Kiusaamiseen on aina joku syy
Ja se syy on kiusaajan mielipide kiusattavasta.
Kiusaaja on sitä mieltä että kisattu on ansainnut tulla syrjäytetyksi ja saada henkistä tai fyysistä väkivaltaa.
Kiusaaminen tapahtuu usein huumorin kautta jolloin kiusatusta tehdään naurunalainen. Vaikka toinen hakattaisiin henkihieveriin niin se edelleen on kiusaajien mielestä hauskaa.
Niin mätä on ihmisten mieli.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen syy voi olla myös se, että kiusattu kokee aivan kaiken kiusaamisena. Osa "uhreista" tulkitsee sosiaaliset tilanteet säännönmukaisesti väärin ja kokee kiusaamista, vaikka sitä ei oikeasti ole. Tai itse joko provosoi käytöksellään riitaa tai esim. jättäytyy yksin. Ei voi olla muiden lasten vastuulla vuodesta toiseen hakea ja maanitella yhtä mukaan tai toisaalta myöskään sietää pomottelevaa tai riitaantuvaa oppilasta. Jos ei itse osoita mitään aktiivisuutta, sitä tosiaan jää sitten helposti yksin. Näitä on todella hankala selvitellä kun muut kokevat epäreiluksi saadessaan moitteet kiusaamisesta ja eivät ymmärrä mitä ovat tehneet väärin. Ja vieressä yksi selittää, että häntä syrjitään. Mutta tämä on tietysti tabu.
Riittääkö jos hakataan porukalla päivittäin?
Oletko jot
Saatan toki ollakin yksinkertainen, mutta miksi sitä "itseaiheuttajaa" kiusaavat vain ne kiusaajat? Ja yritätkö haukkumalla kiusata minua?
Vauvapalstalla kirjoittelee paljon kiusaajia. Sen huomaa lähes jokaisesta viestiketjusta. Asenne muita kohtaan on paha, ja vastataan epäempaattisesti ja ilkeästi tarkoituksella.
Aikuisten pitää olla esimerkkejä lapsille käyttäytymällä aina ystävällisesti muita kohtaan, ja opettamalla lapsille samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä se oli korkeammin koulutetut vanhemmat kuin kiusaajilla. Luokkalaisteni vanhemmat olivat sairaanhoitajia, rakennusmestareita ja vastaavia. Omat vanhempani akateemisia - väitelleet nk. kovista tieteistä. Kiusaaminen oli alunperin lähtöisin kiusaajalasten kotoa.
Minkäs kiusattu omalle taustalleen mahtaa?
Kyllä se syy mitä todennaköisimmin oli sinussa itsessäsi ja omassa käytöksessäsi. Jo yllä olevasta viestistä voi päätellä että luonteesi on aika rasittava ja ylimielinen.
Ja sun viestistäsi voi päätellä, että olet kateellinen ja kiusaat niitä, joita kadehdit.
Onhan se usein nähty, että ensin huudellaan ja haukutaan, sitten märistään kun tuleekin turpiin kun hermot menee ja kas, kiusatusta tuleekin se kiusaaja! Ihan normaalia ainakin 80-90 luvun ala-asteilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se syy on suurimmassa osassa tapauksia 'kiusattavassa' itsessään. Jos ei sopeudu joukkoon niin ei siitä voi niitä kaikkia muita lapsia syyttää.
Ei ole. Minä olen mukava ja kiva ihminen. Lapsena muutimme toiselle paikkakunnalle ja minua alettiin kiusata tosi armottomasti. Olin vähän keskiluokkaisempi kuin alueen lapset. Olin lapsi, minua haukuttiin ja hakattiin monta vuotta. Se ei ollut millään lailla oma syyni, ja jätti jäljet joita vieläkin aikuisena selvittelen.
Vierailija kirjoitti:
Jos syynä olisi kiusatun ärsyttävyys, niin miksi sitä ärsyttävää eivät kiusaa kaikki - vaan ainoastaan ne kiusaajat?
Jotka "ärsyttävän" uhrin vaihdettua koulua, alkavat kiusaamaan jotain toista?
Vastaisitteko, kiusaamisen puolustajat?
hiljaista vastauspuolella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syynä olisi kiusatun ärsyttävyys, niin miksi sitä ärsyttävää eivät kiusaa kaikki - vaan ainoastaan ne kiusaajat?
Kuka puolustaa kiusaajia? Nyt meni ihan ohi. Pahimpien kiusaajien kotioloihin tulisi puuttua, sieltähän se kaikki lopulta lähtee. Usein kiusaajat tuppaavat olemaan myös opettajien lellikkejä, siksi ei puututa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit kiusaavat aikuisenakin. Narsisteilla on ylipaisunut, ei-mihinkään perustuva ego, jonka heiveröisyyden tunnistavat itsekin, mutta jota salaavat muita kiusaamalla, nöyryyttämällä ja alistamalla. Näihin ei terapia auta, koska eivät itse kärsi tilanteesta mitenkään, päinvastoin usein nauttivat avoimesti muiden kiusaamisesta ja kidutuksesta.
Narsistin vaikutuspiiristä on poistuttava, eikä koskaan palattava takaisin. Mitkään välien selvittelyt eivät luonnehäiriöisen kanssa auta, koska luonnehäiriöinen käyttää tilannetta hyväkseen ja pyrkii tuhoamaan uhrinsa tavalla tai toisella. Narsisti ennemmin t**paa kuin päästää uhrinsa menemään. Kasvojen menetyksen pelossa voivat myös surmata perheensä.
Kyllä, mutta luonnehäiriöisiä ovat usein myös mm. epävakaat ja autistit, eivät vain narskut.
Eikös epävakaa ole usein se narsistin syntipukkilapsi? Eli lapsuudessa laiminlyöty, emotionaalisesti hylätty yksilö, jota vertaillaan kultalapseen? Epävakaa persoonallisuushäiriö on niin lähellä ptsd:ää, jota aivan yleisesti esiintyy myös narsistin uhreilla ja kaikilla väkivaltaa kokeneilla, r*iskatuilla ym. Ja siitä persoonallisuushäiriöstä yleensä päästään tunnetaitojen kehittyessä aikuisuuteen mennessä - narsismi sitä vastoin vain pahenee iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstalla kirjoittelee paljon kiusaajia. Sen huomaa lähes jokaisesta viestiketjusta. Asenne muita kohtaan on paha, ja vastataan epäempaattisesti ja ilkeästi tarkoituksella.
Aikuisten pitää olla esimerkkejä lapsille käyttäytymällä aina ystävällisesti muita kohtaan, ja opettamalla lapsille samaa.
On niitä muillakin kommenttikentillä.
Alankin sitten kiusaamaan ja keksin siihen jonkin syyn.
Muutenkin se, että joku on "ärsyttävä" on paljon pienempi paha kuin jonkun vastenmielinen sadistinen tarve satuttaa toisia.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on. Olin koulukiusattu vuosikausia, koska olin ujo, hiljainen ja yksinäinen, ja osasin lukea jo ennen kouluun menemistä.
Onhan nuo ihan hyvät syyt olla kiusattu. Mitäs olin tuollainen tossukka. Oma vika.
Sinä saat siis olla kaikessa rauhassa ujo, hiljainen ja hissukka. Mutta muut eivät saa olla rauhassa omia itsejään ja leikkiä niiden kanssa, joiden kanssa kemiat toimii? Sen sijaan, että sinä muuttaisit toimintaasi, muiden pitää muuttaa ja hakea sinut mukaan, vetää perässä ja nähdö vaivaa, jottet sinä jäisi yksin? Missä on kiusatun oma vastuu? Eihän se niin voi aina mennä, että kiusattu saa olla rauhassa sellainen kuin on ja muiden pitää muuttua kärsivälliseksi, huolehtivaiseksi, sopeuttaa leikit ja keskustelunaiheet.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se usein nähty, että ensin huudellaan ja haukutaan, sitten märistään kun tuleekin turpiin kun hermot menee ja kas, kiusatusta tuleekin se kiusaaja! Ihan normaalia ainakin 80-90 luvun ala-asteilla.
kerran huudellaan ja sitten vuosia porukalla yhtä hakataan? Loistavasti puolustat kiusaajia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka puolustaa kiusaajia? Nyt meni ihan ohi. Pahimpien kiusaajien kotioloihin tulisi puuttua, sieltähän se kaikki lopulta lähtee. Usein kiusaajat tuppaavat olemaan myös opettajien lellikkejä, siksi ei puututa.
Kukako? Olisko ne, joiden mielestä syy on kiusatussa - ja kuinka et ole tätä tajunnut?
Huhhuh tätä kommenttia. Kannattaa nyt katsoa peiliin, ja miettiä mitä tuli sanottua.
Henkiseen väkivaltaan kannustaminen on p*rseestä.
Turha kiusatun on porata jälkeenpäin jos saa luodista tai puukosta.
Vierailija kirjoitti:
Turha kiusatun on porata jälkeenpäin jos saa luodista tai puukosta.
Kiusaajan siis
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat pitäisi eristää muista ja pakottaa terapiaan jossa käsittelevät juurisyyt halulleen kiusata. Sitten anteeksipyyntö kiusatulta ja yhdyskuntapalvelua jossain hoitoalan laitoksessa.
Ei hoitoalan laitoksessa, jos sadistisia taipumuksia! Muu homma.