Saako lahjoittaa sen 4900 kelle vain ?
Ettei pankki tai veroviranomaiset ala kyseleen siis ei sukulaiselle esim naapurille?
Kommentit (76)
Verovapaita lahjoja voi antaa haluamalleen henkilölle yhteensä alle 5 000 euron arvosta joka kolmas vuosi. Jos esimerkiksi lahjoitat lapsellesi 4 999 euroa 31.1.2020, voit tehdä seuraavan verovapaan lahjoituksen samalle lapselle 31.1.2023.
Siis jos annan kaikille naapureille 4900 niin heille ei tule ongelmia?
saa lahjoittaa. se on naapurin ongelma tehdä lahjaveroilmoitus eikä sinun.
Kunhan ei ole estolistalla. Tosin silloin heillä ei pitäisi olla (EU-alueen) pankeissa tiliäkään
Siis pitääkö naapurin tehdä lahjaveroilmoitus siitä 4900?
Kyllä vanhemmat lastaan vihaa jos tuollaisia summia jakelee
Jos annan 10 henkilölle 4990. Joutuuko ne tekemään mitään?
Se on 4999€ minkä voi lahjoittaa ilman lahjaveroa kolmen vuoden välein.
Saa. Muista kuitenkin jo ihan verottajan varalle tehdä asianmukaiset asiakirjat lahjoituksesta ja muista myös mainita ettei kyse ole ennakkoperinnöstä ja että saajan aviopuolisolla ei ole oikeutta lahjaan tai sen tuottoon.
Onko täällä ketään joka ymmärtää mun kysymyksen? Joutuuko saaja tekeen mitään ? Voiko hän käyttää rahat ilman mitään viranomsis selvityksiä? Kiitos AP
Voi vi .... en anna perintöä sukulaisille vaan naapureille rahaa !!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhemmat lastaan vihaa jos tuollaisia summia jakelee
Voi olla vallankäyttöä rahalla. Kun maksat teet ja käyttäydyt niin kuin sanon. Rahaa käytetään monesti vallan välineenä. Harva vanhempi antaa rahaa rakkaudesta. Jos antaa, ei ainakaan vaadi mitään. Ei edes rahojen palautusta silloin, kun lapsi ei tee niin kuin vanhempi on itse ajatellut tekevän.
Saat lahjoittaa 4999,99 euroa ihan kelle vaan kolmessa vuodessa eikä tule saajalla mitään lahjaveroa.
Mulle saat lahjoittaa rahaa niin paljon kuin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään joka ymmärtää mun kysymyksen? Joutuuko saaja tekeen mitään ? Voiko hän käyttää rahat ilman mitään viranomsis selvityksiä? Kiitos AP
Minä sain lahjoituksena useammalta henkilöltä perintömökin eli osakkaat lahjoittivat minulle osakkuutensa mökkiin liittyen. Kyseessä oli useampi lahjoittaja ja lahjoitus oli just alle 5000 per osakas. Tein siitä lahjaveroilmoituksen, mutta mitään veroa ei tarvinnut maksaa, koska jokaisen lahjoittajan osuus oli just alle tuo 5000 vaikka kokonaissumma oli tietysti paljon suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lahjoituksena useammalta henkilöltä perintömökin eli osakkaat lahjoittivat minulle osakkuutensa mökkiin liittyen. Kyseessä oli useampi lahjoittaja ja lahjoitus oli just alle 5000 per osakas. Tein siitä lahjaveroilmoituksen, mutta mitään veroa ei tarvinnut maksaa, koska jokaisen lahjoittajan osuus oli just alle tuo 5000 vaikka kokonaissumma oli tietysti paljon suurempi.
Mistään yksittäisistä just alle 5000 euron lahjoituksista ei tarvitse tehdä mitään ilmoitusta, mutta minä päätin tehdä, koska kokonaissumma oli kuitenkin aika iso.
Mistähän ne on keksineet päättää sen rajan juuri 5000 euroon, miksei esim. 10000 euroa tai vaikka 1000 euroa?
Minusta pitäisi voida lahjoittaa verovapaasti vuoden toimeentulon verran, sanotaan vaikka 12000 euroa, tonnilla kuussa pärjää useimmiten kelvollisesti ilman tukia.
Ei tartte ilmoittaa eikä tehdä mitään.
Miksei saisi? Kunhan ei esim. kierretä veroja antamalla "lahja" vastineeksi jostain esim. työsuorituksesta.