Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain 7 uutta vaatetta vuodessa

Vierailija
12.04.2024 |

Kuvitellaan tilanne,  jossa sun vaatebudjetti säilyy samana, mutta saat ostaa vain 7 uutta vaatetta tai kenkäparia vuodessa. Alusvaatteita tai kirppisostoja ei lasketa. Kuvitellaan että tänä vuonna et vielä ole hankkinut mitään. 

Muuttuisiko ostoksesi? Jos kyllä, niin miten? Ostaisitko kalliimpia vaatteita, kotimaisia, vastuullisempia, luksusbrändejä? Vai säilyisikö hankintasi suunnilleen samana? 

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on jumalaton määrä kenkiä.... Ilmastotuholaisilla siis.

Vierailija
42/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskustelu, kun kukaan ei oo vastannu aloituksen kysymykseen. Sen sijaan saatiin aikaseksi jotkut yhden vaatteen vuosikymmenessä ostavien kokoontumisajot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä keskustelu, kun kukaan ei oo vastannu aloituksen kysymykseen. Sen sijaan saatiin aikaseksi jotkut yhden vaatteen vuosikymmenessä ostavien kokoontumisajot

Ainakin minä vastasin. Ostosten määrä on suunnilleen sama kuin nytkin. Suosin luonnonmateriaaleja villaa, silkkiä ja pellavaa. Kengissä nahkaa. Vaatteet eivät ole silloin ihan halpoja, mutta niitä ei tarvitse olla koko ajan uusimassakaan. Vastuullisuus on aika kaksipiippuinen juttu.

Vierailija
44/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyisi suunnilleen samana. Tuo on se määrä mitä olen ostanut vuodessa viime aikoina. Enempään ei ole varaa, koska ostan kalliita vaatteita ja toisaalta minulla on tarkat kriteerit vaatteille etten edes löydä kovin paljon sellaisia vaatteita joita haluan. 

Vierailija
45/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis rahaa ostaa kalliita vaatteita mutta oon niin pihi etten henno! Se on jo vähän ärsyttävääkin. Silloin kun löytyy itselle hyvin istuva, laadukas vaate jonka tietää tulevan käyttöön, sd pitäisi vaan ostaa eikä miettiä hintalappua. 

Vierailija
46/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä. Nykypäivän sukat eivät valitettavasti kestä kulututusta eli sukkia pitää aina ostaa? En tiedä kuka kuluttaa, mitä kuluttaa. Valitettavasti nykypäivän vaatehumppa on sitä kiinakrääsää ja jos ei varaa ole muuhun.. niin sepä se.

Minulla esim. 90-luvulla ostettu mekko ja toimii ja pitää:) Löytyy muuten farkkuja, takkeja ym. mitkä taas in. Teini kiittää/ ja kait se ilmasto ?

Vierailija
47/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten työskentelin ukrainalaisen työkaverin kanssa IT-firmassa ja hän monesti ihmetteli suomalaisten ostostapoja. Kun suomalainen tarvitsee takin, hän menee kauppaan ja ostaa sellaisen. Hän sanoi, että Ukrainassa takkia tai muuta hankintaa varten pitää säästää kuukausia, jotta on varaa hankkia se. 

Vierailija
48/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muistaisin montako vaatetta ostin viime vuonna. Nyt olen ostanut kolme puseroa Noshilta firmaa tukeakseni, ja tilauksessa on yksi bleiseri. Kyllä mä pärjään loppuvuoden. Lasketaanko kengät? Oli tarkoitus ostaa uudet talvikengät, mutta ostamatta jäi, katson sitten syksyllä. Kävelykengät on aika vanhat, mutten ole löytänyt mieleisiä. Muuta en oikeastaan tarvitse, että eiköhän tää hyvinmene. Se bleiseri on sen verran kallis, että jo sen takia himmailen jatkossa vähän aikaa.

Vierailija
49/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun vaatebudjetilla en enempää saisikaan. Kenkiä en koskaan osta 7 vuodessa.

Vierailija
50/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten työskentelin ukrainalaisen työkaverin kanssa IT-firmassa ja hän monesti ihmetteli suomalaisten ostostapoja. Kun suomalainen tarvitsee takin, hän menee kauppaan ja ostaa sellaisen. Hän sanoi, että Ukrainassa takkia tai muuta hankintaa varten pitää säästää kuukausia, jotta on varaa hankkia se. 

Suomessakin riippuu takista. Saat talvitakin kuudellakympillä tai viidelläsadalla. Ehkä moni ei voi ainakaan sitä viidensadan takkia ostaa tuosta vaan. Kuudenkympin suurin osa voi.

Vierailija
51/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistan 2 housut, 3 paitaa, kaksi takkia ja kahdet kengät. Ilmasto kiittää. Ja niin lapaset ja pipon ja yhden kaulahuivin. Pitäkää paremmaksi jos pystytte!

