Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaako Nordnetin AOT-tilin lopettaminen jotain? Koitin googlata ja tulee vain että OST maksaa 50 €

Vierailija
11.04.2024 |

mutta miten tuo perus? Olen nyt myynyt kaikki osakkeeni niin täytyykö tuonne jättää jotain rahaa kun laittaa tilin lopetuspyynnön. Ärsyttävää kun ei ole kunnon ohjeita...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa

Vierailija
2/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetista voit kysyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks lopetat? Ei oo tullu mieleenkään että vois lopettaa. 

Vierailija
4/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa.

Vierailija
5/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan elää vapaana kaikista tällaisista, ei se sijoittaminen niin yksinkertaista ole kuin annetaan ymmärtää. Esim. viime syksyn Finnair-pakkolunastus josta nyt sitten joudun tekemään verotoimistolle tiliä jne. En halua tällaista.

Vierailija
6/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan elää vapaana kaikista tällaisista, ei se sijoittaminen niin yksinkertaista ole kuin annetaan ymmärtää. Esim. viime syksyn Finnair-pakkolunastus josta nyt sitten joudun tekemään verotoimistolle tiliä jne. En halua tällaista.

Ja lisäksi mulla oli siellä jotain ihme splittauksia jne. En ymmärrä tällaisista mitään enkä nyt halua opiskellakaan. Ei ole sen rahan arvoista.

Vierailija
7/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun ainakaan tarvitse tehdä verottajalle tiliä osakesäästötilillä olevista osakkeista yhtään mitään. Verottaja on kiinnostunut vasta sitten, jos nostan OST:ltä rahaa. Ja silloinkin pankki ilmoittaa suoraan verottajalle tarpeelliset tiedot.

Vierailija
8/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun ainakaan tarvitse tehdä verottajalle tiliä osakesäästötilillä olevista osakkeista yhtään mitään. Verottaja on kiinnostunut vasta sitten, jos nostan OST:ltä rahaa. Ja silloinkin pankki ilmoittaa suoraan verottajalle tarpeelliset tiedot.

Mulla on siis AOT ja viime syksynä jotain Finnairin pakkolunaria tuli enkä nyt muista mitkä kaikki mutta muutama split eli joku jako? En ymmärrä edes mitä tuohon veroilmoitukseen pitäisi merkata ja niin pienistä summista kyse että noloa mennä verotoimistoonkaan kyselemään kuittien kanssa... Tulipahan kokeiltua tätä sijoittamistakin. Onneksi oli ns. ylimääräistä rahaa ja ehkä tässä sentään jonkun verran saa takaisin varsinkin jos ei tämä lopetus tosiaan mitään maksa

Vierailija
9/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sijoittamisen ikävä haittapuoli että kerran vuodessa joutuu tekemään veroilmoituksen.

Toisaalta siinäkään ei ole normaalisäästäjällä mitään tekemistä kun osakevälittäjät ilmoittavat tiedot voitoista ja tappiosta suoraan verottajalle. 

Enpä ole koskaan kokenut rasitteeksi

Vierailija
10/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sijoittamisen ikävä haittapuoli että kerran vuodessa joutuu tekemään veroilmoituksen.

Toisaalta siinäkään ei ole normaalisäästäjällä mitään tekemistä kun osakevälittäjät ilmoittavat tiedot voitoista ja tappiosta suoraan verottajalle. 

Enpä ole koskaan kokenut rasitteeksi

Eikö teillä ole ikinä osakkeet jakaantuneet? Miksi mulle sattui useampi sellainen, tai jotain outoja noi oli. 

Vierailija
11/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on menny verotus oikein. Joissain maissa esim. Ranska ja Tanska joutuu hakemaan yliverotettuja rahoja lähtömaasta. Bermudalta tai ihmepaikoista saadut osingot saatetaan verottaa ansiotulona. Yleensä systeemi toimii ainakin Suomi, Ruotsi ja USA. Ja siis menee yrityksen kotipaikan mukana, ei sen mukaan missä pörssissä ne sattuu olemaan. Myynneistä menny voitot ja tappiot verottajalle aina oikein. Kyllä ne saa oikeat tiedot oikeastaan aina normaalitapauksessa.

Vierailija
12/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on menny verotus oikein. Joissain maissa esim. Ranska ja Tanska joutuu hakemaan yliverotettuja rahoja lähtömaasta. Bermudalta tai ihmepaikoista saadut osingot saatetaan verottaa ansiotulona. Yleensä systeemi toimii ainakin Suomi, Ruotsi ja USA. Ja siis menee yrityksen kotipaikan mukana, ei sen mukaan missä pörssissä ne sattuu olemaan. Myynneistä menny voitot ja tappiot verottajalle aina oikein. Kyllä ne saa oikeat tiedot oikeastaan aina normaalitapauksessa.

Tuossa mun veroehdotuksessa on että pitää itse täytellä jotain myyntejä tms sinne vaikka ihan Nordnetin kautta olivat.

Vierailija
13/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole verottajalle ilmoittanut mitään mun osakekaupoista ym.. Nordnet lähettää kaikki sinne automaattisesti.

Vierailija
14/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole verottajalle ilmoittanut mitään mun osakekaupoista ym.. Nordnet lähettää kaikki sinne automaattisesti.

Mulla lukee tuossa selkeästi että täytyy täyttää lomake 9A tai omavero ja sitten jotain höpölöpöä hankintameno-olettamasta tai jostain. Koskaan kuullutkaan.

ja siinä missä lukisi palautukset, lukee saat esitäytetyn veroilmoituksen mukana alustavan verolaskelman joka on tehty tämän hetken tietojen mukaan . Koska verotukseesi vaikuttavat tiedot voivat muuttuam, saat verotuspäätöksen vvasta kun veroilmoituksesi on käsiteltu.

