Muita lĂ€heisriippuvaisia? Vertaistukiketju đ
Menin tyhmyyttĂ€ni tunnustamaan lĂ€heisriippuvuuteni miehelle, ja sehĂ€n oli kĂ€tevÀÀ hĂ€nen kannaltaan. Informaatiota siitĂ€, ettĂ€ mua voi tosiaan kohdella miten haluaa, enkĂ€ ikinĂ€ jĂ€tĂ€. Juominen on lisÀÀntynyt, eikĂ€ enÀÀ edes pahoittele ylilyöntejĂ€ ja niitĂ€ lieveilmiöitĂ€ (haukkuminen, uhkailu ym) mitĂ€ se aiheuttaa. Voi kun voisin sanani perua! Tuntuu ettĂ€ rakensin itselleni ikuisen vankilan đŁ
Olen lukenut kirjallisuutta aiheesta aivan valtavasti, katsellut youtubesta videoita, mut tÀÀ on vaan toivotonta! Vaikka ymmÀrrÀn syyt ja seuraukset ja sen, ettÀ mun pÀÀkoppani on tÀssÀ se merkittÀvin tekijÀ.
Terapiaan ei ole varaa nÀillÀ palkoilla, saako tÀhÀn apua julkisesta terveydenhuollosta?
Onko palstalla muita jotka tÀstÀ kÀrsii? Ihan helvettiÀ!
Kommentit (21)
En usko minÀkÀÀn moiseen. Itse kun asian tiedostaa niin se on kamat kasaan ja heippa. EhkÀ se on rakkautta ja toivetta, ettÀ joku muuttuu. Itsekin omassa avioliitossani roikuin, kun ajattelin, ettÀ mies vielÀ muuttuisi.
Miksi AP syytÀt mieltÀsi? Mies toimisi noin jokatapauksessa, sinusta riippumatta. Sinun valintasi on, jÀÀdÀkkö vai lÀhteÀ.
Se, ettÀ olet lÀheisriippuvainen, ei ole miehen syy. Mies elÀÀ omaa elÀmÀÀnsÀ, elÀ sinÀkin omaasi
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP syytÀt mieltÀsi? Mies toimisi noin jokatapauksessa, sinusta riippumatta. Sinun valintasi on, jÀÀdÀkkö vai lÀhteÀ.
Se, ettÀ olet lÀheisriippuvainen, ei ole miehen syy. Mies elÀÀ omaa elÀmÀÀnsÀ, elÀ sinÀkin omaasi
KyllÀ se on niin, ettÀ mies ei vÀlttÀmÀttÀ toimi kaikissa suhteissaan noin. TÀssÀ toimii koska ap mahdollistaa.
Oletko onnellinen ja voitko henkisesti hyvin suhteessa? Jos vastaus on ei, niin miksi ihmeessÀ haluaisit jÀÀdÀ?
Huonojen ihmissuhteiden jÀlkeen minusta on tullut lÀheisriippumaton. Se on ihana olotila. Kelpaan itselleni tÀllaisena kuin olen.
TÀhÀn ei tarvita terapiaa, tarvitaan vain tervettÀ itserakkautta.
Ap, jos ovi aukeaa sisÀpuolelta et ole vankilassa. Sinulla on itsemÀÀrÀÀmisoikeus, sinun elÀmÀ ja sinÀ myös pÀÀtÀt miten ja kenen kanssa haluat sen viettÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, ymmÀrrÀn ettÀ tÀÀ kÀrsimys johtuu mun omasta pÀÀstÀ.
Vertaistukea lÀhdin etsimÀÀn..
Ap
LĂ€heisriippuvuudesta toipuminen on hidasta ja hankalaa, jos on parisuhteessa.
Nopeiten ja helpoiten saa pÀÀnsÀ sÀÀdettyÀ uudelleen kun on sinkkuna. Minulla siihen meni 5 vuotta itsetyöskentelyÀ mm. kirjallisuuden ja vertaistukiryhmien avulla.
Niin kauan, kun olet suhteessa varsinkin aktiivisesti juovan miehen kanssa, toipumisen aloittaminenkin tulee olemaan hankalaa.
Toki se on mahdollista, mutta vaatii paljon enemmÀn työtÀ ja lisÀksi puolison kÀytös voi aiheuttaa jo tehtyyn työhön takapakkia.
Olen lÀheisriippuvainen ja siedÀn luokattoman huonoa kohtelua mun rakkaimmiltani. Miehet olen onnekseni helpostikin jÀttÀnyt ja siten parantanut elÀmÀÀni.
Kommenteista huomaa ettei tiedetÀ mitÀÀn lÀheisriippuvuudesta.Tottakai "normaali" ihminen tuossa tilanteessa vain lÀhtisi. KyllÀ se terapia on avain siihen ettÀ toivut. Olen itse ollut samassa tilanteessa ja olen pahoillani puolestasi. Terapian avulla minÀ toivuin.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa ettei tiedetÀ mitÀÀn lÀheisriippuvuudesta.Tottakai "normaali" ihminen tuossa tilanteessa vain lÀhtisi. KyllÀ se terapia on avain siihen ettÀ toivut. Olen itse ollut samassa tilanteessa ja olen pahoillani puolestasi. Terapian avulla minÀ toivuin.
Kiitos. Mun palkka ei riitÀ terapian maksuihin. Onkohan mitÀÀn mahiksia saada asiaan hoitoa kunnalliselta puolelta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ se on niin, ettÀ mies ei vÀlttÀmÀttÀ toimi kaikissa suhteissaan noin. TÀssÀ toimii koska ap mahdollistaa.
Meinaatko, ettĂ€ mies juo sen takia ku ap on lĂ€heisriippuvainen? đł
Et kai oikeasti luule, ettÀ miehesi kÀytös johtuu sinun lÀheisriippuvuudesta?!
Ainoa mitÀ voit tehdÀ parantaaksesi elÀmÀnlaatua, on lÀhteÀ pois vÀkivaltaisesta suhteesta. Aloittaa oma elÀmÀ, omilla ehdoilla. Hitaasti, mutta varmasti pÀÀset eheytymÀÀn, kun annat itsellesi aikaa ja mahdollisuuden. YksikÀÀn ulkopuolinen ihminen ei voi itsetuntoasi nÀiltÀ osin eheyttÀÀ kuin sinÀ itse. VertaistukirymiÀ voisit paikkakunnaltasi kysellÀ ja etsiÀ. Myös AA-kerhosta saattaisit hyötyÀ, koska siellÀ on ne konkarit, jotka tietÀÀ, mitÀ alkoholi on tehnyt itselle ja lÀheisille.
Itse olen ollut lÀheisriippuvainen. Kasvoin aikuisikÀÀn saakka kodissa, jossa kuningas alkoholi otti vallan niin henkisessÀ kuin fyysisessÀkin vÀkivallan muodossa. Minun riippuvuus oli toisten miellyttÀminen saamatta vastakaikua. Se lamautti, koska minua ei ajateltu kuten minÀ ajattelin ja huomioon otin muita. EihÀn tÀmÀ terve yhtÀlö ollut.
Jaksoin eheytyÀ ja olla oman elÀmÀni herra mieheni ja lasteni tuella. Menin eteenpÀin pienin haparoivin askelin ja kompastuin usein.
TÀmÀ prosessi vaati vuosien irtaantumisen omista vanhemmista ja sisaruksista.
NykyÀÀn olen tekemisissÀ vanhempien sekÀ sisarusteni kanssa. VÀlit on lÀmpimÀt.
Alkoholi ei eheytymisen aikana sopinut kuvioihin ollenkaan, vaikka olen siinÀ hauskan pitÀjÀ ja mieheni kanssa mukavia yhteisiÀ hetkiÀ vietettykin, niin kaksin kuin ystÀvien parissa.
Onnea matkaan
Vierailija kirjoitti:
Nopeiten ja helpoiten saa pÀÀnsÀ sÀÀdettyÀ uudelleen kun on sinkkuna. Minulla siihen meni 5 vuotta itsetyöskentelyÀ mm. kirjallisuuden ja vertaistukiryhmien avulla.
Niin kauan, kun olet suhteessa varsinkin aktiivisesti juovan miehen kanssa, toipumisen aloittaminenkin tulee olemaan hankalaa.
Toki se on mahdollista, mutta vaatii paljon enemmÀn työtÀ ja lisÀksi puolison kÀytös voi aiheuttaa jo tehtyyn työhön takapakkia.
Olen kyllÀ eri mieltÀ tuosta ettÀ minkÀÀnlainen todellinen toipuminen olisi mahdollista niin kauan kuin roikkuu sairaassa parisuhteessa.
Ap, lÀhde. Muuta sanottavaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllÀ eri mieltÀ tuosta ettÀ minkÀÀnlainen todellinen toipuminen olisi mahdollista niin kauan kuin roikkuu sairaassa parisuhteessa.
Niin kirjoitti myös yksi omassa tarinassaan. Ei voinut edes itse kÀyttÀÀ alkoholia eheytymisprosessin aikana. KyllÀhÀn eheytyminen vaati vakaan pohjan.
Vierailija kirjoitti:
En usko minÀkÀÀn moiseen. Itse kun asian tiedostaa niin se on kamat kasaan ja heippa. EhkÀ se on rakkautta ja toivetta, ettÀ joku muuttuu. Itsekin omassa avioliitossani roikuin, kun ajattelin, ettÀ mies vielÀ muuttuisi.
No juuri siitÀ syystÀ sitÀ kutsutaan lÀheisriippuvuudeksi. Alkoholismi on ikÀvÀ toveri. Aina luvataan muuttua, lopettaa juominen. Kuitenkin se alkoholi voittaa, ottaa vallan. KetÀ alkoholisti siitÀ juomisesta syyttÀÀ, no sitÀ puolisoa. Puoliso on aina tehnyt tai sanonut jotain sellaista, ettÀ on ollut pakko tarttua pulloon.
KyllÀ siinÀ on niin muserrettu itsetunto palasiksi, ettÀ vaikeaa lÀhteÀ, koska hÀpeÀ on niin suuri. Itsetunnoton ihminen elÀÀ niin tÀysillÀ vailla muiden mielipiteitÀ, jopa luulee, ettÀ kaikki ajattelee kuten se alkoholisti puoliso.
Kulissi on se pahin vihollinen, tunne ettet voi perÀÀntyÀ.
En usko koko termiin. Ihan normaalia inhimillistÀ heikkoutta tuollainen on.