Hyvä että kahdet housut jos toiset repeää. Melko vähän ajatellen näitä vuodenaikoja. Oletan yhdet talvi- ja yhdet kesäkengät?

Takeissa itsellänikin yleensä vain 1 per season. 

Vierailija
52/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat tosi symppikseltä! :)

Jep, rakkaista vaatteista on joskus vaikea luopua. Etenkin kun tuntuu, että nykyään on tosi vaikea löytää tilalle yhtä hyvää. Ennen mulla oli luottomerkkejä ja - liikkeitä, joista tiesin aina että löydän uuden korvaavan rikki menneiden tilalle. Mutta niin moni suosikkiliike on lopettanut ja tuttujen merkkien mallistot muuttuneet, että sama ei enää toimi. Kirppareidenkin tarjonta on välillä niin ja näin. Eli kun lempparivaatteet hajoaa, on eessä hirveä savotta että löytää vastaavaa tilalle. Toisaalta vähentää kyllä sitten ostamistakin siinä samalla, kun ei meinaa mitään löytyä, siitä huolimatta että kaupat ja kirppikset pullistelee vaatteita.

Mutta mitä tulee aloittajan kysymykseen: luulen, että jos oikeasti iskettäisiin 7 uuden vaatteen raja/vuosi jokaiselle, omalla kohdalla vaikuttaisi siten että:

a) miettisin vielä nykyistäkin tarkemmin, mitkä vaatteet haluaisin erityisesti ostaa uutena ja mitä vaikeampi löytää käytettyinä, ja panostaisin niihin (esim.kengät, legginssit, housut ym.)

b) yrittäisin löytää muut mahdollisimman pitkälti käytettynä (esim.paidat, mekot)

c) olisin varmaan valmis maksamaan uusista vaatteista enemmän ja panostamaan laatuun, jotta samaa vaatetta ei heti tarvitsisi ostaa tulevan vuoden kiintiöstä huonolaatuisen tilalle - en kuitenkaan alkaisi metsästää luksusbrändejä sen kummemmin kuin nytkään 

Vierailija
53/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkia ja kenkiä kuluu, mutta vaatteet muuten kestää vuosia.

Vierailija
54/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, vastaustoiminto oikkuilee. Symppis-kommentti oli tarkoitettu sulle, joka kerroit tunnesuhteesta lempparikenkiin ja kivien siirtelystä!

Vierailija
55/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vaatetta vuodessa -haasteessa on jo vähän järkeä. 7 on aika paljon. Tuo vaatteiden laatu ei tuolla määrällä ole merkityksellinen, mikä tahansa kestää riittävän kauan. Elän nykyään suunnilleen tuolla ostomäärällä ja pidän sitä paljona. Kirpputoriostoksien laskemattomuus on itsepetosta. 

Vierailija
56/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä näissä ettei kirppisvaatteita lasketa, käyttöön nekin tulee. 

Vierailija
57/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä mukana. Samanhintaisia ostan kuin ennenkin (en pikamuotia) ja kulut pienenee.

Vierailija
58/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut tänä vuonna uutena yhden talvitakin. Ostoslistalla on kolmet villasukkahousut, Kahdet rintaliivit ja niihin sopivat alushousut,  alushame, vyö ja vaellushousut.

Käytettynä olen ostanut tänä vuonna paljon kesävaatteita kirpputorilta: 2 kesämekkoa, 2 hametta, 2 housut, 2 Sandaalit, huivi, 2 kesäneuletakkia, yksi pusero ja käsilaukku

Poikkeuksellisen hyvä kirppistuuri on ollut, yleensä en löydä omassa koossani 48 mitään kirppiksiltä. Lisäksi omalla asuinpaikkakunnalla ei ole vaatekauppaa tai kirppistä, aina tulee 100 km yhteen suuntaan kun lähden vaateostoksille. 

Vierailija
59/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaisin tänä vuonna seitsemän vaatetta, ne olisivat kallista merkkiä. Paita, t-paita ja farkut. En kuitenkaan osta yhtään vaatetta, sillä kaappi on täynnä hyviä vaatteita.

Vierailija
60/125 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä näissä ettei kirppisvaatteita lasketa, käyttöön nekin tulee. 

Tässä ei lasketa käyttövaatteiden määrää tai kaappitilaa, vaan ajatuksena on pienentää vastetuotannon aiheuttamaa ympäristökuormaa.

Jos vaatteen ostaa käytettynä, sen tuotanto ei ole kuormittanut ympäristöä enää sen jälkeen kun se on edelliseltä käyttäjältä lähtenyt. Ympäristölle on parempi, että kertaalleen tuotetut vaatteet on kauan käytössä, joko yhdellä tai useammalla käyttäjällä, jos se samalla vähentää tarvetta ostaa uusia vaatteita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi