Täytän kohta 50. Onko jo liian myöhäistä aloittaa juoksuharrastus?
Kommentit (29)
Meinasin aloittaa polkujuoksun eli mun mielestä maastojuoksun heti kun metsä sulaa. Niin kauan kannattaa juosta kun voi.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin aloittaa polkujuoksun eli mun mielestä maastojuoksun heti kun metsä sulaa. Niin kauan kannattaa juosta kun voi.
Maastojuoksu onkin nivelille lempeämpää, kun pohja on pehmeä. Ja se on monipuolisempaa.
Jos et ole liikkunut enempää, niin kukaan ei usko kuinka lyhyestä matkasta kannattaa aloittaa.
Esim. 1. päivänä 100 metriä, toisena 200 m, jne. Ja jos tulee niveliin kipuja, niin pitää päivän väliä, ja jatkaa samasta.
Tämä on tässä iässä tosi tärkeää, mutten se loppuu, ennen kuin alkaa. Kevyen hölkän väliin esim. yksi lyhyt spurtti, 10-40 m, että rytmi ei ala junnaamaan.
Ei, mutta jos vähänkään on ylipainoa, se olisi hyvä laihduttaa pois ennen kuin alkaa juoksemaan, nivelvaivojen välttämiseksi. Itse olin ihan vain muutaman kilon normipainon yläpuolella, kun aloin 47-vuotiaana juoksemaan. Tulos: järkyttävät jalkaterä-, sääri- ja polvikivut ja pakko lopettaa juokseminen noin kuukauden päästä. Myöhemmin laihdutin 15 kg ja sitten aloin juoksemaan, nyt sujuu ilman ihmeempiä kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt viimeistään pitäs aloittaa
Ei juoksu ole mikään pitkän iän salaisuus. Tiedän valitettavasti useamman elämänsä juosseen, jotka lähti ennen 70 vuotta, osa ennen eläkeikää. Maratoneja vetäneitä henkilöitä, jotka sai ensimmäisen sydärin ennen 50 ikävuotta. Päälle se on nivelille rankkaa. Terveyden ja pitkän iän kannalta kävely on patempi tai vaikka uinti.
Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa.
Jos jalat toimii niin ei koskaan liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta jos vähänkään on ylipainoa, se olisi hyvä laihduttaa pois ennen kuin alkaa juoksemaan, nivelvaivojen välttämiseksi. Itse olin ihan vain muutaman kilon normipainon yläpuolella, kun aloin 47-vuotiaana juoksemaan. Tulos: järkyttävät jalkaterä-, sääri- ja polvikivut ja pakko lopettaa juokseminen noin kuukauden päästä. Myöhemmin laihdutin 15 kg ja sitten aloin juoksemaan, nyt sujuu ilman ihmeempiä kipuja.
Hmm, tämäkin taitaa olla yksilöllistä. Itsekin suurin piirtein tuon kokoinen, ja juoksen säännöllisesti.
Ei riitä, kävellä kerkee sittn 70+.
Aloita ap. ihmeessä juoksu, terveyshyödyt ovat nopeat ja kiistattomat.