Taloussanomat: Temu on Suomen suosituin verkkokauppa
IS: Aggressiivisella markkinoinnilla kasvanut Temu on yhtäkkiä Suomen suosituin ulkomainen verkkokauppa. Mitä huippuhalvasta kiinalaistaustaisesta tavarataivaasta todella tiedetään, ja pitääkö kuluttajan olla turvallisuudesta huolissaan?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010334610.html
Täällä taivastellaan, että kuka oikein tilaa Temusta, mutta lukujen valossa näköjään valtaosa suomalaisista. Temu on räjähdysmäisen nopeasti kasvanut Suomen suosituimmaksi verkkokaupaksi.
Kommentit (566)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä temusta on noussut tälläinen haloo? Tilaaminen on onnistunut jo vuosikausia esim. ebaysta ja aliexpressistä, mikä tekee temusta poikkeuksellisen? Onko tuo jotenkin helpompi vaihtoehto kielitaidottomille kun sivut vaikuttaa olevan suomenkieliset?
Temun suomenkieliseen versioon ei kannata luottaa. Se ilmeisesti käyttää jotakin google-kääntäjää. Käytän itse englanninkielistä, niin on parempi mahdollisuus saada sitä, mitä kuvauksessa lukee.
Nyt taisi keskustelu laantua. Aika monta sivua tästä saatiinkin väännettyä. :D
Ottaako Taloussanomat kantaa siihen, että Temu teettää tuotteitaan polittisten vankien orjatyöllä?
https://www.vauva.fi/keskustelu/5526657/uskaltaako-temusta-tilata-ettei…
Toki lehden kantava ajatus on se, että kaikki on mitattavissa rahassa joten en yhtään ihmettelisi jos tuo olisi sivuutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa lääkkeiden syönti, koska todennäköisyys sille, että niissä on kiinalaisia raaka-aineita on hyvin suuri. Todella suurta osaa raaka-aineista ei edes saa muualta.
Sulla menee jo puurot ja vellitkin sekasin.
Niinkö? Kiinalaisten lääkkeiden syönti on siis sallittua eikä siinä ole mitään moraalista ongelmaa? Kiinalaisten raaka-aineiden merkitys nykylääketieteessä on kuitenkin FAKTA.
Olet nolo
Sä olet taas vtun tyhmä ja vielä rumakin
Voi johtua niistä kiinasta tilaamistasi lääkkeistä että näet jo harhojakin. Suomensiko kukaan sinulle sitä kiinankielistä käyttöohjetta vai heititkö enempää miettimättä puoli purkkia poskeen?
Vierailija kirjoitti:
Temu ja muut kiinalaiset verkkokaupat perustivat halpaan hintaan ja heikko laatuiseen tuotteeseen.
Harva ei tajua tulleensa kusetetuksi kun tuote maksaa muutaman euron ja se hajoaa melkein heti. Kusetus perustuu massamyyntiin. Myydään paljon huonolaatuisia tuotteita halvalla ja koska harva jaksaa aloittaa palautusmenettelyn muutaman euron tähden niin 💩 myymällä tienaa hyvät summat hölmöiltä.
Sinä puolestasi et taida tajuta sitä, että kaikki eivät osta tuotetta sillä ajatuksella että se jätetään toimivana perinnöksi vielä seitsemän sukupolven päästä.
Jos tarvitset tiettyä tuotetta vaikka kerran tai pari, niin se että ostat sen Suomesta 20-kertaisella hinnalla tai vuokraat 10-kertaisella hinnalla, esmes Temuun nähden, niin itselle se tullee halvemmaksi ostaa vaikka noita Temun tuotteita 3-5 kappaletta ja käyttää niitä tarpeeseen ja sitten heittää romut rikkinäisenä pois. Ekologista? No ei todellakaan, mutta nykyisessä talouskurimuksessa etenkin eurot määräävät.
Eipä tarvitse ihmetellä miksi suomen ylikulutuspäivä on tänään 12.4. ja aina vaan aikaistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ostamalla temusta tuet temua ja samalla kaikkea negatiivista mitä se edustaa. Jos se on itselle ok, ei siihen voi vaikuttaa. Aina on kuitenkin mahdollisuus, että edes yksi ihminen muuttaa ajatteluaan ja jättää tilauksen tekemättä.
Siinäpä vasta elämäntehtävä. Nyt kävi kuitenkin juuri päinvastoin. En ollut aikonut tilata Temusta mitään, mutta ketjua luettuani on suorastaan pakko kokeilla minkä laatuisia tuotteita sieltä saa. Kiitos vinkistä
Pitäisiköhän munkin kokeilla?
Suosittelen
Millä siellä kannattaa maksaa? Luotolla, PayPalilla?
Ei millään.
Olen ostanut kaytto tavaraa temusta, ei vattaeita, ei meikkia ym... ja olen saanut aiavn samanliset tuotteet kuin mita kaupat tai amazon myy (things sold by amazon, not by resellers)
Olen myos loytanyt tomusta tavaroita joita en loytanyt mistaan muualta (asun USAssa); hain ruostumattomia bead spacers ja niiden taytyi olla 5 mm korkeat, reika 4.5-5mm...ajoin parituntia autolla kaupoissa niita hakien , monta pari paivaa netissa kunnes loysin ne temusta. Jos joku orja tehtaassa teki niita en tieda eika se minua hairiste koska minun $1.98 ostos ei muuta maailma mutta psytin vihdoinkin valmsitamaan ulkoilma esineen jossa ruuvit tarvitsi valikappaleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa lääkkeiden syönti, koska todennäköisyys sille, että niissä on kiinalaisia raaka-aineita on hyvin suuri. Todella suurta osaa raaka-aineista ei edes saa muualta.
Niinkö? Kiinalaisten lääkkeiden syönti on siis sallittua eikä siinä ole mitään moraalista ongelmaa? Kiinalaisten raaka-aineiden merkitys nykylääketieteessä on kuitenkin FAKTA.
Olet nolo
Voi johtua niistä kiinasta tilaamistasi lääkkeistä että näet jo harhojakin. Suomensiko kukaan sinulle sitä kiinankie
Sieltä Kiinasta saa myös halvalla peilejä. Osta ja totea se minkä me muut jo tiedämme.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse ihmetellä miksi suomen ylikulutuspäivä on tänään 12.4. ja aina vaan aikaistuu.
Mitä väliä
Olen ostanut kayttotavaraa temusta, ei vaattaeita, ei meikkia ym... ja olen saanut aivan samanlaiset tuotteet kuin mita kaupat tai amazon tarjoavat (things sold by amazon, not by private sellers. many of whom are Chinese)
Olen myos loytanyt temusta tavaroita joita en loytanyt mistaan muualta (asun USAssa): hain ruostumattomia bead spacers ja niiden taytyi olla 5 mm korkeat, reika 4.5-5mm...ajoin parituntia autolla kaupoissa niita hakien , monta pari paivaa netista hakien kunnes loysin ne temusta. Jos joku orja tehtaassa teki niita en tieda eika se minua hairiste koska minun $1.98 ostos ei just muuta maailmaa mihinkaan mutta pystyin vihdoinkin valmistamaan ulkoilma esineen jossa taytyi olla kaikki ruostumattomat teras osat...siis pidan kestavaa rakentamista tarkeana.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kaikkien muuttaa jonnekin sähköttömään mökkiin ja nukkua havujen päällä ja tehdä itse tuohesta töppöset jalkaan? Itse en ainakaan osta mitään turhaa krääsää, mutta jo Suomen olosuhteissa eläminen vaatii erilaisia vaatekertoja neljän eri vuodenajan takia. Eri asia jossain maissa, joissa on aina lämmin.
Taas tuli tehtyä tilaus Temuun. Hyvää ja edullista tavaraa
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Todella nopeat toimiajat :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa. Tyhmällä sen sijaan on.
Nyt kyllä kuulostaa jonkun vajakin keksimältä sanonnalta, jotta saisi köyhältä rahat pois ja saatettua köyhän taloudelliseen kurimukseen.
Temusta tilailijat kuulostavat vajakeilta, ja melko varmasti myös ovat sellaisia.
Öyhötä vain lisää, tyhmä tyttö
"... uutistoimisto Yonhapin mukaan Etelä-Korean kilpailuviranomaisen aloittaneen tutkinnan, jossa Temua epäillään valheellisesta mainonnasta ja epäreilusta kilpailusta. Temun epäillään myös rikkoneen kuluttajansuojan periaatteita, sillä sen tuotteiden laadusta on valitettu."
"... myös Saksassa on samankaltaisia suunnitelmia. Liittovaltion hallitus vaatii, että Temun kuluttajaa manipuloivia ostokannustimia aletaan tutkia oikeudessa."
EU:n tasolla olisi perusteita toimintaan puuttua, sillä vuonna 2022 voimaan tullut digipalvelusäädös kieltää käyttäjän manipuloinnin palvelumuotoilulla.
Nämä siis tietenkin sen lisäksi, että Temu tunnetusti myy uiguurien orjatyöllä valmistettuja tuotteita.
Hyvä, että jotakuta kiinnostaa näin paljon uiguurien olot kaukaisessa Kiinassa. Miksei kotimaan pahoinvointi kuitenkaan kiinnosta, kotimaan mielenterveysongelmat ja perheväkivalta, vähävaraiset suomalaiset, saimaannorpan uhanalaisuus? Vai eikö kotimaan ongelmat sovi omaan agendaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nolo
Voi johtua niistä kiinasta tilaamistasi lääkkeistä että näet jo h
Kiinan pelien mukana saa myös suosituimmat haittaohjelmat ja kiinan hallituksen vakoiluohjelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Todella nopeat toimiajat :)
Nopat toimitusajat kielii välivarastosta EU::ssa, mikä meinaa, että tuottesta pitää maksaa normaalit tullit ja suomen alvit. Eli ostajaa voi odottaa visalaskussa yllätys kun parinkympin tilauksesta veloitettiinkin 40e.
Kyllä mun T-paidat ja verkkarit joustavat, vaikka ovat 100 % puuvillaa, lukuun ottamatta ompelulankaa, jolla ne on kursittu kasaan. Trikoo on käytännössä neule, joten se joustaa rakenteensa ansiosta. Sen sijaan farkut tehdään kudotusta kankaasta, jossa siis kulkee monta suoraa lankaa limittäin, toiset vaakasuuntaan ja toiset pystysuuntaan. Se ei jousta käytännössä lainkaan. Ehkä jos kuminauhasta kutoo kangasta, niin sen saa joustamaan, mutta muuten ei.