Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!
Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.
Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.
Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.
Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.
Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.
Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on valitettavasti läpeensä kommunismin mädättämä maa. Siinä mielessä tällaiset keskustelut ovat ajanhukkaa.
Kommunistien kanssa keskustelu on kuin uskovaisten kanssa väittelyä. Mitään järkeä keskustelussa ei missään vaiheessa ole.
No mitä sä sitten asut täällä mädässä maassa, oletko tyhmä? Mä asun täällä mielelläni enkä hauku maatani ja ihannoi mahtavaa Amerikkaa. No ei tämä tietty täydellinen ole, varsinkaa nykyisen hallituksen takia, mutta tämä on todennäköisesti väliaikainen suvannevaihe - ollaan kuitenkin vielä onnellisin(eli toimivin) yhteiskunta.
Itse muutin takaisin Suomeen asuttuani 5 vuotta Kaliforniassa ja täytyy myöntää että olen tyytyväinen ratkaisuuni. Ei Yhdysvalloissa ollut kauheasti mitään vikana mutta Suomi on hyvä maa asua.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on valitettavasti läpeensä kommunismin mädättämä maa. Siinä mielessä tällaiset keskustelut ovat ajanhukkaa.
Kommunistien kanssa keskustelu on kuin uskovaisten kanssa väittelyä. Mitään järkeä keskustelussa ei missään vaiheessa ole.
Arveletko, että ulkomaille työpaikan komennukselle lähtevä saa kovin realistisen kuvan kohdemaan arjesta? Kotiin palkataan halpatyövoimaa kotiavuksi ja äiti istuu kampaajalla/manikyyreissä tai käy kuntosalilla/jumpissa isän ollessa pitkää päivää töissä.
Vierailija kirjoitti:
Musta oli ihan kamalaa katsoa niitä asunnottomia ja narkkareita, mitä vaelsi kaikkialla. Ja ihmisiä raatamassa palkalla, jolla ei elä.
Joo se on parempi, että niitä ei joudu näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin vauras maa niin miksi siellä on sitten kerjäläisten telttakyliä keskellä kaupunkia vähän joka paikassa?
Tämäkin on selitetty monta kertaa, mutta kun ei mene perille niin... Telttakylissä asuu narkit jotka eivät halua muuttaa. Sossuväki käy siellä tarkistamassa, että ovatko hengissä, tarvitsevatko lääkäriä, ruokaa, vaatteita vai kelpaisiko vaihteeksi vieroitus.
Telttaväelle on rakennettu hulppeita kerrostaloja ja kunnostettu entisiä hotelleja, mutta ei vaan löydy asukkaita. Avuttoman, yliholhotun suomitollon on tietenkin ylitsepääsemättömän vaikea ymmärtää, että jotkut valitsevat vapauden holhouksen sijaan.
Tiedätkö sinä, millainen on riippuvuussairaus?
Riippuvuus on mielen heikkoutta.
Googlettakaapa oman ammattinne palkka USA:ssa.
Oma palkkani Suomessa: 6000€ /kk
USA:ssa samasta työstä maksetaan: 13300 - 23000$/kk
Puolisoni palkka Suomessa: 3500€/kk
USA:ssa samasta työstä maksetaan: 5200$/kk
Kun verotuskin on kevyempi, niin elinkustannusten pitäisi olla tosi hurjat että meillä EI olisi parempi elintaso USA:ssa.
Lisäksi kun maan talous kasvaa ja menestyy niin kakkua tulee koko ajan lisää jaettavaksi ja työttömyys on olematonta. Duunarin paratiisi?
Arvaa montako amerikkapersufania on oikeasti ikinä edes käynyt siellä?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kertyi eläkettä? Pääsikö köyhä naapurisi lääkäriin?
Anteeksi nyt, mutta kyllä elämän pitäisi olla muutakin ainaista köyhien elättämistä. Täällä ei koskaan saisi hyötyä mitenkään siitä, että on onnistunut vaurastumaan ja huolehtimaan asioistaan itsenäisesti. Kaikessa pitäisi aina mennä köyhien ehdoilla. Ihan kuten peruskoulussa hitaiden ehdoilla. Tasapäistäminen tappaa kaiken yritteliäisyyden oli asia mikä tahansa, kilpaurheilu, työ, koulu. Kyllä jokaisen tulisi voida nauttia onnistumisistaan ilman ainaista kateutta ja syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta oli ihan kamalaa katsoa niitä asunnottomia ja narkkareita, mitä vaelsi kaikkialla. Ja ihmisiä raatamassa palkalla, jolla ei elä.
