Täytän kohta 50. Onko jo liian myöhäistä aloittaa juoksuharrastus?
Kommentit (29)
On se naispuoliselle, alapää alkaa fuskaamaan jatkuvasta hyppelystä.
Eikö reipas kävely riitä? Olen itse sinua muutaman vuoden nuorempi ja aiemmin olen lenkkeillyt paljon, pitkiäkin matkoja. Vanhemmiten alkaa polvet tai toinen polvi oireilemaan, joten olen siirtynyt reippaisiin kävelylenkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö reipas kävely riitä? Olen itse sinua muutaman vuoden nuorempi ja aiemmin olen lenkkeillyt paljon, pitkiäkin matkoja. Vanhemmiten alkaa polvet tai toinen polvi oireilemaan, joten olen siirtynyt reippaisiin kävelylenkkeihin.
Tämä. Mutta kokeilemalla se selviää. Liian myöhäistä ei siis ole ollenkaan, mutta tosi varovasti pitää aloittaa, vaikka kunto kestäisikin. Ja hyvä olisi, jos juoksutekniikka olisi kunnossa.
Ei, mutta aloita hitaasti, sillä nivelet eivät ole enää kuin nuorella iällä. Polvet.
Nykyään muuten järjestetään juoksukouluja. Sellaiseenkin kannattaa osallistua, niin saa tekniikan kuntoon...
Ei, miksi olisi. Itsekin odottelen, että lenkkireittini sulaa, jotta voisi alkaa etsimään kauan sitten kadonnutta juoksukuntoa (en ole juossut säännöllisesti useampaan vuoteen).
-48 v
Itsellekin tulee tänä vuonna 50v täyteen mutta ei kyllä tulisi mieleenkään alkaa juoksennella, en edes kouluiässä ollut esim. cooperin testissä mikään hyvä juoksija, uuvuin nopeasti. Pyöräily ja kävely saa riittää mulle.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa alkaa juoksemaan, miksi ihmeessä sitä ei voisi kokeilla? Jos se juokseminen käy polviin, niin sitten voi siirtyä takaisin kävelyyn, mutta ei kai sitä kokeilematta tiedä. Me ollaan yksilöitä kaikki.
Mutta ihan sama minkä ikäisenä aloittaa juoksemisen, niin maltti on valttia ja vauhti kannattaa pitää oikeasti hiljaisena.
Ei ole. Aloitin itse n. 40-vuotiaana, nyt olen 52 ja juoksen edelleen aktiivisesti. Maratonille en tähtää, mutta puolikkaita olen juossut. Kannattaa satsata hyviin kenkiin.
Ja kannattaa olla välittämättä muiden mielipiteistä. Mulle sanottiin jo silloin 40-vuotiaana, että en pystyisi kauan harrastamaan, pettää polvet ja lonkat ja ettei vain selkäkin. Tämmöistä on sitten hoettu vuodesta toiseen, ja kyllähän mä kuulen sitä vieläkin. Juoksen silti ja hyvin kulkee. Ei ole minkäänlaisia vaivoja. Sen sijaan ne liikkumattomat pullerot valittaa selkää ja polvia ja lonkkia ja migreeniä ja ties mitä muuta. Liike on lääke. Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta urheiluharrastus, terveellinen ruokavalio ja normaalipaino auttaa jo paljon.
Ja kyllähän mä siis tiedän, että juokseminen joskus multa loppuu. Mutta vielä se päivä ei ole käsillä.
Aloita varovasti. Itse täytän tänä vuonna 43, ja toivon että juoksen vielä 10 vuoden päästä. Juoksussa on vaan sitä jotain. Muutama vuosi sitten oli midnight runissa, ja siellä oli seitsemänkymppisiäkin nsisia, jotka juoksivat.
Vierailija kirjoitti:
On se naispuoliselle, alapää alkaa fuskaamaan jatkuvasta hyppelystä.
Nivelet.
Mahdollinen ylipaino pitää saada ennen juoksua pois. Jo muutama kilo rasittaa niveliä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävelystä ei saa samaa hyötyä kuin hölkästä. Polvet eivät automaattisesti oireile iän myötä, vaan lihaskunnon merkitys korostuu vanhemmalla juoksijalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Aloitin itse n. 40-vuotiaana, nyt olen 52 ja juoksen edelleen aktiivisesti. Maratonille en tähtää, mutta puolikkaita olen juossut. Kannattaa satsata hyviin kenkiin.
Ja kannattaa olla välittämättä muiden mielipiteistä. Mulle sanottiin jo silloin 40-vuotiaana, että en pystyisi kauan harrastamaan, pettää polvet ja lonkat ja ettei vain selkäkin. Tämmöistä on sitten hoettu vuodesta toiseen, ja kyllähän mä kuulen sitä vieläkin. Juoksen silti ja hyvin kulkee. Ei ole minkäänlaisia vaivoja. Sen sijaan ne liikkumattomat pullerot valittaa selkää ja polvia ja lonkkia ja migreeniä ja ties mitä muuta. Liike on lääke. Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta urheiluharrastus, terveellinen ruokavalio ja normaalipaino auttaa jo paljon.
Ja kyllähän mä siis tiedän, että juokseminen joskus multa loppuu. Mutta vielä se päivä ei ole käsillä.
Jotkut ihmiset lopettavat heti liikkumisen, kun huomaavat, ettei liikkuminen ole enää yhtä helppoa kuin parikymppisenä. Ja siitä alkaa sitten nopea alamäki. Kyllä kunto ja niveket pysyy parempina, kun niitä käyttää.
No itse asiassa mä en huomannut mitään eroa nuoruuteen, kun aloitin 40-vuotiaana. Paljon riippuu tietysti siitä, onko liikkunut muuten, paljonko painaa, onko perusterve ym.
t. se 52-vuotias juoksija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset lopettavat heti
Liikkuminen kannattaa aina. Mutta se onkin sitten toinen kysymys, että onko juoksu se, mistä viisikymppisen kannattaa aloittaa, vai auttaisiko jokin muu laji liikkumaan nimenomaan pitkällä tähtäimellä.
Sehän on tietysti yksilöllistä, eikä sitä toisen kohdalta voi sanoa. Itse en osaa sanoa sitä omaltakaan kohdaltani. Taas tänä keväänä otan juoksuaskelia ja katson, mitä sanoo lantionpohja.
-eri.
On liian myöhäistä.
Peräsuolen laskeumaa pukkaa.
Mun mummo aloitti juoksuharrastuksen vasta 50-vuotiaana. Juoksi viimeisen puolimaratonin 74-vuotiaana. Nyt on jo reilusti yli 80, eikä enää juokse, mutta on kaikinpuolin hyvässä kunnossa. Ihailen häntä valtavasti.
Kannattaa aloittaa varovasti ja hankkia kunnolliset itselle sopivat tossut. Ja muutenkin kuunnella, mitä se oma kroppa sanoo.
Ei