Haetko vääriin työpaikkoihin, jos et töitä saa
Oletko miettinyt, että hetken pitäisi ehkä laskea toivetyöpaikan tasoa ja aloittaa uudestaan aiempaa alempaa ja nousta sieltä? En halua kuulostaa ilkeältä, mutta itse olen ollut niin monissa töissä joita yleensä hieman ylenkatsotaan, mutta ainakin olen saanut töitä. Ymmärrän kyllä osin myös sen että joka paikkakunnalla ei ole töitä ja vaikka lasten kanssa vaikea muuttaa tai jos on joku selvä fyysinen este, mutta ihan uteliaisuuttani kysyn ja toivon asiallisia kommentteja.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kaikki avoinna olevat paikat on vääriä kun en pääse edes haastatteluun yhteenkään. Olen laskenut oman koulutuksen ja osaamisen osalta rimaa. Minulla on erikoisammattitutkinto ja haen myös töitä aloilta joihin ei tarvitse koulutusta (kauppa, varasto yms.)
Kyllä kauppaan varmaan mieluummin otetaan joku merkonomi tai myynnin ammattitutkinnon suorittanut, jolla alalta jo aiempaa kokemusta kuin joku ihan toisen alan ihminen vailla vastaavaa työkokemusta. Varastohommissakin logistiikan perustutkinto on varmasti plussaa, lisäksi varmaan toivotaan trukilla-ajotaitoa ja/tai ehkä kokemusta äänikeräilystä.
Vaikka nuo onkin hommia, joihin varmaan voidaan perehdyttää työpaikalla, niin kyllä vaan tuntuu ihan joka alalla olevan silti tarjolla sitä ammatillista koulutusta, joka varmasti työnhaussa auttaa. Siivoojillakin on oma ammattitutkintonsa, kuten myös kiinteistöhuollolla. Ei varmaan ole olemassakaan sellaista hanttihommaa, mihin ei jotain ammatillista tutkintoa olisi. Ja silti ne työnantajat toivovat myös sitä oman alan työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
En puhunut työhakemuksen tekemisestä kysymykselläni. Se oli sellainen ajatusleikki. Kovin on vakavaa ja kipakkaa vastausta. Ei ihme, että ymmärrystä ei löydy, kun on tuommoista kiukuttelua.
Lapselle tiedoksi, että työnhaku alkaa työhakemuksen tekemisellä. Siinä kerrotaan osaamisesta jne. Turhaan pillastut siitä, että trollaukseesi vastataan rehellisesti.
Ap:n olisi varmaan hyvä lukea tätä ketjua:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3963064/tyottomyytta-ei-tajua-ennen-kui…
Ja vasta sen jälkeen miettiä, onko hänellä mitään annettavaa työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on siitä mitä osaat ja onko työkokemusta entisestään, nykyään.
Jos ei ole papereita, kortteja jne eikä tarpeeksi työkokemusta alalta niin ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia työllistyä.
Tuo ei ole totta. En ole ollut päivääkään työtön aikuisiällä.
t. ylioppilas vm -03, jolla ei ole mitään muita papereita ja korttinakin vain S-etukortti, työkokemuskin aikamoista silppua
Daa, sinullahan on siis juurikin tuota työkokemusta ja vieläpä reippaanlaisesti.
Sivusta: Aika erikoista olisi, jos 4kymppisellä ei olisi yhtään työkokemusta. Jos siis puhutaan ihan työkykyisestä ihmisestä.
Ei mitään ihmeellistä nykypäivänä. Jos ei opintojen jälkeen saa heti töitä, on äkkiä "tuossa on joatin vikaa" kategoriassa, eikäö kukaan takuulla ota edes haastatteluihin. Sen jälkeen ei ole muuta keinoa kuin lukea uusi tutkinto. Jos taas käy samoin, taas lähtöruuttuun. Tiedän useammankin, jolla on jo kolme tutkintoa, eikä ole onnitunut. Näillä "meriiteillä" onjo loppuelämän paitsiossa, ijhan sama, mitä osaa.
Lässyn lässyn lää. Sitä saa mitä tilaa.