Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua valvottuihin öihin?

Vierailija
10.04.2024 |

Itselläni on tympeä ominaisuus; saatan valvoa koko yön, jos olen innoissani, jännittynyt, yliväsynyt tai uudessa paikassa. Jos sitten valvon, tulen aivan karmean huonovointiseksi - sydän hakkaa, huimaa, päätä särkee, pyörryttää, oksettaa, vatsa voi mennä sekaisin, aivot eivät toimi, koko ajan on nälkä. Lisäksi voi tulla sellainen paniikinomainen olo. En pysty valvotun yön jälkeen mihinkään, vaan joudun olemaan esim. sairaslomalla töistä.

Onko tällaiseen mitään muuta jeesiä kuin jotkin nukahtamislääkkeet? En haluaisi käyttää, itselleni ei ole sopineet mitkään kolmiolääkkeet. Niiden kanssa olo on sama kuin valvottuna yönä.

Olen kokeillut lähes kaikki unihygieniakikat. Käyn osteopatiassa rauhoittamassa hermostoa. Silti näitä öitä tulee.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikiliikuntaa ennenkuin menet nukkumaaan.

Vierailija
42/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle lopulta auttoi yötöiden lopettaminen, kahvin ja alkon lopettaminen, kuntosaliharjoittelu (ei mitään laiteessa 1kg painon vemputtelua vaan oikeaa painonnostoa niin että hiki lentää) säännölliset ruokailuajat ja säännölliset nukkumaanmenoajat, meditointi. 

Vuosia kokeiltu unilääkkeet ja muut konstit, sitkeä vaiva. 

Ap ei käytä alkoholia eikä kofeiinia ja syö/nukkuu säännöllisesti. Meditoinnin sijaan teen rentoutusharjoituksia. Salilla en tällä hetkellä käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valvotun yön jälkeen ollaan normaalisti töissä ja sinnitellään ja tehdään normaalisti asiat. Ei jäädä saikulle ellei ole joku kuljettaja tai kirurgi. Ei ole vaarallista olla nukkumatta yhtä yötä. Liikunta vain kevyttä kävelyä. 

Jos jää saikulle ja torkkuu soffalla koko päivän niin on ihan pihalla ja nukkuu huonosti seuraavan yön.

Yllä on unitutkijoilta kuultua. Paitsi itse isäsin tuon kuskit ja kirurgit,

No kyllä on pakko jäädä saikulle meikäläisen ajatustyössä myös. 

Kyllähän se ajatus takkuaa valvotun yön jälkeen mutta ei sen takia voi olla pois töistä, jos on toimistotyössä. Mene työterveyteen.

Ei ole koskaan ollut ongelmia saada esimiehen luvalla sairaslomaa tai lääkäriltä sairaslomatodistusta näissä tapauksissa, antakaa jo olla. Ap

Vierailija
44/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin ennen tanssitunneilla ilta-aikaan ja oli pakko lopettaa, kun kroppa meni niistä ylikierroksille ja unet sekosivat. Ap

Vierailija
45/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen kokeillut lähes kaikki unihygieniakikat" mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Sitä, että ap on kokeillut lähes kaikki tässä ketjussa ehdotetut tavat, ja silti ehdotatte niitä perusjuttuja :D

Vierailija
46/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvotun yön jälkeen ollaan normaalisti töissä ja sinnitellään ja tehdään normaalisti asiat. Ei jäädä saikulle ellei ole joku kuljettaja tai kirurgi. Ei ole vaarallista olla nukkumatta yhtä yötä. Liikunta vain kevyttä kävelyä. 

Jos jää saikulle ja torkkuu soffalla koko päivän niin on ihan pihalla ja nukkuu huonosti seuraavan yön.

Entäs kun joutuu sinne töihin päästäkseen ajamaan tunnin työmatkan. Huonoilla unilla ajaminen on sama kun lähtis ajamaan humalassa 

Vierailija
47/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaan Areenasta jonkin tylsän ohjelman (kännykällä), ja kuuntelen sitä silmät kiinni. Usein siihen nukahtaa. 

Vierailija
48/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistusoireisiin beetasalpaaja (tarvii reseptin) ja nukahtamiseen melatoniini, vaikka 4 tai 5 mg. 

Lääkärit on aika myötämielisiä uniongelmien hoitoon, niin beetasalpaaja varmaan on ihan todennäköinen apu, jos kerrot nuo oireesi sinne. 

Samoin melatoniini resepti. 

Beetasalpaaja käytössä. Ap

Onkohan tarpeeksi iso annos? Ei kuulosta olevan, kun sydän hakkaa, käyt ylikierroksilla ja tunnet jännitystä, pyörrytykseen asti. 

Beetasalpaajan kuuluu blokata adrenaliini, tai siis sen aiheuttamat somaattiset oireet, noin niinkuin mutkat oikoen sanottuna. 

Vierailija
49/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin ennen tanssitunneilla ilta-aikaan ja oli pakko lopettaa, kun kroppa meni niistä ylikierroksille ja unet sekosivat. Ap

No käy sitten päivällä.

Liikunta on yksi parhaista keinoista parantaa yöunta. Koko keho voi paremmin kun liikkuu tarpeeksi, joka päivä. 

Vierailija
50/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomalle/uupuneelle on vaarallista valvoa ja kasvattaa kierrettä.

Olen ollut nii uupuneena/väsyneenä töissä että menin muiden ollessa kahvitauolla pöytäni alle pötkölleen "edes sekunniksi" 🥺

Vierailija
51/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kärsimyskukkauutettta. Se toimii kuten bentsodiatsepiinit. 

Vierailija
52/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitat elämäsi.

Välttelet kaikkea mitkä saa ylikierroksille.

Vierailija
53/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisaalta kuullut tällaisen: älä stressaa valvomistasi, älä ajattele että se olisi  paha asia.Älä pelkää valvottuja öitä.

Sillä pelko, stressi estää nimenomaan sinua nukahtamasta.Opettele ajattelemaan,että pienikin unimäärä riittää sinulle.

Oikeastikin on olemassa ihmisiä joille riittää hyvinkin vähäinen uni, se ei siis ole mahdotonta.

Jos ei väsytä, nouse pois vuoteesta tekemään jotakin rauhallista,kunnes alkaa väsyttämään ja sitten uudelleen sänkyyn.

Lämpöisen miedon kaakaon juominen voi auttaa myös.Ehkä vähän leipääkin,ettei ainakaan nälkä valvota.

Joskus voi auttaa pelkästään pissillä käynti ja sitten takaisin vuoteeseen.Siinä jotenkin ottaa uudelleen sen nukkumaan asettumisen, 'reset' nappia kuin painaisi.

Muuten hyvä, mutta kaakaota tai mitään suklaatuotteita ei kannata käyttää. Ne piristävät. 

Vierailija
54/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Vierailija
55/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No käy sitten päivällä.

Liikunta on yksi parhaista keinoista parantaa yöunta. Koko keho voi paremmin kun liikkuu tarpeeksi, joka päivä. 

Et taida tietää ylikunnosta ja uupumuksesta.

Vierailija
56/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa apteekista väsyttävää antihistamiinia, jos on yhtään allergiataipumusta ja silmä ja nuhaoireita. Bonuksena tulee sikeät unet.

😂

Vierailija
57/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa Metarelax-valmiste.

Vierailija
58/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa Metarelax-valmiste.

+ melatoniini.

Vierailija
59/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnä munakoiso persaukkoon.

Vierailija
60/76 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä tuon tyrmätyn vastaajan kanssa, että yksi huonosti nukuttu/uneton yö, olis syy saikuttaa. Ei siihen kuole eikä se ole sairaus muutenkaan. Tärkeintä silloin on pitää itsensä mahdollisimman virkeänä, tehdä työt ja pitää muutenkin normaalista päivärytmistä kiinni. Ei missään tapauksessa jäädä sohvalle nuokkumaan tai torkkumaan päiväksi. Umpiväaymys luultavasti auttaa uneen seuraavana yönä.

Minulle paras unilääke on sauna ja yksi olut, puolen tunnin, tunnin päästä siitä nukkumaan viileään makuuhuoneeseen. Jos herään yöllä, yleensä syy on nälkä ja siihen auttaa yöbanaani. Helppo syödä ilman että tarvitsee mitään varsinaisesti valmistaa ja ilmeisesti sillä on unta edistävä vaikutus. Toinen asia, nälän lisäksi, joka vaikeuttaa nukahtamistani on ylivireys. Päässä pyörii huolia, useimmiten töihin liittyviä, enkä tahdo saada niitä pysähtymään. Siihen minulla on keino, joka saattaa kuulostaa hullulta. Suunnittelen kuvitteellista ruokalistaa niukalla budjetilla. En siis itselleni, en koskaan söisi tuolla tavoin enkä vähällä rahalla, mutta kuvittelen, että mitä ostaisin, jos tarvitsisi. Vaihtoehdot tässä ajatusleikissäni ovat joko, että itselläni on vain 25 euroa, jolla pitää hankkia viikon ruuat tai minulla on vain 50,- ja pitää järjestää ruoka+kahvitilaisuus kymmenelle hengelle. En koskaan pääse näissä listoissa loppuun asti kerralla, sitten seuraavana unettomana yönä jatkan siitä mihin olen päässyt viimeksi. Se on toisaalta niin pohtimista vaativaa, että ne oikeasti huolettavat, mielessä laukkaavat asiat unohtuvat, ja toisaalta taas niin tylsää, että nukahtaa väkisinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän