Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lahjoittaa sen 4900 kelle vain ?

Vierailija
12.04.2024 |

Ettei pankki tai veroviranomaiset ala kyseleen siis ei sukulaiselle esim naapurille?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään joka ymmärtää mun kysymyksen? Joutuuko saaja tekeen mitään ? Voiko hän käyttää rahat ilman mitään viranomsis selvityksiä? Kiitos AP

Minä sain lahjoituksena useammalta henkilöltä perintömökin eli osakkaat lahjoittivat minulle osakkuutensa mökkiin liittyen. Kyseessä oli useampi lahjoittaja ja lahjoitus oli just alle 5000 per osakas. Tein siitä lahjaveroilmoituksen, mutta mitään veroa ei tarvinnut maksaa, koska jokaisen lahjoittajan osuus oli just alle tuo 5000 vaikka kokonaissumma oli tietysti paljon suurempi. 

Mistään yksittäisistä just alle 5000 euron lahjoituksista ei tarvitse tehdä mitään ilmoitusta, mutta minä päätin tehdä, koska kokonaissumma oli kuitenkin aika iso. 

Siihen lahjaveroilmoitukseen laitettiin jokaisen lahjoittajan nimi ja lahjoituksen osuus. Siinä oli pitkä rivi nimiä. 

Vierailija
22/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanhemmat lastaan vihaa jos tuollaisia summia jakelee

Voi olla vallankäyttöä rahalla. Kun maksat teet ja käyttäydyt niin kuin sanon. Rahaa käytetään monesti vallan välineenä. Harva vanhempi antaa rahaa rakkaudesta. Jos antaa, ei ainakaan vaadi mitään. Ei edes rahojen palautusta silloin, kun lapsi ei tee niin kuin vanhempi on itse ajatellut tekevän.

Vanhempi, joka käyttää fyysistä ja henkistä väkivaltaa, käyttää usein myös taloudellista väkivaltaa. Ei kannata aikaansa tuhlata väkivallan alla elämiseen. Elämä on arvokas ja siitä pitää nauttia ilman väkivallan uhkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään joka ymmärtää mun kysymyksen? Joutuuko saaja tekeen mitään ? Voiko hän käyttää rahat ilman mitään viranomsis selvityksiä? Kiitos AP

Noin suuressa summassa lahjakirja olisi hyvä, ettei tule myöhemmin puheita, mutta alle viidentonnin ei tarvitse tehdä lahjaveroilmoitusta, siis kolmen vuoden aikajaksolla. 

Vierailija
24/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tommosia pikkupaskasummia tarvii ilmottaa kellekään.

Vierailija
25/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit lahjoittaa kuinka paljon tahansa kelle tahansa, ei siitä pirukaan perään kysele, kun ette levittele kumpikaan osapuoli tietoa mihinkään

Vierailija
26/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on 4999 ja sen voi lahjoittaa kolmen vuoden ja yhden päivän välein, saajan ei tarvitse tehdä lahjavero ilmoitusta koska summa on alle 5000€.

Ja saman lahjoituksen voit tehdä saman perheen eri jäsenille eli jos perheessä on kaksi aikuista niin molemmille se 4999€. Alaikäisille en lahjoittaisi sillä silloin pitäisi hankkia edunvalvoja ja vanhemmat ei saa käyttää sitä rahaa. Terveisin tilitoimiston täti

Vierailija
27/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos annan kaikille naapureille 4900 niin heille ei tule ongelmia?

Voi tulla ongelmia, jos lahjan saaja saa tukia. Silloin tuet loppuu tai niitä peritään takaisin.

Vierailija
28/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voit lahjoittaa kuinka paljon tahansa kelle tahansa, ei siitä pirukaan perään kysele, kun ette levittele kumpikaan osapuoli tietoa mihinkään

Kyllä siihen verottaja puuttuu, jos tekee tilisiirtona. Pitää nimittäin maksaa lahjavero.

Mut tietty jos antaa käteisenä...

Vierailija
29/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lahjoituksena useammalta henkilöltä perintömökin eli osakkaat lahjoittivat minulle osakkuutensa mökkiin liittyen. Kyseessä oli useampi lahjoittaja ja lahjoitus oli just alle 5000 per osakas. Tein siitä lahjaveroilmoituksen, mutta mitään veroa ei tarvinnut maksaa, koska jokaisen lahjoittajan osuus oli just alle tuo 5000 vaikka kokonaissumma oli tietysti paljon suurempi. 

