Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies töissä toisella paikkakunnalla. Tekisitkö uusia asumisjärjestelyitä?

Vierailija
11.04.2024 |

Asutaan nyt velattomassa talossa, edulliset kustannukset ja ollaan siitä asiasta tykätty kovasti. Minulla hybridityö jossa suurin osa etätyötä. Miehellä vuorotyö jossa pitää olla paikalla, työ on toisella paikkakunnalla. Mies ei ole halunnut vuokrata esim. yksiötä työpaikkakunnalta vaan asuu osan viikosta siellä asuntovaunussa. Työ on ollut määräaikainen ja olen ajatellut ettei nyt isompia liikkuja tehdä, kun mies kerran ei halua sieltä asuntoa tms.

Nyt työstä tulikin vakituinen. Mies on valmis jatkamaan näin mutta minua vaivaa sekä erillään olo, että se miten parempi miehen olisi päästä ihan asuntoon työvuorojen väleissä, asuntovaunun sijaan 😄 Huolehdin siis hänen jaksamista.

Olen alkanut miettiä esim. pienen kesämökin ostoa miehen työpaikan läheltä. Olisin siellä itse silloin kun miehellä työvuoroja ja minulla etää/vapaata. Mökki siksi, että kerros- tai rivitaloon emme voi muuttaa (eläimet). Nykyistä kotiamme ei olla myymässä.

Miten ratkaisisit vai jatkaisitko näin kun miehelle asia on ok?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos vuokraisitte aluksi mökin ja katsoisitte olisiko se teille sopiva ratkaisu? 

Juu tästä on verkot jo vesillä ja tutuille kerrottu, että jos joku tietää sopivan jostain sopivan matkan päästä.

Meillä ei ole siis mitään aikomusta asettua kyseiselle paikkakunnalle. Kumpikaan ei ko kaupungista pidä. Siksikään ei tule kyseeseen että sieltä vuokraisi saati ostaisi mitään kaupunkisasuntoa. Siedettävä vaihtoehto olisi vaikka pienikin mökki sopivan matkan päästä, jonne olisi on ajaa yövuoronkin jälkeen. Koti olisi kuitenkin täällä omassa kodissa. -ap

Vierailija
22/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että miehen jaksaminen mietityttää. Niin minäkin tekisin. Itse en myöskään voisi ajatella kaupungissa asumista, joten senkin ymmärrän. Vapaa-ajan asunto kuullostaa hyvältä päätökseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ainakin mietityttäisi se miksi mies ei kaipaa enempää yhteistä aikaa. Eli siis hänelle tuo järjestely ihan fine?

Vierailija
24/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkku tai paku mieluummin kuin joku teltta.

Vierailija
25/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on mökki muutenkin mietinnässä, niin miksipäs ei.

No itse asiassa ei ole ollut mietinnässä mutta kun katselin eri vaihtoehtoja asumiseen niin pälkähti päähän, ettei mökkikään mahdoton ratkaisu olisi. -ap

Miksi ei sitten mielummin rivari tai paritalo yms jossa huoltoyhtiö hoitaa pihatyöt. Mökki on varsinainen työmaa, et ei kai siellä vaan oleskella. Saat muuten hoitaa mökin pihaa ja omakotitalon hommat. Osallistuisiko mies mökin pihatöihin yms, kerta tyytyväinen asuntovaunuun? Toki jos rahat, voimat yms riittää, nii eikun mökkiä kehiin. Itse taas en mökkiä halua, omakotitalossa on omat hommansa. 

Vierailija
26/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole tietoinen, että verotuksessa voi vähentää työasunto vähennyksen eli jos töiden takia joutuu vuokraamaan asunnon toiselta paikkakunnalta on vähennys 450e/kk. Asuntovaunun, mökin yms kustannukset ei tähän käy. 

Vierailija
27/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole tietoinen, että verotuksessa voi vähentää työasunto vähennyksen eli jos töiden takia joutuu vuokraamaan asunnon toiselta paikkakunnalta on vähennys 450e/kk. Asuntovaunun, mökin yms kustannukset ei tähän käy. 

Kyllä olen. Kodin ja työpaikan välin tulee olla yli 100 km. Nyt ei ole vaan juuri alle. Mutta koska pikkutiet niin matkaan menee 1,5 tuntia suuntaansa. -ap

Vierailija
28/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ainakin mietityttäisi se miksi mies ei kaipaa enempää yhteistä aikaa. Eli siis hänelle tuo järjestely ihan fine?

No eihän hän vaunussa ole juuri kuin nukkumassa. Joskus jos herää yövuoron jälkeen aikaisin niin sitten kyllä roikkuu puhelimessa kanssani kun on tylsää ja ikävä 😄 -ap

Vierailija
29/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on mökki muutenkin mietinnässä, niin miksipäs ei.

No itse asiassa ei ole ollut mietinnässä mutta kun katselin eri vaihtoehtoja asumiseen niin pälkähti päähän, ettei mökkikään mahdoton ratkaisu olisi. -ap

Miksi ei sitten mielummin rivari tai paritalo yms jossa huoltoyhtiö hoitaa pihatyöt. Mökki on varsinainen työmaa, et ei kai siellä vaan oleskella. Saat muuten hoitaa mökin pihaa ja omakotitalon hommat. Osallistuisiko mies mökin pihatöihin yms, kerta tyytyväinen asuntovaunuun? Toki jos rahat, voimat yms riittää, nii eikun mökkiä kehiin. Itse taas en mökkiä halua, omakotitalossa on omat hommansa. 

Ei ikinä mitään paritaloa. Rivarikaan ei, koska kallis ja sitten pitäisi asua siellä kaupungissa jonne ei haluta. Eikä ole järkevää vuokrata jotain isohkoa rivaria, kun pienikin kakkoskoti riittäisi. Rivarikämpän ostaminen taas meistä järjetöntä vaikka kerrostalo vielä järjettömämpää, eläimiä tai ei. Sen sijaan mökkejä on pieniäkin eikä sellaisesta tarvitse työleiriä tehdä. Siksi tuntuu järkevimmältä. -ap

Vierailija
30/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaisin entiseen malliin jos mies kerran suostuu.

Vierailija
31/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme alun perin jo asuneet eri paikkakunnilla - minä vuorotyössä, mies tekee usein etätöitä. Minulla taas arkivapaita, yritämme viettää mahdollisimman paljon aikaa yhdessä. 

Miehelläni on 1960-luvulla rakennettu mökki, sitä on remontoitu aikojen kuluessa. Nyt olemme muuttamassa pientä makuuhuonetta työhuoneeksi, harvinaiset vieraat nukkuvat pian joko murphy bedissä tai ilmapatjalla. Meille riittäisi mökki ihan hyvin toiseksi kodiksi.

Vierailija
32/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme alun perin jo asuneet eri paikkakunnilla - minä vuorotyössä, mies tekee usein etätöitä. Minulla taas arkivapaita, yritämme viettää mahdollisimman paljon aikaa yhdessä. 

Miehelläni on 1960-luvulla rakennettu mökki, sitä on remontoitu aikojen kuluessa. Nyt olemme muuttamassa pientä makuuhuonetta työhuoneeksi, harvinaiset vieraat nukkuvat pian joko murphy bedissä tai ilmapatjalla. Meille riittäisi mökki ihan hyvin toiseksi kodiksi.

No tätä minäkin mietin että JOS tätä asumisasiaa jotenkin ratkoo, niin sitten se täytyy olla jollain tapaa tosi mieleinen ratkaisu. Ja pieni mökki jossain veden äärellä voisi sellainen olla. -ap

Vierailija
33/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista helpoimmalla pääsee kun vuokraa pienen yksiön ja siinä se.

Vierailija
34/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista helpoimmalla pääsee kun vuokraa pienen yksiön ja siinä se.

No kun ei. En menisi sinne yksiöön etäpäivikseni. Ja muutkin syyt jo ketjussa tulleet ilmi. -ap

Vierailija
35/47 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkaisin entisellä systeemillä 

Vierailija
36/47 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi mitään hätiköityä. Odottelisin esim loppuvuoteen ja jatkaisin nyt näin, kesäkin tulossa.

Niitä mökkejä saa syksyisin halvemmalla.

Asunto myyntiin ja puoleenväliin matkaa, tai 60-70 km päähän.

Ukolle toinen työpaikka.

Ette tee mitään.

Vierailija
37/47 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan perinteinen kesämökki on vähän hankala. Kovilla pakkasilla on iso työmaa mennä aina etukäteen lämmittämään sitä että pystyy olemaan. Mitä eläimiä teillä sitten on, jos ette voi vuokrata vaikka rivaria? 

Nykyään voi lämmityksen laittaa päälle ihan kännykälläkin.

Ja mökkitiekin aurautuu itsekseen kännykän avulla.

Vierailija
38/47 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mies nimenomaan haluaa asua siellä asuntovaunussa eikä halua sinun kanssasi..? Siitä voi tehdä päätelmät.

Vierailija
39/47 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette yhtään pidä siitä kaupungista ettekä voi kuvitella vuokraavanne sieltä asuntoa, en missään nimessä ostaisi mökkiä läheltä sitä. Onko tuosta miehen työpaikan pysyvyydestä siellä sitten täysi varmuus ja ylipäätään hänellä halu kulkea siellä pidemmän päälle? Ehkä voisi ajatella työpaikan vaihtoa kun sopiva tulee muualta vastaan? 

Vierailija
40/47 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen mökin maksaisi ja kuka siitä huolehtisi? Nyt miehellä ei ole mitään vaivaa asumisestaan, mutta jos hänen pitäisi mennä talvella yksinään mökille ja soitella naapureille, että kuka tulee auraamaan tiet, että pääsen lumimyrskyn jälkeen  töihin, niin voi olla, että ei hymyilytä.

Mieluummin vuokraisin rivitaloasunnon ja tekisin siitä kakkoskodin kuin ostaisin mökin, jossa asuminen ja eläminen olisi aina kuitenkin mökkielämää. Nauttisiko siitä kesälomalla, kun sitä on elänyt koko vuoden ja kotona on käyty lähinnä kääntymässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme