Kokemuksia!! Miten sossu tekee tt-päätöksiä etukäteen!!??
Olen hakenut tt-tukea kelasta ja sossusta. Molemmille hakemukset tehty kuun lopussa eli näin saa hakemuksiin liitettyä tiliotteet, todistukset tuloista jne jne.
Hain sossusta tukea ihan normaalisti maaliskuun lopussa, koska kela oli hylännyt maaliskuun hakemuksen. Liitin mukaan tarvittavat tiedot ja liitteet.
Sossun päätös oli hylkäävä mutta jostain kumman syystä päätöksessä luki että koskee myös huhtikuuta!!?? Miten ne voi tehdä päätöksiä etukäteen kun minä hakijana en voi toimittaa mitään tietoja TULEVALTA kuulta, koska minulla ei ole niitä! Esim. tiliotteita tai päätöksiä työttömyyskorvauksista!
Enkä ole maaliskuussa saanut mitään sellaista rahaa, (tyyliin lottovoitto tai perintö) että sen voisi olettaa riittävän elämiseen huhtikuuksi. Jäin maaliskuun lopussa työttömäksi, jonka todistin heille työtodistuksella. Huhtikuussa meillä tulee menemään vielä huonommin. Sossun päätöksessä ei ollut mitään perusteluja sille, että päättivät hylätä hakemuksen huhtikuultakin.
Onko muille käynyt näin??
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, lopetit vissiin osa-aika työn, kun suojaosa poistuu? Muiden elätiksi vaan kokonaan.
Ei, vaan olen ammattini puolesta ollut pian kaksikymmentä vuotta osa-aikatyössä. Pienen palkan lisäksi olen joutunut hakemaan apua muualta. Osan aikaa vuodesta olen työtön, jos en saa töitä mitä haen. Kuvittele tähän vaikka asfalttimies tai lumenauraaja :) En ole kumpikaan mutta töitä on vain kausiluontoisesti.
AP
Voiko päätöksessä olla jokin tulkintavirhe? Kai he lähettivät laskelmat - siitähän näkee, mitä tuloja ovat lakseneet sinulle. Tarkista, pitävätkö ne paikkansa.
Huhtikuun toimeentulotukea haetaan maaliskuun tiliotteilla ja tuloilla.
Miksi sä hakisit helmikuun toimeentulotukea helmikuun lopussa? Se kuukausihan on jo loppu, sä tarvitset sen tuen maaliskuulle.
Eli huhtikuun tukea haetaan maaliskuun tiliotheilla ja ilmeisesti sulla on sitten maaliskuussa ollut sen verran tuloja että ne katsotaan riittävän huhtikuulle asti.
Toimeentulotukea voi kyllä hakea etukäteen tulevalle kuulle. Ei siinä tarvitse olla hakukuukauden tiliotetta. Jos nyt tekee esim. toukokuun hakemuksen, niin riittää tiliote ajalta 1.2.-31.3.2024, koska huhtikuun tiliotettakaan ei vielä saa. Ja olen Kelassa töissä, joten asia on varma.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea voi kyllä hakea etukäteen tulevalle kuulle. Ei siinä tarvitse olla hakukuukauden tiliotetta. Jos nyt tekee esim. toukokuun hakemuksen, niin riittää tiliote ajalta 1.2.-31.3.2024, koska huhtikuun tiliotettakaan ei vielä saa. Ja olen Kelassa töissä, joten asia on varma.
Jännä homma, että todistusesti vaikka hskisetukötern ,niin mitään rahaa ei tuu ennenku olet toimittanut sen kk.tilotteen milloin laitat hakemuksen. Voit laittaa haun etukäteen mutta joudut odottaa kunnes olet tiliotteen toimittanut. Tai sitte teette mitä sattuu huvittamaan. Omilla säännöillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä homma, että todistusesti vaikka hskisetukötern ,niin mitään rahaa ei tuu ennenku olet toimittanut sen kk.tilotteen milloin laitat hakemuksen. Voit laittaa haun etukäteen mutta joudut odottaa kunnes olet tiliotteen toimittanut. Tai sitte teette mitä sattuu huvittamaan. Omilla säännöillä
Ei pidä paikkansa. Hakukuukauden tiliotetta ei tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Hakukuukauden tiliotetta ei tarvitse olla.
Näin juuri. Hakemukseen pyydetään 2kk tilitiedot takautuvasti.
Palaan aiheeseen, koska selvittelin asioita lisää vielä tänään.
Kävin läpi aikaisemmat hakemukseni sossulle. Ja toden totta, niissä päätökset on aina tehty ns. "TAKAUTUVASTI".
Esim: Hain tukea helmikuun lopussa (olisiko ollut 23.2). Sossusta tuli päätös maaliskuun puolella mutta päätöksessä lukee selkeästi: "Päätös voimassa 01.02.2024-29.02.2024". Ei siis mitään mainintaa tulevasta kuukaudesta (=maaliskuusta).
Siksi ihmettelen, kuinka nyt tällä kertaa päätös koskeekin tulevaa kuukautta kun aina aiemmin päätökset ovat koskeneet kuukautta, jolta olen lähettänyt mm. tili- ja tulotietoja!!??
AP
Et sitten ottanut sossuun yhteyttä ja kysynyt asiasta vaan vingut täällä? Voi luoja!🤦
Voit ihan pokkana hakea tuen huhtikuulle uudelleen. Ihan yleistä. Kelassa totuttu tähän ja toki pyydettäessä laitetaan se hakemus sinne kuntaan/hyvinvointialueelle myös. Uusi hakemus - uusi päätös.
Etukäteistä päätöstä ei saisi ja kuuluisi antaa. Joten uutta hakemusta kehiin vaan.
Kela hylännyt maaliskuun hakemuksen eli tulot on liian isot perustoimeentukotukioikeuteen. Ei toimeentulotuella makseta auton vakuutuksia tai kuntosalimaksuja ym.
Vierailija kirjoitti:
Voit ihan pokkana hakea tuen huhtikuulle uudelleen. Ihan yleistä. Kelassa totuttu tähän ja toki pyydettäessä laitetaan se hakemus sinne kuntaan/hyvinvointialueelle myös. Uusi hakemus - uusi päätös.
Etukäteistä päätöstä ei saisi ja kuuluisi antaa. Joten uutta hakemusta kehiin vaan.
Ei tuo ole etukäteinen päätös, jos otetaan huomioon maaliskuun loppupuolen varat ja tehdään päätös huhtikuussa. Ihan oikein on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä saisi tai kuuluisi antaa, mutta AP on jo kertonut hakevansa molemmista varmuuden vuoksi. Eli todenäköisesti sossussa ollaan annettu hienovarainen vihje tulevasta. Jos perusteet ja tilanne pysyy ennallaan.
AP hukkaa käytännössä resursseja. Tai no joku toinen voi ajatella, että turhilla hakemuksilla on työllistävä vaikutus.
Kävin vielä tarkistamassa asiaa omakelasta. Tässä yksi esimerkki Kelan päätöksestä ja perusteluista:
Olin siis hakenut tukea 1.5-30.6 eli toukokuulle ja kesäkuulle. Hakemuksen olin lähettänyt TOUKOKUUSSA. Kelan vastaus/päätös sanasta sanaan:
"Perustoimeentulotuesta ei ole voitu tehdä päätöstä 1.6. alkaen, koska tulonne eivät ole vielä tiedossa pidemmälle ajalle"
Päätös oli tehty ajalle 1.5-31.5.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kela hylännyt maaliskuun hakemuksen eli tulot on liian isot perustoimeentukotukioikeuteen. Ei toimeentulotuella makseta auton vakuutuksia tai kuntosalimaksuja ym.
No eipä tule kuntosalit tai muutkaan harrastukset kyseeseen meidän perheessä! Eli en hae toimeentulotukea sellaisiin!! :(
Ihan lapsiperheen perus-elämiseen. Pakollisiin laskuihin (sähkö, vesi, puhelin) sekä ruokaan ja ns. hygieniatuotteisiin (shampoo, pesuaineet jne). Yhden ihmisen pieni palkka ei riitä 5 henkilön taloudessa kovinkaan pitkälle. Osan vuodesta minäkin olen ollut työttömänä. Tiedän, että tt-tuki on se ns. viimeinen vaihtoehto mutta siksi olen sitä hakenutkin. Me kun emme voi saada mistään lainaa eikä meillä ole rikkaita sukulaisia, jotka maksaisivat/lainaisivat meille mitään. Esim. isoihin laskuihin ei saa lisämaksuaikaa, eikä niitä voi maksaa osissa.
Viime vuonna (alkuvuonna) sähkölaskut olivat ihan minimikulutuksellakin 300-500€/kk. Sellaisiin asioihin olen joutunut hakemaan tukia.
AP
Vierailija kirjoitti:
AP hukkaa käytännössä resursseja. Tai no joku toinen voi ajatella, että turhilla hakemuksilla on työllistävä vaikutus.
Jos emme tule toimeen, tietysti haen apua ja tukea kun sellainen mahdollisuus on. Ja sellaiselta taholta, joka voisi ja jonka kuuluu auttaa. Tällainen oikeus on kaikilla suomalaisilla!
Olen ollut vuosien varrella pahan tilanteen tullen puhelimitse yhteydessä eri auttaviin tahoihin. Ja aina on neuvottu meidän tilanteessa tekemään tt-hakemukset kelaan ja sossuun. Diakoniasta on myös haettu apua.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ottanut sossuun yhteyttä ja kysynyt asiasta vaan vingut täällä? Voi luoja!🤦
Et ilmeisesti jaksanut lukea 1.sivua. Olen tietysti tehnyt asiasta selvityspyynnön sossuun. Sen kerroin jo eilen (edellisellä sivulla). Eivät ole vastanneet vielä tänään, mikä on varmasti ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä saisi tai kuuluisi antaa, mutta AP on jo kertonut hakevansa molemmista varmuuden vuoksi. Eli todenäköisesti sossussa ollaan annettu hienovarainen vihje tulevasta. Jos perusteet ja tilanne pysyy ennallaan.
En tiedä mitä tarkoitat "molemmista varmuuden vuoksi" hakemisella. Mutta ainakin sossu olettaa, että kelasta on ensin haettu tt-tukea. Eli pelkästään sossusta ei "voi" hakea. Ja jos kelan päätös on ollut hylkäys niin pakkohan sitä apua on sitten hakea jostain muualta. Eli siksi olen joutunut hakemaan MOLEMMISTA.
Laskin pikaisesti, niin kolme tärkeintä maksamatonta laskua minulla ovat tällä hetkellä vesi, sähkö ja sähkönsiirto. Kaikissa eräpäivä ollut huhtikuun ekoina päivinä, yhteissumma n. 900 euroa.
Ovat tuossa vieressä pöydällä kansiossa odottamassa maksamista. Eivät ole yhdeltä kuukaudelta mutta ns. viimeisiä varoituksia eli perintälaskuja.
Ovat siksikin tärkeitä, koska nämä laskut eivät mene ulosottoon vaan ne on maksettava kokonaisuudessaan itse. Tai sähköt ja vedet katkaistaan. Valitettavasti kokemusta on tästäkin :(
En ymmärrä kuinka köyhien ja pienituloisten "kimppuun" voidaan täälläkin hyökätä; tarkoitan, että kyseenalaistetaan sitä, että joku joutuu hakemaan tukea kelasta ja/tai sossusta.
Pienellä palkalla ei vaan pärjää, se on fakta.
Tietysti voisin lähettää hakemuksen jo etukäteen, kun tiedän että molemmat vanhemmat olemme työttömiä ainakin muutaman viikon, jopa neljä kuukautta tästä eteenpäin. En mitenkään voi toimittaa tulotietoja tai tiliotteita etukäteen; niitä kela ja sossu kuitenkin vaativat ihan "paperilla" ei arvauksella.
AP