Kiusaamiseen on aina joku syy
Ja se syy on kiusaajan mielipide kiusattavasta.
Kiusaaja on sitä mieltä että kisattu on ansainnut tulla syrjäytetyksi ja saada henkistä tai fyysistä väkivaltaa.
Kiusaaminen tapahtuu usein huumorin kautta jolloin kiusatusta tehdään naurunalainen. Vaikka toinen hakattaisiin henkihieveriin niin se edelleen on kiusaajien mielestä hauskaa.
Niin mätä on ihmisten mieli.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on. Olin koulukiusattu vuosikausia, koska olin ujo, hiljainen ja yksinäinen, ja osasin lukea jo ennen kouluun menemistä.
Onhan nuo ihan hyvät syyt olla kiusattu. Mitäs olin tuollainen tossukka. Oma vika.
Sinä saat siis olla kaikessa rauhassa ujo, hiljainen ja hissukka. Mutta muut eivät saa olla rauhassa omia itsejään ja leikkiä niiden kanssa, joiden kanssa kemiat toimii? Sen sijaan, että sinä muuttaisit toimintaasi, muiden pitää muuttaa ja hakea sinut mukaan, vetää perässä ja nähdö vaivaa, jottet sinä jäisi yksin? Missä on kiusatun oma vastuu? Eihän se niin voi aina mennä, että kiusattu saa olla rauhassa sellainen kuin on ja muiden pitää muuttua kärsivälliseksi, huolehtivaiseksi, sopeuttaa leikit ja keskustelunaiheet.
Onhan se urakehitys tuokin, koulukiusaajasta vauvapalstakiusaajaksi.
Minä "ystävystyin" vanhoilla päivilläni kiusaajan kanssa. Ihan sitä varten, että halusin tutustua tyyppiin ja saada selville, onko hänessä muutakin kuin se ivallisesti toisia kohteleva nainen. Varsinkin, kun itse on ollut kiusattuna koko alakoulun ajan, halusin selvittää ainakin tämän naisen kohdalla perin juurin, MIKSI.
Tämä pahimman luokan kiusaaja on ihminen, josta olisi oikeastaan kuvitellut, ettei tällä ole mitään syytä olla ala-arvoinen muita kohtaan: hyvän näköinen, elämässään "hyvin pärjänneen" oloinen, mies jokaisen naisen unelma, ollut taoudellista yltäkylläisyyttä jne jne jne.
Mikä teki hänestä ilkeän? Ja miksi hän on vieläkin ilkeä?
Voisiko olla, että on ihmisiä, jotka jostain syystä nauttivat voidessaan seurata muiden kärsimystä?
Minusta voi olla hyvinkin niin.
Niinpä on turha yrittää etsiä kiusatuista "syytä" miksi heitä kiusattiin tai kiusataan.
Nämä ovat juuri niitä, jotka sitten aikuisten/opettajien tullessa paikalle osaavat räpäytellä hetkessä silmiään viattoman oloisena ja kietoa aikuisetkin sormensa ympärille.
Minäkin löysin itsestäni tusinoittain "syitä" miksi minua kiusattiin: likinäköisenä, akneisena ja vanhoissa vaatteissa en varmaankaan ollut koulun suosituin tyttö. Mutta onko alennuttava kiusaamaan meitä huonommin pärjääviä ja "epäonnistuneempia" yksilöitä?
Palsta ei ole turvallinen tila. Vai miten woket nyt niistä höpisevätkään.
Enemmän pitäisi tuoda esille että joskus kiusattu saa tarpeekseen ja kostaa, olipa se vuoden, kahden tai kahdenkymmenen vuoden päästä. Dekkareista löytyy päiväkodin tai koulun kiusaajista tai jonkun tapahtuman osallistujista joita vuosien jälkeen ruetaan listimään, siinäpähän pelkäävät sitten. Nythän Vantaan tapahtuman jälkeen kiusaajat rupesivat pelkäämään ja tämä esimerkki saattaa kannustaa muitakin.
Vierailija kirjoitti:
"Läpällä" tapahtuu suurin osa kiusaamisesta. Tämä siis se vakioselitys, kun huudellaan vitunhomoa ja läskipersettä. Läpällä vaan, ja kuulemma se kohdekin ottaa asian ihan läppänä vaan. Joopa joo.
Joo, näin meidän lukiolaisen kohdalla. Vit-tuilija rehtorille yritti selittää et läpällä. Sai nuhtelut. Sitten sen tunnin opettaja, jolla vit-tuilua esiintyi, laittoi parityöskentelyyn. Ei oo vit-tuillu enää.
Ilman muuta! Minullakin oli pieni hiustöyhtö yhtenä päivänä koulussa ja siitä lähtien olin töyhtöhyyppä. Että semmoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on. Olin koulukiusattu vuosikausia, koska olin ujo, hiljainen ja yksinäinen, ja osasin lukea jo ennen kouluun menemistä.
Onhan nuo ihan hyvät syyt olla kiusattu. Mitäs olin tuollainen tossukka. Oma vika.
Sinä saat siis olla kaikessa rauhassa ujo, hiljainen ja hissukka. Mutta muut eivät saa olla rauhassa omia itsejään ja leikkiä niiden kanssa, joiden kanssa kemiat toimii? Sen sijaan, että sinä muuttaisit toimintaasi, muiden pitää muuttaa ja hakea sinut mukaan, vetää perässä ja nähdö vaivaa, jottet sinä jäisi yksin? Missä on kiusatun oma vastuu? Eihän se niin voi aina mennä, että kiusattu saa olla rauhassa sellainen kuin on ja muiden pitää muuttua kärsivälliseksi, huolehtivaiseksi, sopeuttaa leikit ja keskustelunaiheet.
Olla omia itsejään eli sadistisia persereikiä?
Kiusattu
Ei, vaan jatkaa leikkejä rauhassa omien kavereiden kanssa. Ei tietenkään varta vasten ketään saa kiusata tai olla väkivaltainen. Mutta moni kokee kiusaamiseksi sen, ettei ikään kuin oteta mukaan tai löydy ystävää, jolloin ollaan yksinäisiä ja koetaan ettei porukkaan mahdu. Mutta kyllä silloin vastuu on enemmän yksilössä itsessään. Ujous ei ole muiden lasten vika ja muiden velvollisuus ei ole päivästä toiseen sopeutua yhden luonteeseen. Se on ujon ja hiljaisen omalla vastuulla myös mennä epämukavuusalueelle ja mukaan leikkiin. Muut luovuttavat ennen pitkään ja kyllästyvät hakemaan ja kysymään mukaan, koska helpompaakin seuraa on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista tapahtuu paljon siksi, että kiusaaja nostaa omaa statustaan kavereidensa silmissä. Se ei liity mitenkään kiusattuun. Jokaisesta löytyy jotain mistä voi kiusata.
Kiusatuksi tulemisen merkittävän riskitekijä on se, että et osaa puolustaa itseäsi. Sosiaalisesti, sanallisesti tai fyysisesti.
Mikä ei toki oikeuta kiusaamista, mutta ihan vain tiedoksenne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se syy on suurimmassa osassa tapauksia 'kiusattavassa' itsessään. Jos ei sopeudu joukkoon niin ei siitä voi niitä kaikkia muita lapsia syyttää.
Vit-tuilu ulkonäöstä, johon ei voi vaikuttaa?!
vi-tun ho-mo, le-pak-ko oot. milloin mö it itse-äsi viimeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista tapahtuu paljon siksi, että kiusaaja nostaa omaa statustaan kavereidensa silmissä. Se ei liity mitenkään kiusattuun. Jokaisesta löytyy jotain mistä voi kiusata.
Kiusatuksi tulemisen merkittävän riskitekijä on se, että et osaa puolustaa itseäsi. Sosiaalisesti, sanallisesti tai fyysisesti.
Mikä ei toki oikeuta kiusaamista, mutta ihan vain tiedoksenne.
Mutta auta armias jos kostat. Sitä ei kestetä.
Kiusaajalla on aina peräsuolenlaskeuma.
Niin 🥺
Vierailija kirjoitti:
Venäjän armeija kestää neljä vuotta ja siellä kiusaaminen on ihan avointa ja haluttua. Porukka halutaan saada yhtenäiseksi massaksi, jossa ei ole yksilöllisiä eroja.
Siellä ei haittaa, jos muutama yksilö poistuu oman käden kautta.
Suomen kouluissa on jotain samaa, kukaan ei halua olla luokalla, jossa on liikaa eroja ja heikkoutta.
Venäjän asevelvollisuus kestää vuoden.
Luokallamme oli kaheli, joka kirjoitti hautakirjoituksia muista ja kaikenlaisia häiriintyneitä runoja, puhui harhaisia jne. Muut ymmärrettävästi karttoivat tätä. Silti koko luokka sai haukut tämän kiusaamisesta, koska kuulemma häntä syrjittiin. Eli hänellä oli oikeus kirjoitella muista mitä tykkäsi jne. ja puhua läpeensä sekavia, mutta meidän muiden olisi pitänyt silti hymyssä suin viettää välituntimme tämän kanssa? En tajua. Kukaan ei ollut väkivaltainen tätä kohtaan, ainoastaan vieroksuimme hänen todella outoa ja pelottavaakin käytöstään.
Kodeista opitaan tavat puhua toisille... Edelleenkään kiusaaminen ei lopu niin kauan kuin aikuisetkin kiusaa. Emme voi olettaa että lapset olisivat fiksumpia kuin aikuiset.
Tän pvän Iltalehdessä viimein juttu siitä minne 12-v kouluampuja voi joutua vuosiksi: Niuvanniemeen. Suljettu psykiatrinen sairaala Kuopiossa. Erityisen vaikeahoitoisille alaikäisille, mm.henkirikoksen tehneille.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajalla on aina peräsuolenlaskeuma.
Niin 🥺
Mene nyt sen peräsuolenlaskeumasi kanssa jo lääkäriin ja lopeta asian vatulointi joka ketjussa. Sitten vielä ihmettelet miksi sinua on kiusattu ja naisiakaan ei löydy? Vaikutat vähintäänkin vajaalta ja häiriintyneeltä.
Jos omaa lasta kiusattaisiin niin kyllä minä tekisin niin, että lähdettäisiin menemään siltä paikkakunnalta. Sillä joka kiusaa on taustalla jotain niin syvää, ettei se auta kun opettaja sanoo että ei saa hei kiusata, jookosta joo.
Vierailija kirjoitti:
Tän pvän Iltalehdessä viimein juttu siitä minne 12-v kouluampuja voi joutua vuosiksi: Niuvanniemeen. Suljettu psykiatrinen sairaala Kuopiossa. Erityisen vaikeahoitoisille alaikäisille, mm.henkirikoksen tehneille.
Tähänkin haaskataan miljoonia. Ennemmin näiden keittiön kanssa ajoissa hanskat tiskiin, todetaan ettei tästä ihmistä tule ja riittää kun pidetään pois seuraavat 80 vuotta muiden kimpussa.
Vierailija kirjoitti:
Mielentilatutkimus ja selvitys, onko psykiatrisesta sairaudesta kyse. Emmekä tiedä vaikka hän olisi jo ollut sosiaalitoimen ja lastensuojeluyksikön asiakas. Esim.asuiko kotonaan vai sijaishuollossa.
Olla omia itsejään eli sadistisia persereikiä?
Kiusattu taisi jo edellä todeta, että halusi vain olla rauhassa. Ei vaatinut kiusaajilta yhtään mitään.