Mistä lähtien viisikymppinen on ollut mummo?
Luin kahvipaussilla lehteä ja viisikymppisestä tehty juttu oli otsikoitu noin. Se oli kai huumoria, mutta ei naurattanut. Täälläkin alle nelikymppiset naiset vastailevat pokkana rupsahtamiaeen liittyviin ketjuihin.
Mistä tässä ilmiössä oikein on kyse? Viisikymppisten lapset ovat vielä alaikäisiä, jos lapsia on monta tai lapset on tehty vähän vanhempina niin kuin nykyisin on tapana. Viisikymppisellä ei ole edes menopaussia vielä.
Kommentit (83)
Tässä puhutaan eri ilmiöstä. Nainen voi faktuaalisesti olla mummo vaikka 30v. (15+15), mutta yleisesti naisten kutsuminen mummoiksi vain siksi, että he ovat viisikymppisiä tai on vaihdevuodet on sellaista ikään ja naiseuteen liittyvää vähättelyä, joka on mun mielestä tunkkaista eikä nykymaailmassa mitenkään totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti aloittajana ei ollut siinä ettenkö käsittäisi että isoäidiksi tuleminen on mahdollista nuorempankin, vaan tarkoitus oli keskustella aiheesta, että onko mummoksi nimittäminen ihan normaalia kun jutussa käsiteltiin ihan muita asioita kuin isoäitiyttä.
Minusta se on kertakaikkisen outoa ja uutta. Mummo sijoittaa start up yrityksiin, mummo perusti yrityksen, mummo suunnittelee kenkiä. Ei kai tällainen ihan normi kuitenkaan ole?
No on minustakin outoa. Kirjoitetaanko miehistä samalla? En ole ainakaan huomannut.
En ole minäkään koskaan huomannut että työstään ja elämästään haastateltavana olevaa miestä kutsuttaisiin papaksi. Viisikymppistä.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olen 50v, mun vanhin lapsi on 27v. Että aivan hyvin saatan sitten olla mummo. Ja kyllä, sitten mua saa kutsua mummoksi, koska olen mummo. Isoäiti = äidinäiti = mormor = mummo.
Niin, mutta ei tarvitse yleistää. Itse en lähtisi nimittelemään ketään ihmistä, jota en tunne. Mummo- nimitys olisi itselleni loukkaus, oli ikä mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Joillain saattaa olla hyvin mummomainen habitus jo viisikymppisenä.
Mutta ei kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti aloittajana ei ollut siinä ettenkö käsittäisi että isoäidiksi tuleminen on mahdollista nuorempankin, vaan tarkoitus oli keskustella aiheesta, että onko mummoksi nimittäminen ihan normaalia kun jutussa käsiteltiin ihan muita asioita kuin isoäitiyttä.
Minusta se on kertakaikkisen outoa ja uutta. Mummo sijoittaa start up yrityksiin, mummo perusti yrityksen, mummo suunnittelee kenkiä. Ei kai tällainen ihan normi kuitenkaan ole?
No on minustakin outoa. Kirjoitetaanko miehistä samalla? En ole ainakaan huomannut.
En ole minäkään koskaan huomannut että työstään ja elämästään haastateltavana olevaa miestä kutsuttaisiin papaksi. Viisikymppistä.
No jopas olet typerä, ihan kuin et tietäisi että miehillä jatkuu viriiliys pitkälle vanhuuteeen, naisilla loppuun vuosikymmeniä aiemmin.
Enpä tuosta jaksanut sen enempää hernettä sieraimeen vetää, mutta kyseessä on minusta ihan samanlainen asia kuin tytöttely. Mummottelu on tullut sen tilalle? Ehkä se sitten on osan mielestä ok ketjun kommenteista päätellen.
Niinpä, ei 50+ miehiäkään sanota papaksi.
Yks kaveri tuli mummoksi jo 32 vuotiaana. Tyttönsä oli yhtä vilkas kuin äiitnsä.
Yli 25 v nainen on automaattisesti mummo.
