baletin kaksi ryhmäpukua ja farkut. Urheilu vaatteita en ainakaan itse laske mukaan eli 2/7 nyt huhtikuun lopussa. 

Vierailija
120/125 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna olen ostanut yhden 68 euron paidan alennuksesta 15 eurolla. Sitäkään en välttämättä olisi edes tarvinnut mutta iski Sulo Vilén -syndrooma kun oli kerrankin itseä miellyttävä kuosi ja värit ja mikä parasta, sen sai halvalla. Edellistä vaateostosta en edes muista mikä mahtoi olla, luultavasti joskus viime vuonna yksi kolmen parin pakkaus sukkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän