Miksi ihan kaikilla tuntuu olevan nykyään ADHD?
Näitä diagnooseja tulee kuin sieniä sateella.
Kommentit (37)
Julkkiksilla ADHD on luultavasti muita yleisempää, erityisesti jos puhutaan erilaisista taiteilijoista. Siksipä heidän diagnoosinsa tulevat helpommin kaiken kansan tietoon. Normiarjessa näkee aika hyvin miten yleisiä ADHD-piirteet ovat, eli ei todellakaan esiinny jokaisella - tai edes joka toisella. Ainakin itse ADHD-ihmisenä tunnistan herkästi näitä piirteitä muista.
Nykyisin on paljon aikuisia, jotka saavat diagnoosin lapsensa vanavedessä. Eivät ole koskaan osanneet epäillä omalla kohdalla tällaista ongelmaa, koska eivät ole tienneet miten moni eri tavoin ADHD vaikeuttaa elämää. Ovat vain olleet tyytyväisiä, että 'onneksi ei meidän lapsella' - kunnes sitten jossain kohtaa käykin ilmi, että kyllä, myös meidän lapsella.
Kun aikuinen saa ADHD-diagnoosin, hän usein toitottaa siitä kaikkiin ilmansuuntiin. Koska se selittää niin monia asioita. Ja koska hän toivoo, että jokainen ADHD:sta kärsivä saisi avun mahdollisimman ajoissa. Sitä väkisinkin miettii, miten erilaista oma elämä olisi voinut olla, jos olisi saanut sen diagnoosin (ja sen myötä oikeanlaisen lääkityksen ja tukea) jo nuorena.
Nykyisin näistä asioista puhutaan myös avoimemmin kuin ennen, mikä on vain hyvä. ADHD ei ole mikään häpeilyn asia eikä sitä tarvitse peitellä. Siksi näitä diagnooseja tuntuu 'satelevan' joka puolella, koska ihmiset kertovat niistä.
No ei kaikilla ole, osalla on epävakaa tai kaksisuuntainen.
korvaako kela veneen vakuutuksen olen sitäkin samalla valvonut kun paikka on rannassa. pöyristyttävää jos joudun hyvinkään navetoiden hajuun.
Vierailija kirjoitti:
Minä päädyin tutkimuksiin ihan työpsykologin ehdotuksesta. Ja täydet pisteet napsahti, mikä selittää monia ongelmia elämässäni lapsuudestani saakka.
Sain lääkkeet kokeiluun, mutta niistä ei tuntunut olevan kuin haittaa (annos tosin saattoi olla vielä liian pieni).. Tällaisena kummallisena hiipparina minut sitten tunnetaan loppuelämänikin.
Se on hyvä huudella, jos itsellä ei ole oikeita keskittymis- ja muistiongelmia. Kuvittele itsesi tekemässä keskittymistä vaativaa työtä neljän eri radiokanavan soidessa päällekkäin taustalla. Sellaista on minun pääni sisällä ja olen vielä ujo ja rauhallisen oloinen, niin päälle päin varmaan vaikutan lähinnä tyhmältä ja hullulta. Enkä kehtaa sanoa, että minulla on tuo typerä MUOTISAIRAUS kun ei se ihmisiä kiinnosta.
Eli häiriö, jota diagnosoitu poikalapsille jo ties kuinka kauan, mutta nyt vasta myönnetään tytöilläkin sitä esiintyvän.
Jos on lääkkeistä vain haittaa niin silloin ei ole adhd, vaikka kuinka saisi testeistä täysiä pisteitä. Adhd-ihmiselle se pienikin annostus lääkettä vaikuttaa positiivisesti. Jos et tiennyt niin tämä on aivosähköihin liittyvä ominaisuus ja niillä lääkkeillä saadaan sähköt toimimaan. Jos et ole neurotyypillisesti erilainen niin toiminta on kuin olisit aineissa eli negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikilla ole, osalla on epävakaa tai kaksisuuntainen.
Niin, tai PTSD tai ahdistuneisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä päädyin tutkimuksiin ihan työpsykologin ehdotuksesta. Ja täydet pisteet napsahti, mikä selittää monia ongelmia elämässäni lapsuudestani saakka.
Sain lääkkeet kokeiluun, mutta niistä ei tuntunut olevan kuin haittaa (annos tosin saattoi olla vielä liian pieni).. Tällaisena kummallisena hiipparina minut sitten tunnetaan loppuelämänikin.
Se on hyvä huudella, jos itsellä ei ole oikeita keskittymis- ja muistiongelmia. Kuvittele itsesi tekemässä keskittymistä vaativaa työtä neljän eri radiokanavan soidessa päällekkäin taustalla. Sellaista on minun pääni sisällä ja olen vielä ujo ja rauhallisen oloinen, niin päälle päin varmaan vaikutan lähinnä tyhmältä ja hullulta. Enkä kehtaa sanoa, että minulla on tuo typerä MUOTISAIRAUS kun ei se ihmisiä kiinnosta.
Eli häiriö, jota diagnosoitu poikalapsille jo ties kuinka kauan, mutta nyt vasta myönnetään tytöilläkin
Lääkkeet toimii ihmisillä eri tavalla.
Lähisukulaiseni söi aikoinaan concertaa. Meni ihan zombiksi. Vaihto auttoi.
Mulla taas concertan rinnakaislääke aiheuttaa aggressivisuutta ja itkuisuutta, enkä huomaa mitään muuta vaikutusta olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD on nyt trenditauti. Sitä ennen oli autismi ja sitä ennen masennus. Kohta ADHD-tapausten määrä romahtaa kun seuraava trendi muodostuu.
Masennustako ei mielestäsi enää ole?? 😂 Kaiken huipuksi masennuslääkkeitä tuputetaan ties mihin vaivaan, mutta ei kukaan jaksa siitä enää puhua. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sitä olisi.
Etkö tiedä mitä trendi tarkoittaa? Silloin kun masennus oli trendinä niin sitä "sairasti" varmaan puolet väestöstä. Nyt kun trendi on mennyt ohi niin jäljellä on enää ne joilla se on oikeasti.
26:lle vastauksena, että lääkkeitä yleensä kokeillaan erilaisia ennen kuin ne sopii. Sanoinko, että se ei toiminut?
Ymmärtääkseni ilman ADHD:ta lääkkeet toimivat pirinä, eli piristää. Mutta ADHD:lla ne rauhoittaa ja auttaa keskittymään, hiljentävät pään. Sama on kofeiinilla, se ei piristä.
Minulla nuo lääkkeet muutti sydämen sykettä ja tuli jotenkin huono olo ja väsymys, joten en kokenut että haluan uudessa työpaikassa kokeilla jos ne vaikka toimisi.
Vierailija kirjoitti:
ADHD on nyt trenditauti. Sitä ennen oli autismi ja sitä ennen masennus. Kohta ADHD-tapausten määrä romahtaa kun seuraava trendi muodostuu.
Onhan tää nyt jo vähän siihen suuntaan mennyt että mitä enemmän diagnooseja sen parempi. Kolme lääkettä aamulla ja viis illalla ja kaikki pään toimintaan.
Lääkeen sopivuus ei ole ADHD n kriteeri, kaikille ei sovi, näissä on ihan lukuisia haittavaikutuksia. Jos lapsen pituuskasvu häiriintyy, ruoka halu ja unet menee, en todellakaan antais lääkettä vaikka se rauhoittaa ja silti moni tekee näin. Haetaan se hyöty todella suurilla haitoilla. Toivottavasti näillä lapsilla on aikuisena mahdollisuus haastaa oikeuteen lääkärit ja vanhemmat jotka pakottanut tähän.
Kyllä ADHD-diagnoosit ovat lisääntyneet niin kovalla vauhdilla, että
- lääkärit tekevät nopeasti vääriä diagnooseja
- lääketehtailla on sormensa pelissä
- ihmiset ovat pilanneet keskittymiskykynsä esim. älylaitteilla
Ihmiset myös tuntuvat haluavan itselleen diagnoosin. Kun sen on saanut, siitä toitotetaan koko maailmalle somessa.
Yksityispuolen diagnoosit pitäs mitätöidä samantien,sieltä niitä haetaan helpolla yhdellä joskus kahdella käynnillä.
Julkisella puolen voi mennä vuosi-parikin ,ennenkuin tuomio tulee.Tutkitaan eka että ei oo mitään muuta ja viimesenä sitte että onkohan adhd.
1, ADHD on muotia, kaikilla trendikkäillä on diagnoosi
2. Voi saada yhteiskunnalta rahallista tukea
3. Diagnoosin varjolla ei joudu töihin (kts.myös kohta 2)
4. Lääkkeeksi saa lääkepiriä, joka mukavasti pärisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli häiriö, jota diagnosoitu poikalapsille jo ties kuinka kauan, mutta nyt vasta myönnetään tytöilläkin
Ei pidä paikkaansa. Aloitusannos tuo harvalle riittävää vastetta ja joskus lääkkeissä on liikaa haittavaikutuksia (ahdistus, verenpaineen nousu, ärtymys, hiusten lähtö, unettomuus). Ja entä jos jollekin ei sovi vaikka Concerta, mutta esim. Elvanse sopii? Tarkoittaako se, että henkilöllä on puoliksi ADHD?
Vierailija kirjoitti:
26:lle vastauksena, että lääkkeitä yleensä kokeillaan erilaisia ennen kuin ne sopii. Sanoinko, että se ei toiminut?
Ymmärtääkseni ilman ADHD:ta lääkkeet toimivat pirinä, eli piristää. Mutta ADHD:lla ne rauhoittaa ja auttaa keskittymään, hiljentävät pään. Sama on kofeiinilla, se ei piristä.
Minulla nuo lääkkeet muutti sydämen sykettä ja tuli jotenkin huono olo ja väsymys, joten en kokenut että haluan uudessa työpaikassa kokeilla jos ne vaikka toimisi.
Kofeiini voi piristää, vaikka olisi ADHD. Kofeiinin vaikutus ei kerro, onko ADHD vai ei.
Masennustako ei mielestäsi enää ole?? 😂 Kaiken huipuksi masennuslääkkeitä tuputetaan ties mihin vaivaan, mutta ei kukaan jaksa siitä enää puhua. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sitä olisi.