-kolmekymppinen nuorukainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan kohta kolmikymppinen tytär ja jäätävät vaihdevuodet.
N50
Nimitätkö itseäsi mummoksi? Ja nimittävätkö muut? Onko mummolla työpaikka vai oletko eläkkeellä.
Minä nimitän mummoiksi eläkeläisiä.
Ystäväni tuli mummoksi 38-vuotiaana, eikä ole edelleenkään eläkkeellä.
Minua ihmetyttää lähinnä se että miksi mummo-nimitys on niin halveksittu. Minulle ainakin on kunnia-asia saada olla mummo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan kohta kolmikymppinen tytär ja jäätävät vaihdevuodet.
N50
Nimitätkö itseäsi mummoksi? Ja nimittävätkö muut? Onko mummolla työpaikka vai oletko eläkkeellä.
Minä nimitän mummoiksi eläkeläisiä.
Ystäväni tuli mummoksi 38-vuotiaana, eikä ole edelleenkään eläkkeellä.
Missäs mummo on töissä? Onko mummo naimisissa?
Ei noin kyllä puhuta missään kuin omasta mummosta tai hyvin vanhoista, jo hoitokodissa asuvista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas olet typerä, ihan kuin et tietäisi että miehillä
Mistä sä tuon olet keksinyt? Ja vielä VUOSIKYMMENIÄ aiemmin muka 😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää lähinnä se että miksi mummo-nimitys on niin halveksittu. Minulle ainakin on kunnia-asia saada olla mummo.
Eipä se oikeastaan yllätä että osa ei tajua mistä aloituksessa on kyse😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas olet typerä, ihan kuin et tietäisi että miehillä
Pappa voi olla viriili siinä kun mummokin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ei 50+ miehiäkään sanota papaksi.
Jutun nainen oli tasan 50.
Siitä lähtien, kun on lastenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ajattelee sitä alapään kautta, että vaihdevuodet ohittanut ei enää kykene yhdyntään.
Mistä olet tällaisen tiedon saanut? Se on väärä. On ihanaa rakastella Vaarin kanssa. Hänhän on se mies jonka ansiosta olet mummoksi päässyt .
No huh huh...vaihtarit ovat yleensä jo päällä viiskymppisenä, ainakin esivaihtarit jo alkaneet. Ja joku saattaa olla jo mummokin. Se on sitten eri juttu haluaako tulla kutsutuks mummoks, vaikka oiskin jo lastenlapsia. Joku ei halua mummoutua sitten millään ja toista ei haittaa. Ikuinen nuoruus ja nuorekkuus viehättää ja mummo-sana ei siihen kuulu. Kaikki tekevät lapsensakin eri aikaan ja osa näistä lapsista ei halua itse lapsia ja osa tekee sitten nuorena eli joku tulee mummoksi eli isoäidiksi nelikympin puolella jo. Sitten voi olla omasta itsetunnostakin kiinni haluaako olla mummo. Se kun kuulostaa niin vanhalta. Isoäiti vielä vanhemmalta, ainakin minun korvaani. Mutta pienet on ihmisillä murheet. Ja loppujen lopuksi mummokin on vain sana. Ehkä suurempi juttu ois mummomainen käytös ja onko sitä ja mitä se sitten kenellekin on. Kutooko sukkia ( vaikka nuoretkin kutovat) vai vetääkö festareilla kaljaa. Molemmat ok ja kuka sitä on oikeaa mummon käytöstä määrittelemässä. Äitejäkin on hyvin monesta puusta veistettyjä. Peace ja aamen tälle.
Eli sinusta on ok jos sinusta puhutaan töissäsi mummona?
Minusta mummo, isoäiti tms ovat muutenkin yksityiselämään liittyviä nimityksiä. En ole työpaikallani mummo vaan lapsenlapselleni, sitten kun lapsenlapsia saan.
Nimityksestä mummo on näköjään tullut sopiva keino korostaa naisen ikää, ehkä ulkonäköäkin.