Mistä lähtien viisikymppinen on ollut mummo?
Luin kahvipaussilla lehteä ja viisikymppisestä tehty juttu oli otsikoitu noin. Se oli kai huumoria, mutta ei naurattanut. Täälläkin alle nelikymppiset naiset vastailevat pokkana rupsahtamiaeen liittyviin ketjuihin.
Mistä tässä ilmiössä oikein on kyse? Viisikymppisten lapset ovat vielä alaikäisiä, jos lapsia on monta tai lapset on tehty vähän vanhempina niin kuin nykyisin on tapana. Viisikymppisellä ei ole edes menopaussia vielä.
Kommentit (83)
Täällä 38 vuotiaana mummoksi tullut.... Ihan huippua. Åitinä ja mummona oleminen on ihan parasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan kohta kolmikymppinen tytär ja jäätävät vaihdevuodet.
N50
Nimitätkö itseäsi mummoksi? Ja nimittävätkö muut? Onko mummolla työpaikka vai oletko eläkkeellä.
Minä nimitän mummoiksi eläkeläisiä.
Mummo on isoäiti. Ja vain lastenlapset kutsuvat mummoksi, eikä tietenkään muut. Ihan samalla tavalla isoisä on ukki tai pappa.
Minulla kerran oli työkaveri, joka oli mummo 37v.
Kaveristani tuli mummo jo 34 vuotiaana.
Totta kai voi olla jo alle 40-vuotias mummo.
Mummo on siis isoäiti.
Jos 50-vuotiaalla on lapsenlapsia, niin kyllähän silloin mummo on.
Olen lapseton 60v. En ole mummo. Tunnen itseni korkeintaan 40-vuotiaaksi. En aio mummoutua ikinä.
Nina Partasesta tuli isoäiti 31-vuotiaana
Suomessa on satoja alle nelikymppisiä isoäitejä. He joutuvat oikomaan väärinkäsityksiä, mutta myös tietävät, miten tukea nuorena äidiksi tulleita lapsiaan onhan moni nuori mummo ollut teiniäiti itsekin.
En ole mummo koska mulla ei ole lapsia eikä tietenkään lastenlapsiakaan.
Naisesta tuli maailman nuorin isoäiti - ikää vain hieman yli 20 vuotta
Rifca Stanescu on nainen Romaniasta. Hän on hiljattain päässyt lööppeihin, sillä hän on maailman nuorin isoäiti.
Stanescu synnytti oman lapsena Marian ollessaan vain 12-vuotias. Hän painotti tyttärelleen aina sitä, ettei hankkisi lasta yhtä nuorena kuin oma äitinsä.
Toisin kuitenkin kävi, sillä Rifcan lapsi Maria synnytti hiljattain lapsen ollessaan vain 11-vuotias, kirjoittaa LAD Bible [lähde].
Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että Rifcasta tuli maailman nuorin isoäiti ollessaan vain 23 vuotta vanha.
Rifca kertoo olevansa onnellinen isoäiti, mutta sanoo myös yhä, että olisi toivonut lapselleen hieman toisenlaista suunnittelua lapsen kanssa.
https://www.findance.com/uutiset/37037/naisesta-tuli-maailman-nuorin-is…
Pointti aloittajana ei ollut siinä ettenkö käsittäisi että isoäidiksi tuleminen on mahdollista nuorempankin, vaan tarkoitus oli keskustella aiheesta, että onko mummoksi nimittäminen ihan normaalia kun jutussa käsiteltiin ihan muita asioita kuin isoäitiyttä.
Minusta se on kertakaikkisen outoa ja uutta. Mummo sijoittaa start up yrityksiin, mummo perusti yrityksen, mummo suunnittelee kenkiä. Ei kai tällainen ihan normi kuitenkaan ole?
Vierailija kirjoitti:
Naisessa ei saisi ikääntyminen näkyä suunnilleen yhtään, mummoksi itsensä nimittely on oire tästä ja yritystä ottaa tilannetta haltuun huumorin kautta, ehkä.
Ehkä jotain tuollaista, mutta sen nostaminen otsikkoon oli mielestäni erikoista.
Moni saa nykyään lapsenlapsia vasta seitsemänkymppisenä kun ovat itse niitä hankkineet vasta 30-40 vuotiaina.
Ehkä mummous on enemmän mielentila. En näkisi modernia uranaista mummona 50 vuotiaana.
50- vuotias on mummo tai ikä ihminen saa olla nuorekas, mutta näin se on eikä se ole paha asia. Minusta keski ikäinen on 35 vuotias ja itse olen tämän ikäinen ja tuntuu, että on jo toinen jalka haudassa.
Mummo tarkoittaa naista, jolla on lapsenlapsi(a). Nelikymppinenkin voi olla mummo, jos on saanut lapsen parikymppisenä, ja tämä tehnyt samoin.
Heti siitä hetkestä kun lapsenlapsi on syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Pointti aloittajana ei ollut siinä ettenkö käsittäisi että isoäidiksi tuleminen on mahdollista nuorempankin, vaan tarkoitus oli keskustella aiheesta, että onko mummoksi nimittäminen ihan normaalia kun jutussa käsiteltiin ihan muita asioita kuin isoäitiyttä.
Minusta se on kertakaikkisen outoa ja uutta. Mummo sijoittaa start up yrityksiin, mummo perusti yrityksen, mummo suunnittelee kenkiä. Ei kai tällainen ihan normi kuitenkaan ole?
No on minustakin outoa. Kirjoitetaanko miehistä samalla? En ole ainakaan huomannut.
No tietysti sitten on mummo, kun on SAANUT lapsenlapsen.
Mummostani tuli mummo 42-vuotiaana, äidistäni 48-vuotiaana.
Paremminkin niin, että nykyään on harvinaisempaa synnyttäjien iän noustua, ja esim. nelikymppisiä ei saisi kutsua keski-ikäisiksi vaikka sitä todellakin ovat. Sata vuotta sitten viisikymppiset olivat jo vanhuksia, jopa 50 vuotta sitten.