Mistään yksittäisistä just alle 5000 euron lahjoituksista ei tarvitse tehdä mitään ilmoitusta, mutta minä päätin tehdä, koska kokonaissumma oli kuitenkin aika iso. 

Ja muuten lainhuutotodistuksessa näkyy, että olen saanut kiinteistön lahjana. 

Vierailija
30/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeillaan!

Minä voin kertoa tilinumeron ja sinä siirrät sinne sitten rahaa.

Vierailija
31/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjaveroilmoitus on joka tapauksessa tehtävä, vaikka siitä ei veroa menekään. Jos teet useita lahjoituksia lyhyenä aikana. on sinun tietenkin osoitettava, mistä olet rahat saanut rahanpesuepäilyjen vuoksi.

Lahjan saa antaa kenelle vaan, joten kerro osoitteesi, niin lähetän sinulle tilinumeroni tarkistettuani sen oikeellisuuden.

Vierailija
32/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa rahaa käteisenä ja aikoo tallettaa ne pankkitilille, niin virkailija kysyy, että mistä rahat on peräisin. Joten hyvä selitys tai tosite pitää pankkitädille näyttää - sikäli mikäli pankkiin pääsee sisälle.

Vierailija
33/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on esim. ulosotossa niin tietysti pitää ilmoittaa saamansa rahasumman ulosottomiehelle. Lahjoittaja ja saaja ilmoittavat lahjasta myös verottajalle. Ymmärsitköhän nyt varmasti. Sulla mitään lahjoitettavaa ole kunhan provoilet.

Vierailija
34/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos 4999 e lahjan saaja elää tuilla? Katsooko Kela tai sossu tuloiksi ja leikkaa tukia saman verran?

Vierailija
35/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on 4999 ja sen voi lahjoittaa kolmen vuoden ja yhden päivän välein, saajan ei tarvitse tehdä lahjavero ilmoitusta koska summa on alle 5000€.

Ja saman lahjoituksen voit tehdä saman perheen eri jäsenille eli jos perheessä on kaksi aikuista niin molemmille se 4999€. Alaikäisille en lahjoittaisi sillä silloin pitäisi hankkia edunvalvoja ja vanhemmat ei saa käyttää sitä rahaa. Terveisin tilitoimiston täti

Eikös se edunvalvonnan raja ole jossain 20000€ omaisuuden kohdalla?

Vierailija
36/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjaveroilmoitus on joka tapauksessa tehtävä, vaikka siitä ei veroa menekään. Jos teet useita lahjoituksia lyhyenä aikana. on sinun tietenkin osoitettava, mistä olet rahat saanut rahanpesuepäilyjen vuoksi.

Lahjan saa antaa kenelle vaan, joten kerro osoitteesi, niin lähetän sinulle tilinumeroni tarkistettuani sen oikeellisuuden.

No ei, vaan vasta kun on yli rajan, verottajan ohje. 

Vierailija
37/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja suomalaiset varmaan yksinään Euroopan maista noudattavat kyseistä sääntöä. Voihan se olla, että nekin rahat tarvitaan yhteiseen kassaan johonkin päin maailmaa. 

Vierailija
38/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ns. "pitää" tehdä ilmoitus. Eihän verottaja muuten tiedä ylittyykö 5000€ 3 vuodessa. Toki kukaan ei niitä ylittymisiä varmaankaan ilmoittele, mutta se on eri asia. 

Vierailija
39/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen verottaja puuttuu, jos tekee tilisiirtona. Pitää nimittäin maksaa lahjavero.

tietenkin käteisenä, mullakin oli yhteen vauheeseen 50 000e käteistä kotona, siitä elettiin ja hankittiin mitä tarvittiin ja omat palkka rahat jäi koskemattomina pankkiin , tietenkin laskut e-laskuin meni. Eli näin se raha siirtyi pankki tilille kun ei sieltä mihinkään muuhun käytetty

Vierailija
40/76 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja ei seuraa eikä näe tilitapahtumia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi