Gen Z pelaa paljon online ja konsolipelejä mutta miksi pelaaminen ei kiinnosta millenniaaleja?
Onko siitä videopelaamisessa jotain sellaista että se ei vain kiinosta millenniaaleja eli Y-sukupolvea?
Kommentit (47)
Johtuu iästä ja vanhentunisesta. Z-sukupolvi on syntynyt vuosina 1998-2016 joten ovat niin sanottusti "videopeli-ikäisiä" ja ikäluokassaan monien pelistudioiden kohderyhmää. Milleniaalit ovat puolestaan jo sen ikäisiä että heidän ei ajatella enää pelaavan tai olevan kiinnostuneita pelaamisesta ja siten jo lipuneet ajat sitten peliteollisuuden kohderyhmän ulkopuolelle.
Vähän päälle kymmenen vuotta sitten lukiossa muiden milleniaalien (tai ehkä zilleniaalien?) kanssa totesin että kyllä meistä suurin osa ainakin jotain pelasi ja moni oli oikeita peli-intoilijoita.
Myöhemmin monen gen z:n kanssa totesin että edelleen moni pelaa pelejä. Silloin kymmenen vuotta sitten se oli (uusien julkaisujen lisäksi) LoL, nyt Genshin.
Tuhansia ja tuhansia tunteja kun on pelannu, alkaa tuntua ettei siellä oo enää paljoo uutta nähtävää. Vanhoja kaavoja toistellaan loputtomasti.
Milleniaalit eivät ole enää videopelien kohderyhmää. Videopelit on kohdennettu alle 25 vuotiaille kun millenniaalit ovat jo 26-44 vuotiaita eivätkä sen ikäiset ole aimemmisakaan sukupolvisaa olleet kiinostuneita videopelaamisesta.
C64 saavutukset aikoinaan: Musta vyö peleissä international karate 1,2 ja + joista viimeinen se haasteellisin.
Nykyään ei ole mielenkiintoa pelata oikein mitään. Joitain vuosia sitten rallisimua vähän aikaa kokeilin mut sekin jäi.
ja X polvea..
Markkinoinnissa Millenniaalien katsotaan ikänsä takia olevan kiinostuneita samoista asioista kun vanhempansa samassa iässä eikä siksi nähdä järkevänä markkinoida 30-40 vuotiaille videopelejä koska ovat vanhenneet pois kohderyhmän rangelta. Ja noita nuorempia Zetoja odottaa tulevaisuudessa sama kun pääsevät 30-40 vuoden ikään eivätkä ole enää viedeopeli-ikäisiä eli kohderyhmää.
Minä olen taas löytänyt pelit näin 40 vuotiaana. Kun lapsetkin ovat jo vähän isompia ja hekin tykkää pelata. Nuorena pelasin myös, tosin ei silloin ollut online pelejä. Pari vuotta nuoremman kaverin kanssa pelataan lähes päivittäin.
N40
Vierailija kirjoitti:
Johtuu iästä ja vanhentunisesta. Z-sukupolvi on syntynyt vuosina 1998-2016 joten ovat niin sanottusti "videopeli-ikäisiä" ja ikäluokassaan monien pelistudioiden kohderyhmää. Milleniaalit ovat puolestaan jo sen ikäisiä että heidän ei ajatella enää pelaavan tai olevan kiinnostuneita pelaamisesta ja siten jo lipuneet ajat sitten peliteollisuuden kohderyhmän ulkopuolelle.
Et selvästikään ole seurannut peliteollisuutta ollenkaan. Nimen omaan aikuisille niitä pelejä tehdään ja markkinoidaan kaikista eniten, koska heillä (meillä) on eniten ostovoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Markkinoinnissa Millenniaalien katsotaan ikänsä takia olevan kiinostuneita samoista asioista kun vanhempansa samassa iässä eikä siksi nähdä järkevänä markkinoida 30-40 vuotiaille videopelejä koska ovat vanhenneet pois kohderyhmän rangelta. Ja noita nuorempia Zetoja odottaa tulevaisuudessa sama kun pääsevät 30-40 vuoden ikään eivätkä ole enää viedeopeli-ikäisiä eli kohderyhmää.
Markkinoinin ongelma on se että se on jämähtänyt jonnekin 2000-luvun alkuun eikä ole vanhentunut ja elänyt ihmisten mukana. Tämän hetkiset 30-40 vuotiaat ovat ihan erilaisia kuin ne jotka oli 30-40 vuotiaita 20 vuotta sitten ja se aiempi 30-40 vuotiaiden kohderyhmä on nyt 50-60 vuotiaita. Toki on siitä ollut välillä hauskaa ja hupiakin, kuten se kun 2017-2020 sen hetken 13-19 vuotiaille yritettiin markkinoida ja myydä nostalgiaa oletukselal että he olivat olleet lapsia 80-luvulla eli lähes 10 vuotta aiemmin kuin heistä nuorimmat oli edes vielä syntyneet.
No enpä ole koskaan ennen kuullut, että pelit eivät muka kiinnostaisi milleniaaleja!
Oon löytänyt videopelaamisen vasta omien lasten myötä, kun heille on hankittu PS:t, Nintendot ja pelitietokoneet. Pelejä on niin monenlaisia, että kaikille kyllä löytyy jotain. En itse tykkää urheilu-, auto- tai räiskintäpeleistä, mutta silti on valtavasti varaa, mistä valita. Kyllä nykypäivän nelikymppiset todellakin pelaa, jos ovat sen jo lapsena aloittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Tuhansia ja tuhansia tunteja kun on pelannu, alkaa tuntua ettei siellä oo enää paljoo uutta nähtävää. Vanhoja kaavoja toistellaan loputtomasti.
Minusta ei ole alkanut tuntua. Vaihdan toki välillä peliä, mutta esimerkiksi Civilization kutosta olen Steamin mukaan pelannut yli 1200 tuntia ja vitostakin melkein 1000 tuntia. Moni muukin peli siellä lähellä tuhatta tuntia. Online-peleistä World of Tanksia jaksoin pelata varmaan jonkun 4000-5000 tuntia ennen kuin lopetin.
Viimeisimmät pelit, joita olen pelannut ovat Farthest Frontier ja Terra Invicta. Näistä jälkimmäinen sisältää mielestäni myös ihan uusia mekaniikkaratkaisuita, ja myös melko omaperäisen lähestymistavan sinänsä tuttuun teemaan, eli ulkoavaruuden muukalaisten maailmanvalloitukseen. Lähes joka vuosi tulee mielestäni uusia pelejä, joissa on jotain omaperäistä ja uutta. Suuren vaikutuksen minuun tekivät mm. jo muutama vuosi sitten julkaistut Sunless Sea ja Sunless Skies.
Vanhat pelit on hakattu loppuun ja uudet on muuten vain hanurista.
Pelaan samoja pelejä mitä lapsuudessa, mm. Mariota ja Donkey Kongia. Uudet "uu kun on hieno grafiikka" pelit on syvältä.
Olen useimpien määritteiden mukaan millenniaali (tai sitten todella myöhäinen Gen X, s. 1984) ja kyllä pitäisin oman ikäisiäni todella pelimyönteisenä sukupolvena. Lapsena varmaan 90% tutuista pelasi jotakin ja todella moni vielä nykyäänkin. Erona ehkä nykynuoriin online-pelaamista oli vähemmän.
Näkisin, että Gen X oli ensimmäinen jonkin näköinen pelaajasukupolvi n. 80-luvulla ja me millenniaalit sitten olimme tätä vielä enemmän ysärillä. Kuulostaa ihan hassulta väittää, että pelit eivät olisi olleet meidän juttumme.
Pelejä muuten tehdään meille nykynelikymppisille todella paljon, ainakin ihan isoimpien julkaisujen ulkopuolella. Esimerkiksi juuri meidän ikäistemme pelinostalgia näkyy olevan kovaa valuuttaa.
Tässä neljän kympin jälkeen olen alkanut kärsimään omituisesta vetämättömästä olosta eikä pelaaminenkaan enää kiinnosta kovin usein. Kaipa minulle on joku kuoleman odotus sitten iskenyt.
Vierailija kirjoitti:
What? Wikipedian mukaan millenniaaleja ovat vuosina 1981-1996 syntyneet. Juuri nämä sukupolvet varmaankin pelaavat kaikista eniten. Ovat pelanneet lapsesta asti ja pelaavat edelleen aikuisina.
Itse olen syntynyt 1983 ja pelaan lähes joka päivä. PC:llä, en konsolilla, mutta sillä nyt tuskin on mitään merkitystä.
Jep. Kyllä nimenomaan kolmikymppiset tuntuu olevan niitä, jotka pelaavat paljon ja ns. vakavissaan. Ainakin omassa kaveripiirissäni todella yleistä. Pelejä on pelattu lapsuudesta ja teini-iästä lähtien.
unissani varmaan sitten olen pelannut tuhansia tunteja erinäisiä mmoit tässä ~parinkymmenen vuoden aikana, zeetalaiset tiiä online pelaamisesta mittää
Onko tämä provo? Millenniaalithan nimenomaan pelaa.
Joopa joo, turha provo. Itse olen x-sukupolvea ja pelannut Game & Watch -ajoista saakka. En ole lopettanut ja pelaan hautaan asti jos terveyttä riittää. Tietysti tuli paussia kun lapsia tuli ja meni 15 vuotta hyvin vähillä pelaamisilla. Nyt on taas aikaa eikä menny ees kattilat jakoon kun jaettiin vaimon kanssa perhevastuut yms.