Joo se on parempi, että niitä ei joudu näkemään.
Kamalaa on, että ihmisiä ei auteta ja heidät päästetään siihen jamaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kommunisteista, vaikka itse olen uskovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se on parempi, että niitä ei joudu näkemään.Kamalaa on, että ihmisiä ei auteta ja heidät päästetään siihen jamaan.
Sanoo suomalainen Temun asiakas ja Woltin käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te persut ette muuta sinne Trump-onnelaan? Eikö taivu enklanti vai mikä on?
Heräsin liian myöhään. Omat vanhemmat ei välittänyt, uskoin sitä peruskoulun propagandaa, ja järkeilin sinisilmäisesti, että työtätekevä ja rehellinen pärjää. Sain lapset, sitten olisin tarvinnut rahaa ja huomasin liian myöhään tulojen lasikaton (progressio) omalla koulutuksellani. Tänne jäin puun ja kuoren väliin.
Kamalaa. Kokoomuksen äänestäminen ei ainakaan auta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys, että hyvätuloiselle ja perusterveelle Yhdysvallat on mukava paikka. Muille ei niinkään.
No mitä sitten? Ei se ole expatin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Jenkkien terveydenhuolto on yhteiskunnalle paljon kalliimpi kuin Suomen.
Varmasti, koska päästävät ihmiset hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaapa oman ammattinne palkka USA:ssa.
Oma palkkani Suomessa: 6000€ /kk
USA:ssa samasta työstä maksetaan: 13300 - 23000$/kk
Puolisoni palkka Suomessa: 3500€/kk
USA:ssa samasta työstä maksetaan: 5200$/kk
Kun verotuskin on kevyempi, niin elinkustannusten pitäisi olla tosi hurjat että meillä EI olisi parempi elintaso USA:ssa.
Lisäksi kun maan talous kasvaa ja menestyy niin kakkua tulee koko ajan lisää jaettavaksi ja työttömyys on olematonta. Duunarin paratiisi?
Ap:n kannalta tuollaisella ei ole mitään merkitystä, koska hän ei tee siellä töitä. Miksi hän vaivaisi mieltään tuollaisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa! Tai sitten laskeutuminen arkeen, kun AP:n aloituksestä selviää, että miehen työkomennuksella siellä ollaan. Mamman kontribuutio arjen raha-asioihin on pyöreä nolla. Tokihan se loisiminen on kivaa niin kauan kuin sitä kestää, mutta pelkkä lasten kuskaaminen harrastuksiin ei oikein urasta käy.
Miten te "ulkosuomalaismammat" pystytte ajattelemaan, että miehen työn perässä muutto kääntyy niin, että olette itse töihin ulkomaille hakeutuneet? 99 prosenttia teistä menee kotirouvaksi miehen asemapaikkaan ja te ette saisi töitä vaikka miten päin olisitte. Sitten huudellaan, että on mahtavaa asua ulkomailla. Paitsi ette siihen itse pystyisi.
Miehen siivella maahan tullut aviovaimo ei saa tyoviisumia joten on ihan turha mollata naita naisia.
Sehän riippuu viisumista. Kun itse tulimme aikoinaan maahan, niin puoliso ei saanut tehdä sen hetkisellä viisumilla töitä, mutta laki muuttui myöhemmin. Työlupa piti kuitenkin hakea, ei tullut automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se on parempi, että niitä ei joudu näkemään.Kamalaa on, että ihmisiä ei auteta ja heidät päästetään siihen jamaan.
Sanoo suomalainen Temun asiakas ja Woltin käyttäjä.
?? En käytä kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sä sitten asut täällä mädässä maassa, oletko tyhmä? Mä asun täällä mielelläni enkä hauku maatani ja ihannoi mahtavaa Amerikkaa. No ei tämä tietty täydellinen ole, varsinkaa nykyisen hallituksen takia, mutta tämä on todennäköisesti väliaikainen suvannevaihe - ollaan kuitenkin vielä onnellisin(eli toimivin) yhteiskunta.
Onnellisin maa, jonne kukaan ei halua. Hmm.
Persuille Putinin Venäjä on unelma: kun olet oikeaa puoluetta, ei tarvitse maksaa veroja eikä välittää säännöistä.
Ryzylä on hyvävelikapitalismin äärimmäinen ilmenemismuoto, jenkkilä on vielä kuitenkin kevytversio.