Onko teillä vaihdevuodet alkanu näin?
Yli viikko ennen menkkoja jotain tiputteluvuotoa ja jäätävä turvotus...tuntuu että puolet kuusta vähintään joutuu kulkea jotku suojat housuissa.
Kommentit (40)
Täytän tänä vuonna 50v eli sopivasti sitten siihen juhlittavaa... t. Ap
Missä vaiheessa kannattaa alkaa käyttää lisäestrogeeniä...jo tuossa ap:n kuvaamassa tilanteessa vai sitten jos tulee jotain kuumia aaltoja?
Voi olla myös peräsuolenlaskeuma.
Niin 🥺
En tiedä. Mulla oli aina jäätävä turvotus nuorenakin. Nyt on pillerit 10pv kk.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös peräsuolenlaskeuma.
Niin 🥺
Jaa...no en tunne suoleni mihinkään laskeutuneen :D
Jeps, tuttua. Lisäksi huomasi, että lenkillä lirahtaa usein pissaakin tai siis eihän sitä mitään sillälailla lirahda, että sen huomaisi vaan sen huomaa vasta kusisista alkkareista että jahans, sitä sitten tuli tämäkin riemu elämään.
Minä täytin 53 ja edelleen tulee kuukautiset. Alkoivat kun olin 11. Eivätkä mitkään lievät, aina ovat olleet todella todella runsaat, pitkät ja kivuliaatkin. Voi sitä ilon päivää kun ne vihdoin ovat taaksejäänyttä elämää!
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa kannattaa alkaa käyttää lisäestrogeeniä...jo tuossa ap:n kuvaamassa tilanteessa vai sitten jos tulee jotain kuumia aaltoja?
Itse aloitin tuossa vaiheessa vältyin hikoilulta ja sain yöunet takaisin; meinasin tulla hulluksi kun en saanut nukutuksi öisin yhtään ja aamulla töihin!
Vierailija kirjoitti:
Minä täytin 53 ja edelleen tulee kuukautiset. Alkoivat kun olin 11. Eivätkä mitkään lievät, aina ovat olleet todella todella runsaat, pitkät ja kivuliaatkin. Voi sitä ilon päivää kun ne vihdoin ovat taaksejäänyttä elämää!
No sitä odotan myös..kukaan jaksa tämmöistä ainaista pohtimista että onko ne nyt taas alkamassa vai mitä veetua. En ole saanut lapsiakaan niin liian monet menkat olen kärsinyt. Tervemenoa, aion juhlia sinä päivänä kun loppuvat. t. Ap
Olin 42v, kun kuukautiset loppuivat kuin seinään. Tuohon saakka kierto ollut säännöllinen.
Siitä alkoi 10vuoden yöhikoilut, punastelut.
Ilman hormonikorvaushoitoa mentiin, kokeilin kyllä jotain pillereitä, mutta aurallinen migreeni paheni.
Ei vaan kierron väli alkoi lyhetä. Lopulta se oli 3 vk.
Vielä pyörii kuukautiset näin 49v mutta iho on muuttunut kuivemmaksi ja toisaalta parkkiintuneemmaksi. Harmaita hiuksia pukkaa ja yksittäisiä karvoja leukaan. Kolottaakin vähän sieltä sun täältä. :(
45v, vuoden verran e-pillereillä koska en enää kestänyt aamuyön heräilyä ja hikoilua ja nivelkipuja. Ne ovat nyt poissa mutta tilalla jäätävät vuorihäiriöt, edelliset "menkat" kestivät 5 viikkoa ja nyt alkoivat 19 päivän tauon jälkeen taas. Ultrassa ei poikkeavaa. Uutta soittoaikaa gynelle ja toiset pillerit kokeiluun, vuodan yli puolet ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä odotan myös..kukaan jaksa tämmöistä ainaista pohtimista että onko ne nyt taas alkamassa vai mitä veetua. En ole saanut lapsiakaan niin liian monet menkat olen kärsinyt. Tervemenoa, aion juhlia sinä päivänä kun loppuvat. t. Ap
Noin mäkin luulin.
En tiennyt että estrogeeni on naisen paras ystävä. Kun sen tuotanto hiipuu, tapahtuu noin parikymmentä ikävää muutosta.
Aina puhutaan vaan kuumista aalloista. Mutta ne menee ohi, muut muutokset ei. Nyt kun osaan katsoa, näen melkoisella varmuudella ulkonäöstä kenellä on vaihdevuodet ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin mäkin luulin.
En tiennyt että estrogeeni on naisen paras ystävä. Kun sen tuotanto hiipuu, tapahtuu noin parikymmentä ikävää muutosta.
Aina puhutaan vaan kuumista aalloista. Mutta ne menee ohi, muut muutokset ei. Nyt kun osaan katsoa, näen melkoisella varmuudella ulkonäöstä kenellä on vaihdevuodet ohi.
😰
Miten sen näkee ulkonäöstä, että kenellä on ohi?
Tsemppiä teille vaihtari-ikäisille. Kun pääsee niistä vuosista eroon, niin hikoilun haju loppuu ja sitten limakalvot kuivaa ja kutiaa. Siihen on lääkkeitä tai ihan apteekkitavarana kostuttavia puikkoja.
Mun kuukautiset muuttui vuotisiksi 5 kymppisenä valua norotin koooko ajan Olin aneeminen jo rautakuuria vähän väliä
sain mirena hormoonikierukan ja ne loppui kuin seinään Hallelujaa !
Mulla on jo 20-vuotiaasta asti leukakarvoja kasvanut kiihtyvällä tahdilla, kierto vielä suht normaali, paheneeko karvankasvuni vaihdevuosien tullessa :(
Alkoi juuri noin
onneks olkoon 👏