Facebookissa levisi kuva, minkä oli joku ulkomaalainen ottanut Suomesta. Kuvassa oli kaupasta ostetut ostokset ja ostaja kertoi hinnan
Siinä oli ihan muutama tuote, hinta oli muistaakseni 75e ja tää kauppa oli mitä ilmeisemmin K-Kauppa mistä hän oli ostoksensa ostanut (muutaman tuotteen perusteella)
Mä laskin suurinpiirtein päässä ne ostokset ja ne oikeasti maksoi melkein sen verran, okei siinä saattoi olla pari euroa lapinlisää, mutta suurinpiirtein se oli oikea hinta.
Mikä mua nauratti ja huvitti oli tämä:
Siellä kommenteissa oli taas suomalaiset lampaat puolustelemassa tätä kaikkea :D Siis että ei täällä oikeasti mikään muka ole kallista jne :D
Kai mä sitten itse elän omassa maailmassani, koska mun mielestä tuotteet on ollu aika kalliita viimeaikoina.
Suomalisten laumamentaliteetti puolustelee aina, oli puolusteltava asia kuinka paha tai väärä tahansa.
Kommentit (104)
Sveitsi natzinen raha ja varkaus holvi.
Tuo suomalaisten puolustus laumamentaliteetti näkyy hyvin hesarin mielipidekirjoitusten kommentoineissa. Koskaan ei se eniten tykkäyksiä saanut kommentti ole eri mieltä mielipidekirjoituksen kanssa.
Jos tekee jutun kuinka kävyn survominen omaan perseeseen päiväksi piristää niin eka kommentti on;
"Täyttä asiaa ja erittäin hyvä näkökulma! Kiitos tärkeästä kirjoituksesta. Itsekin työnnä kävyn joka aamu hanuriin.
Tämän takia luontoa pitää varjella jota käpyjä olisi jatkossa sekä lötilötilätiläti..."
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nyt Englannissa viisitoista vuotta ja aika harvoin käyn Suomessa. Nyt kun kävin jouluna niin kyllä aika järkyttyneenä noita hintoja katselin ja mietin miten köyhillä ihmisillä on varaa ostaa ruokaa enää ollenkaan.
Me ollaan Suomessa totuttu, että mihinkään muuhun ei ole varaa kuin perus elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nyt Englannissa viisitoista vuotta ja aika harvoin käyn Suomessa. Nyt kun kävin jouluna niin kyllä aika järkyttyneenä noita hintoja katselin ja mietin miten köyhillä ihmisillä on varaa ostaa ruokaa enää ollenkaan.
Me ollaan Suomessa totuttu, että mihinkään muuhun ei ole varaa kuin perus elämiseen.
siitäkin on alettu tinkimään. eli perus elämä ei pidä sisällä omakotitaloa, autoa, puolisoa, lapsia ja mahdollisesti lemmikkiä ja harrastuksia vaan vuokraneukkukuutiossa hernekeiton syömistä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset kuvaavat täällä Lidlissä kauhistellen hintoja. Meillä on kuitenkin vielä matkaa Norjaan ja Sveitsiin.
Onko kuitenkaan enää matkaa Norjan hintoihin? Somessa on Norjan hintoja esitelty, ja näyttää jo siltä, että Suomessa on moni tuote kalliimpi kuin Norjassa.
Saman olen todennut, että Norjan kaupoissa hinnat on ihan samaa luokkaa kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siitäkin on alettu tinkimään. eli perus elämä ei pidä sisällä omakotitaloa, autoa, puolisoa, lapsia ja mahdollisesti lemmikkiä ja harrastuksia vaan vuokraneukkukuutiossa hernekeiton syömistä yksin.
Niin, sitä on perus elämä. En omista mitään, en käy missään paitsi töissä ja kaupassa. Joskus syön hernekeittoakin neukkukuutiossani. Omakotitalo on rikkaiden elämisen muoto. Ei sellaisesta edes haaveilla. Ruoka on ainoa luksus ja siitä voi joutua tinkimään jos jotain haluaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset kuvaavat täällä Lidlissä kauhistellen hintoja. Meillä on kuitenkin vielä matkaa Norjaan ja Sveitsiin.
Sehän ei ole totta. Jokainen voi katsoa netistä vaikka norjalaisten ja sveitsiläisten kauppojen tarjouslehtiä. Hinnat ovat jopa alemmat.
Meille on valehdeltu.
Iigoreille valehdellaan joka päivä.
Tämä on sairasta. Puolustat suomalaisia ja se on jotenkin venäläistä? Katso niitä Norjan ja Sveitsin kauppojen mainoksia, näet että puhun totta.
Se on tuo illuminatin trolli Klasun pili perseessään: et omista mitään, sinulla ei ole yksityisyyttä, olet onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä on perus elämä. En omista mitään, en käy missään paitsi töissä ja kaupassa. Joskus syön hernekeittoakin neukkukuutiossani. Omakotitalo on rikkaiden elämisen muoto. Ei sellaisesta edes haaveilla. Ruoka on ainoa luksus ja siitä voi joutua tinkimään jos jotain haluaa ostaa.
BÄÄÄ BÄÄÄ
Meillä on kalliit hinnat, kovat verot, matalat nettopalkat, kallis energia, pohjoinen ja kaukainen sijainti, valtavan kokoinen julkinen hallinto asukasmäärän nähden ja kankea byrokratia. Ja kaiken varulta että jos jokin asia on aikaisemmin toiminut, se pitää korjata kiireesti rikki. Kuten koulujärjestelmä, taksiuudistus, ... Ja kaikki valtion omistuksessa olleet tulonlähteet myyty ulkomaiseen yksityisomistukseen.
Ja sitten me ihmetellään yhteen ääneen että miksi meidän rahat ei riitä, me velkaannutaan ja elintaso laskee koko ajan. Kyseenalainen kunnia pudota monesta hyvästä asiasta pahnan pohjimmaiseksi, kahdessa vuosikymmenessä.
Suomi maksaa suurimmat EU-maksut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn K-kaupassa ja kassillinen ruokaa on sen 30-40e. Eli aika paljon lapin lisää jos menee niin kuin kerroit, tai sitten on varta vasten valinnut ne kaikkein kalleimmat jutut.
Mä kävin just eilen S-marketissa ja ostin kassillisen ruokaa, hinta 78€. Onhan sillä merkitystä, millä sen kassinsa on täyttänyt. Voihan sinne laittaa 10kg perunasäkin kympillä 🙄
Käyn pari kertaa viikossa Prismassa ostamassa kolme muovikassillista ruokaa. Viidenkympin korvilla on lasku aina. Moni itkijä ei olisi niin köyhä, jos tekisi toisenlaisia valintoja kaupassa. Itse olen köyhä valinnoista huolimatta.
Työläinen
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vielä myös matkaa Norjan ja Sveitsin palkkatasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta mä olen huolestuneena lukenut Britti-uutisia: onko teillä siellä ruokaa kaupoissa kohta lainkaan? Ihan sama onko halpaa vai kallista, mutta kun huhut kertoo, että Brexitin ja maatalouden alasajon vuoksi joitakin tuotteita ei ole hyllyissä yhtään.
T. Anglofiili
No ainakin löytyy kaikkea ihan hyvin täältä Lontoon alueelta, mitä joku yksittäinen tuote joskus loppu.
Suomi on maailman kallein maa suhteessa tulotasoon, ollut etenkin 2020-2024. Ei onnellisin vaan kallein.
Vierailija kirjoitti:
Käyn K-kaupassa ja kassillinen ruokaa on sen 30-40e. Eli aika paljon lapin lisää jos menee niin kuin kerroit, tai sitten on varta vasten valinnut ne kaikkein kalleimmat jutut.
Riippuu mitä ne 'ihan muutama tuote vaan' on. Vaikka joku hyvä pala lohta tai filettä on jo helposti lähempänä kahtakymppiä ellei meni ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole asunut, muuten olisit huomannut että on kalliimpi kuin Suomi
Ei se ole. Kaikki on siellä halvempaa.
-eri
Varmaan kämpän lämmittäminenkin. Ai niin eihän siellä kannata lämmittää, kun ei ole kunnon ikkunoita eikä eristystä. Kaikki menee harakoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole asunut, muuten olisit huomannut että on kalliimpi kuin Suomi
No täältä voit verrata hintoja niin näet itse paljon halvempaa Briteissä on. 1 punta = 1.17 euroa
Perustason supermarket
https://www.tesco.com/groceries/en-GB/
Laadukkaampi supermarket
https://www.waitrose.com/ecom/shop/browse/groceries
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja purrasaatana meinaa nostaa ruuan alvia. Se äm mä pitäisi lähettää itärajan taa, laittaisivat siellä tykinruoaksi. Siihen on sopiva saksikäsipurra, ei muuhun.
Miettikääpä, miksi ollaan nostamassa veroja ja leikkaamassa.
Sanna Marin velkaannutti Suomen enemmän kuin kukaan aiemmin. Laittoi 3 mrd EU:n elvytyspakettiin ja 6 mrd Uniperiin. Nämä summat ovat huomattava osa hallituksen säästötavoitteista.
Oletteko tosissanne, ettei pidä tasapainottaa taloutta? Muuten käy niin kuin Kreikan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kalliit hinnat, kovat verot, matalat nettopalkat, kallis energia, pohjoinen ja kaukainen sijainti, valtavan kokoinen julkinen hallinto asukasmäärän nähden ja kankea byrokratia. Ja kaiken varulta että jos jokin asia on aikaisemmin toiminut, se pitää korjata kiireesti rikki. Kuten koulujärjestelmä, taksiuudistus, ... Ja kaikki valtion omistuksessa olleet tulonlähteet myyty ulkomaiseen yksityisomistukseen.
Ja sitten me ihmetellään yhteen ääneen että miksi meidän rahat ei riitä, me velkaannutaan ja elintaso laskee koko ajan. Kyseenalainen kunnia pudota monesta hyvästä asiasta pahnan pohjimmaiseksi, kahdessa vuosikymmenessä.
Kiitos Sanna Marin, että laitoit miljardit EU:n elvytyspakettiin ja Uniperiin. Tekstailit lomaltasi ja häivyit itse ulkomaille, kun muut jäivät siivoamaan sotkujasi.
sitä kutsutaan vihreäksi siirtymäksi, kun hinnat ja verot nousee, mutta palkat ei nouse.
ei tule enää hiilidioksidia, kun pienituloisilla ei ole enää varaa ostaa mitään. rikkaiden elämään vihreällä siirtymällä ei ole mitään käytännön vaikutusta