Ilmoita seuraavalla sivulla pyydetyt tiedot viimeistään 7.5. Myöhässä annetuista tiedoista voidaan määrätä myöhästymismaksu.

Vierailija
15/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.nordnet.fi/faq/3326-miten-voin-sulkea-osakesaestoetilini-no…

Jos osakesäästötili on ehtinyt olla voimassa yli 14 vuorokautta tai tilillä on ehtinyt olla tapahtumia (talletuksia, nostoja tai kauppoja), tilin lopettamisesta peritään Nordnetin hinnaston mukainen toimenpidemaksu. Siirräthän ylimääräisen saldon pois osakesäästötililtä ennen lopetuspyynnön toimittamista. Saldon tulee siis olla 50,00 €.

Vierailija
16/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.nordnet.fi/faq/3326-miten-voin-sulkea-osakesaestoetilini-no…

Jos osakesäästötili on ehtinyt olla voimassa yli 14 vuorokautta tai tilillä on ehtinyt olla tapahtumia (talletuksia, nostoja tai kauppoja), tilin lopettamisesta peritään Nordnetin hinnaston mukainen toimenpidemaksu. Siirräthän ylimääräisen saldon pois osakesäästötililtä ennen lopetuspyynnön toimittamista. Saldon tulee siis olla 50,00 €.

Ei mulla ole osakesäästötiliä vaan AOT-tili, arvo-osuustili vai mikä se on. Se perus osakekauppa.

Vierailija
17/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukee tuossa selkeästi että täytyy täyttää lomake 9A tai omavero ja sitten jotain höpölöpöä hankintameno-olettamasta tai jostain. Koskaan kuullutkaan.

ja siinä missä lukisi palautukset, lukee saat esitäytetyn veroilmoituksen mukana alustavan verolaskelman joka on tehty tämän hetken tietojen mukaan . Koska verotukseesi vaikuttavat tiedot voivat muuttuam, saat verotuspäätöksen vvasta kun veroilmoituksesi on käsiteltu.

Ilmoita seuraavalla sivulla pyydetyt tiedot viimeistään 7.5. Myöhässä annetuista tiedoista voidaan määrätä myöhästymismaksu.

Eli niillä ei ole sun osakkeiden hankintahinta tiedossa. Jos et tiedä paljon oot niistä osakkeista maksanut, eikä sulla ole dokumenttia millä sen todistat niin laitat hankintameno-olettaman sen mukaan kuinka pitkään olet omistanut ne osakkeet.

Hankintameno-olettama on 20 % myyntihinnasta, kun omaisuus on omistettu alle 10 vuotta. Olettama on 40 % myyntihinnasta, kun omaisuus on omistettu vähintään 10 vuotta.

Vierailija
18/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AOT toimiikin verotuksen suhteen eri tavalla kuin OST. OST:n sisällä tapahtuneista kaupoista ei tarvitse ilmoittaa verottajalle yhtään mitään. Verottaja on kiinnostunut ainoastaan silloin, jos nostan rahaa OST:ltä.

On minun AOT:llä olevia osakkeita joskus splitattu, mutta ei minun ole tarvinnut ilmoittaa siitä verottajalle mitään. Nordea on ilmoittanut tiedot suoraan. Samoin myös silloin, kun olen myynyt osakkeita. Silloin tosin kannattaa tarkistaa, ovatko pankin verottajalle ilmoittamat osakkeiden hankintahinnat oikein ja kannaisiko käyttää hankintameno-olettamaa.

Vierailija
19/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli niillä ei ole sun osakkeiden hankintahinta tiedossa. Jos et tiedä paljon oot niistä osakkeista maksanu

Miten ei ole? Nordnetistä ne on ostettu joskus 2020, ajattelin että tulostan vielä kaikki paperit ennen kuin lopetan tuon tilin mutta täytyy odotella vielä että kaikki myyntiprovikat menee nyt noista mitkä nyt möin että omistukset on tällä hetkellä 0 osaketta. Kyllä noista papereista löytyy sitten se mutta joutuuko oikeasti ihmiset tällaisia tekemään jos satut omistamaan osakkeita? Luulin että saa vaan ostaa jotain ja olla rauhaksiin mutta siinä jo kai mokasin tuon Finnairin kanssa kun en tehnyt mitään kun en ymmärtänyt mitä mun olisi pitänyt siinä pakkolunastuksessa tehdä/reagoida...

Vierailija
20/34 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AOT toimiikin verotuksen suhteen eri tavalla kuin OST. OST:n sisällä tapahtuneista kaupoista ei tarvitse ilmoittaa verottajalle yhtään mitään. Verottaja on kiinnostunut ainoastaan silloin, jos nostan rahaa OST:ltä.

On minun AOT:llä olevia osakkeita joskus splitattu, mutta ei minun ole tarvinnut ilmoittaa siitä verottajalle mitään. Nordea on ilmoittanut tiedot suoraan. Samoin myös silloin, kun olen myynyt osakkeita. Silloin tosin kannattaa tarkistaa, ovatko pankin verottajalle ilmoittamat osakkeiden hankintahinnat oikein ja kannaisiko käyttää hankintameno-olettamaa.

No tossa uhkaillaan myöhästymissakoilla jne niin että en nyt tiedä onko järkevää antaa olla ja mennä jollain olettamalla? Voinko muka olla täyttämättä tota lomaketta? Jestas, en kyllä ikinä enää hankkiudu tällaiseen. Ihan nappikaupasta kyse ja näin iso vaiva...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme