Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain 7 uutta vaatetta vuodessa

Vierailija
12.04.2024 |

Kuvitellaan tilanne,  jossa sun vaatebudjetti säilyy samana, mutta saat ostaa vain 7 uutta vaatetta tai kenkäparia vuodessa. Alusvaatteita tai kirppisostoja ei lasketa. Kuvitellaan että tänä vuonna et vielä ole hankkinut mitään. 

Muuttuisiko ostoksesi? Jos kyllä, niin miten? Ostaisitko kalliimpia vaatteita, kotimaisia, vastuullisempia, luksusbrändejä? Vai säilyisikö hankintasi suunnilleen samana? 

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne kulutustottumukset vaihtelee, itselleni 7 uutta vaatetta vuodessa kuulostaa aika paljolta? Ja se itseasiassa onkin paljon jos miettii luonnonvarojen riittävyyttä.

Vierailija
22/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka luonnonvarat, reilu talous jne. ovat erittäin tärkeitä arvoja, en silti ymmärrä, jos niillä oikeutetaan huonoissa, jopa rikkinäisissä vaatteissa eläminen. Köyhyys ei Suomessa tunnu järkevältä syyltä alushousujen vähäisyydelle. Näissä vaatekeskusteluissa tuntuu joskus nousevan ikään kuin kurjuuskilpailu. Toki elämänpiirit ovat vaihtelevia, eikä niistä näissä yhteyksissä tarvitsekaan kertoa - erot ovat kyllä laajempi asia kuin köyhyys, eettisyys tai säästäväisyys.

Tässä ajatusleikissä ei olekaan tarkoitus olla ostolakossa kokonaan, vaan kohtuullistaa vaateostojen määrää. Neljän vuodenajan maissa, kuten Suomessa, on laskettu että 7 uutta vaatetta tai kenkäparia riittää aikuiselle, "normaalitilanteessa". Tosin näitä laskentoja on erilaisia ja niissä on huomioitu erilaisia asioita. Ja sitten voi aina tapahtua jotain, vaikka talo palaa, tulee raskaaksi tai päsee lihavuusleikkaukseen, jolloin 7 hankintaa vuodessa ei enää riitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan 0-2 uutta vaatetta vuodessa. Kirpparilta muutama vaate vuodessa.

Vierailija
24/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ostan enemmän. Tänä vuonna jo 3 kengät, 5 paitaa, 3 toppia, mekon, 4 housut, uimapuvun, takin, farkut ja koruja. Annan vanhat köyhille kavereille eli onko se sit plus miinus nolla? He eivät osta mitään, kun minä ostan. 

4 housut ja farkut? Miksi?

Vierailija
25/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin alkuvuonna, että voisin tänä vuonna yrittää viiden vaatteen haastetta: https://yle.fi/a/74-20070384.

Tänä vuonna olen ostanut jonkun verran vaatteita käytettynä ja uutena tuli ostettua alesta merinovilla-asusteita ja -alusvaatteita. Jos noita alusvaatteita ei lasketa, olen tänä vuonna ostanut kaksi vaatetta.

Vierailija
26/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vaatetta ostettu tänä vuonna ja huhtikuu on puolessavälissä.

Kesäksi en taida tarvita mitään uutta. Tälle vuodelle 7 uutta vaatetta voisi riittää hyvin.

Vierailija
27/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin alkuvuonna, että voisin tänä vuonna yrittää viiden vaatteen haastetta: https://yle.fi/a/74-20070384.

Tänä vuonna olen ostanut jonkun verran vaatteita käytettynä ja uutena tuli ostettua alesta merinovilla-asusteita ja -alusvaatteita. Jos noita alusvaatteita ei lasketa, olen tänä vuonna ostanut kaksi vaatetta.

En myöskään huomioinut laskelmissani käytettyjä vaatteita, vaan ainoastaan uutena ostetut talviasusteet.

Vierailija
28/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, en tiennytkään tuollaisesta viiden vaatteen haasteesta, kiitos!

Ap

Vierailija
29/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on minimalistinen yhteensopiva ja tarkoituksenmukainen vaatevarasto. En osta vaatteita joka vuosi, mutta joskus saatan uusia useampiakin. Esim. ostin korona-aikaan paljon huppareita, jotka nyt alkavat kulua loppuun ahkeran käytön seurauksena. 

Vierailija
30/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin juuri kuunnella kirjan Planetaarinen vaatekaappi. Olen aika lailla tavoitteessa. En osta pikamuotia enkä muovivaatteita.

Viime vuonna ostin neljä mekkoa, nastakengät ja silkkikerraston. Mekot oli suunniteltu Suomessa, kengät ja kerrasto oli tehtykin täällä. 

Tänä vuonna olen ostanut tennarit.

Vierailija
31/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdin juuri kuunnella kirjan Planetaarinen vaatekaappi. Olen aika lailla tavoitteessa. En osta pikamuotia enkä muovivaatteita.

Viime vuonna ostin neljä mekkoa, nastakengät ja silkkikerraston. Mekot oli suunniteltu Suomessa, kengät ja kerrasto oli tehtykin täällä. 

Mistä löysit silkkikerraston?

-ohis

Vierailija
32/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löysit silkkikerraston?

-ohis

Ruskovillasta. Se on siis silkkitrikoota. Todella miellyttävä materiaali, mutta hintavakin. 

Vierailija
33/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut yhtään rytkyä kymmeneen vuoteen,miksi te ostatte turhaa krääsää?

Vierailija
34/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna olen ostanut paketin sukkia Lidlistä, niitä ei lasketa. Tiedän tarvitsevani tänä vuonna uudet lenkkarit, farkut ja toppatakin.

Jos 7 pitäisi tosiaan ostaa niin lisäksi farkkuja toiset, toisenlainen toppatakki, pari t-paitaa.

Vierailija
35/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa on, mutta vaatteita tulee ostettua sillä periaatteella, että niitä tullaan käyttämään siihen asti, ettei ne enää sovi päälle, kuluvat jostain kohtaa puhki (korjatakkin voisi, jos haluan nuukailla tai pidän vaatteesta erityisesti), joten aika harvoin tulee mitään ostettua. Viimeksi taisin ostaa kymmenen artikkelia jouluna -23.

Itsellä muodostuu herkästi käyttämiini esineisiin jonkinlainen tunneside, mutta ei silti niin sairaalloinen, ettenkö kykenisi luopumaan niistä. Kuitenkin asioiden heittäminen roskiin on joskus jopa surullista, kun jotkut todella hyvät kengät on jo sen näköiset, ettei niitä kehtaa enää käyttää, mutta silloin kun ne olivat vielä hyvät, ne oli maailman parhaat kengät. 

Samanlaista esine-empatiaa koen myös tutuilla luontoreiteillä, jokin kivi varjossa tai hiekassa koskemattoman näköisellää paikalla aiheuttaa joskus minussa sen, että haluaisin pestä sen puhtaaksi ja viedä muiden kivien luokse, jos jokin kivimuodostelman tapainen siinä lähellä, jotka nauttineet auringon valosta aina, mutta tämä pieni kivi ei pitkään aikaan.

Joo, olen vähän outo.

Vierailija
36/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ostanut yhtään rytkyä kymmeneen vuoteen,miksi te ostatte turhaa krääsää?

Toiset meistä käyvät töissä ihnisten ilmoilla, jolloin on kohteliasta pukeutua siististi, joka päivä. Omat vaatteeni eivät kestä käytössä siisteinä kymmentä vuotta, enkä pidä niitä "turhana krääsänä" 🙂

Vierailija
37/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla viimeiseen viiteen vuoteen . Voitin teidät kaikki.

Vierailija
38/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella kova ostelemaan kauniita vaatteita. Juuri tällä viikolla ostin aivan heräteostoksina kirpputorilta yhden uuden tunikan ja yhden mekon. Sitten toisaalta käytän kaiken loppuun: nytkin mulla on päällä saumoista rikki hiutuneet 15 vuotta vanhat fleece-kalsarit ja kainaloista tummunut villainen kalsaripaita. Tulin juuri lenkiltä.

Luulen, että pysyisin alle seitsemässä uudessa vaatteessa, jos tosiaan alkkareita ja sukkia ei lasketa.

Vierailija
39/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan 2 housut, 3 paitaa, kaksi takkia ja kahdet kengät. Ilmasto kiittää. Ja niin lapaset ja pipon ja yhden kaulahuivin. Pitäkää paremmaksi jos pystytte!

Vierailija
40/125 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistan 2 housut, 3 paitaa, kaksi takkia ja kahdet kengät. Ilmasto kiittää. Ja niin lapaset ja pipon ja yhden kaulahuivin. Pitäkää paremmaksi jos pystytte!

Ja kaksi alusvaate kokonaisuutta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän