Vakoillaanko puhelintani?
Ensin soitti tuntematon numero.
Sitten ylävasemmalla näkyi nopeasti tekstiviestin merkki, mikä katosi. Mitään ei tullut perille asti.
Epäilyttävää.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Halvat huvit jollakin. Kaivan nenää, piereskelen, olen alasti kotona, käyn paskalla.
Mitä sitten?
Niin minäkin, mutten tee niitä puhelin kädessä (paitsi alastomuus joskus).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ainakin CIA, NSA, GRU, Gestapo, Illuminati ja liskoihmiset vakoilevat juuri sinun puhelintasi.
NSA vakoilee oikeastikin. Snowdenin paljastuksethan sen osoitti. Ja tällaisella liskoihmisistä puhumisella yritetään mitätöidä koko asia
Vierailija kirjoitti:
Halvat huvit jollakin. Kaivan nenää, piereskelen, olen alasti kotona, käyn paskalla.
Mitä sitten?
Sitä että jollain somekanavalla kakarat räkättävät sinun edesottamuksillesi ja tirskuvat kun näkevät sinut jossain kaupungilla. Omaisesikin saavat osansa julkisuudesta.
Vahva epäily että Pegasus-ohjelmistoa on jo apinoitu, teknologia vuotanut aikain saatossa vapaille markkinoille. Siis ap:n psykopaattisukulaisen ja hakkerikaverinsa ulottuville.
After being installed on a victim's device, usually without the need to trick the target into a download, the snoopware gives the ability to listen in on the victim's calls, read their messages and view their photos, as well as access their files, contacts, and other apps and functions.
https://www.theregister.com/2024/04/02/polish_pegasus_inquiry/
Vierailija kirjoitti:
Vahva epäily että Pegasus-ohjelmistoa on jo apinoitu, teknologia vuotanut aikain saatossa vapaille markkinoille. Siis ap:n psykopaattisukulaisen ja hakkerikaverinsa ulottuville.
After being installed on a victim's device, usually without the need to trick the target into a download, the snoopware gives the ability to listen in on the victim's calls, read their messages and view their photos, as well as access their files, contacts, and other apps and functions.
Psykopaatti ei ollut ap:n sukulainen, minulla on ollut kiusanani sukuun tunkeutuneita narskuja.
Minäkin itseasiassa toivoisin tästä asiallista keskustelua. Olen yrittänyt selvittää, miksi aina kun olen liikenteessä, tasaisin väliajoin puhelimeni ( apple) yläreunaan syttyy hetkeksi pieni vihreä valo ja silloin myös paikannusmerkki vilahtaa siinä vieressä. Luin jostain että se vihreä valo olisi se, että joku ohjelma seuraa silloin puhelinta.
Muutoin pitäisin sitä vaan normaalina eri appien seurantayrityksinä, mutta jännästi yksi ihminen tuntuu tietävän vähän turhankin hyvin, missäpäin milloinkin liikun ilman että ilmoittaisin siitä erikkseen missään, kun aika usein ilmestyy samaan paikkaan missä itse olen, ja siis todella harvoin kyse on yhdestä ja samasta paikasta.
Nyt kohtaamiset on vähentyneet hurjasti, kun otin paikantimen pois päältä.
Applella ohjauskeskushan näyttää, mitkä sovellukset ovat käyttäneet mikkiä tai kameraa, ja sitä oelnkin nyt seuraillut jonkinaikaa.
Minulla oli aikoinaan Nokian sporttimallipuhelin (joskus 2008). Sitä kuunneltiin selvästi ja huomasin sen siitä että esim. asettamani herätys olikin pois päältä. Lisäksi tämä puhelin meni itsekseen päälle öisin (sammutan puhelimen aina yöksi). Sain tämän loppumaan sillä kun sanoin puhelimen mikkiin että jos on noin kova hinku kuunnella tekemisiäni älkää ainakaan räplätkö herätystä - yrittäkää nyt edes! En ole luottanut yhteenkään matkapuhelimeen tuon jälkeen. Eli ap, kyllä sinunkin puhelimesi on kuuntelussa. Ollut jo kauan.
Paikantamista voidaan tehdä verkon puolella tai jopa ihan ilmasta laiteosoitteen IMEI tai tilaajanumeron IMSI perusteella ilman erillisiä ohjelmistoja. Valtiot sekä isommat yritykset kykenevät tekemään tuon ilman pääsyä verkkoon, eli nuuskimaan mikä IMEI ja IMSI liikkuu tiedusteltavalla alueella. Nykypuhelimissa kun on WiFi ja Bluetooth useimmiten aina päällä, voi olla että teknisesti osaava tai elektroniikkaan rahaa investoinut naapuri tietää mikä puhelin liikkuu rapussa. Kun nykyisin on näitä Facebook, IG, WA ym sovelluksia, mikään ei takaa etteikö puhelinmuistion lisäksi puhelin vuoda paikannustietoa. Paikantamiseen kun ei tarvita satelliittipaikannuksen tominnallisuutta, riittää kun luuri hoksaa mitkä Bluetooth, WiFi ym langattomat asemat ovat lähistöllä. Luuri myös tietää tolpan tunnuksen, kentänvoimakkuuden, etäisyyden siihen, sekä samat asiat myös naapuritolpista. Kuka takaa etteikö joku randomi "hei hei kukkuu"-sovelluksen laajennusversio jostain verkkokaupasta osaisi näitä tietoja välittää? Satelliittipaikannuksen poiskytkeminen ei näin ajatellen riitä. Voidaan myös miettiä mitä osia satelliittipaikannuksesta kytketään pois. Jääkö vastaanotin päälle, mutta sen tietoa ei vain ohjata puhelimen navigaatiosovellukselle? Sama koskee WiFi ja Bluetooth vastaanottimia. Jäävätkö ne "kytikselle", mutta niiden tietoa ei puhelimen oma sovellus lue? Näihin kysymyksiin ei loppukäyttäjä saa vastausta. Näinpä jättäisin koko luurin kotiin, mikäli reissu olisi sikäli kriittinen, ettei sitä haluaisi kenenkään seuraavan. Kakkkein varminta on asennoitua niin, että puhelinta kuunnellaan, viestintää seurataan, puhelin kuuntelee ja kuvaa ympäröivää tilaa. Lisäksi puhelin kertoo eteenpäin oman sijaintinsa sekä kaikki havaitsemansa radiosignaalit. Oma toiminta on sitten vain sopeutettava tähän.
Totta kai, jos sinulla on android.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti ei ollut ap:n sukulainen, minulla on ollut kiusanani sukuun tunkeutuneita narskuja.
Nykyaikana se pahin tilanne on jos sukuun naitu narsisti (joka sukuhaarassa on oltava pari kiintiönarsua) pääsee tilaan ja pääsee puhelimelle. Puhelimet ja reitittimet kannattaa kotonakin piilottaa, eikä esitellä keskellä olohuonetta.
Operaattorit ne siellä vaan urkkii tietoa sinusta ja lähipiiristäsi isojen poikien toiveiden mukaisesti.