Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä vaihdevuodet alkanu näin?

Vierailija
11.04.2024 |

Yli viikko ennen menkkoja jotain tiputteluvuotoa ja jäätävä turvotus...tuntuu että puolet kuusta vähintään joutuu kulkea jotku suojat housuissa. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jo 20-vuotiaasta asti leukakarvoja kasvanut kiihtyvällä tahdilla, kierto vielä suht normaali,  paheneeko karvankasvuni vaihdevuosien tullessa :(

😳 sekin vielä?!?!

Vierailija
22/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla.

Menkat alkoi yxkax 13x ja loppui yxkax 56 v.

Koko iän tosi iisit ilman vaivoja. Niukat. Ei kipuja. Kierto päivälleen säänöllinen loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko joku myydä pikkarit leikattuun hintaan esim. 20

saa olla aika rapaisetkin ;)

Vierailija
24/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen näkee ulkonäöstä, että kenellä on ohi?

Googlaa lista vv.muutoksista ja mieti mitkä näkyy päällepäin. 

Se on kuin vuodessa vanhenisi 7 vuotta.

Mutta semmosta elämä on, minkäs sille mahtaa.

Vierailija
25/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voiko joku myydä pikkarit leikattuun hintaan esim. 20

saa olla aika rapaisetkin ;)

No Nyt menet tutimaan 🍼 Hyvää yötä! 

Vierailija
26/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko vaihdevuodet kun pääsin vanhuuseläkkeelle, vaihdoin kerralla vapaalle. Sinne jäi työasiat selän taakse, tervetuloa tulevaisuus,

Vierailija
27/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaista oli ja aloitin sitten pillerit, joita söin n. 5 vuotta. Sitten sairastuin rintasyöpään.

Vierailija
28/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän liioittelet. Minulla on tuttavia joilla vaihdevuodet alkaneet erikoisen aikaisin esim jo ennen 40v ja eivät ole mitenkään erityisesti vanhentuneet ulkonöltään.

Vierailija
29/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alko vaihdevuodet kun pääsin vanhuuseläkkeelle, vaihdoin kerralla vapaalle. Sinne jäi työasiat selän taakse, tervetuloa tulevaisuus,

65-vuotiaana? :D

Vierailija
30/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvojen iho on semmonen veltto, roikkuva, huulista tulee viivamaisemmat, huulten pyöreys häviää, rypyt näkyy selvemmin. Lihakset surkastuvat, ryhti huononee, vartalonmuoto muuttuu päärynäksi, jos ei harrasta lihaskuntoharjoitteita. -eri

Vierailija
31/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän liioittelet. Minulla on tuttavia joilla vaihdevuodet alkaneet erikoisen aikaisin esim jo ennen 40v ja eivät ole mitenkään erityisesti vanhentuneet ulkonöltään.

Ehkä he vanhenivat jo ennen sitä. 

Kyllähän synnyttäminenkin vanhentaa. Mitä vanhempi äiti sitä mojovammin rupsahtaa, varsinkin jos tulee kaksoset. 

Vierailija
32/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa kannattaa alkaa käyttää lisäestrogeeniä...jo tuossa ap:n kuvaamassa tilanteessa vai sitten jos tulee jotain kuumia aaltoja?

Ap:n kuvaamassa vaiheessa kannattaa ottaa hormonikierukka, jolla kuukautiset saa kokonaan pois. Sitten kun tulee muita oireita, estrogeenigeeli lisäksi.

Vierailija
33/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Elämäni hirveimmät 2 vuotta. Kokoajan housut topattuna ja tampooni vielä, kun ei tiennyt koska losahtaa. Hormonit ei jaksa enää siinä vaiheessa pitää hommaa jiirissä. Eli hormonitoiminnan pitää toimia, että ei kokoajan vuotaisi. Luulin 50 vuotiaaksi, että sitä tarvitaan juurikin vain sitä vuotamista varten. 

Vierailija
34/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoidolla tältä kertarysäysvanhenemiselta välttyy.

Vierailija
35/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaista oli ja aloitin sitten pillerit, joita söin n. 5 vuotta. Sitten sairastuin rintasyöpään.

Kai tajuat, että on melko minimaalinen todennäköisyys, että syöpäsi millään lailla liittyi pillereihin? Pelkkä ylipaino on paljon suurempi riskitekijä, samoin alkoholi ja tupakka.

Vierailija
36/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä teille vaihtari-ikäisille. Kun pääsee niistä vuosista eroon, niin hikoilun haju loppuu ja sitten limakalvot kuivaa ja kutiaa. Siihen on lääkkeitä tai ihan apteekkitavarana kostuttavia puikkoja.

Missä vaiheessa sitä hikoilua voi odottaa ?

T. se menkkojen outoilua seuraava

Vierailija
37/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa kannattaa alkaa käyttää lisäestrogeeniä...jo tuossa ap:n kuvaamassa tilanteessa vai sitten jos tulee jotain kuumia aaltoja?

Se on yksilöllistä. Toisilla ei ole juuri lainkaan häiritseviä oireita ja toisilla sitten muidenkin edestä.

Hikoilu on vain yksi oire.

Mm. seuraavat oireet ovat tyypillisiä jo esivaihdevuosissa:

- unettomuus

- kuivat silmät

- kuivat limakalvot

- seksihaluttomuus

- lihominen (turvotus)

- mielialanvaihtelut / ärtyneisyys

Vierailija
38/40 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nyt alan huomata itsessäni niitä muutoksia.

Iho kuivuu, olen aikamoisen jäykkä, kuukautiset loppuivat kuukausi sitten, kun sain sellaisen lääkkeen, joka edisti sen viimeisen kuukautisvuodom alkamisen. Itsellä tämän viimeisen vuoden aikana oli sellaisia kuumia aaltoiluja. Aika lieviä. Olen nyt 57. Varmaan verrattain myöhään minulla.

ja kyllähän tässä alkaa tuntua iäkkäämmältä. Nikn se vaan on.

Vierailija
39/40 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/aihe/a/20-10006596?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3wfUTvqwhz…

Samoja kokemuksia jalkapohjista ja jaloista kuin Saijalla yllä. Tutkittiin ja tutkittiin, tehtiin laajoja verikokeita työantajan piikkiin jne. lähes puoli vuotta kunnes alettiin epäillä,  että nyt on päässä vikaa.

Miksi lääkärillä ei ole tietoa? Miksi hän ei huomioi luokseen tulevan naisen ikää? Miksi hän ei tee hormonitestiä? Miten voi olla niin vaikeaa selvittää näin yksinkertainen juttu? Lopuksi selvitin itse mistä on kysymys, siinäkin meni muutama kuukausi. Onneksi nyt kaikki on hyvin. Mutta on tämä onnetonta touhua.

Vierailija
40/40 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt viimeisen vuoden aikana tullut migreenintyppistä kovaa päänsärkyä menkkojen alussa. Siihen liittyy myös kokonaisvaltaisen höntti olo ja huimaus. Menee ohi menkkojen loputtua. Ei kivaa yhtään. Onko tämä nyt esivaihdevuosioireilua? Silmät kuivat ja iho myös. Täytän 47 kesällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän